• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het gaat niet al te best in Nederland

joepmeloen

Prepper goeroe
Vandaag drie berichten op NU.nl die mij weer eens aan het denken zetten, emotie is verdrietig en boos, maar ook emotie bang kan er bij geschreven worden. Want het kan mij en mijn vrouw ook zomaar gebeuren.

Het aantal daklozen onder jongeren stijgt (dus ook het aantal daklozen ansich) is een schrijnende 60.000 dit jaar tegenover +/- 40.000 van vorig jaar:
https://www.nu.nl/binnenland/623885...gestegen-grootste-toename-onder-jongeren.html

En wellicht een voorbode of in het verlengde van de bovenstaande: steeds meer mensen hebben geen centjes meer voor oedsel: https://www.nu.nl/binnenland/623887...dselnood-sinds-de-zomer-flink-toegenomen.html

Het derde bericht geeft de mens wellicht samen met bovenstaande een extra duwtje richthing het boven-boven-staande... de energie prijzen of wellicht alle prijzen zoals in de winkels, daar al van alles over geschreven en gepost dus ik laat het er bij: nou goed dan een klein nieuws itempje: https://www.nu.nl/economie/6238887/...ezin-volgend-jaar-tot-50-euro-meer-kwijt.html

Is mijn angst terecht om in bovenstaande situaties terecht te komen, nog niet... ik heb een redelijke buffer zoals dat van een prepper min of meer mag verwachten; qua eten, knaken en een uitwijk, maar toch zijn er heel wat mensen zoals het bericht dus aangeeft die deze buffers niet hebben. En voor woningen geld: wat er niet is, is er niet.

Rijk en gaaf land... maar door regeldruk onbewoonbaar zonder geld. Het verschil met een ander arm land ia dat je daar gewoon je huisje kan bouwen in de rimboe en een vuurtje kan stoken, probeer dat hier maar eens, zonder een handvol ambtenaren of boswachters achter je aan te krijgen...
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Wat gaat het slecht. Zag vandaag nog een stukje op tv van een ander land waar ze zonder problemen met ambtenaren voor de flat een vuurtje aan het stoken waren.
Zelfs geen boswachter toen ze een boom om zaagden. Maar of die het daar echt beter hebben?
 

Mayo

Last (wo)man standing
Wat gaat het slecht. Zag vandaag nog een stukje op tv van een ander land waar ze zonder problemen met ambtenaren voor de flat een vuurtje aan het stoken waren.
Zelfs geen boswachter toen ze een boom om zaagden. Maar of die het daar echt beter hebben?

Toevallig in Oekraïne....? 🙃
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Wat gaat het slecht. Zag vandaag nog een stukje op tv van een ander land waar ze zonder problemen met ambtenaren voor de flat een vuurtje aan het stoken waren.
Zelfs geen boswachter toen ze een boom om zaagden. Maar of die het daar echt beter hebben?

Mijn buurman heeft een dikke vette audi met diamant stof lak, 10.000 camera's aan board, lasers, automatische banden oppompen, twee motoren die overschakelen als er een defect raakt, open dakkie, beamer met surroundsound in de motor kap voor als ze filmpje willen kijken tegen de gevel aan, neon-xeno-xx-infrarood verlichting en weet ik 't allemaal, maar wat heb ik daar aan? Nu is er vast ergenst op de wereld wel een groepje mensen te vinden die twee korreltjes rijst per week eten en drie druppels water per dag, maar wat heb ik daar aan? Vanwaar toch steeds die vergelijkingen? Mogen wij het in Nederland niet beter hebben omdat andere het slechter hebben, moeten wij ons beter voelen ondanks dat we het slechter hebben?

Maar goed, het gaat hier dus niet om andere landen of andere mensen die het beter of het slechter hebben. Uiteindelijk draaid het bij leven, overleven en in leven blijven bij jezelf, hoe je daar mee om gaat, waar je je op voorbereid en of je voldoening uit het leven kunt halen met of zonder dat je meer of minder hebt dan een ander.
 

phtvs

Sysop
Admin

joepmeloen

Prepper goeroe

Boerenkool heeft in november 50% korting.
In November is er ondanks de crisis meer boerenkool verkocht dan in oktober...

Het geeft dus niet aan dat het goed of slecht gaat in Nederland, maar dat mensen op de koopjes wachten, voor benodigdheden die ze eerder misschien niet konden betalen, in dat geval gaat het dus erg slecht anders had men wel de spullen gekocht toen ze niet in de aanbieding waren ;-)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het gaat niet om het vergelijk. Het gaat erom dat we het nog prima hebben. Als je af stapt van het idee dat je altijd meer en beter moet hebben.
Daklozen opvang, WW of bijstand uitkering, voedselbank, het zou niet nodig moeten zijn maar het is er wel.
Maar ik zal het wel verkeerd zien.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik ben net terug uit Spanje, gewoon EU. Maar zag daar toch wel veel mensen op het strand en de boulevard die niet hoefden te werken. Veel beter dan hier. Ook erg veel bedelaars, maar die kunnen wel zelf hun tijd indelen en wonen in bouwvallige huizen zonder dak en slecht hout stoken want als de zon onder gaat wordt het wel koud. En plastic mag ook nog schijnbaar, voor iedereen plastic zakjes en alles lekker de zee in laten waaien.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
op de laatste vlog van campertv zie je een vrouw in de atlantische oceaan haar was doen.
dat is dan beschaafd in de EU. (portugal)

overal, ook in NL zijn mensen die het gewoonweg niet goed genoeg hebben.
geen eten, geen kachel soms zelfs geen zorgverzekering Want daar moet je een adres voor hebben?

