• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het toilet als het riool faalt.

Ray

SHTF Expert
Zoals al wel besproken bij topics over stroomuitval en overstromingen, kun je er niet van uit gaan dat je altijd het toilet kan doortrekken op de bekende manier.

Voor tijdelijke SHT-Fans en bug-ins is de meest simpele oplossing natuurlijk opslaan in plastic zakken.
De grote boodschap doen in een plastic zak kan simpel door erboven te gaan hurken, maar handig is anders.

Toen ik dan ook bij de kringloop voor 50 cent dit po emmertje zag heb ik hem meegenomen:
IMG_2593[1].jpg

Door de rand blijven geurtjes beter waar ze zijn.

Nu zie je die dingen heel vaak met een stoel erbij waarin een rond gat zit, zodat je zelfs relaxed kunt zitten bij de grote boodschap. Nu had ik geen zin om hiervoor een stoel te verzagen en gokte dat hij wellicht in de bestaande toiletpot zou passen.

IMG_2594[1].jpg

En verhip, het past! Behalve vooraan, steunt de po goed op de randen van de pot en kan ik er met m'n volle gewicht op zitten, het ding verschuift niet. :)

De zakjes die nu het beste passen zitten strak om de rand en gaan nergens heen. Bij het plaatsen van een nieuw zakje is het even voorzichtig doen zodat je hem niet kapot trekt, het verwijderen gaat heel makkelijk.
Een knoop erin leggen ook simpel, want deze zakjes zijn 50 centimeter lang.
IMG_2595[1].jpg

Je kunt natuurlijk een hele vuilnisbak zak in je toiletpot frummelen, maar één rol prullenbakzakjes bij de Action kost geen drol, erg compact en je kunt meteen 100 keer naar het toilet. Voor in totaal 1,50 + een paar stevige vuilnisbakzakken kan ik nu bijna drie maanden ontspannen de grote boodschap afhandelen.

Praktijkfilmpje zal ik de lezer besparen. :D
 

Richard434

Prepper goeroe
Praktijkfilmpje zal ik de lezer besparen. :D

Beetje jammer weer, zo'n halve review! ;)

Maar zonder gekheid,
Ik denk dat dit een van de meest vergeten Preps is.
maar wel een die ontzettend belangrijk is.
Nu is het in sommige situatie's wel mogelijk om een "outhouse" te maken, of ergens een latrine te graven.
Vergeet niet dat vrijwel overal de riolering (gedeeltelijk) afhankelijk is van pompen, die onder andere bij overstromingen niet meer (goed) zullen werken.

Dat is ook meteen het nadeel van de "po-emmer" in de WC zetten (naast dat een hoger toilet ook problemen met de stoelgang en zelfs (indirect) veel hersenbloedingen tot gevolg heeft).
Als je wilt voorkomen, dat er water (met alle verontreinigen) uit je toilet omhoog komt, zal je deze moeten afdoppen.
Alleen is het gebruiken om op te zitten dan weer lastig.. ;)
 

druif

Survivor
humanuretitle-660x330.jpg


http://anamericanhomestead.com/how-humanure-changed-my-life/ Een compost wc voor binnen. ik vond hem wel mooi. warmer dan een out house in de winter. succes
 

petroman

SHTF Expert
Mooie review @Ray ,
Meestal is er bij de video demo dan een schaars geklede dame die eea voordoet :fluit:

Nu nog een bodem aan de emmer die de pot afsluit zodat er niets van onderen omhoog kan komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Goed punt dat afsluiten van het toilet. :)

Hier was het plan om dit te doen met een plasticzak met zand. Nu hoeft er geen 20 kg zand in. Je duwt die plasticzak met een halve liter zand in de opening en vult dan de zak verder. Dan zit je voorbij het nauwste punt met een prop van zand. Geen idee idd hoeveel ruimte er nu nog onder de po zit, glad vergeten. :fluit: :lol:

Dan moet ik met zo'n kunststof speelgoedbal en pompje de boel afsluiten, maar die heb ik nog niet. Of hurken, maar dan is de po iig een stuk handiger dan een emmer, 't zakje kan niet naar binnen glijden, deksel erbij waar eventueel zelfs een scheut water in kan voor 100% afsluiting.

Ben niet zo bang voor afknellende bloedvatten, 't scheel maar een centimeter of 2 en is dan nog tijdelijk ook.

Goed product idee @petroman, een po die in je pot past en hem meteen afsluit. Soort zak met gel aan de onderkant zodat hij altijd past, klem onder de rand? En dan een mooie reclame op TV met zo'n dame erbij. :D
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb in mijn kelder zo een chemische wc. Voor een schijthok buiten te maken heb ik een wc bril dat de dames ook wat comfortabel zitten. Dan bouw ik een luxe HUDO.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb in mijn kelder zo een chemische wc. Voor een schijthok buiten te maken heb ik een wc bril dat de dames ook wat comfortabel zitten. Dan bouw ik een luxe HUDO.

