• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe aan eten te komen

Sabrina

Senior Prepper
Ik weet dat mensen tot extreme(re) dingen in staat zijn naar mate de nood echt aan de man/vrouw komt, maar ik zie me tot die tijd nog niet zo snel eigenhandig een dier doden om aan voedsel te komen. Enerzijds uit gewetensnood (hypocriet of niet), maar vooral omdat ik niet bedreven ben in 'de transformatie van kadaver naar voedsel'. Zou het in een shtf mogelijk zijn om te overleven zonder vlees? Ja natuurlijk, in het dagelijks leven vallen de vegetariërs immers ook niet met de bosjes om; maar in een shtf heb je natuurlijk wel een groter risico om op den duur met een tekort aan voedingsmiddelen te zitten. Concreet: als je vlees buiten beschouwing laat, welke producten zijn dan het meest geschikt om toch zo veel mogelijk aan je voedingsmiddelen te komen?
 

Flos

SHTF Expert
Ik ben nog steeds een grote vlees eter. De groenten die ik eet zijn voor een deel zelf verbouwd. Voor de rest ben ik niet of onvoldoende op de hoogte van in het wild groeiende eetbare planten.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Als je niet kunt of wil leren om te slachten of een visje schoonmaken, dan denk ik dat je ten dode opgeschreven bent.

Ik slacht zelf nog niet veel maar probeer regelmatig vlees te versnijden. En wanneer ik de kans heb dan grijp ik die aan om meer ervaring op te doen.

Het voordeel hier is dat je grote stukken vlees of delen van een dier kunt kopen. Zo kocht ik gisteren een groot stuk rundvlees, de lende. Vorige week varkensvlees, de harst ofwel de nek.

Naast het feit dat je leert versnijden is het vlees ook nog eens verser en lekkerder dan bij de kilo knallert.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Concreet: als je vlees buiten beschouwing laat, welke producten zijn dan het meest geschikt om toch zo veel mogelijk aan je voedingsmiddelen te komen?

Wat vlees vooral biedt zijn vetten en proteïnen. Beiden zijn ook in plantaardige voeding te vinden, denk bijvoorbeeld aan noten, zaden, pitten en peulvruchten.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Alleen weet ik niet of je voldoende eiwitten uit de plantaardige voeding kan halen hier (in België/Nederland)? Noten zijn enkel in de herfst te verkrijgen. Bonen kan je zelf groeien, maar om een heel jaar bonen te kunnen eten heb je toch wel een groot stuk grond nodig.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb een keertje amandelen geplukt, 3 weken lang, elke dag een paar uurtjes. Laten we zeggen dat ik 225 kilo bij elkaar geraapt heb. Haal je de schil eraf blijft er hooguit 75 kilo over om te verorberen.

Ik zou precies kunnen uitrekenen hoeveel calorieën het me gekost heeft en hoeveel het me opgeleverd heeft. Maar ik kan je nu al op een briefje geven dat de inspanning me waarschijnlijk meer heeft gekost dan opgeleverd. So you have to be nuts to go for nuts. ;)

Had ik een zwijn geschoten kostte me dat een kogel, wat geduld en een paar uur versnijden voor 75 kilo vlees, goed voor een maand of 3 te eten met mijn gezin. :oops:

Noten en planten zie ik als aanvulling smaak maker, niet als survival voer. Voor wie wel eens een survival programma heeft gezien en hoe mager mensen worden die uitsluitend planten en noten eten... :D en als ze dan een stukje vlees of vis vangen, hoe blij ze dan worden, dat zegt mij genoeg. :fluit:

Hoe gezond ook op alleen planten en noten die je zelf moet zien te oogsten, ga je het nooit redden. Wishful thinking :thnx:
 

Zer0Day

Senior Prepper
De keuze om geen vlees te eten is een privilege van mensen die de luxe hebben om die keuze te kunnen maken. Bij echte hongersnood valt die luxe weg en eet je alles wat ook nog maar een beetje voedingswaarde heeft, tot zelfs de meest walgelijk ogende diersoorten. Nu zijn er die-hard vegetariërs die beweren dat dat bij hun nooit zal gebeuren, maar ik geloof dat wanneer het overlevingsinstinct inkickt, er veel mensen grote ogen zullen trekken over hun eigen acties.

