• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

HAHA een Oerdegelijke oude VESPA

Flos

SHTF Expert
@frans81 het slecht starten en daarna een knal als hij start zijn duidelijk de visplatinees de kontactpunten in het Nederlands.
Uitleg.
jou bromfiets krijgt voldoende benzine. Maar de bougie vonkt op de verkeerde moment.
Als jou cilinder volzadig is van benzine start hij maar geeft ook een knal omdat de overtollige benzine ontbrand.
Doordat jou ontsteking niet perfect is afgesteld geeft jou bromfietsmotor ook geen kracht.
 
F

frans81

Gast
@frans81 het slecht starten en daarna een knal als hij start zijn duidelijk de visplatinees de kontactpunten in het Nederlands.
Uitleg.
jou bromfiets krijgt voldoende benzine. Maar de bougie vonkt op de verkeerde moment.
Als jou cilinder volzadig is van benzine start hij maar geeft ook een knal omdat de overtollige benzine ontbrand.
Doordat jou ontsteking niet perfect is afgesteld geeft jou bromfietsmotor ook geen kracht.

Als ie eenmaal loopt dan gaat het eigenlijk goed .
Trekkracht is naar mijn visie en gevoel goed .
Wind tegen en heuvel op nauwelijks verlies .
Het ding heeft de afgelopen jaren meer stil gestaan dan gereden .
150 km per jaar is al veel genoemd.
Even goed schoonmaken en contacpunten checken op tijdstip van ontsteking .
Luchtfilter , contactpunten en Bougie zijn recent vervangen bij dealer .
Tja ! toevallig vandaag probleem .
Misschien brandstof vervuild !
 

Ray

SHTF Expert
Als het ding al zo lang heeft stil gestaan, nauwelijks gebruikt is, zou je dan niet gewoon alles aanpakken? Alle brandstof/lucht/vonk trajecten?
 
F

frans81

Gast
Of contact punten los gekomen. Heb dat ook eens voorgehad kort na het plaatsen van nieuwe.

We gaan het eens checken .
Ik moet eerst nagaan wat afstand moet zijn van BDP. Zodat ik ze op tijd kan zetten .
Dealer is morgen weer geopend .
Bedankt voor Advies @AWOL en @Flos
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
F

frans81

Gast
Als het ding al zo lang heeft stil gestaan, nauwelijks gebruikt is, zou je dan niet gewoon alles aanpakken? Alle brandstof/lucht/vonk trajecten?

@Ray dat is ook de bedoeling .
Moet eerst plaatsmaken in de schuur .
Tuinsets staan beetje lastig door vlug binnen proppen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

The mad engineer

Diehard Prepper
Leuk brommertje, zeker als die gratis is ;) Het zou mij niets verbazen als het brommertje dezelfde motor heeft als de Gilera Cita die ik ooit had gehad (kuch). Dat was ook een snorfiets, maar na wat veilen en andere onderdelen (70cc, leovinci uitlaatje, malossi luchtfilter, andere pullies, grotere carb) liep die toch wel zo'n 85. Precies wist ik het niet want de naalt draaide letterlijk rond tot die zowat weer tegen de aanslag ;)

edit- tips waren al gegeven en gedaan dus weer verwijderd ;)
 
F

frans81

Gast
Leuk brommertje, zeker als die gratis is ;) Het zou mij niets verbazen als het brommertje dezelfde motor heeft als de Gilera Cita die ik ooit had gehad (kuch). Dat was ook een snorfiets, maar na wat veilen en andere onderdelen (70cc, leovinci uitlaatje, malossi luchtfilter, andere pullies, grotere carb) liep die toch wel zo'n 85. Precies wist ik het niet want de naalt draaide letterlijk rond tot die zowat weer tegen de aanslag ;)

edit- tips waren al gegeven en gedaan dus weer verwijderd ;)

Ik had verwacht dat het geld ging kosten .
Wou zelf al een aanbod doen .
Maar ze wilden er geen geld voor .
Ik ben blij met een net haalbare 25 Kmh.
Dat is ontspannig.
Hardrijden is inspanning .
Ik hoef nauwelijks te Anticiperen .
 