Dat kan natuurlijk net zo goed als tijdelijk voorziening, de Porta Potti met wat vloeistof geprept. Voor een meer permanente voorzien wordt het hier een twee traps compost toilet a al Pieter Boxman. Geen moeilijke dingen nodig, twee vaten, pot/plank er boven, buisje ertussen en afvoer voor de vloeistof in de grond. Eerste klas compost. :)

(Menselijke uitwerpselen altijd dubbel composteren, wat hier uitkomt nogmaals op de composthoop om de parasieteneitjes ook geen kans te geven)
 
D

Deleted member 101

Gast
Zeer belangrijk, pas nog artikel over gelezen als men niet goed kan omgaan met menselijk afval zal dysenterie uitbreken ook wel de stille moordenaar genoemd;

Dysenterie zal een groot probleem worden als je niet weet hoe te ontdoen van het menselijk afval.
Als je niet voorzichtig bent, kan het drinkwater besmet raken en wordt men erg ziek of kan er aan overlijden.
Volgens Wikipedia, dysenterie is een ontsteking van de darm veroorzaakt diarree met bloed.
Andere symptomen zijn onder meer koorts , buikpijn en rectale tenesmus (een gevoel van onvolledige ontlasting). Niet iets wat je wilt krijgen in een SHTF situatie.

http://www.americanpreppersonline.com/know-defend-silent-killers-post-shtf-world/
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Niels

Mankinds only hope
Thanks @Ray , dit is iets waar ik dus niet over gedacht heb.
Gelukkig heb ik voor in de tuin vlak bij de weg een betonnen put. Hier zou ik een soort zandzak in kunnen laten vallen.
Goed idee om dat eens voor elkaar te maken.
Ten tijde van nood kan ik een gat graven in de tuin, en gat aan de pijp maken, zodat alles in het gat stroomt.
Wel lastig als je bijna alles bestraat hebt voor :p.

Maar goede tips. Dit zijn dingen waar je niet meteen 1-2-3 aan denkt, althans ik niet.
 

Highway

Last (wo)man standing
Zelf heb ik gekozen voor de portapotti. Als het riool niet werkt, heb je meestal ook geen water.. ze werken allebei op stroom.

De 'campingplee' gebruikt heul weinig water, en produceert dus ook minder afval, en is 3 tot wel 5 dagen te gebruiken.
Tevens, het ding is mobiel, kun je dus vrijwel overal mee naar toe nemen, om te gebruiken of te legen.
Tegen luchtjes en hygiene is zout, soda, citroensap of azijn, en een beetje zeep voldoende.
En als je normaal toilet papier moet gebruiken: eerst alle velletjes lostrekken, anders spoelt het er niet makkelijk uit. Dat werkt prima, en hoef je niet speciaal en duur wcpapier te kopen wat zelf los komt.
fiamma-porta-potti-campingtoilet-bi-pot-39-37.jpg
 

Roel

Mankinds only hope
In Zweden hebben ze vaak in de utedass, een klein buitentoilet, een toiletpot met gescheiden afvoer. Aan de voorkant de urine dat via een slang in een jerrycan gaat, ook voor vrouwen te doen heb ik me laten vertellen (door een vrouw), en de vaste bestanddelen gaan de emmer in en worden daar bedekt met een laagje houtspanen/zaagsel. Maar de gewoonte in meer landelijke gebieden is toch dat de man even de bosrand opzoekt om zijn water te lozen en daarna het toilet te bezoeken, scheelt gewoon een boel jerrycan's wisselen.
 

Ray

SHTF Expert
Thanks @Ray , dit is iets waar ik dus niet over gedacht heb.
Gelukkig heb ik voor in de tuin vlak bij de weg een betonnen put. Hier zou ik een soort zandzak in kunnen laten vallen.
Goed idee om dat eens voor elkaar te maken.
Ten tijde van nood kan ik een gat graven in de tuin, en gat aan de pijp maken, zodat alles in het gat stroomt.
Wel lastig als je bijna alles bestraat hebt voor :p.

Maar goede tips. Dit zijn dingen waar je niet meteen 1-2-3 aan denkt, althans ik niet.

Er kunnen situaties zijn waarbij je geeneens naar buiten wil. Dingen met chemie of kerncentrale.
 

petroman

SHTF Expert
@Wafels, goeie link, maar na 140 blz ben ik maar gestopt.
Misschien is een korte versie boeiender om te lezen.
Waarschijnlijk heb ik het hoofdstuk over medicijnen gemist of was ik nog niet zo ver. Dat is het grootste risico/gevaar volgens mij bij onze hele mest problematiek, zowel dierlijk als menselijk.
Maar misshcien is onbegrip of onkunde wel het grootste risico.

Alle boederijen in een buitengebied hadden vroeger een septic tank. Mensen wisten hoe er mee om te gaan. Maarz e leefden verkeerd en moesten (veel geld) aangesloten worden op een (toepasselijk) riool persleiding. Weg kennis. Weg oplossing.
 

druif

Survivor

Ray

SHTF Expert
Vandaag bij een zoektocht naar een auto 12 volt stekkertje ook gezocht naar zo'n pin/verloopstukje wat je in je fietspomp kunt gebruiken om ballen op te blazen.
Goedkope ballen geen gebrek, nu alleen zo'n verloop dingetje nog, want ik zie er wel voordelen in om de toiletopening op die manier af te sluiten.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Een ondeschat item toiletgebruik en hygiëne. Na een paar dgn al zullen riolen niet meer werken en vastlopen dan wel is er geen water meer om het door te spoelen.

Je moet de resten goed opruimen anders heb je binnen een week de eerste ziektekiemen en na twee weken breekt een epidemie uit.

Ik heb ook 2 van die potti potti dingen en die zijn in principe ideaal als basis te gebruiken.

Wat ga je doen als door anderen ziektes worden verspreid?

Wat als je in een flat woont?

Uit ervaring weet ik inmiddels hoeveel uitwerpselen een kleine groep in een paar weken kan verzamelen. Daar komen ook veel insecten op af die weer eitjes leggen.

Ik zou graag een adresje weten voor wat ongebluste kalk. Vroeger kon je dat makkelijk kopen. Dat doodt snel eitjes en insecten in geval van nood.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan