• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het is weer muggentijd, bouw een muggenval en meer tips

Ray

SHTF Expert
Het is weer volop muggentijd met het lekkere weer van de afgelopen tijd. Zo nu en dan een buitje, veel plasjes regenwater en de populatie is weer op volle sterkte.

Dat irritante gezoem om je kop, 's nachts op jacht naar dat laatste klootzakje wat je nog gemist hebt of smeren met riekende oliën of chemicaliën als DEET?

Bouw een muggenval! Hier een simpel type van een petfles met bruine/bastard suiker, schepje gist en wat water:
http://www.nu.nl/135216/video/lifehack-zo-maak-je-een-muggenval.html

- Niet te heet water gebruiken, daar gaat de gist dood van.
- Waarom bruine/bastard suiker en niet gewone witte-, of rietsuiker? Bruine suiker bevat invert suiker dat bestaat uit zowel glucose als fructose. Ook zit er meestal melasse en kan het karamel bevatten.

Voorkomen is beter dan genezen zegt men altijd, dus gooi ook eens die ongebruikte bloempotjes, bakjes en alles waar water in blijft staan na een buitje in de tuin weg, muggenlarven hebben soms maar een paar dagen nodig.

Kokosolie, Teatree olie, het schijnt ook goed te werken als je het op je lijf smeert, je ruikt alleen als een bounty of naar de zeer penetrante teatree olie. DEET is een laatste redmiddel, misschien niet het allerbeste voor de gezondheid op lange termijn, maar ik zweer erbij. Als je een product met DEET koopt, zorg dan dat er een flink percentage DEET in zit, minimaal 20% en in de tropen 30 a 40%.

Als je 's avonds buiten zit, kan de juiste kleding enorm schelen. Zo'n dun merino of katoenen t-shirtje, daar steken veel soorten zo doorheen, zelfs dwars door je sokken bij de enkels of spijkerbroek komt voor. Stevige stoffen, 65% polyester/35% katoen (de mix van fjallraven broeken, maar ook de meeste andere degelijke outdoor spullen), daar kunnen ze niet tegenop. Ook kwalitatieve overhemden van alleen dicht gewoven katoen hebben ze moeite mee. 't Is een beetje kwestie van ervaring, ik weet precies wat in mijn kledingkast mugbestendig is.

Hoe meer je bedekt, hoe minder DEET of andere middelen je hoeft te gebruiken. Vergeet bij insmeren ook je oren niet, maar mijdt verder ogen/mond/neus.
 

Ray

SHTF Expert
Goede tips @Ray . Ik stap langzaam over van Deet 40% naar Wilma's Beck-olja Anti-Muggenmiddel. Die heb ik gekocht bij de Countrystore en deze bevat niet zulk agressief spul voor de huid als Deet. Ook de Bushcraftshop heeft het. Je leest er overigens al over op het "oude" forum. Het lijkt weinig en een klein potje (<€10), maar je kunt het perfect verdunnen en in een spray doen.
Bekijk bijlage 7028
Maar heeft dat ook een kenmerkende geur? Kokosolie en Teatree vind ik niet te harden namelijk, vooral die laatste niet.
 

Jasje

Prepper goeroe
Goede vraag @Ray. Ja, het oude forum meld dat het ruikt als een gerookt visje. Ik zelf vind het niet erger dan de geur van kampvuur maar dan iets sterker, en dat was ik al gewend :).
 

Ray

SHTF Expert
Goede vraag @Ray. Ja, het oude forum meld dat het ruikt als een gerookt visje. Ik zelf vind het niet erger dan de geur van kampvuur maar dan iets sterker, en dat was ik al gewend :).
Mmmmmhhh, ik vermoed dat ik dat niet echt ga waarderen (op mezelf) ben nogal geur gevoelig, helemaal sinds ik gestopt ben met roken. DEET gebruik ik alleen als het behoorlijk slecht te harden is met de muggen, een enkele muggenbeet behandel ik met 25% azijn en dan is de jeuk zo weg. Ik ben wel benieuwd of zo'n muggenval goed werkt, zou voor thuis best een handig oplossing kunnen zijn.
 

