• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe functioneel is jouw samengestelde EDC?

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Gisterenavond kwam ik erachter hoe handig het niet is om je LM Sidekick achter de broekriem te steken terwijl je je overhemd onder je broeksriem draagt.

20170519_225314.png
Door de scherpe randen aan de rug van het mes & zaaglemmet heb ik in korte tijd mijn heel mooie overhemd versneden. Not so happy:(.

Misschien gelijk een reden waarom Urban Prepper zijn LM Juice (mooi rond afgewerkt) op het kantoor neemt in combinatie met zijn 3-delige pak.

Sinds enkele dagen in het bezit van de LM CS4, dus casual EDC is aangepast. Nu nog op zoek naar een Rayclip.

Heb jij als beginnend of gevorderd prepper een tip aangaande je dagelijkse zak-items? Schroom dan niet om dit ff te posten. Ik ben benieuwd hoe de dagelijkse dag functioneert met jouw EDC.

Naar de @Mods @Admin: Mocht dit topic in een bepaalde vorm al bestaan dan is hierbij mijn toestemming om dit te verplaatsen.

Groet,

CtM
 

QuickFix

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik draag hem al (15+) jaren in een standaard lederen foudraal van Leatherman en zou echt niet zonder willen, juist om verliezen en beschadigingen te voorkomen.
(Eventueel heb ik de Nylon foedraal voor je die bij mijn Side Kick zat nog ergens liggen, mocht je er eentje zoeken)


Maar mijn verhaal, qua EDC functionaliteit:
Ik heb een EDC aan mijn riem hangen, jaren geleden gekocht voor EDC-gear en een flapje waaronder mijn (toen) telefoon pastte (een iPhone 4).

Nu heb ik een Android telefoon met een 5" scherm, die niet meer in het telefoonvakje past. :(
EDC te klein.jpg
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Ik draag hem al (15+) jaren in een standaard lederen foudraal van Leatherman en zou echt niet zonder willen, juist om verliezen en beschadigingen te voorkomen.
(Eventueel heb ik de Nylon foedraal voor je die bij mijn Side Kick zat nog ergens liggen, mocht je er eentje zoeken)

Lederen foudraal heb ik liggen. Sidekick is nu even als vervanging van de Skeletool (vervult die rol fantastisch) Ik heb niet graag teveel onnodige grammen bij de hand aangezien ik ze bij elke stap moet meetorsen.

Voor werk hou ik het op de Sidekick. Voor prive de Juices;)
 

Ray

SHTF Expert
Sinds enkele dagen in het bezit van de LM CS4, dus casual EDC is aangepast. Nu nog op zoek naar een Rayclip.
Die Rayclip's heb ik bij aliexpress ooit gekocht en blijven het hier goed doen. Deze zijn wel van RVS, geen titanium: https://nl.aliexpress.com/item/New-...32392522044.html?spm=2114.13010608.0.0.6UP7PC

'k Zou er eens tien van in 't winkelwagentje gooien. In de rugzak kun je zo ook zaken vast 'clippen' zodat je er altijd op die vaste plaats bij kunt.
 

Flos

SHTF Expert
Hoe functioneel is jouw samengestelde EDC?
Mijn samengestelde EDC heeft eigenlijk weinig inhoud. Omdat ik steeds met veel tools in aanraking komt hoeft dat ook niet.
Mijn EDC bestaat voornamelijk uit mijn portefeuille een opinel nr.8 en mijn bos sleutels. Die dan nog kan verschillen. Omdat ik verschillende voertuigen heb.
Dus echt functioneel is heb niet maar in mijn voertuigen zit meer dan voldoende.
 

Nomad

Diehard Prepper
De kern van mijn EDC is al jaren hetzelfde, al zijn de onderdelen wel wat veranderd met de jaren.
- Horloge dat goed afleesbaar is in het donker. Meestal een duikhorloge.
- Portemonnee, een aantal jaar geleden ben ik overgegaan op een minimalist wallet van Secrid.
- Sinds jaar en dag gebruik ik een Victorinox Handyman als multitool. Die is voor mij onvervangbaar. Aan het riempje hang een zaklampje, een Photon Freedom Covert.
- Zo'n twee jaar geleden ben ik een vouwmes gaan dragen die met één hand geopend kan worden. Bijzonder handig.

Alle items zijn zo verdeeld dat ze geen schade toebrengen aan elkaar of andere spulletjes die ik in mijn zakken moet steken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
500 Lumen 1x14500/1xAA zaklamp
Zakmes
Portomonnee
Mechanisch/automatisch horloge
Soms een aansteker
Telefoon natuurlijk, met 20 euro achter het hoesje

Als ik mijn rugtas bij mij heb:
-GPS
-Boafeng UV-5R
-Sawyer Mini + backflow spuit
-8x AA
-Aansteker
-Jiggler setje
-Schakelkast sleutel
-Kleine tang
-kleine kruiskopschroevendraaier
-Vitorinox

Als ik de GHB ipv. de rugtas meeneem heb ik ook een traumakit met tourniquet bij de hand.

@TACAMO, opsommingen kunnen in de daarvoor bestemde draadjes geplaatst worden. Het gaat hier voornamelijk hoe functioneel danwel nuttig je EDC is.

Groetjes,

CtM
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Niels

Mankinds only hope
Buiten mij sleutels portemonee en telefoon heb ik altijd een zaklampje bij me (Fenix E12).
Fenix-E12-Flashlight-Size.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Mijn echte EDC, wat ik dus echt altijd bij me draag naast portemonnee en sleutels, is een LM Sidekick, aansteker, lippenbalsem(fikt ook goed) en sleutelbos met extra's.

Eerst sleepte ik veel meer mee, maar het spul wat ik nooit gebruikte heb ik uitgedund. Lampje, tandenstoker in 't ieniemienie zwitser mesje en de LM gebruik ik het meest en dagelijks.

Enige wat ik nooit gebruik, maar echt voor nood is, is het waterdichte kokertje met kopieën van alle belangrijke pasjes, telefoonnummers (ook ICE) en een biljet van 50 euro.
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
In mijn edc heb ik in iedergeval altijd een wenger rangerwood 55 zakmes, mini maglite, een halve liter water, holmatro centerpons/gordelsnijder, en misschien nog wel het belangrijkste een beademingsmasker. Deze laatste heb ik toevallig vorige week nog bijna nodig gehad bij een onwelwording, dus deze blijft voorlopig nog wel onderdeel van mijn edc.
 

Niels

Mankinds only hope
Maar mensen, ik lees dit zo even, en ik denk dat men heel verschillend over een EDC denkt.
Wat is een EDC nou? Ik zie het als iets wat ik constant bij mij draag, tenzei ik slaap of zwem, enz.
Iets wat ik bij me heb zolang ik mijn kleding aan heb.
Voor mij is dat buiten kijn sleutels portomonee en mobiel een Fenix E12 (1x AA) lampje.
Die zit altijd in mijn linker broekzak.

Ik bedoel een halve liter water draag je toch niet continue met je mee?
Op mijn werk is mij EDC overigens uitgebreider, maar dat is vanwege noodzaak (maar nog altijd dat lampje).

Maar is een EDC nou ook iets wat je op je bureau neerzet terwijl je naar een ander gebouw op het terrein van je werk loopt, en dus niet meer bij je hebt?

Ja sorry, ik ben een zeikerd, maar ik krijg steeds een ander beeld.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Niels en alle anderen

Zoals ieder vorm van een Tas ( Je ) en de inhoud is dit puur persoonlijk .
Inhoud is zeer divers , ook al komen bepaalde Items telkens weer terug in een samenstelling van .
De 1 loopt met 1 Kilo en de ander met 300 Gram . En de overbezorgde overal meer rekening willen houden prepper loopt / rijd / fietst dagelijks met 3 plus Kgm .
Soms is het IDD om gek van te worden hoe mensen elkaar willen prikkelen tot " En dit Moet / Mag en Dit moet / Mag je ook niet vergeten " ;) Maar ook hier geld " Goede Raad is Goud Waard " en dat kan een Kadootje zijn Haha .
@frans81 is al flink aan het tasjes uitmesten . Gewoon omdat het een zeer lastig iets kan zijn dat continue meesjouwen .

Succes met samenstellen en vergeet geen Waterfilter ;)

Edit ;

( Geintje natuurlijk omdat ik dat ding ( waterfilter ) pas na jaren heb aangeschaft Haha en ondertussen veel onzin heb gekocht :( )
 

Ray

SHTF Expert
Maar mensen, ik lees dit zo even, en ik denk dat men heel verschillend over een EDC denkt.
Wat is een EDC nou? Ik zie het als iets wat ik constant bij mij draag, tenzei ik slaap of zwem, enz.
Iets wat ik bij me heb zolang ik mijn kleding aan heb.
Voor mij is dat buiten kijn sleutels portomonee en mobiel een Fenix E12 (1x AA) lampje.
Die zit altijd in mijn linker broekzak.

Ik bedoel een halve liter water draag je toch niet continue met je mee?
Op mijn werk is mij EDC overigens uitgebreider, maar dat is vanwege noodzaak (maar nog altijd dat lampje).

Maar is een EDC nou ook iets wat je op je bureau neerzet terwijl je naar een ander gebouw op het terrein van je werk loopt, en dus niet meer bij je hebt?

Ja sorry, ik ben een zeikerd, maar ik krijg steeds een ander beeld.

Een EDC is in mijn ogen ook het spul wat je altijd bij je draagt, ook als je effe op en neer moet naar de supermarkt op de hoek. Het is geen complete overlevingskit of Get Home Bag. Bij mij zit in de EDC geen waterfilter, dat komt pas ergens bij de GHB kijken. Afhankelijk van waar ik heen ga (en hoever weg dat is) pas ik de spullen aan.

Het is wel leuk zo'n super uitgebreide EDC in een aparte tas die je steeds mee moet pakken, maar het gevaar is dat je hem dan regelmatig laat staan natuurlijk.
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Maar mensen, ik lees dit zo even, en ik denk dat men heel verschillend over een EDC denkt.
Wat is een EDC nou? Ik zie het als iets wat ik constant bij mij draag, tenzei ik slaap of zwem, enz.
Iets wat ik bij me heb zolang ik mijn kleding aan heb.
Voor mij is dat buiten kijn sleutels portomonee en mobiel een Fenix E12 (1x AA) lampje.
Die zit altijd in mijn linker broekzak.

Ik bedoel een halve liter water draag je toch niet continue met je mee?
Op mijn werk is mij EDC overigens uitgebreider, maar dat is vanwege noodzaak (maar nog altijd dat lampje).

Maar is een EDC nou ook iets wat je op je bureau neerzet terwijl je naar een ander gebouw op het terrein van je werk loopt, en dus niet meer bij je hebt?

Ja sorry, ik ben een zeikerd, maar ik krijg steeds een ander beeld.

Ik loop 9 van de 10 keer dat ik op pad ga met een schooltas, dus ja ik heb inderdaad toch echt (oke bíjna) altijd wel een halve liter water mee. Noem me gek maar ik heb niet graag dat ik zonder water kom te zitten (als de trein bijvoorbeeld weer eens een halve dag stilstaat met pech, ik noem maar wat).
 

Ray

SHTF Expert
Ik loop 9 van de 10 keer dat ik op pad ga met een schooltas, dus ja ik heb inderdaad toch echt (oke bíjna) altijd wel een halve liter water mee. Noem me gek maar ik heb niet graag dat ik zonder water kom te zitten (als de trein bijvoorbeeld weer eens een halve dag stilstaat met pech, ik noem maar wat).

Ik heb ook al snel wat water bij me als ik even iets verder weg ga dan de supermarkt. :)
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@DirtyDutchman , nee joh, ik noem je niet gek. Als ik ga wandelen of paalkamperen ofzo heb ik ook een shit load bij me, ook aan water, en waterfilter enz...
Maar ik bedoel wanneer is het nou een EDC, en wanneer is het nou geen EDC meer maar een daypack? Of hoe je het mag noemen.
Ik zie een EDC echt als iets wat je continue op je draagt en qua samenstelling vrij constant is.

@Ray, inderdaad, ik zie dingen als een waterfilter enz. ook in een GHB. Toevallig dat ik bezig ben om voor mij werk in de werk auto een GHB te creëren.
Ik heb dat nog niet goed voor elkaar, maar daar komen dingen als water in, wellicht een filter of wat zuiveringstabletten, enz. enz. maar dit gaat over EDC.

Dus een EDC is een EVERY day carry, en niet iets wat je maar meeneemt als je gaat wandelen ofzo, tenzei je boswachter bent en dat dag in dag uit doet.

Correct?
 

AWOL

Prepper goeroe
EDC in mijn geval is:
-portemonnee met ook wat cash geld
-zaklampje aan sleutelbos
-(smart) telefoon
-aansteker
-zakmes (kershaw skyline of de sanrenmu 710 die ik eerder in het zonnetje zette)
-horloge
-1 gram goud in een kokertje aan sleutelbos, maar da's meer voor de leuk

Dat is wat ik werkelijk altijd bij mij heb als ik de deur uit ga.
Eventueel wordt dat wel eens met een en ander aangevuld.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste @Niels, sorry voor het necroposten, maar ik wil toch nog even reageren. Als iemand met een kantoorbaantje zijnde heb ik een uiterst minimale EDC in de strikte "op de persoon" zin van het woord. Sleutels, portemonnee, telefoon, horloge, klaar.

Ik heb echter ook een schoudertasje met uitgebreidere inhoud die ik altijd meeneem waar ik ook ga. Thuis hangt deze paraat bij de deur, en ik neem deze mee waar ik ook heenga, voor hoe kort ook, inclusief rondje brievenbus of kinderen naar school brengen. Op mijn werk staat deze tas bij mijn werkplek, ik neem hem inderdaad niet mee naar de plee, naar de lunch of naar een vergadering, maar dan is deze alsnog minder 50m van mij vandaan (alles binnen dezelfde verdieping van hetzelfde kantoorpand). In het geval dat er iets gebeurt, zorg ik dat ik zsm een aantal elementaire stukken "op de persoon" plaats: multitool, mes, zaklamp en EHBO-kit gaan op de riem, survivalblikje en karabijnhaak met tondel en gehoorbescherming in de zakken, en paracord/firesteel armband aan de arm.

Mag ik over die stukken dan praten als mijn EDC volgens de heersende definities? Of is het misschien zo dat de heersende definities er eigenlijk niet toedoen voor mijn persoonlijke situatie, want dit is nou eenmaal hoe ik het aanpak en dit beschouw ik volgens mijn eigen definitie als EDC?
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan