• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Heft materiaal voor messen makers

Commonzense

Elementary prepper
Dag allen,

Ik ben recentelijk van opslag geupgrade. Sinds enkele weken heb ik een 20ft container ingericht. Bij het uitruimen en re-organiseren kwam ik een doos berkenburl en kers tegen uit de tijd dat ik nog met messen maken bezig was. De Berk komt van de Veluwe en uit Noord-Frankrijk. De kers komt ook uit Noord-Frankrijk. Deze middag heb ik ze in heft-blokken gezaagd van ca. 2.5 x 2.5cm x ca. 10-12cm. Deze kunnen na stabilisatie worden gesplitst om een mes van scales/heft in boekdeel te voorzien. Ze zijn nog ongestabilseerd. Maar ook mijn vaccuum-kamer ben ik tegen gekomen. Dus dat kan nog gedaan worden. Aangezien ik nu meer messen bezit dan dat ik in een week kan gebruiken wanneer ik bij iedere maaltijd een ander gebruik, kunnen deze het huis verlaten.

Het messenforum waarop ik vroeger actief was lijkt niet zo actief meer. Iemand anders nog een idee waar ik deze kan slijten. Of zijn er hier geintresseerden?
In het laatste geval zal ik wat fotos posten op de marktafdeling. Ruilen kan ook, maar dat is tijdens een opruimbeurt (men leert toch bij over de jaren) meestal niet zo verstandig.

Gr.
Bas
 

Commonzense

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Doe eens wat foto's.
Check

Juist even naar de opslag geweest en wat foto's gemaakt.

Het heft materiaal in verschillende lengtes. ca 30 x 30 x 90-120L
Heftmateriaal2.jpgHeftmateriaal1.jpg

Sommige kunnen zo gestabiliseerd worden anderen in een mal.
 

Commonzense

Elementary prepper
Dan heb ik ook nog wat schijven Klimop (Hedera), Moerbij en een stuk Jasmijn. De Jasmijn moet ik nog verzagen tot bruikbare afmetingen.
moerbij.jpg
Moerbij

Klimop.jpg

Klimop2.jpg
Klimop

jasmijn.jpg
Jasmijn
 

Commonzense

Elementary prepper
En dan een onverzaagde burl. deze moet nog door de lintzaag. En ben nog niet zeker wat ik hiermee wil doen, zal vast iets van beschikbaar komen.
Burl2.jpg
De schijf links is jaren geleden van een lijnzaagolie voorzien om de structuren te doen poppen.
 

Commonzense

Elementary prepper
De vacuümpomp werkt nog en houdt mooi zijn onderdruk. Komt niet verder dan een 90% vacuüm. Maar is m.i. voldoende voor het beoogde resultaat.
vaccuumkamer.jpg

Een groter drukvat heb ik ook nog. Om deze te gebruiken heb je geen zicht op de materialen tenzij de manometer met aflaat op de plexiplaat naar een groter exemplaar plexi wordt verplaatst. Vat wordt normaal als drukvat gebuikt door schilders.

drukvat.jpg
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Beste @Commonzense,

Eerst hartelijk welkom op ons prachtig forum, ik hoop dat je hier je vleugels kan uitslaan en er met ons iets moois van gaat maken.

Je schept voor mij een mogelijkheid om een wens in vervulling te laten komen.

Ik heb al verschillende jaren een groot vlees slagers mes, het is nu 06:07 mijn duifje slaapt nog ik zal er van daag no een paar foto's van maken en het hier plaatsen, de mes had geen handvat toe ik het kreeg heb ook een gebruikte broodplank gevonden waar ik de delen hout uit wou zagen om het vervolgen te gebruiken om het handvat van te maken, denk niet dat het echt geschikt is maar, ik heb niets anders.

Dus een mooi stukje behandeld stukjes hout om het handvat te maken komt ons wel heel mooi uit.
Het gemolesteerd mes ga ik dan heel mooi slijpen, polijsten en aanpassen tot een mooi mes.
En met een mooi stukje hout moet het een pracht mes worden wat geschikt als bescheiden Bushcraft mes.

