• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het opknappen van vergeten bijlen

Myronprps

Prepper goeroe
Voor diegene die wel eens bij de kringloop komen heeft ze vast wel eens zien liggen: Bijlkoppen bedekt met jaren aan roest en viezigheid.

Wat de meesten dan weer niet weten is dat dat juist enorme schatten zijn met een enorm verhaal. Helaas kunnen ze niet praten (Ookal doen mijn bijlen dat wel als ik ze opknap. Zeggen ze vaak even dankjewel).

Ik knap deze bijlen dan ook erg graag op. Dus even twee korte verhaaltjes:

Aantal dagen geleden liep ik bij de kringloop en ineens riep een bijltje mij (praten ze dus toch wel). Ik pakte de bijl op vroeg wat er aan de hand was en hij zei dat hij erg graag mee wou. Nou vooruit dan maar weer.

Waarom deze mij nou zo opviel was namelijk het ontwerp, het ontwerp was amerikaans/canadees en zeker weten niet Nederlands. De steel was enorm slecht gemaakt. Veels te kort en ook veel te dun, deze was in de bijlkop gezet en later opgevuld met rest stukjes hout en spijkers. Dus hoppakee voor €5 mocht deze jongen mee.

Nog lang niet klaar maar het begin is gemaakt. Ik houd jullie op de hoogte.
223-73692be62faaa330d5a6872217ede371.jpg
222-4e5f51c24472b23ffa9cd8adcdc0e8ce.jpg


Nu de @Rataplan Bijl.

In een campingstoeltje rondom een houtkacheltje met een aantal andere preppers. Daar komt rataplan aan, nou is dat sowieso al een aangenaam aanzicht om te zien maar dit keer had hij een enorme bonk roest bij zich. Bonk. Zwaar dus ook, "deze is voor jou". Dat waren de woorden die enorm veel werk met zich mee brachten maar wel weer prachtig werk.

Helaas geen before foto maar ik kan het wel omschrijven: ROEST.

Heel veel roest en een snede die meer stukjes eruit had dan dat die nog compleet had.
224-c884889c7f61be1f6db3b980a39a6a49.jpg


Helaas dus geen before foto maar wel deze oude bijl van Geert (oude forum) die ongeveer in dezelfde staat is.
225-f0cb3d246356c1e16a6ac6024a89d32a.jpg


Samen met een andere bijlkop van geert waar ik nu ook mee bezig ben.
226-722287afd4620b57a7fdfe35f7c08f82.jpg


Het allerleukste van dit soort werk is dat je soms een gedeelte van het verhaal toch te zien krijgt.

Zoals de €5 euro bijl. Geen idee waar die vandaan komt en dan knap je het op en zie je ineens wat staan: Walters black diamond. Dan is google je allerbeste vriend:


Walters Black Diamond Axe Company. HULL, QUEBEC, CANADA 1864-1973.
227-7722dbb02cdd22b17d8f5b935629a838.jpg


Maar MP waarom nou?

Natuurlijk ben ik Bijlofiel dus vind ik het prachtig om oude bijlen weer in volle glorie te herstellen. Maar toch is het ook een zelfvoorzienend zijn dingetje. Nou gebruik ik sinds 2dagen een bandschuurmachine voor het gemak maar alles zou ook met de hand kunnen en met de bijl van rataplan heb ik dit ook gedaan, gaat alleen wat meer tijd in zitten. Tegenwoordig kopen mensen maar gelijk wat nieuws als het oude kapot gaat en dat is zo enorm zonde. Deze oude bijlen zijn vaak van enorm goed staal en zullen het net zo goed doen als een gransfors of wetterlings alleen hebben ze nog wat tijd en liefde nodig. Die geef ik graag.

Nu komt de volgende stap: De Steel. Mijn hout voor alle stelen is binnen en nu word het tijd om mijn eerst bijlsteel te gaan maken wat ook wel weer spannend is maar dat is een volgend topic waard.

Dit wou ik graag eventjes met jullie delen:)

Als jullie vragen of andere dingetjes hebben dan hoor ik het graag:)
 

Bijlagen

  • 20160101211417.jpg
    20160101211417.jpg
    538.2 KB · Weergaven: 19
  • 20160101211410.jpg
    20160101211410.jpg
    420.7 KB · Weergaven: 19
  • 20160101211325.jpg
    20160101211325.jpg
    662.5 KB · Weergaven: 16
  • 20160101211333.jpg
    20160101211333.jpg
    144.8 KB · Weergaven: 17
  • 20160101211345.jpg
    20160101211345.jpg
    588.2 KB · Weergaven: 16
  • Wal Rectan Red.jpg
    Wal Rectan Red.jpg
    94.2 KB · Weergaven: 18
K

Keyser Suze

Gast
Mooi hè dat weer in een goede staat terug brengen van zo'n oud gebruiksvoorwerp.

Zelf gebruik ik graag de haakse slijper of mijn staande boormachine met een stalen borstel. Je borstelt dan de roest eraf, de krasjes en putjes blijven dan zitten.

Als bijl steel zou je ook nog kunnen denken aan een mooi stuk taxus. Wel goed laten drogen een jaar, of een half jaar boven de verwarming.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Mooi hè dat weer in een goede staat terug brengen van zo'n oud gebruiksvoorwerp.
Zelf gebruik ik graag de haakse slijper of mijn staande boormachine met een stalen borstel. Je borstelt dan de roest eraf, de krasjes en putjes blijven dan zitten.
Als bijl steel zou je ook nog kunnen denken aan een mooi stuk taxus. Wel goed laten drogen een jaar, of een half jaar boven de verwarming.

Prachtig inderdaad. Taxus heb ik nog niet eerder gehoord. Moet binnenkort toch weer langs de houthandel dus ik zal eventjes gaan vragen, dankjewel:)

Je kan roest ook verwijderen dmv. elektrolyse. Wel even goed lezen voor je begint (en buiten doen!), zitten wat risico's aan maar het resultaat is erg mooi! Hieronder de beschrijving
http://gevondenvondsten.nl/elektrolyse-project/

Ik gebruik nu azijn om het roest wat "zachter" te maken. Als ik eerlijk ben heb ik ook niet zoveel vertrouwen in mijn vaardigheden met elektriciteit en dan ook nog een bak water erbij haha.

Taxus kan, maar doorgaans maakte men de stelen van Acasia of inlandse Eik!

Heb nu vooral mooie essen planken liggen. Mooie rechte ringen dus uitermate geschikt voor stelen. Ik ben nu ook nog maar aan het leren heb dit allemaal nog nooit eerder gedaan. Inlandse eik is wel enorm tof, zeker als ik het hout zelf zou kunnen oogsten. Even kijken of er een kleine houtzagerij bij mij in de buurt is.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Mooi werk:)
Al op zoek naar nieuw bos om te kunnen hakken of zijn er nog woudreuzen over op je domein?:D
 

elloco999

Elementary prepper
Het geeft zo'n voldoening om zo'n verwaarloosd stuk gereedschap weer op te knappen! Het kost veel tijd en liefde, maar het is ook leuk werk en je krijgt er veel voor terug.
 

Flos

SHTF Expert
Mooi dat je ze opknapt . Het moet een kik geven als je op een blok roest plots een stempel vindt met de herkomst van de bijlblok.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Het geeft zo'n voldoening om zo'n verwaarloosd stuk gereedschap weer op te knappen! Het kost veel tijd en liefde, maar het is ook leuk werk en je krijgt er veel voor terug.

Erg veel tijd en liefde maar als je het goed doet krijg je al die liefde terug wanneer je het het meeste nodig hebt.
Mooi dat je ze opknapt . Het moet een kik geven als je op een blok roest plots een stempel vindt met de herkomst van de bijlblok.

Zeker weten, dat ik ineens een oude canadees vast had is toch wel enorm tof. Dan lijkt die 5euro ineens op stelen;)
 

Arisaka

Elementary prepper
Ik gebruik altijd citroenzuur om te ontroesten. Wel eerst al het loszittende vuil en roest verwijderen.
Werkt hetzelfde als met azijn en scheelt een hoop inspanning. Dus energie besparend.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Ik gebruik altijd citroenzuur om te ontroesten. Wel eerst al het loszittende vuil en roest verwijderen.
Werkt hetzelfde als met azijn en scheelt een hoop inspanning. Dus energie besparend.

Ik heb hier een emmer vol met azijn staan waar alles 1-2dagen in gaat. daarna kun je het er haast afhalen met een handdoek.
 

kleinkonijn

Elementary prepper
Leuk man! Ik heb zelf een Gransfors forestaxe. Maar kreeg laatst een hele zooi pallets van iemand en die ga ik niet hakken met mijn mooie Gransfors (dikke spijkers!). Toevallig kwam ik ook een oud handbijltje tegen bij de kringloop. Mooi scherp gemaakt en deze gebruik ik nu, tezamen met een moker, voor het ruige werk. En wonder boven wonder, blijft hij gewoon redelijk scherp zonder al te grote butsen. Goed spul maakten ze vroegah.
 

Koolzaad

Elementary prepper
Goed bezig jongens! :)

Ik wil binnenkort zo'n zandstraalkastje kopen om hiermee oud, verroest gereedschap weer netjes te krijgen. Mijn compressor is een 50 liter variant dus dat zou net kunnen.

straalkast-90-liter-voor-108-90-euro-aanbieding-1.JPG


 

Myronprps

Prepper goeroe
Goed bezig jongens! :)

Ik wil binnenkort zo'n zandstraalkastje kopen om hiermee oud, verroest gereedschap weer netjes te krijgen. Mijn compressor is een 50 liter variant dus dat zou net kunnen.

Leuk filmpje ook, zeke rzo'n lintzaag.... kwijl kwijl. ach ik heb een spookschaafje daarmee moet het uiteindelijk ook lukken haha.

Morgen ga ik een steel ontwerpen zal nog eventjes foto's plaatsen:)
 

Arisaka

Elementary prepper
Met die s
Goed bezig jongens! :)

Ik wil binnenkort zo'n zandstraalkastje kopen om hiermee oud, verroest gereedschap weer netjes te krijgen. Mijn compressor is een 50 liter variant dus dat zou net kunnen.

straalkast-90-liter-voor-108-90-euro-aanbieding-1.JPG




Met die straalkast alleen gaat ie nog niet zo mooi glimmen. Daar zit noeste arbeid in :)
Maar wel erg handig zo'n straalkast.
 
Bovenaan