• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het rijbewijs zoals we dat kennen verdwijnt als EU-wet wordt aangenomen

Mayo

Last (wo)man standing

Het rijbewijs zoals we dat kennen verdwijnt als EU-wet wordt aangenomen​


https://www.ad.nl/auto/het-rijbewij...rdwijnt-als-eu-wet-wordt-aangenomen~aa475538/

"In de EU wordt gewerkt aan het digitale rijbewijs. De invoering daarvan behelst echter meer dan het digitaliseren van het ‘roze papiertje’. Dit kan er allemaal gaan veranderen."


Wat opvalt: "Wie geen toestel bezit, mag een fysiek rijbewijs blijven gebruiken." :thumbup:

En, na het bericht dat automobilisten vanaf 70 veel vaker getest zullen moeten worden:
"Jongeren onder de 30 jaar, die volgens de Europese Commissie slechts 8 procent van alle automobilisten uitmaken, zijn bij twee op de vijf dodelijke aanrijdingen betrokken, aldus de EU. Daarom wordt, na goedkeuring van het wetsvoorstel, een proeftijd van minimaal twee jaar ingevoerd voor beginnende bestuurders en geldt een nultolerantie voor alcohol achter het stuur."

Je kunt tegenwoordig met 17 afrijden, tel daar 2 jaar 'proeftijd' bij op en dan hou je nog 11 jaar potentieel gevaarlijk gedrag op de weg over...
Als je jong bent mag dat blijkbaar, maar als je ouder bent niet? 🤔
 

marzman

Diehard Prepper
Daar ben ik wel voor. Zeker op een bromfiets of motor. Dan is dat gewoon lastig als je een hele map met papieren mee moet nemen ;). Verzekeringspapieren, rijbewijs, dat staat allemaal toch in een database. En voor de auto trouwens ook, als ze de auto stelen hebben ze vaak meteen een deel van de papieren erbij.

En als je dan in het buitenland (buiten de EU is dat dan tegenwoordig) moet je maar een papieren rijbewijs regelen of een soort visum dat je mag rijden via de ambassade wat controleerbaar is voor dat land.
 

RockyFlats

Ruttaan
Daar ben ik wel voor. Zeker op een bromfiets of motor. Dan is dat gewoon lastig als je een hele map met papieren mee moet nemen ;). Verzekeringspapieren, rijbewijs, dat staat allemaal toch in een database. En voor de auto trouwens ook, als ze de auto stelen hebben ze vaak meteen een deel van de papieren erbij.

En als je dan in het buitenland (buiten de EU is dat dan tegenwoordig) moet je maar een papieren rijbewijs regelen of een soort visum dat je mag rijden via de ambassade wat controleerbaar is voor dat land.

@marzman , tja, maar als dan de telefoon kaduuk gaat, de GSM masten siësta houden of het internet of de politiesystemen haperen, dan staan we wel in onze blote billen aan de kant te wachten tot "iemand ons redt".😆

Ons legitimeren gaat ook niet meer zodra dat straks eens een appje wordt, en onder dwang instappen in de truck is dan het enige dat rest.😝

Op weg naar het uitzetkamp voor illegalen, als dat ook hier een idee wordt, zoals nu in GB. Hmmm, geen slecht idee vind ik dat laatste overigens, maar laat al dat digi-appen dus maar wat mij betreft.😉

Behalve het Mashtastic appen natuurlijk, op voorhand los van welke infrastructuur ook!👍
https://www.preppers-shelter.nl/threads/meshtastic.5609/page-5#post-132391
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@marzman , tja, maar als dan de telefoon kaduuk gaat, de GSM masten siësta houden of het internet of de politiesystemen haperen, dan staan we wel in onze blote billen aan de kant te wachten tot "iemand ons redt".😆

Ons legitimeren gaat ook niet meer zodra dat straks eens een appje wordt, en onder dwang instappen in de truck is dan het enige dat rest.😝

Op weg naar het uitzetkamp voor illegalen, als dat ook hier een idee wordt, zoals nu in GB. Hmmm, geen slecht idee vind ik dat laatste overigens, maar laat al dat digi-appen dus maar wat mij betreft.😉

Behalve het Mashtastic appen natuurlijk, op voorhand los van welke infrastructuur ook!👍
https://www.preppers-shelter.nl/threads/meshtastic.5609/page-5#post-132391

Dat is in de trein ook al, je krijgt dan een boete (in Belgie, eigenlijk een ticket met extra administratiekosten) en 24 uur de tijd om te bewijzen dat je betaald hebt. Nu is dat bij rijbewijzen en autoverzekeringen wat lastiger omdat je niet verder mag rijden, maar het staat ook in een centrale databank. Ik krijg mijn groene kaart al een jaar of meer niet meer op papier trouwens. De bedoeling is dat ik hem zelf uitprint, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Als ik aangehouden wordt download ik hem wel ter plaatse.

Ik blijf wel gewoon bij mn fysieke, credit card-formaat rijbewijs ;)
Kan ik n mobiel ten minste thuis laten.

Mijn mobiel heb ik toch altijd bij. Ik heb die nodig voor 2traps authenthicatie van werk, bank, websites, zelfs om een spelletje te spelen, treinkaartjes, routeplanning, treintijden etc. Ik denk dat de telefoon een beetje het nieuwe zwitsers zakmes is ;)

Van mij mogen alle klantenkaarten wel in de telefoon geladen worden. Lidl doet dat in een app, maar idealer zou zijn op een nfc chip dan werkt het ook als de accu leeg is, maar ik heb bijna altijd nog een powerbank bij waarmee ik mijn telefoon een paar keer kan opladen.
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik blijf wel gewoon bij mn fysieke, credit card-formaat rijbewijs ;)
Kan ik n mobiel ten minste thuis laten.

Ik ook, geen zin in een persoonlijke blackbox :)
Al ben ik ook wel tevreden met mijn linux telefoons.
Daar zijn bijna geen werkende apps voor.
 

marzman

Diehard Prepper
Kan je dat misschien toelichten?
Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt.
Je rijbewijs is al opgeslagen bij de overheid, je id ook en of je auto verzekerd is kan een politieman ook checken zonder zijn auto uit te komen. Mijn id kaart heeft een chip die kan ik uit laten lezen, maar ik kan er ook mee inloggen zonder die uit te laten lezen (dus die data is ergens :p )
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Je rijbewijs is al opgeslagen bij de overheid, je id ook en of je auto verzekerd is kan een politieman ook checken zonder zijn auto uit te komen. Mijn id kaart heeft een chip die kan ik uit laten lezen, maar ik kan er ook mee inloggen zonder die uit te laten lezen (dus die data is ergens :p )
Ook daar maak ik me geen illusies over, alles ligt al ergens vast. Op "mijn overheid" zie je je hele hebben en houden terug en ook je belastingopgave is voor 99% (correct) vooringevuld.
Maar een europees dekkend systeem met QR code vind ik wel erg big brother. En ik vraag me af hoe veel tijd er zit tussen de verplichte QR code en de "vrijwillig" onderhuids aangebrachte chip.
 

petroman

SHTF Expert
Maar een europees dekkend systeem met QR code vind ik wel erg big brother.
En waarom denk je dan dat DAT er ook al niet is?
Als je in Polen zo meteen gezien wordt zal de poolse overheid, politie bv, ook gewoon in "mijn jouw overheid" in Nl kijken of je een geldige rijbewijs hebt.
En daarvoor is je kenteken al diverse keren gecheckt of je APK nog geldig is.
En als je daarvoor nog getankt hebt of ergens koffie gescoord dan is je bankrekening ook gecontroleerd. Ook cash zal op nummer gecontroleerd worden/zijn om valse papiertjes te onderscheppen.
 

petroman

SHTF Expert
Met QR code wellicht niet maar het samenwerken van systemen over de grens dus EU dekkend wel.
Of daar wordt hard aan gewerkt.
Big Brother zit niet vast aan een (on)zichtbaar code. Want het scannen van je kaartchip is al een feit.
Of je nu een kenteken scant of een QR code daar zit voor mij niet het verschil.
 

Flos

SHTF Expert
Passen al je passen nog in de daarvoor bedoelde vakjes?
Al lang niet meer. Er zitten een deel in mijn portemonnee waaronder mijn rijbewijs
En een deel in het hoesje van mijn mobiel telefoon.
Bijna alle winkel passen zijn opgeslagen in mijn telefoon.
 

RockyFlats

Ruttaan
Of je nu een kenteken scant of een QR code daar zit voor mij niet het verschil.
@petroman , daar ga je vast anders over denken zodra je die smartphone-met-kentekenplaat in de jaszak wilt steken.😉
Ik vraag mij af, hoe "gekoppeld" de systemen in Europa zijn, en verwacht daar toch nog niet al teveel van eerlijk gezegd.
Het is nog maar zeer kort geleden dat er bleek dat de politiesystemen in ons kikkerlandje ook nog vrolijk langs elkaar heen werkten, om over de GGD's nog maar te zwijgen. Zou het dan in het buitenland veel beter gaan?
 

Roel

Mankinds only hope
Het meest vreemde van alles vind ik nog wel dat aangezien ik geen mobieltje heb, mijn leven op de een of andere manier gewoon door gaat. Telkens als er ergens een appje of een ander handigheidje voor wordt bedacht is wel weer een uitzondering voor mijn soort zonderlinge types. Dat is dan wel weer heel voorkomend van overheidsinstellingen, banken e.d. Zelfs bij de lokale bakker hebben ze tegenwoordig een spaarsysteem waarbij je je mobiel kunt gebruiken, ik kreeg een stempelkaartje.... :lol:
 

Mayo

Last (wo)man standing
Het meest vreemde van alles vind ik nog wel dat aangezien ik geen mobieltje heb, mijn leven op de een of andere manier gewoon door gaat. Telkens als er ergens een appje of een ander handigheidje voor wordt bedacht is wel weer een uitzondering voor mijn soort zonderlinge types. Dat is dan wel weer heel voorkomend van overheidsinstellingen, banken e.d. Zelfs bij de lokale bakker hebben ze tegenwoordig een spaarsysteem waarbij je je mobiel kunt gebruiken, ik kreeg een stempelkaartje.... :lol:

Helemaal top! 👍
Ik ben ook nog steeds voorstander van de pasjes en stempeltjes, hoor. En dan alleen nog als ze anoniem kunnen zijn (of op een fake naam+adres staan).
En ik heb alleen een bepaald pasje bij me als ik naar die winkel ga, anders liggen ze allemaal thuis.

Hoe gaan al die apps, waar je al je pasjes in kunt uploaden, met je gegevens om?
Ik hou daar niet van...
 

Roel

Mankinds only hope
En toch gaat iedereen mee in de mallemolen, draaien altijd maar draaien....
Ik ben wel eens benieuwd naar het moment dat het door onze overheid/banken/zakenleven verplicht gaat worden gesteld om alles vanaf een bepaald moment digitaal te gaan doen. Word ik dan een N.B.F. (Niet bestaand figuur?) Sta ik dan nergens meer in opgeslagen?
Geen bankrekening meer? Maar dan ook geen schuld bij de belasting? Geen rijbewijs of verzekering, maar gewoon doorrijden want ze kunnen geen boete aan me kwijt? Het begint te rieken naar de ultieme vrijheid! :lol:
 
Bovenaan