Om op de startvraag te antwoorden, alles hangt af van de ernst van de shtf. Spreek je over een post-apocalyptische teotwawki of over "een weekje stroompanne"?

Wat de natuurlijke voedingsbronnen betreft, daar geloof ik evenmin in. Vaak zie je preppers vol zelfvertrouwen beweren dat zij perfect kunnen leven van wat zij in de natuur vinden. En misschien zullen er sommigen zijn die dat effectief kunnen... voor enkele dagen. En dan is alles op. Want net als jij en ik, zullen ook de tienduizenden mensen uit onze omgeving hun heil zoeken in de natuur, op een boer zijn erf, enz.

Rest er dus maar 1 optie: zelf stockeren en verbouwen op je eigen, beschermde terrein. En dan denk ik vooral aan zaken die het minst in het oog vallen zoals vb. spirulina en dergelijke zaken.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Alleen weet ik niet of je voldoende eiwitten uit de plantaardige voeding kan halen hier (in België/Nederland)? Noten zijn enkel in de herfst te verkrijgen. Bonen kan je zelf groeien, maar om een heel jaar bonen te kunnen eten heb je toch wel een groot stuk grond nodig.

Noten zijn natuurlijk wel weer lang te bewaren. Daarnaast is het ook weer niet zo dat noten, bonen, zaden en pitten de énige bron van eiwitten zijn.

Als jij op een dag een schaaltje havermout/gierst of bord pasta eet, volop groente, en dan daarnaast bijvoorbeeld 50 gram pinda's, hennepzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten of lijnzaad heb je al voldoende eiwitten binnen voor die dag.

Dingen als havermout, gierst en pasta zijn prima te preppen. Zonnebloemen en pompoenen kan je makkelijk zelf laten groeien (en leveren naast eiwitten ook nog eens vetten).

Persoonlijk zou ik tijdens een SHTF mijn pijlen ook richten op vlees (pun intended).
Maar het is kortzichtige onzin om te zeggen dat het niet mogelijk is zonder vlees te overleven. We hebben het namelijk niet over onvoorbereid stranden op een onbewoond eiland, maar over preppers die nu al rekening kunnen houden met het wegvallen van een bepaalde voedingsbron en zich daar op voor kunnen/willen bereiden.

Als je je echter in een situatie bevindt waarin je eventueel aangelegde voedselvoorraad niet beschikbaar is, denk ik dat de grens om zelf dieren te slachten een stuk lager zal worden. Dat geeft TS in het begin dan ook zelf al aan en zoals iedereen kan lezen gaat het daar in dit topic helemaal niet over, de vraag was welke voedingsmiddelen tijdens een SHTF vlees kunnen vervangen. Antwoord: proteïne- en vetrijke voedingswaren.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik denk dat wij hier wel het jaar rond kunnen komen van onze moestuin, maar die luxe heeft niet iedereen.
Verder ken ik een heleboel eetbare wilde planten, niet allemaal even lekker, maar toch.
Want net als jij en ik, zullen ook de tienduizenden mensen uit onze omgeving hun heil zoeken in de natuur, op een boer zijn erf, enz.
Die tienduizenden uit onze omgeving die uit dezelfde ruif willen eten als wij bestaan niet.
Slechts een fractie van de mensen is in staat dat te doen, de anderen ontbreekt het ten ene male aan voldoende kennis.
Het is verbijsterend te merken als het gesprek er soms op komt, hoe weinig mensen weten van wat er zoal aan eetbaars tussen de stoeptegels groeit...;)
Ik laat het er meestal maar bij, je moet maar doen wat je geleerd is en ik heb het ook moeten leren.
 

Zer0Day

Senior Prepper
Daar heb je zeker gelijk in, veel mensen hebben geen flauw idee wat er zoal eetbaar is.
Maar met de juiste motivatie (honger) leert men snel.
Als ik mijn buurman met veel smaak een stukje onkruid van tussen de stoeptegels zie opeten (en hij leeft de dag erna nog) dan probeer ik dat ook enz enz... ;)
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ik denk ook dat je bepaalde "vieze" dingen moet leren eten, dingen die je normaal oneetbaar zou vinden. Road kill, meeuweneieren, pissebedden, regenwormen etc.

Ook het villen en slachten is een ding wat je jezelf aan moet leren als je geen zin hebt om te verhongeren. Zonder vlees/vis is het in een noord Europees klimaat erg moeilijk om de juiste combinatie aminozuren Binnen te krijgen.
 

Alberto

Senior Prepper
Ik vermoed dat als de nood het hoogst is het je wel zal lukken.
Als je zelf, je kinderen of geliefden aan het omkomen zijn van de honger denk ik dat je zonder veel te aarzelen een dier neerlegt.
Niet vergeten dat mensen na een vliegtuigcrash zelfs elkaar begonnen op te peuzelen ...
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik vermoed dat als de nood het hoogst is het je wel zal lukken.
Als je zelf, je kinderen of geliefden aan het omkomen zijn van de honger denk ik dat je zonder veel te aarzelen een dier neerlegt.
Niet vergeten dat mensen na een vliegtuigcrash zelfs elkaar begonnen op te peuzelen ...

Kannibalisme is van alle tijden, maar het eten van je eigen soort (orgaanvlees) is niet zo gezond.

Daarnaast zijn mensen vleeseters en die "smaken" niet echt net als andere carnivoren. Of je moet een veggie oppeuzelen. :confused::confused::confused:

Uiteindelijk blijft het allemaal vlees: mens, plant of dier en is het een kwestie van ethiek en respect. Anders zouden we net zo goed onze doden laten verwerken tot één of ander diervoer. :oops:
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Bruine rat is volop aanwezig, in steden zelfs een plaag, misschien een nieuw jachtgebied erbij.
Even een humane manier van doden en dan slachten en goed doorgaren.
Vogeltjes in de tuin zijn klein, maar eten is eten.
Groente snel gaan voorzien, sla, spinazie, radijs, etc. groeien snel.
Je zult van dag 5 alles zelf moeten "kweken".
In de bossen is er na 3 weken niets meer aan vlees te halen.
Rivieren zijn bij een elektronisch probleem meteen vervuild, omdat de zuiveringspompen stilvallen.
Dus nu al de juiste vallen voorzien, kooien in orde hebben, liefst vouwkooien vanwege ruimte.
Hond en kat is ook eetbaar, maar waarschijnlijk snel uit straatbeeld verdwenen.
Cavia van kido's zijn ook eetbaar, hoe voeden, warmhouden, kweken?
Konijn eet ook weinig en vergt zeer weinig ruimte, in SHTF situatie.
Dan is de maximale kooigrootte de helft van het huidige minimum.
Pluimvee maakt geluid, en is dus niet zo goed te verstoppen, of uit het zicht te houden.
Heb je een tuin, zorg nu al dat je haag hoog genoeg is, de buurt niet weet wat je allemaal doet,
Google Earth camoufleren, zodat men je activiteiten niet al nu zien voor de SHTF.
https://www.google.be/maps/search/google+earth/@51.1367491,4.9169903,143m/data=!3m1!1e3
Even de link bekijken en je begrijpt wat ik bedoel.
Ze zien vanuit de lucht niet wat je doet, maar wel waar wat staat en hoe er veilig te komen.
 
Bovenaan