Ray

SHTF Expert
Normaal zweerde ik tegen muggen bij Autan sticks met een flinke lading DEET. Een stick kun je met één hand aanbrengen zonder het spul met je handen te moeten uitsmeren. Deze zijn echter niet meer te krijgen.

Nu blijkt dat Autan de koers heeft omgegooid en de DEET vaarwel heeft gezegd. Ik lees in diverse bronnen dat een reden is dat DEET niet meer zo goed werkt (vooral in de tropen) en het had uiteraard nog wat andere nadelen, lost plastic op en was niet zo best voor de gezondheid als je het dagelijks moet gebruiken zoals in de tropen.

Het nieuwe stofje wat ze gebruiken tegen muggen en teken is Icaridin.

Heb recentelijk de Autan Protection Plus 20% gekocht, een pompspray met witte melk en de "Tropical" variant die in een metalen spuitbusje zit. Vreemd genoeg bevat die laatste 16% Icaridin maar beschermd langer dus er zal nog wel wat meer in zitten.

Icaridin is dus een minder schadelijke opvolger van DEET

Icaridin-based products, first used in Europe in 2001, have been evaluated by Consumer Reports in 2016 as among the most effective insect repellents when used at a 20% concentration.[6] Icaridin was earlier reported to be effective by Consumer Reports (7% solution)[7] and the Australian Army (20% solution).[8]
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Icaridin

Benieuwd of dit middel voor mij net zo goed gaat werken als de ouderwetse DEET.
 

Niels

Mankinds only hope
Zelf gebruik ik dit spul:
doctan-classic-spray-100-ml-58751-8098-15785-1-product.jpg

Zoals de fles al aangeeft word het bij Duitse apothekers verkocht.

Dit is op basis wan de werkzamestoffen: Icaridin en Glycero.
Lijkt dus het zelfde als dat van @Ray .
Ik heb deze al ruim een jaar, en volgende maand gaat het over datum.
Daarbij rijst de vraag "klopt dit?". Kan het spul wel over datum?

Flesje kost iets van €7,50 ofzo.

Ervaring is wel dat het werkt. Als de muggen beginnen spuit ik het op mijn armen en kleren, soms zelfs vol in het gezicht en nek,
daarna geen tot zeer weinig last meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@Niels, wel uitkijken met ogen, mond en eventuele wondjes. Ook deze werkzame stof niet erg gezond en werkt bovendien irriterend.

Ik weet helaas nog weinig van dit nieuwe stofje Icaridin. De voornaamste reden dat het de vervanger van DEET is komt omdat deze niet meer goed werkte bij veel tropische muggen. Of het veel gezonder is weet ik niet.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Andere tip voor op de slaapkamer is een ui doormidden snijden en daar kruidnagels insteken. Doen wij hier zelf ook altijd, werkt best goed. Dochterlief is er erg consequent is en wordt niet tot nauwelijks meer gestoken.

Het meurt natuurlijk wel als een malle, dus als je een spannende tinderdate hebt en hoopt op de slaapkamer te eindigen is het misschien niet zo handig.
 
J

J.J

Gast
Andere tip voor op de slaapkamer is een ui doormidden snijden en daar kruidnagels insteken. Doen wij hier zelf ook altijd, werkt best goed.
Het meurt natuurlijk wel als een malle, dus als je een spannende tinderdate hebt en hoopt op de slaapkamer te eindigen is het misschien niet zo handig.
Beter dan tijdens de romance getreiterd te worden door een bloedzuiger.
In winkels tref je nog wel eens muggen aan die mensen blijft belagen ondanks dat ze weg gejaagd worden, je moet ze eerst een doods mep hebben en dan zijn ze rustig.