D

Deleted member 101

Gast
Pas nog gewokt erg lekker.
Maar tegenwoordig kunnen de brommers (en Scooters) ook wokken. Maar dat is niet zo lekker voor u.
Bij een afwijking in de constructiesnelheid kriijg jij en de (snor)brommer een Wok aangeboden. Maar dat is niet lekker, het is een WOK status;

Bij welke snelheid een WOK status
Een snorscooter mag niet harder kunnen dan 25 km/u. Aangezien er een afwijking mag zijn in de constructiesnelheid is er een marge van 4 km/u. De snorscooter mag dus 29 km/u rijden op de rollerbank. Ook de rollenbank mag een afwijking hebben. De afwijking van 5km per uur is ook in jouw voordeel. Wanneer de scooter harder rijdt dan het maximum minus de correcties, dan doet de politie een WOK melding waardoor er een aantekening komt in het kentekenregister. De scooter moet afgevoerd worden en opnieuw worden gekeurd voordat deze weer bereden mag worden.

https://www.fastfuriousscooters.nl/blog/wok-status


De brommer moet weer aangepast worden naar de originele snelheid.
Nog een heel gedoe, uitlaat en of carburateur orginele kopen en monteren.
Of cilinder/ zuiger. Kortom Een hoop gedoe.
Om de wok status te voorkomen, kun je het beste ervoor zorgen dat

  • je snorscooter niet harder kan rijden dan 34km per uur
  • je bromscooter niet harder kan rijden dan 54km per uur
 

zonnebrood

Mankinds only hope
dsc03186.JPG

Een foto van die van mij heb ik zo niet bij de hand en thuis staat hij achter een rij fietsen.
Maar dit is hem, bijna helemaal hoe ik hem ook heb. Al ziet die van mij er wat beter uit.
Verder heeft deze ongelukkige eigenaar de koplamp niet in kleur en geen trappers op de brommer.
Die laatste zijn best wel handig, je kan hem er mee aantrappen (als een soort kickstart), aanfietsen of gewoon fietsen.

Ik heb er ook zo 1 gehad, helemaal de zelfde reed als een trein! Helaas uit de schuur gepikt :'(

Heb nu bij m'n pa nog een sparta lucky staan maar daar heb ik het kenteken van ingeleverd.

Voor dat ik emigreerde had ik een zundapp rs50 roller met 70cc en cdi ontsteking, echt een heeeerlijke machine. Kon deze alleen nergens stallen in de flat en heb deze toen maar verkocht :'(
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb er ook zo 1 gehad, helemaal de zelfde reed als een trein! Helaas uit de schuur gepikt :'(

Heb nu bij m'n pa nog een sparta lucky staan maar daar heb ik het kenteken van ingeleverd.

Voor dat ik emigreerde had ik een zundapp rs50 roller met 70cc en cdi ontsteking, echt een heeeerlijke machine. Kon deze alleen nergens stallen in de flat en heb deze toen maar verkocht :'(

Ha! Sparta Lucky, dat was mijn eerste brommertje :)

Sparta Lucky  '86.jpg
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik heb er ook zo 1 gehad, helemaal de zelfde reed als een trein! Helaas uit de schuur gepikt.

Wat toevallig! Dat ding rijdt inderdaad als een trein. Ik had er nog een Honda Novio (PF-50) bij, maar die was bij lange na niet zo betrouwbaar. Als je met hevige regen door een plas reed ging de motor uit *_*
Maar die Puchjes zijn onverwoestbaar lijkt het wel!
Zonde dat hij uit je schuur is gestolen, bizar om te horen.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wat toevallig! Dat ding rijdt inderdaad als een trein. Ik had er nog een Honda Novio (PF-50) bij, maar die was bij lange na niet zo betrouwbaar. Als je met hevige regen door een plas reed ging de motor uit *_*
Maar die Puchjes zijn onverwoestbaar lijkt het wel!
Zonde dat hij uit je schuur is gestolen, bizar om te horen.

Serieus? Ik heb ook een novio gehad, een oranje. Ding reed zo'n 35 maar erg zuinig, heb deze niet erg lang gehad ding reed als een hobbelpaard haha.

Die Puch is later terug gevonden maar helemaal aan stukken gereden. :'(

Ik heb voor de puch maxi nostalgie nog een NOS voorspatbord liggen en volgens mij ook nog een originele Puch cilinder met zuiger.

