• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Halleluja eierschalen!

Loreen

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Eierschaal
Eierschaal. Eierschaal? Ja, eierschaal!
Voor preppers zijn kippen natuurlijk super handig. Zonder al te veel moeite leveren ze je verse eieren, en eventueel ook vlees.

In dit topic zal ik laten zien waarom het eeuwig zonde is om de eierschalen weg te gooien, door een paar dingen bespreken waarbij de eierschaal handig kan zijn voor preppers. Of nou ja, eigenlijk gewoon voor iedereen, maar goed, wij zijn nou eenmaal preppers ;)

Salmonella
3 op de 10.000 eieren zijn besmet met salmonella. Nou schijnt het aantal besmettingen bij bio-kippen lager te liggen, maar goed ik weet niet hoe het zit met kippen in de eigen tuin. Mocht je nou better safe thann sorry willen zijn, is het verstandig om de eierschalen voor gebruik goed te steriliseren. Dit kan door ze te stomen, of simpelweg door ze te koken.


Samenstelling
Eerst wat meer info over de eierschaal zelf. Het overgrote deel van de eierschaal bestaat uit calciumverbindingen. Bijna 95% om precies te zijn. Eierschaal bevat echter meerdere waardevolle stoffen, waaronder de mineralen fosfor, kalium, natrium en magnesium; de micro-elementen chroom, jodium, selenium, ijzer en zink, vitamine D, calcitonine en groeifactoren. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat juist deze combinatie van stoffen maakt dat de calcium van eierschalen goed opneembaar is door het lichaam.

Lichaam
Wacht, door het lichaam? Gaan we de eierschaal dan opeten?? Nou, dat is dus inderdaad een van de vele nuttige dingen die je als prepper kan doen met eierschalen. Nou zijn er natuurlijk wat leukere dingen te bedenken dan zo een eierschaal op eten, dus hier wat tips:

-Eierschaalpoeder/meel
Was de (lege) eierschalen voorzichtig in warm water om restjes eiwit te verwijderen, maar laat het membraan (dat witte velletje) zitten. Leg de stukken eierschaal vervolgens op een stukje keukenrol om goed te laten drogen. Vervolgens kan je ze in kleinere stukjes breken, en vermalen in een keukenmachine, blender, koffiemolen, of met de hand bijvoorbeeld mbv een vijzel. Met 1 ei maak je 1 theelepel eierschaalpoeder, per dag heb je een halve theelepel nodig om in je calciumbehoefte te voorzien. Volgens sommigen is het goed om het poeder gewoon zo door een smoothy te gooien. Het kan echter ook toegevoegd worden aan soep, of bijvoorbeeld rabarber. Bijkomstig voordeel is dat de calcium het oxaalzuur in de rabarber neutraliseert.

-Het beste zou echter zijn om calciumcitraat te maken, dit doe je zo:
Doe een halve theelepel eierschaalpoeder in een klein schaaltje, en voeg het vers geperste sap van een halve citroen toe. Laat dit minimaal 6 uur staan (het gaat bubbelen en schuimen: dat is de bedoeling) en eet het dan op. Het schijnt nog lekker te zijn ook.

-Bouillon
Nou is zelfgemaakte botten-bouillon natuurlijk sowieso al enorm mega goed en gezond enzo. Nou kan je dat mega goed en gezond dus nog meer upgraden door bij het trekken eierschalen toe te voegen. Op deze manier zouden de stoffen in de eierschaal opgenomen worden in de bouillon die je maakt.

-Azijn
Maak zelf calciumrijk azijn door een (schone) eierschaal toe te voegen aan een flesje appelazijn (wat echt super simpel zelf te maken is, helemaal des preppers dus). Wat ook toegevoegd kan worden is bijvoorbeeld brandnetel, wat ook rijk is aan onder andere calcium. Laat dit minimaal 6 weken staan, om vervolgens af te gieten. De azijn kan vervolgens gebruikt worden voor bijvoorbeeld dressings, maar je kan ook een scheutje toevoegen aan een glas water om op te drinken.

