• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

handelsoorlog met de US: wat ga je nog bestellen?

Mayo

Last (wo)man standing
Volgens mij komt heel veel / de meeste prepper-gerelateerde gear uit de US, ook van wat je hier in NL koopt.

Stél dat het tot aan all-out handelsoorlog met de USA komt, met veel hogere prijzen en uiteindelijk wellicht een ban op bepaalde goederen / materialen. Wat zou je nog gauw kopen als je het aan ziet komen?

Zelf dacht ik meteen aan Mason jars en dan vooral extra lids (metaal en onontbeerlijk bij het wecken), maar ik kan zo gauw niet meer verzinnen...
 

Mayo

Last (wo)man standing
Juncker heeft het in een eerste reactie over het zwaarder belasten van jeans, bourbon, motorfietsen (niet echt een probleem voor mij ;)), maar mocht het echt allemaal doorgaan dan komen daar ongetwijfeld dingen bij.
We zullen zien :cool:
 

Mayo

Last (wo)man standing
Mason jars kan je hier toch ook kopen? Ik heb Kilner potten met hetzelfde schroefmechanisme als Ball. Ik vermoed dat die wel gelijkaardig zijn?

Ik weet niet of de deksels even groot / onderling uitwisselbaar zijn..? Ik heb geen ervaring met Kilner o_O
Maar Kilner komt uit Engeland, dus die zullen na de Brexit wel duurder worden :cool:

Waar koop jij je Kilner potten?
Zelf heb ik Ball en Kerr mason jars, beide worden in de US gemaakt.
De lids zijn behoorlijk prijzig: 12 stuks voor 8 euro (zowel de wijde als standaard maat).
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik ga niets bestellen wanneer een gek doelbewust een handelsoorlog op start. Ze moeten nu juist de deksel op de neus krijgen. De sancties hadden in overleg met de EU moeten worden opgelegd bij de landen die goedkoop staal dumpen. Dan kom je uit bij enkele Aziaten en de Russen.

Sowieso probeer ik Nederlandse producten of EU producten te kopen.

Voorheen kocht ik wel regelmatig in Canada.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Laat de spullen gewoon lekker bij schoonzus afleveren en vanaf haar naar mij op sturen als gift. Probleem opgelost. :D
 

Ray

SHTF Expert
De markt voor outdoor/survival/prepper spullen is relatief nogal bescheiden vergeleken met de producten die nu worden voorgesteld. Alleen als er simpelweg op alles een heffing komt, gaat dat spelen. Deze sector zullen ze er niet specifiek tussen uit pikken voor extra heffingen.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Ik weet niet of de deksels even groot / onderling uitwisselbaar zijn..? Ik heb geen ervaring met Kilner o_O
Maar Kilner komt uit Engeland, dus die zullen na de Brexit wel duurder worden :cool:

Waar koop jij je Kilner potten?
Zelf heb ik Ball en Kerr mason jars, beide worden in de US gemaakt.
De lids zijn behoorlijk prijzig: 12 stuks voor 8 euro (zowel de wijde als standaard maat).
Hmmm, of ze onderling uitwisselbaar zijn weet ik niet. Dat misschien ook weer niet. Ik heb de mijne uit een winkel in de buurt (een plantencenter/decoratie winkel/keukenwinkel), maar goedkoop zijn ze ook niet. Je kan ze ook hier online kopen: https://www.weckenonline.com/weckpotten-en-inmaakglazen/?cat=34
De ringen en lids heb ik een keer gekocht, en die zijn eerlijk gezegd niet goedkooper.
Waar koop jij jouw Ball en Kerr dan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Carismo

Prepper goeroe
Op de meeste spullen uit de vs betaal je reeds extra 21% belastingen + invoer + douanekost en de invoerder moet natuurlijk ook nog wat verdienen
vergelijk gewoon de retailprijzen van de meeste messen, multitools, survivalgear,... en zet ze om naar euro vergelijk dan eens op Europese sites..

Men zou beter eigenlijk ervoor zorgen dat plaatselijke producten goedkoper worden en de importzooi waar men niet zo strikt is op hygiëne en kwaliteit onder de loep nemen en eventueel aan banden leggen om de over-gesubsidieerde economie te beschermen.
 

Ray

SHTF Expert
Men zou beter eigenlijk ervoor zorgen dat plaatselijke producten goedkoper worden en de importzooi waar men niet zo strikt is op hygiëne en kwaliteit onder de loep nemen en eventueel aan banden leggen om de over-gesubsidieerde economie te beschermen.
Nou, Trump bedient je op je wenken met protectionistische maatregelen die wellicht een handelsoorlog inluiden.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Wat my altijd opvalt, of het nu om messen, kachels of andere dingen gaat is dat we extreem op de US gericht zijn of anders denken we dat het er niet is.

Maar heel veel spullen worden ook in de EU gemaakt, het probleem is dat dit vaak niet of slecht op het internet te vinden is. Dat komt vermoed ik doordat wij NL vergeleken met het andere EU landen heel veel via het web doen.