Wij hebben in huis een "elektro cremator lamp", werkt ook goed.
 

janvanloon

Senior Prepper
Bwa als die bloedzuiger juist prikt bij de romance en der zwelt iets op :lol::lol::lol::lol:

Ik gebruik zelf ( voor buiten ) die wilma teer. stink als zot maar werkt beter als deet.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Bij de Lidl zijn die UVA lampen met hoogspanningsval in de aanbieding. Voor 7 euro met drie jaar garantie: https://www.lidl-shop.nl/LED-antimuggenstekker/p100219481
Wel handig is de schemerstand op het ding. Er zit een lichtsensor in die hem automatisch inschakelt als het donker wordt. Zo vergeet je hem niet aan te zetten.

Benieuwd of hij ook z'n werk goed doet.

Edit: Je leest overal dat de bloedzuigende muggen niet aangetrokken worden door licht en zo'n apparaatje dus een wassen neus is.
 

petroman

SHTF Expert
Volgens mij houden die beesten ook niet van wind. Dus behalve bonen eten is de aanschaf van een ventilator ook het overwegen waard. Ik heb er een die we dan aan het voeteneinde neerzetten en zachtjes laten blazen.
Werkt ook verkoelend.
 

Ray

SHTF Expert
Volgens mij houden die beesten ook niet van wind. Dus behalve bonen eten is de aanschaf van een ventilator ook het overwegen waard. Ik heb er een die we dan aan het voeteneinde neerzetten en zachtjes laten blazen.
Werkt ook verkoelend.

Klopt als een bus, zelf een klein zuchtje wind is genoeg. Zo'n plafondventilator op de zachtste stand is ideaal, eventueel in 'winterstand' dan merk je zelf helemaal niets van dat zuchtje wind.
Nu is mijn plafond ouderwets laag op de slaapkamer, dus past hij daar niet. Een losse ventilator heb ik een enkele keer staan, maar maakt meer lawaai dus toch maar eens zo'n ding met UVA ledje en grillrooster proberen.

Laat je niet verleiden tot het aanschaffen van die apparaatjes die middels hoogfrequent geluid de muggen zouden moeten weghouden, die werken niet, want vrouwtjes muggen zijn doof. :lol:
 

petroman

SHTF Expert
Waarom zou UVA dan wel werken ?
Ooit, op het oude forum ? ook al voorbij gekomen die muggen professor. Enige remedie was eucalyptus olie.
 

Ray

SHTF Expert
Waarom zou UVA dan wel werken ?
Ooit, op het oude forum ? ook al voorbij gekomen die muggen professor. Enige remedie was eucalyptus olie.

Goed dat je het aanhaalt, nu ik erover google kom ik ook tegen dat de bloedzuigende variant niet op licht afkomt, dus wellicht is dit een mooie miskoop. 'k Ga het 'laatje', waar de ge-elektrocuteerde lijkjes in vallen eens goed inspecteren.

Er werkt natuurlijk wel meer dan alleen eucalyptus olie. DEET (inmiddels achterhaald), Icaridin, maar ook kokosolie, teatree werken, 't is alleen de vraag of je tegen dat luchtje kan.

Goede kans dat ik die 7 euro beter aan een ventilator had kunnen besteden. Kost wat meer stroom, maar erg veilige manier tegen die krengetjes.
 

Ray

SHTF Expert
Vandaag het apparaatje tegen muggen terug gebracht. Dat is weer het voordeel van de Lidl, die doen niet moeilijk en kan je zo retourneren.

Gisteravond en vannacht heeft het apparaatje drie motjes gevangen en die behoren dan ge-elektrocuteert in het 'laatje' te vallen. Toen ik het 'laatje' open trok, vlogen ze vrolijk verder, dus zelfs bij de beestjes die het ding wel aantrekt werkt het belabberd.
 
Bovenaan