Maar beste Loreen, WAAROM moeten we dat dan opeten??
Nou zijn er heel erg interessante onderzoeken gedaan naar de gezonde effecten van eierschalen voor ons lijf. Onder andere een Nederlands onderzoek. In het (heel erg) kort komt het er op neer dat het gewoon heel erg goed is voor oa de spieren, gewrichten, botten en tanden. Calcium wordt overigens het beste opgenomen in combinatie met magnesium en vitamine D. Magnesium is oa te vinden in groene groenten (spinazie, broccoli), noten (amandelen), zaden (pompoenpitten), bananen, peulvruchten en schaaldieren. Vitamine D maak je (in principe) in de zomer zelf voldoende aan, in de wintermaanden kan je het halen uit bijvoorbeeld levertraan, zalm, forel, kastanjechampignons, makreel en ei.

Voor de mensen die er meer over willen lezen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

http://issuu.com/netsupport/docs/ei_van_dichtbij_dl1

Tuin
Tot zover eierschaal voor je lichaam, maar nee we zijn nog niet klaar: eierschaal is namelijk enorm multifunctioneel! Zo kan het ook op meerdere manieren voor de (moes)tuin gebruikt worden.

-Slakken
Weekdieren zoals slakken glibberen niet graag over scherpe dingen heen. Strooi daarom kleingehakte stukjes eierschaal rond je kwetsbare plantjes om creepy crawlers op afstand te houden.

-Voorkom calciumtekort
Gebruik eierschalen om gericht calcium toe te voegen bij planten die daar veel behoefte aan hebben, zoals tomatenplanten. Dit kan je makkelijk doen door in het gat waar je de tomaat gaat planten wat eierschaal toe te voegen.

-Zaaien
Doe wat aarde in een eierschaal en stop hier zaad(jes) in. Als je zaailing groot genoeg is om in de volle grond gezet te worden, doe dit dan met eierschaal en al. Niet alleen handig en leuk, maar ook nuttig aangezien je meteen calcium toevoegt.

zaaien-in-een-ei3


-Compost
Voeg eierschalen toe aan de composthoop, om calcium toe te voegen aan het compost.

Pleisters
Het membraan van de eierschaal (nog steeds dat witte velletje) kan gebruikt worden als super-pleister. Het membraan zou namelijk bijdragen aan de genezing van allerhande wondjes en sneeën, mede door de antimicrobiële stoffen die in het membraan te vinden zijn.
Verwijder voorzichtig het velletje, en leg de natte kant op lichte brandwondjes, sneetjes, schrammen, splinters, of bijvoorbeeld op losse velletjes bij de nagels.

Kippen
Mensen met kippen weten wel dat kippen calcium nodig hebben, om de eierschalen te kunnen maken. Hiervoor kan je dus hun eigen eierschalen gebruiken! Let wel op dat je het fijn maalt, zodat de kip het niet als zodanig herkent. Het is namelijk niet handig als een kip er achter komt dat ie z'n eigen ei op kan eten, en dat dat ei ook nog eens gevuld is met allerlei lekkers.
Wel een leuke afsluiter van dit topic zo, kunnen jullie lekker even nadenken over het kip en het ei-verhaal. Want met deze info wordt natuurlijk wel een extra dimensie toegevoegd aan een eeuwenoud vraagstuk, nou de kip eerst een ei op at om een ei te kunnen leggen.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Echt onmogelijk om te kiezen of ik het nou bij eten en drinken, bij tuinieren, bij gezondheid, medisch en verzorging of bij diy moest plaatsen!!! :confused::eek:
Daarom uiteindelijk maar gegaan voor survival algemeen *help*
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De gemalen eierschalen werden door "Oma" gebruikt als Vim, de voorloper van Cif. Schuurmiddel om mee schoon te maken dus.
 