Het is mij al heel vaak opgevallen dat bijvoorbeeld keuken apparatuur van gerenommeerde merken in NL niet verkrijgbaar is terwijl het er bijvoorbeeld in België en Frankrijk (Rowenta ovens werden/worden niet in Nederland verkocht) gewoon wel is.

Vaak zal je dus moeten zoeken in andere talen, en tja dat vind google niet leuk. Daar moet je wel even bij stil staan, deze stuurt je dan liever naar de US?! Lust je nog ingemaakte peultjes, prepper?
Duits, Frans Italiaans en zeker ook Zwitserland en Spanje hebben een echte messen cultuur. Alleen is het grootste deel hier onbekend (dus onbemind).

Dus mijn advies; gebruik eens een andere zoekmachine in een andere taal.

Cheers Rob
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Nou, Trump bedient je op je wenken met protectionistische maatregelen die wellicht een handelsoorlog inluiden.

Made in usa producten staan gekend voor relatief goede kwaliteit en amerikanen zullen eerder geneigd zijn om producten van eigen land te kopen.

Europeanen willen zo alles zo veel mogelijk en zo goedkoop mogelijk niet echt met oog op kwaliteit. Tevens de grootste afnemers van ali expres en gelijkaardige groothandelswebsites...

Aan de andere kant kaarten Europeanen de problemen aan over milieuverontreiniging, dierenrechten en andere linkse propagandapunten (ergens terecht) maar hanteren hierbij wel een hypocriete houding als het gaat om consumptie van importgoederen van gemeenschappen (groeperingen die hier niet genoemd mogen worden) waar ethische en economische vragen bij gesteld kunnen worden dan importproducten van de USA.

Europa zit in bijzonder slechte papieren en dit is gewoon een reden om later hogere belastingen te kunnen rechtvaardigen met het oog op dat de bevolking niet met hooivorken voor het parlement gaan staan..
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
D

Deleted member 1696

Gast
Op de meeste spullen uit de vs betaal je reeds extra 21% belastingen + invoer + douanekost en de invoerder moet natuurlijk ook nog wat verdienen
vergelijk gewoon de retailprijzen van de meeste messen, multitools, survivalgear,... en zet ze om naar euro vergelijk dan eens op Europese sites..

Men zou beter eigenlijk ervoor zorgen dat plaatselijke producten goedkoper worden en de importzooi waar men niet zo strikt is op hygiëne en kwaliteit onder de loep nemen en eventueel aan banden leggen om de over-gesubsidieerde economie te beschermen.

Buiten bovenstaande kosten moet je ook op product groepen ook een toeslag betalen. Kleding bijvoorbeeld of
Staal uit de US of Japan moet nog een extra heffing over de bovenstaande kosten toegevoegd worden.

Dus als je kijkt wat een mes van “buck” / “ benchmade” e.d. kost als het uiteindelijk hier is...... ben je eigenlijk gek als je ze koopt.
(Ik heb ze ook hoor)

Maar als je dan kijkt wat messen van bijvoorbeeld een Linder, Boker, Lion steel, Andujar, Klötzli of Extrema Ratio kosten (met de zelfde staal soorten) tov de USA merken...... lopen we dan niet achter een stukje propaganda aan?

Ter info;
ATS34 is Japans, 440C is de de USA variant. In EU hebben we o.a. N690 en andere excoten die soort gelijk zijn.
De meeste Scandinavische messen worden van sandvic staal gemaakt, dit is weer een extreem goede tegenhanger van de US D2 , en is een ultiem outdoor staal! Beter dan de Amerikaanse variant durf ik te zeggen.

Cheers
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Carismo

Prepper goeroe
De meeste staalsoorten in de prijscategorie van 150-250 dollar messen zijn vooral koolstofhoudend 1055, 1075, 1095,... (denk dan vooral aan TOPS, ESEE,... ) deze zijn in ongeharde toestand heel makkelijk en soepel te bewerken oa met watergekoelde waterfrees of waterjet cutter. Deze staalsoorten kosten per plaat/kg/lat of hoe je het ook bestelt in Europa meer dan het dubbele dan in de VS.

De hoge prijzen van bv extrema ratio is louter omdat er heel veel manueel werk in zit.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Als we het over messen gaan hebben van Europese bodem dan is het mss een idee om naar merken als Strømeng, Erӓpu, A&R Zlatoust en YP Taonta te kijken. De eerste leverd ook messen aan het Noorse leger. Voor bovenstaande messen betaal je niet veel meer of minder dan Amerikaanse messen en de kwaliteit is goed of misschien wel beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik denk dat Trump met name bezig is de dollar laag te houden. Een echte handelsoorlog is nog nooit iemand beter van geworden en in de jaren 30 heeft dat zelfs geleid tot de zwaardste recessie ooit. Met uiteindelijk als gevolg dat idioten als Hitler aan de macht kwamen dus WOll.
 
Bovenaan