• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Heavy Duty Linder Boat Knife

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
26 Jaar geleden gekocht en altijd bij mij gebleven ( Hoe houd ie het vol :lol: ) .
Helaas niet meer compleet :( Dit mes heb ik gekocht 1 week na de aankoop van mijn SOG TOMCAT bij dezelfde Dump en ook dit mes was in de aanbieding 150 Gulden . De Tomcat was heel wat duurder .
Lederen schede en Marlin Spike ( Stalen pin met oog ) heb ik waarschijnlijk gebruikt voor iets anders en daardoor nooit meer op de plaat terug gelegd waar het hoorde :fluit: Dom Dom !
Het is een zeer zwaar mes en Full Tang .
Waarschijnlijk ga ik er een nieuwe schede bijmaken . Lijkt mij wat beter voor de houdbaarheid en in de praktijk ;) .
Het Lemmet Meet exact 10 Cm en is 4mm dik , totale lengte is 20 Cm . Het gewicht is 191 gram voor het mes alleen . Eerste twee foto's zijn van Internet ! Foto's 3 en 4 zijn van mijn eigen mes . Natuurlijk al licht beschadigt door het heen en weer verplaatsen .
Batonnen hiermee :thumbsup:
linder boat knife 2.jpg linder boat knife.jpg
20160324_152118.jpg 20160324_152102.jpg






http://www.worldknives.com/products/linder-sailors-boat-knife-with-marlin-spike-nr-168010-882.html
 

Ray

SHTF Expert
...............................
Batonnen hiermee :thumbsup:

Batonnen gaat met deze ronde bovenkant zeer lastig. Daarom zijn veel typische bushcraft messen aan de bovenkant relatief recht.
Bv. de Woodlore ontworpen door Ray Mears:
boker260312.jpg


De ronde bovenkant voorkomt dat het mes geschikt is om mee te steken, muiterij zit niemand op te wachten op een schip. :lol: (waarschijnlijk ook veiliger in gebruik en preciezer mee te werken)

Helaas staat er ook niet bij wat voor 440 legering is gebruikt, er zit nogal verschil tussen 440A en 440C. Die laatste is veel harder, maar minder corrosie bestendig. Meestal als het er niet bij staat is het 440A, ook wel logisch, want in combinatie met zeewater zal 440C alsnog corroderen.

Toch vind ik het een heel mooi mes. De 'Marlin spike' is bedoeld voor touwwerk, splitsen, etc, feitelijk een grote stopnaald. :)
@Charlie weet hier alles van.
 
F

frans81

Gast
Batonnen gaat met deze ronde bovenkant zeer lastig. Daarom zijn veel typische bushcraft messen aan de bovenkant relatief recht.
Bv. de Woodlore ontworpen door Ray Mears:
boker260312.jpg


De ronde bovenkant voorkomt dat het mes geschikt is om mee te steken, muiterij zit niemand op te wachten op een schip. :lol: (waarschijnlijk ook veiliger in gebruik en preciezer mee te werken)

Helaas staat er ook niet bij wat voor 440 legering is gebruikt, er zit nogal verschil tussen 440A en 440C. Die laatste is veel harder, maar minder corrosie bestendig. Meestal als het er niet bij staat is het 440A, ook wel logisch, want in combinatie met zeewater zal 440C alsnog corroderen.

Toch vind ik het een heel mooi mes. De 'Marlin spike' is bedoeld voor touwwerk, splitsen, etc, feitelijk een grote stopnaald. :)
@Charlie weet hier alles van.

Dat stuk puntige ijzer heb ik mij nooit in verdiept :( Eindelijk weet ik nu waarvoor het bestemd is / was ( ben het kwijt ) ;)
Die ik heb is een van de eerste modellen ( eind jaren 80 ) , wat toen als legering werd gebruikt weet ik helaas niet meer :(
Ze zijn bestemd voor op de vaart , dus ik ga er vanuit dat ze bestendig zijn voor zout en water :confused: OP mijn mes staat duidelijk Rostfrei No Stain Inox . Mes heeft inderdaad een beetje afgeronde bovenzijde ;)
Met afgeronde bovenkant bedoel jij ? dat afgeronde voorste stuk ?
 