Loreen

Last (wo)man standing
De gemalen eierschalen werden door "Oma" gebruikt als Vim, de voorloper van Cif. Schuurmiddel om mee schoon te maken dus.
Klopt, ik had ook gevonden hoe je het kan gebruiken om schoon te maken :) En om stoepkrijt te maken en om mee te knutselen :D

Thanx voor de aanvulling :thumbsup:
 

JamHard

Prepper goeroe
Echt onmogelijk om te kiezen of ik het nou bij eten en drinken, bij tuinieren, bij gezondheid, medisch en verzorging of bij diy moest plaatsen!!! :confused::eek:
Daarom uiteindelijk maar gegaan voor survival algemeen *help*

Omdat dit zo'n breed gebied bestrijkt, staat deze in 'Survival Algemeen' prachtig op z'n plaats.
En werkelijk waar een juweeltje!
 

Loreen

Last (wo)man standing
Te veel kalk binnen krijgen levert ook weer problemen op. Hoe meet je of je extra kalk nodig hebt ?
Dat weet ik niet, de symptomen zijn ook vrij aspecifiek. Wel weet ik dat hypercalcemie niet zo zeer veroorzaakt wordt door een te hoge inname van calcium, maar bijvoorbeeld door een te hoge dosis vitamine D (doordat vitamine D en andere hormonen de opname van calcium reguleren).
 

petroman

SHTF Expert
Waarom zou je dan kalk van eierschalen gaan innemen als je niet weet of je en tekort hebt ?

Ik reageer omdat ik ergens ooit een artikel gelezen heb over mensen die problemen hadden dat kwam door te veel kalk in het lichaam. In eerste instantie kwam men er niet achter waar dat vandaan kwam. Uiteindelijk bleek dat uit het drinkwater te komen.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Waarom zou je dan kalk van eierschalen gaan innemen als je niet weet of je en tekort hebt ?

Ik reageer omdat ik ergens ooit een artikel gelezen heb over mensen die problemen hadden dat kwam door te veel kalk in het lichaam. In eerste instantie kwam men er niet achter waar dat vandaan kwam. Uiteindelijk bleek dat uit het drinkwater te komen.

Je hebt iedere dag zo'n 1000mg calcium nodig. Dit topic geeft geen informatie om een medisch probleem op te lossen (calciumtekort) maar toont een makkelijke, gezonde en goedkope manier om in je dagelijkse calciumbehoefte te voorzien.
Zeker met het oog op preppen lijkt dit mij zeer relevant, aangezien ik denk dat meer mensen kippen in hun tuin hebben dan een koe.

De maximale veilige dosis is overigens 2500mg. Een halve theelepel eierschaalpoeder bevat 400mg.
 

Erny

Last (wo)man standing
Al enige jaren spaar ik mn eierschalen op. Doe ze in een groot (olijven)blik waarin ik ze regelmatig fijnstamp om ruimte voor meer schalen te maken. Als ie écht vol is gaat het mee naar de moestuin en wordt het in de compost verwerkt of gewoon uitgestrooid.

De werking tegen slakkenvraat heb ik helaas niet mogen beleven... die monsters hier trekken zich nergens wat van aan en kropen er gewoon overheen.o_O
 

Ray

SHTF Expert
Mijn eierschalen bewaar ik allemaal. Op een hele luie manier, ze gaan terug in het doosje en als alle eieren verbruikt zijn keil ik dat doosje boven op de keukenkastjes.
Tegen de tijd dat er doosjes naar beneden vallen als ik er een nieuwe bij gooi is het tijd om alle eierschalen in een zak te gooien, wat op te stampen en te bewaren in een grote weckpot. Tegen die tijd zijn ze allemaal super droog dus geen last van schimmel. Alle eierschalen gaan bij mij op de moestuin, nooit in me opgekomen ze op te eten.
 

Flos

SHTF Expert
Ik geef mijn eierschalen terug aan mijn kippen . Maar nu ga ik echt er eens wat anders mee proberen .
bedankt omdat te delen .
 
Bovenaan