sommige mensen hebben zelf de schulden gemaakt, anderen is van alles overkomen.

we moeten niet vergelijken met mensen die het beter of slechter hebben maar onze zegeningen prijzen.
want het gros…….
heeft het nog niet zo dramatisch slecht dat je de was in de noordzee moet doen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
https://www.nu.nl/geldzaken/6241252...troleren-of-je-recht-hebt-op-zorgtoeslag.html

Zo'n 5,6 miljoen huishoudens krijgen een toeslag. Dit kan om zorg-, huur- of kinderopvangtoeslag gaan...

Bijzonder dat er 5.6 miljoen mensen overeind worden gehouden door toeslagen, hoeveel huishoudens zouden dat zijn, zullen er vast wel een aantal frauseurs bij zitten, maar het kan ook de andere kant op; mensen die wel recht hebben maar geen subsidie aan hebbem gevraagd... het enige wat er steeds door mn hoofd spookt is "basis inkomen".
 

RockyFlats

Ruttaan
https://www.nu.nl/geldzaken/6241252...troleren-of-je-recht-hebt-op-zorgtoeslag.html

Zo'n 5,6 miljoen huishoudens krijgen een toeslag. Dit kan om zorg-, huur- of kinderopvangtoeslag gaan...

Bijzonder dat er 5.6 miljoen mensen overeind worden gehouden door toeslagen, hoeveel huishoudens zouden dat zijn, zullen er vast wel een aantal frauseurs bij zitten, maar het kan ook de andere kant op; mensen die wel recht hebben maar geen subsidie aan hebbem gevraagd... het enige wat er steeds door mn hoofd spookt is "basis inkomen".

Dat is helaas een horror-spook @joepmeloen , voor diegenen die het op moeten brengen. Want ik en mijn vrienden en buren stoppen dan natuurlijk ook subiet met werken.
Fijn, dat jij dan het basisinkomen voor ons gaat verdienen, bedankt! :thumbup:

Gewoon, iedereen weer aan het werk die nog iets nuttigs kan bijdragen, zou ik zeggen. En dat zijn er velen, vermoed ik zomaar, die nu wel wat stimulatie kunnen gebruiken... En behoorlijke lonen natuurlijk, maar dat ligt in NL m.i. niet verkeerd, in vergelijk.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Basisinkomen is niks meer of minder dan een laag inkomen wat niet genoeg is om in je onderhoud te voorzien.
het grote voordeel van een basis inkomen is dat je zo ongeveer de hele overheid kunt opdoeken.
mensen betalen belasting over hun inkomen en geen aftrekposten meer..
en ook geen toeslagen meer.

als je al die kosten die de overheid kunt opdoeken hebben we een aardig bedrag over om een basisinkomen in te voeren.
niet vanaf 18 jaar, maar bijv vanaf 30 jaar ofzo.
geen uwv
geen Uitgebreide belastingdienst Meer.
al die bedrijven die geld verdienen aan zogenaamde cursussen die via uwv aan 60+ jarige mensen betaald worden kunnen geschrapt worden.

in NL blijven miljarden aan de strijkstok hangen,
zorgcowboys.
adviesbureaus
enz enz.
 

marzman

Diehard Prepper
Dat is helaas een horror-spook @joepmeloen , voor diegenen die het op moeten brengen. Want ik en mijn vrienden en buren stoppen dan natuurlijk ook subiet met werken.
Fijn, dat jij dan het basisinkomen voor ons gaat verdienen, bedankt! :thumbup:

Gewoon, iedereen weer aan het werk die nog iets nuttigs kan bijdragen, zou ik zeggen. En dat zijn er velen, vermoed ik zomaar, die nu wel wat stimulatie kunnen gebruiken... En behoorlijke lonen natuurlijk, maar dat ligt in NL m.i. niet verkeerd, in vergelijk.

Dat mag dan ook. Het idee is dat er ook niet voor iedereen nog banen zijn in de toekomst door automatisering, robotisering en informatisering en AI en dergelijke.

Mensen die werken krijgen ook een basisinkomen dan en kunnen dan ook op vakantie gaan, auto rijden en een huis kopen enzo. En de sloebers kunnen een beetje op een fiets rondrijden en halve liters bier drinken heel de dag ;)
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik heb begrepen dat juist door de basisinkomen er meer mensen beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.
mensen die nu een fulltime baan hebben kunnen kiezen voor minder werken dus minder burn Outs voor mensen.

of mensen die nu 12 uur werken kiezen ervoor om te stoppen, als het financieel kan waarom ook niet.

maar al de dik betaalde managers, kantoor mensen advies bureaus om mensen te leren solliciteren zullen eindelijk eens moeten gaan werken ipv op kosten vd overheid een dikbetaalde baan te hebben zonder productief te zijn.

ja,
mensen die nu de ene toeslag na de andere opstrijken…….
die gaan maar wat doen voor hun geld.

ik ken ze ook die werkelijk al vele jaren niks uitvoeren maar wel toeslag op toeslag binnenharken
 
Bovenaan