• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hasselaar bereidt zich voor op einde van de wereld

AWOL

Prepper goeroe
lol "vulkaan uitbarsting", hij kan zich beter zorgen maken over nucleaire uitbarstingen daar in België ;)
 

InfernoSis

Diehard Prepper
@AWOL, tja dat mocht misschien niet gezegd worden :p
Geen idee of zijn gasmasker los in de rugzak zit. Je ziet eigenlijk niet veel van wat er in de rugzak zit.
 

sqeaky

Elementary prepper
Goed dat er aandacht besteed wordt aan preppers. Ik vind de ondertoon van dit bericht wat negatief. Dit komt vooral door de term doomsday prepper. Zelf bedoelt hij het goed. Zelf zou ik er niet voor kiezen om met voor en achternaam op tv te komen maar dat is ieder zijn eigen afweging.
 

Loreen

Last (wo)man standing
lol "vulkaan uitbarsting", hij kan zich beter zorgen maken over nucleaire uitbarstingen daar in België ;)

Die reactoren daar zouden potentieel gezien voor problemen kunnen zorgen. Hoeft niet, kan wel.
Het is echter gewoon een wetenschappelijk, vaststaand gegeven dat vulkaanuitbarstingen ook hier voor problemen gezorgd hebben in het (relatief recente) verleden, en in de toekomst hier ook weer voor zullen zorgen. Los van de gifwolken die duizenden kilometers ver kunnen komen, waarbij een gasmasker dus van levensbelang kan zijn, kan er ook nog een vulkanische winter ontstaan. Als je je bedenkt dat de Franse Revolutie gekatalyseerd werd door een hongersnood, en die hongersnood het gevolg was van de misoogsten in "het jaar zonder winter", wat veroorzaakt was door de uitbarsting van Laki (IJsland) in 1783, nou ja dan kan je wel bedenken wat de gevolgen kunnen zijn van zo'n zelfde vulkaanuitbarsting in een samenleving die al op ontploffen staat. Dus dan vraag ik mij af of die "lol" van jou om de "vulkaanuitbarsting" niet wat "naïef/misplaatst" is?

-Edit: owja, ik vind het overigens best een prima filmpje. Geen sensatie ofzo, gewoon een man met zijn BOB.
 

AWOL

Prepper goeroe
Die reactoren daar zouden potentieel gezien voor problemen kunnen zorgen. Hoeft niet, kan wel.
Het is echter gewoon een wetenschappelijk, vaststaand gegeven dat vulkaanuitbarstingen ook hier voor problemen gezorgd hebben in het (relatief recente) verleden, en in de toekomst hier ook weer voor zullen zorgen. Los van de gifwolken die duizenden kilometers ver kunnen komen, waarbij een gasmasker dus van levensbelang kan zijn, kan er ook nog een vulkanische winter ontstaan. Als je je bedenkt dat de Franse Revolutie gekatalyseerd werd door een hongersnood, en die hongersnood het gevolg was van de misoogsten in "het jaar zonder winter", wat veroorzaakt was door de uitbarsting van Laki (IJsland) in 1783, nou ja dan kan je wel bedenken wat de gevolgen kunnen zijn van zo'n zelfde vulkaanuitbarsting in een samenleving die al op ontploffen staat. Dus dan vraag ik mij af of die "lol" van jou om de "vulkaanuitbarsting" niet wat "naïef/misplaatst" is?

-Edit: owja, ik vind het overigens best een prima filmpje. Geen sensatie ofzo, gewoon een man met zijn BOB.

Naïef ben ik zelden, wel mis ik soms kennis en misplaatste opmerkingen maak ik mij zeker schuldig aan. Maar serieus, natuurlijk heb je gelijk dat ultiem gezien een vulkaan uitbarsting die problemen in België veroorzaakt mogelijk is, alleen de kans lijkt niet zo groot, laat staan een vulkanische winter daardoor (ja ik ben mij bewust van de "tijdbom"onder Yellowstone). Let op: we hebben het over de kans dat dit gebeurd tijdens ons leven, ongetwijfeld vindt het nog eens plaats in de historie van de aarde. Als je een gasmasker hebt dan lijkt mij dat je die aanschaft voor incidenten bij chemische fabrieken of zoals gezegd nucleaire incidenten en niet in de laatste plaats voor kleinschaliger zaken als brand (asbest / rook) of eventueel pandemieën. Ik zeg niet dat een vulkaan uitbarsting voor België niet een probleem zou kunnen zijn eventueel maar dat het niet de eerste reden zou zijn om een gasmasker aan te schaffen. Maar goed, onze Laurent heeft zo'n ding en ik niet dus is hij beter voorbereid op wat dan ook dan ik ;)
 

Loreen

Last (wo)man standing
Naïef ben ik zelden, wel mis ik soms kennis en misplaatste opmerkingen maak ik mij zeker schuldig aan. Maar serieus, natuurlijk heb je gelijk dat ultiem gezien een vulkaan uitbarsting die problemen in België veroorzaakt mogelijk is, alleen de kans lijkt niet zo groot, laat staan een vulkanische winter daardoor (ja ik ben mij bewust van de "tijdbom"onder Yellowstone). Let op: we hebben het over de kans dat dit gebeurd tijdens ons leven, ongetwijfeld vindt het nog eens plaats in de historie van de aarde. Als je een gasmasker hebt dan lijkt mij dat je die aanschaft voor incidenten bij chemische fabrieken of zoals gezegd nucleaire incidenten en niet in de laatste plaats voor kleinschaliger zaken als brand (asbest / rook) of eventueel pandemieën. Ik zeg niet dat een vulkaan uitbarsting voor België niet een probleem zou kunnen zijn eventueel maar dat het niet de eerste reden zou zijn om een gasmasker aan te schaffen. Maar goed, onze Laurent heeft zo'n ding en ik niet dus is hij beter voorbereid op wat dan ook dan ik ;)