Ik heb maar een beetje gereedschap maar denk het wel te redden om het mooi voor elkaar te krijgen, heb ook wat ervaring met leer en heb wel een goed handnaaimachine en een radeermesje.
speedy-stitcher-in-gebruik.jpg
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik ben ook lid geweest als @J.J van het messen forum heb nog contact met de beheerder, ben even zijn naam kwijt.
Ja ik heb het weer dat is @kwakster ook lid van het een prepperforum.
 

Commonzense

Elementary prepper
Volgens mij hoort dit in de rubriek messen of op marktplaats.
Ja goed punt. Maar zal de content meer DIY maken dan. Nu ik alles weer van onder het stof heb gehaald is het toch weer beginnen kriebelen.
Vandaag een soort cactus juice van Polystershop binnen gekregen, Stabicure genaamd. Van de week ga ik wat stukken stabiliseren. Denk dat ik mijn messendoos boven nog messen heb liggen die wachten op een handvat. Ik heb ook nog een Victorinox liggen waar andere scales op mogen dan de vertrouwde rode. Zal er de aankomende maanden een WIP over bijhouden hier. Scheelt de admin weer werk ;)


Beste @Commonzense,
Ik heb al verschillende jaren een groot vlees slagers mes, het is nu 06:07 mijn duifje slaapt nog ik zal er van daag no een paar foto's van maken en het hier plaatsen, de mes had geen handvat toe ik het kreeg heb ook een gebruikte broodplank gevonden waar ik de delen hout uit wou zagen om het vervolgen te gebruiken om het handvat van te maken, denk niet dat het echt geschikt is maar, ik heb niets anders.

Dus een mooi stukje behandeld stukjes hout om het handvat te maken komt ons wel heel mooi uit.
Het gemolesteerd mes ga ik dan heel mooi slijpen, polijsten en aanpassen tot een mooi mes.
En met een mooi stukje hout moet het een pracht mes worden wat geschikt als bescheiden Bushcraft mes.

Ik heb maar een beetje gereedschap maar denk het wel te redden om het mooi voor elkaar te krijgen, heb ook wat ervaring met leer en heb wel een goed handnaaimachine en een radeermesje.
Bekijk bijlage 24193
Dat gaat zeker goed komen. Een snijplank kan je best gebruiken inderdaad, als ze niet uit kopshout is gemaakt tenminste. Maar zulke snijplanken verzaag je niet graag denk ik. Veel werk om te maken weet ik uit ervaring, maar zeer duurzaam.
Afhankelijk van je gereedschap is geduld doorgaans je belangrijkste tool. Als je het leuk vindt messen te personaliseren zijn Opinels ook erg dankbaar. Ik ben daar ook ooit mee bezig geweest. Een hele tijd geleden alweer:

Handig formaatje messenslijper ben ik helaas verloren:
Dat mesje op de achtergrond heb ik ooit gemaakt van berkenbast, het handvat. Lemmet komt uit Fin. De linker twee zijn ook aangepaste opinels.


🤣 Hij is al lid sinds 2016
Tijd vliegt...
 

JJ&A

Diehard Prepper
Dat vind ik nog eens een geweldige beste @kwakster verrassing,

Hartelijk welkom op ons forum, ik weet zeker dat je hier geweldig tot je recht kan komen.
Een kleine welkoms tip: https://www.preppers-shelter.nl/forums/voorstelronde.12/

Ik weet zeker dat velen je welkom zullen heten. :thumbup: :hug::thnx:

Beste @kwakster

Ik weet dat het heel kort dag is maar,
Je zou ook heel goed passen op de meeting in Polen, als het maar enigszins kan bezoek de meeting, je krijgt er beslist geen spijt van, ik zal de snelkoppeling hier nog even plaatsen; https://www.preppers-shelter.nl/threads/mini-sc-polen-26-t-m-30-april-2023.5750/

En onze leden zullen het zeker fijn vinden want je bent ook een ontwikkeld man.
 
Bovenaan