Ray

SHTF Expert
................................. Mes heeft inderdaad een beetje afgeronde bovenzijde ;)
Met afgeronde bovenkant bedoel jij ? dat afgeronde voorste stuk ?

Yep, het lemmet is totaal 1o centimeter lang, schreef je, maar door de sterk afgeronde bovenkant kun je op de laatste paar centimeter niet effectief meppen met een stuk hout.
Meestal splijt hout niet meteen als je alleen het mes in het hout slaat.
Kijk hier eens vanaf 3:15
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Yep, het lemmet is totaal 1o centimeter lang, schreef je, maar door de sterk afgeronde bovenkant kun je op de laatste paar centimeter niet effectief meppen met een stuk hout.
Meestal splijt hout niet meteen als je alleen het mes in het hout slaat.
Kijk hier eens vanaf 3:15


Weer iets geleerd :thumbsup: Zo zie je maar je bent nooit te oud ;) En en en je hebt er geen bovenmaats IQ voor nodig ( Minimaal 120 :lol: )
Maar nu mijn Linder Boat Knife helaas niet geschikt is :( komt er weer een ander gezichtje om de hoek kijken !
Het op zoek naar een Nieuw mes gezichtje :oops: En daar ben ik niet blij mee :lol:
 

Ray

SHTF Expert
Weer iets geleerd :thumbsup: Zo zie je maar je bent nooit te oud ;) En en en je hebt er geen bovenmaats IQ voor nodig ( Minimaal 120 :lol: )
Maar nu mijn Linder Boat Knife helaas niet geschikt is :( komt er weer een ander gezichtje om de hoek kijken !
Het op zoek naar een Nieuw mes gezichtje :oops: En daar ben ik niet blij mee :lol:

Ach, als je alle discussie leest over wel of niet batonnen met een mes.... Er zijn genoeg mensen die dat nooit zullen doen, maar het blijft een techniek die best handig kan zijn, als je geen bijltje hebt. Het is maar een van de duizenden gebruiksmogelijkheden van een mes. Er zijn niet voor niets dan ook duizenden modellen. Alles wat allround is, is feitelijk nergens specifiek geschikt voor. :lol:

Als allround bushcraft/prepper mes vind ik dit echter niet het handigste model. Ook een gaatje/kuiltje uitsnijden (voor de vuurboog bv.) in een stuk hout is lastiger met dit model, omdat de punt niet gecentreerd is en als je kracht zet ook zijdelings druk krijgt.
Niet ideaal voor batonnen, steken en gaatjes boren, maar de rest zal prima gaan. Ook de juiste dikte, meer dan 4mm vind ik persoonlijk overbodig met de moderne materialen en maakt veel snijwerk lastig. Zelfs een uitje snijden is toch al lastig met 4mm dikte.
Zelf gebruik ik in 90% van de gevallen een ander mes dan m'n Boker Bushcraft Plus (plaatje hierboven). Moet je @JamHard eens zien werken met z'n kleine Mora van Eric Frost, dan besef je dat techniek belangrijker is dan de hardware. ;)

Naast die Böker heb ik nog een goedkope Mora Companion MG stainless als backup en een klein ouderwets Mora vis/duik mesje. Die laatste gebruik ik verreweg het meest.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even een paar foto's voor iemand .

IK kwam dit mes zojuist weer tegen in de Preproom .
Na het klaren van een klusje zag ik het op de grond liggen achter het kastje .
Dus weer terug van kortstondig weg geweest haha .

20180201_210407.jpg 20180201_210153.jpg 15175156439851319605766.jpg
 
Bovenaan