Voor de sparta liggen er nog twee vanuit de fabriek nieuwe blokjes liggen en nog veel meer brommer meuk. Moet echt eens opruimen bij m'n pa :D
 

Nomad

Diehard Prepper
Ook een oranje Novio! Naja, dat is wel heel toevellig!
Had je de snor uitvoering? Want 35km/u is niet erg hard voor een brommer.
Die van mij liep maximaal 60-65km/u en reed 1:50 ongeveer.
Ik had ooit het plan om de tank van de Honda Amigo er bij te zetten (die zat in de bagage drager) zodat ik een actieradius van zo'n 250km zou hebben.
Dat is er nooit van gekomen, ik heb hem uiteindelijk verkocht aan een verzamelaar.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ook een oranje Novio! Naja, dat is wel heel toevellig!
Had je de snor uitvoering? Want 35km/u is niet erg hard voor een brommer.
Die van mij liep maximaal 60-65km/u en reed 1:50 ongeveer.
Ik had ooit het plan om de tank van de Honda Amigo er bij te zetten (die zat in de bagage drager) zodat ik een actieradius van zo'n 250km zou hebben.
Dat is er nooit van gekomen, ik heb hem uiteindelijk verkocht aan een verzamelaar.

Nee geen snor maar er zat echt een inimini carburateur op, 8mm ofzo. Reed niet hard maar wel heeeeel zuinig en dijk op of weg rijden mee trappen :D Heb deze verkocht aan iemand die deze wilde restaureren.

Kon een tijdje terug een blauwe kopen maar die had ook problemen met het achterwiel zoals de mijne,
Het schijnt dat je er tomos wielen in kan zetten met wat aanpassing.
 

Nomad

Diehard Prepper
Kon een tijdje terug een blauwe kopen maar die had ook problemen met het achterwiel zoals de mijne,
Het schijnt dat je er tomos wielen in kan zetten met wat aanpassing.

Hoe gek ik ook die brommer was, ik zou hem nooit weer kopen.
Dat achter wiel was bij mij ook een probleem. Je kon een Thomos achterwiel aanpassen, maar ik heb toen allen de lagering vervangen voor die van een Thomos. Was veel goedkoper en makkelijker.

De Novio was super om lekker mee te touren, maar niet betrouwbaar genoeg om mee naar mijn werk te rijden. Ik heb meer dan eens in the middle of nowhere stil gestaan omdat de motor te koud werd.
Verder heb ik er alleen maar goede herinneringen aan. Dat bagagerekje aan de voorkant was super, later heb ik ook nog het mandje op de kop kunnen tikken. Ik heb veel plezier gehad aan dat oranje brommertje!
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Hoe gek ik ook die brommer was, ik zou hem nooit weer kopen.
Dat achter wiel was bij mij ook een probleem. Je kon een Thomos achterwiel aanpassen, maar ik heb toen allen de lagering vervangen voor die van een Thomos. Was veel goedkoper en makkelijker.

De Novio was super om lekker mee te touren, maar niet betrouwbaar genoeg om mee naar mijn werk te rijden. Ik heb meer dan eens in the middle of nowhere stil gestaan omdat de motor te koud werd.
Verder heb ik er alleen maar goede herinneringen aan. Dat bagagerekje aan de voorkant was super, later heb ik ook nog het mandje op de kop kunnen tikken. Ik heb veel plezier gehad aan dat oranje brommertje!

Oh ja zo'n mandje! Daar ben ik ook nog naar opzoek geweest maar die krengen waren schreeuwend duur, heb toen maar een mandje op m'n sparta geknoopt.

Mijn eerste brommertje heb ik toevallig 5 jaar terug weer kunnen kopen was daar maar wat blij mee maar als ik alle brommers die ik heb gehad terug zou moeten kopen zit ik aan de +40 brommers... Had er soms wel 12 verspreid over de schuur , tuinhuis en slaapkamer... Heb de vision en de sparta nog in NL en heb hier een kaploze Chinese motorplee en een gare Peugeot scooter. Chinese motorplee doet het altijd, weer of geen weer. De Peugeot is de laatste tijd wat nukkig maarja dat mag ook wel na bijna 35000km
 
Bovenaan