Het was ook oprecht als vraag bedoeld, fijn te lezen dat je niet naïef bent ;)
Toch ben ik het niet met je eens dat die kans niet zo groot is. Bardarbunga was al een zeer reële dreiging, en IJsland huisvest aardig wat van die schatjes. Of nou ja, die schatjes huisvesten IJsland eigenlijk ;) Over de hele wereld zijn diverse vulkanen al "over tijd". Yellowstone kan inderdaad ieder moment "boem" doen, maar dat kan met het zelfde gemak nog duizenden jaren duren. Een vulkanische winter daarentegen is niet iets dat slechts eens in de duizenden jaren gebeurt. Ik noemde net al 1783, maar zo heb je ook bijvoorbeeld 1816 als gevolg van Tambora, 1883 door Krakatoa, en zo zijn er vele geweest en zullen er nog velen volgen. Voor mij is dat dan ook een reëel scenario :)
 

AWOL

Prepper goeroe
@Loreen Nou okay, het is inderdaad een reëel scenario. Mijn oorspronkelijke reactie was één van verbazing dat Laurent als meest specifieke reden om een gasmasker te hebben een vulkanische uitbarsting noemde terwijl ik zoals aangegeven denk dat er meer prangende redenen zijn om een gasmasker te bezitten. In het leven van een Belg lijkt het waarschijnlijker om in de komende drie decennia te maken te krijgen met chemische, nucleaire lucht verontreiniging of stof door explosies/brand (al dan niet door terroristische aanslagen) dan een vulkanische uitbarsting.

P.S.: dat geldt dus ook voor Nederlanders
 

AWOL

Prepper goeroe
ieks
ehhh, er zijn geleerden die zeggen dat die al een beetje over tijd is :-(

met dien verstande dat "over tijd" gaat over honderden jaren, ja het had cyclisch gezien eigenlijk al moeten hebben gebeuren maar kan ook nog generaties duren voor het werkelijk plaatsvindt.
 

Loreen

Last (wo)man standing
@Loreen Nou okay, het is inderdaad een reëel scenario. Mijn oorspronkelijke reactie was één van verbazing dat Laurent als meest specifieke reden om een gasmasker te hebben een vulkanische uitbarsting noemde terwijl ik zoals aangegeven denk dat er meer prangende redenen zijn om een gasmasker te bezitten. In het leven van een Belg lijkt het waarschijnlijker om in de komende drie decennia te maken te krijgen met chemische, nucleaire lucht verontreiniging of stof door explosies/brand (al dan niet door terroristische aanslagen) dan een vulkanische uitbarsting.

P.S.: dat geldt dus ook voor Nederlanders

Ja ik snap je :)
Als je echter Bardarbunga op de voet volgde, werd er ongeveer dagelijks op het hart gedrukt gasmaskers aan te schaffen ;) Ik denk dat er in west Europa aardig wat mensen zijn die daarom een gasmasker hebben aangeschaft, vandaar dat het mij niet verbaast en ik het ook wel begrijp. Ik denk dat een vulkaanuitbarsting juist een heel legitiem scenario is om voor te preppen. Maar goed, er zijn ook mensen die een zombocalypse een legitiem scenario vinden :p
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

petroman

SHTF Expert
Ik vraag me serieus af of een gasmasker wel werkt tegen vulkanisch stof.
Een gas heeft een heel andere dichtheid dan stof en zeker vulkanisch stof dat eigenlijk heel fijn (what's in a name) "cement" is.
En dat dan weer heel goed reageerd met vocht en "beton" vormt.

En dan nog moet je je filters er niet opdraaien omdat vocht de grootste vijand is van filtervullingen. En dan doe ik inderdaad de aanname dat je voor het plaatsen de bescherming er af moet halen.
 

I_am

Elementary prepper
Ik vind het filmpje niet zo positief afstralen op preppers in het algemeen, ik proef toch iets van een cynische ondertoon in het knip- en plakwerk cq montagewerk.
(Lang) niet alle preppers zijn gelijk in hun denken en doen, dat zie je hier (en elders) op het forum al. Er is geen echte standaard, hooguit enkele hoofdstromingen lijkt mij.
Naast de filters in het gasmasker, en de het verhaal over de vulkaanuitbarsting (lijkt mij toch dat je je in België om 1001 andere zaken eerder zou moeten voorbereiden), vind ik persoonlijk die handboeien ook wel een grappige! Gaat onze Hasselaar ook gevangenen preppen, of preppen om gevangenen te kunnen houden? Rijzen mij veel vragen m.b.t. de handboeien, lijken mij meer iets om te gebruiken voor je "hobby" i.p.v. om voorradig te hebben voor prep doeleinden ;)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Gelet op het intro valt het mee dat hij niet als een gehele idioot werd weggezet. En vergeet niet dat "wij" een iets genuanseerdere kijk op dit onderwerp hebben dan het grootste deel van de bevolking. Wees eerder blij dat het geen 2e Leo is waardoor iedereen belachelijk lijkt die meer dan 3 wc rollen in huis heeft
 
Bovenaan