• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Groentes hergebruiken

Preppertt

Senior Prepper
Ik weet dat hier al veel van op internet te vinden is, maar graag wil ik jullie ervaringen weten.

Sinds kort ben ik begonnen met het "recyclen" van groentes. Nouja, groentes. Ik heb nu twee preien op de kweek staan en ik moet zeggen dat ze aardig door groeien.

Ik laat de onderste 5 a 6 cm van de prei in tact en die zet ik in een glas met een laagje water. Na een paar dagen zie je al kleine worteltjes verschijnen en ook zie je dat de prei aan de bovenkant begint te groeien. Als de wortels wat langer worden zet ik de prei in een pot met aarde en groeien maar. Het schijn dat je dit dus ongeveer 2 keer per groente kan herhalen.

Lekker biologisch bezig en je kunt dit doen met onder andere prei, sla, ui, knoflook, (zoete) aardappels, champignons, verschillende kruiden en verschillende koolsoorten.

Iemand hier die dit ook doet en zijn tips of ervaringen kan delen? En, in hoeverre behoudt de groente zijn voedingswaarde?

0025.jpg

Ter illustratie, foto van: http://www.famme.nl/10-x-groente-die-je-na-gebruik-verder-laat-groeien/

9713-lente_ui_4_wortels.jpg

Ter illustratie, foto van: http://oud.tuinen.nl/artikel/4037/hergebruik-groenten-lente-ui
 

Highway

Last (wo)man standing
Als nood een prima oplossing, maar wat je al jezelf bewust afvraagt: de voedingswaarde kan onmogelijk gelijk zijn als deze stekplantjes slechts water gebruiken. Daar is geen hogere wiskunde voor nodig.
In de link staat daarom ook al : Je kunt de lente-ui ook in een kruidenpotje met wat grond, met eventueel speciale voeding, herplanten. Zo krijgt de lente-ui meer voeding.
 

Preppertt

Senior Prepper
Zoals gezegd plant ik de groeten daarom na het kweken van wat wortels over in een pot met grond. Het hergebruiken zou ik theorie natuurlijk oneindig moeten kunnen, maar als de groente iedere keer 5% van de voedingswaarde verliest heb je er na een paar keer qua voeding niet zo veel meer aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

drent

Diehard Prepper
Ik denk dat het probleem meer zit in het eenjarig zijn van de groente, om te groeien moet de plant immers voedingsstoffen opnemen. Plant zal na een tijdje zaad willen zetten en als dat niet lukt afsterven. Andere verklaring kan zijn dat de groeikern te zwaar beschadigd raakt door het afknippen en er daarom niks meer uit komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
Planten hebben voeding, vocht en licht nodig, de zon is in dit seizoen zeer zwak. Omzetting van voeding in voedingsrijke groente gaat slecht momenteel. Tegen de tijd dat de zon wel weer voldoende schijnt denk ik dat het meer zin heeft om nieuwe groente op te kweken, dan energie te steken in het opkweken van tweedehands groenten.
 

DeltaFox

Survivor
Al kan je een groente één keer extra opkweken. Het scheelt dan weer één nieuwe kopen of zaaien. Mijn moeder doet dit ook al een tijdje. Verder weet ik niet echt hoe ze er mee om gaat, mar het is wel leuk.
Ik wil er ook mee beginnen en dan voed ik het met mijn aquariumwater.
 

Preppertt

Senior Prepper
Inmiddels staan bij mij nu twee preien in een pot. De linker staat nu een dag of twee in de aarde, de rechter vijf. De rechter heb ik alleen wat te ver kruislings ingesneden toen ik hem wilde gebruiken, dus die groeit niet mooi rond.

1484729344180854325540.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Als ik het goed bekijk is jou pottje veel te ondiep. Het groen van de prei zal wel nog effen groeien maar het zal volgens mij nooit geen prei meer worden aangezien er bij niets onder de aarde zit zal erdan ook geen wit aan wat jij noemt herbruikt prei komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Preppertt

Senior Prepper
We zijn nu weer zo'n 3 weken verder. Echt hard gaat het niet, zijn natuurlijk ook niet de ideale omstandigheden om een prei te kweken, maar er zit groei in.

20170208_093718.jpg

De rechter prei begint een beetje uit elkaar te vallen, maar de linker groeit de laatste dagen echt ziender ogen.

Ook heb ik nu drie dagen een restje van romaine sla in een kommetje water staan. De kern begint al weer te groeien. Deze zal ik binnen een paar dagen in de aarde zetten.

2017-02-08 10.25.15.jpg
 
J

J.J

Gast
Vroeger als kleine jongen ging ik wel met mijn vader mee naar de oude dorps vuilnisbelt haalde daar brandhout voor de kachel vandaan, ook groeiden daar allerlei groenten en veel soorten kruiden (natuur voeding)
Tegenwoordig zou ik er niets meer aan voeding vandaan halen te veel schadelijke stoffen tot zware metalen en chemo tot.

We zien uit naar het vervolg.
 

Preppertt

Senior Prepper
Haha ja ik dacht ook al bij mezelf dat ik dit niet zou overleven als de nood aan de man is. Maar ik ga gewoon verder experimenteren met andere groentes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn jongste zoontje had een keer een druif in zijn geheel uit gepoept.
Van een groene was hij alleen iets verdacht aan de bruine kant.
Maar hebben het maar niet hergebruikt :confused::p
 

Erny

Last (wo)man standing
@Preppertt Je prei stompjes verkeren nu eigenlijk in een noodtoestand. Prei wil in het tweede jaar gaan bloeien, heeft daar het hele eerste jaar naar toe gewerkt, en dat is wat ze nu dus eigenlijk willen gaan doen teneinde de voortplanting te verzekeren.
Dus ze willen graag groeien en dan zo snel mogelijk gaan bloeien, erg stressvolle situatie als je als prei net je al je groen kwijt bent en dat opeens moet gaan hergroeien.
In jouw schaaltje met het laagje aarde vinden ze echt niet genoeg voedsel om die groei te bewerkstelligen.
Leuk voor het oogsten van wat sprietjes, zoals het ook bij de lente ui werkt, maar verder niet.
Ook kun je je inderdaad afvragen wat voor voedingswaarde deze stressstompjes nog zullen hebben.

En prei heeft een grote voedingsbehoefte en daarvoor bouwt zij een groot wortelgestel om de meststoffen aan te voeren. In jouw schaaltje is het dus ook maar armoe lijden.
Eigenlijk doe je dus een beetje aan prei-mishandeling. ;)

https://nl.wikibooks.org/wiki/Leer_jezelf_ecologisch_tuinieren/Plantkunde/Wortel
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan