• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe in een betaalbare en goede waterzuivering voorzien (stationair)?

Hebt u al een waterzuiveringssysteem, compleet en in principe startklaar?

  • Nee, ik heb niets aan zoiets. Ik drink iets anders dan water en was mij nooit, hik!

    Stemmen: 0 0.0%
  • Niet startklaar, maar heb al wel het een en ander aangeschaft, en vind dit wel interessant

    Stemmen: 4 22.2%
  • Nee, en ik heb ook nog weinig of niets op dat gebied, maar vind dit wel interessant

    Stemmen: 6 33.3%
  • Jawel, startklaar, maar is alleen voor eenvoudig gebruik onderweg (transportabel)

    Stemmen: 4 22.2%
  • Jawel, een opstelling voor thuis of BOL, startklaar...

    Stemmen: 4 22.2%
  • Jawel, een opstelling voor thuis of BOL, startklaar..

    Stemmen: 0 0.0%

  • Totaal aantal stemmers
    18
V

Verwijderd lid 423

Gast
Het hebben van voldoende drinkwater is een van de belangrijkste zaken.

Het lijkt mij zinvol om met z'n allen eens te bekijken hoe het beste een eenvoudig maar prima zuiveringssysteempje op te zetten, tegen zo laag mogelijke kosten.
Hoe kan dat er uit zien, en welke onderdelen zijn daarvoor nodig?
Ik heb daar wel zo mijn idee over, maar heb de wijsheid ook niet in pacht.
En stel voor om samen zo'n systeem te schetsen, met boodschappenlijstje, waarmee ook mensen zonder technische knobbel aan de slag kunnen gaan.

Ik stel mij voor dat zo'n systeem relatief weinig hoeft te kosten en eenvoudig voor te bereiden is (zolang er onderdelen te verkrijgen zijn, dus nu...), en tegelijk dat het goed is om zoiets al volledig voorbereid te hebben. Mocht er ooit eens "stront aan de knikker" zijn, dan is dat weer een zorg minder.

Ik denk er bijvoorbeeld aan, om in geval van nood water te gaan filteren m.b.v. (o.a.) een Sawyer mini filter, aangesloten tussen een "vuilwater" jerrycan en een lager staande schoon water jerrycan. De zwaartekracht doet dan het werk. Ik heb jerrycans gekocht die van een kraantje zijn voorzien, en heb er een paar, zodat ik een volle jerrycan in de keuken kan gebruiken terwijl een volgende gevuld wordt met gezuiverd water. De vuil-water-jerrycan vul ik met een emmer en trechter, uit een regenton of vijver.

Ik moet er nu nog wel wat slangen en een paar aansluitstukken en een kraantje voor kopen, en de zaak in elkaar zetten en testen. Dat besef, was eigenlijk de aanleiding voor dit draadje: om het uiteindelijk eens af maken, tot een eenvoudig systeem dat ... startklaar is.

Ik noem maar even een paar zaken die m.i. belangrijk zijn, om samen eens te bekijken:
  • Hoeveel water hebben we minimaal nodig, per persoon per dag?;
  • Waar haal ik straks mijn (vuile) water, om te zuiveren? Regenwater, sloot, put, vijver?
  • Hoe vul ik de vuil-water-tank van de zuiveringsinstallatie? Misschien het beste om uit te gaan van het handmatig vullen (b.v. met emmers uit de regenton), en de aandacht richten op het systeem zelf. Een automatisch hevelen uit een regenton o.i.d. kan als extra immers altijd voor wie dat wil;
  • Automatische aftap in de regenpijp. Ik heb een 1,5 m3 regenton, met een automatische aftap in de regenpijp. Zodra de ton vol is, loopt het water automatisch door naar de riolering. Iemand met toegang tot een hemelwaterafvoerpijp zou zo'n aftap kunnen installeren of voorbereiden, misschien zelfs in een flat of appartement... ook als een "regenton" niet veel meer is dan een jerrycan, dan kan dat;
  • Onderdelen voor schoon en vuil drinkwater duidelijk van elkaar herkenbaar maken (b.v. kleurmarkering resp. blauw en zwart/grijs), om verwisseling te voorkomen;
  • Bij gebruik van een filter: hoe die eenvoudig te reinigen? Ik denk daar een driewegkraantje en een terugslagklepje voor te gebruiken, in combinatie met het injectiespuitje van de Sawyer mini (dus eenvoudig kunnen reinigen zonder het filter af te hoeven koppelen).
  • Hoe een (zwaartekracht/gravitatie) filtersysteem zo te maken dat die zonder toezicht veilig en zonder wateroverlast functioneert? (loopt niet over zodra vol; vult dan eventueel automatisch een volgende jerrycan e.d.);
  • Wat is er nodig om het gehele systeem te ontsmetten, en wanneer en hoe vaak is dat dan nodig? Ik denk aan een chloorbleekloog oplossing, bij opstart, bij vermoeden van besmetting en (in continu gebruik) wellicht zo om de twee of drie weken;
  • Wat te doen als er sprake is van radioactieve verontreiniging van het vuile water, of zodra dat dreigt?
  • Wat is er aan onderdelen nodig? Complete boodschappenlijstjes en schetsen/handleidingen zijn misschien zinvol? Is daar behoefte aan?
  • ....
Ik vul dit in een latere post graag nog aan met een schetsje en wat foto's van hoe ik mij zo'n zuiveringssysteem voorstel.

Wat vinden jullie? Zinvol? Tips?
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Je hoeft gelukkig alleen drinkwater te zuiveren. De rest noem je grijswater, voor wc, douche, was.
Zuiveren kan, met Sawyer waterfilter. Plus reserve.

filters-attached-to-drums.jpg


Hier in Nederland, of Europa, kan je gewoon een IBC tank op je dak zetten. Of twee. Heb je zelfs genoeg water voor de wasmachine. In je kelder zetten kan ook hoor, en je regenpijp(met overloopslot dan wel) en een pomp gebruiken om het weer in je huis te krijgen.

In Spanje deed ik de was met een wasmachine die buiten stond, die aangesloten was op een IBC die op het dak stond (die ook de wc en douche van water voorzag). Enige wat je af en toe even moest controleren was losse blaadjes in de tank. Gewoon even weghalen.

Een regenwatertank in je tuin, onder je gazon, kan ook.
Regenw18.jpg

http://www.golantec.be/Regenwatertank.htm

Heb je alleen een regenton, kan je die doorkoppelen aan een andere regenton, dan loopt het overschot niet in de riolering(kan ook met IBC)
gekoppelde-regentonnen-400x300.jpe


Wil je zelf niet werken met Sawyer dan kan je denken aan een helofytenfilter.
Dat is je eigen waterzuivering thuis, kan zelfs op een boot!Per persoon heb je 1m2 ruimte nodig.
Helofytenfilter.gif


Als je googelt op Eartship en water, zal je heel veel toepassingen tegenkomen van kleine watervoorzieningen en zuiveringen die in huizen toepasbaar zijn.

Ik heb wel eens getest hoeveel water ik per dag gebruik. Dat is meer dan die 3 liter drinkwater. Je hebt ook water nodig om je te wassen en de was te doen. Dat hoeft niet gezuiverd, dat scheelt wel. Maar, het meeste water spoel je door toilet, dus maak een droogtoilet. Dat scheelt zoveel water, dat zou eigenlijk verplicht moeten zijn.
 

A.N.

Senior Prepper
Wat besteed je toch altijd veel aandacht en denkwerk aan je posts, indrukwekkend.

Er zijn een paar puntjes waar je in mijn ogen net iets teveel van het goede wil:
  • Het Sawyer filter is (wat ik heb gelezen) makkelijk aan te sluiten en los te koppelen. Het 3weg kraantje en terugslagklep zou ik lekker achterwege laten en de boel gewoon even loskoppelen om schoon te maken.
  • Om te zorgen dat het geheel geen wateroverlast geeft, simpel; zorgen dat de vuilwater jerrycan niet meer water bevat als de schoonwater jerrycan aan kan. 2 jerrycans van gelijke grootte is dus het meest ideale. Verder de slangen goed vastzetten en zorgen dat je de boel niet kan om stoten.
  • Automatisch een 2e jerrycan vullen zou ik niet doen. Gok dat je per persoon aan 2-3 liter water genoeg hebt voor drinken en koken. Met een 20 liter jerrycan kan je in je eentje dan ongeveer 7-10 dagen vooruit. Om je te wassen heb je, vind ik, geen drinkwater nodig. Hiervoor kan je prima regenwater o.i.d. gebruiken.
Verder van mijn kant 1 aanvulling:
Filter het vieze water eerst een keer grof alvorens je het in de vuil water jerrycan gooit. Zo voorkom je vuilophoping in de jerrycan, het kraantje en een snel verstopt filter. Dit kan makkelijk met bijvoorbeeld watten die in een aquarium filter worden gebruikt; goedkoop, een aantal keer schoon te spoelen en te gebruiken.

@Stuudje
Je zou toch gaan slapen? Nou ben je me net voor met het grijs water/drinkwater verhaal, potjandikkie ;)
 

petroman

SHTF Expert
@RockyFlats , fotos van je systeem ?

@poll: twee van je vragen eindigen met : "dit vind ik interessant", op zoek naar erkenning/bevestiging ? :fluit:

Persoonlijk ben ik meer een fan van grondwater met de zwengelpomp oppompen a la onze grootouders.
Al dan niet naar 1-2 IBC containers op een stevig dak (volle 1 m3 IBC met water weegt 1000kg) voor de nodige waterdruk.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hoeft gelukkig alleen drinkwater te zuiveren. De rest noem je grijswater, voor wc, douche, was.
In Spanje deed ik de was met een wasmachine die buiten stond, die aangesloten was op een IBC die op het dak stond (die ook de wc en douche van water voorzag). Enige wat je af en toe even moest controleren was losse blaadjes in de tank. Gewoon even weghalen.
Wow, wat een enorme tank dat blauwe apparaat. Mooi om die twee kleine filters in die leiding te zien, zo'n Sawyer is een krachtpatser zo te zien. 350.000 liter zou een mini mee gaan las ik.
Je geeft mooie voorbeelden,ook van tamelijk professioneel opgezette systemen. Ik zie in het huis een pomp, en of die het na een SHTF nog doet? Mijn idee bij dit draadje was vooral, om mensen die nog niets hebben, en die misschien op een flatje wonen of geen tijd, plek of geld hebben om zoiets groots aan te leggen, te laten zien hoe het relatief goedkoop (stel zo'n 100 Euro) en goed zou kunnen.
Er zijn een paar puntjes waar je in mijn ogen net iets teveel van het goede wil:
Het Sawyer filter is (wat ik heb gelezen) makkelijk aan te sluiten en los te koppelen. Het 3weg kraantje en terugslagklep zou ik lekker achterwege laten en de boel gewoon even loskoppelen om schoon te maken.
Ik heb op Aliexpress rondgekeken naar goedkope kunststof drieweg kraantjes met slangtules, maar heb die niet gevonden. En heb mij voorgenomen om (zie geheel onderaan) de driewegkraantjes te vervangen door telkens twee enkele. In die schets heb ik het terugspoelen in het systeem opgenomen, en heeft zo zijn voordelen. Onder andere een eenvoudig aanzuigen van grotere hoeveelheden spoelvloeistof, en terugspoelen kan zo eenvoudig vaker/dagelijks worden gedaan. En minder risico op beschadiging.
Om te zorgen dat het geheel geen wateroverlast geeft, simpel; zorgen dat de vuilwater jerrycan niet meer water bevat als de schoonwater jerrycan aan kan. 2 jerrycans van gelijke grootte is dus het meest ideale. Verder de slangen goed vastzetten en zorgen dat je de boel niet kan om stoten.
Je haalt me de woorden uit de mond. Daarmee heb ik zojuist al rekening gehouden, zie onderstaand.
Automatisch een 2e jerrycan vullen zou ik niet doen. Gok dat je per persoon aan 2-3 liter water genoeg hebt voor drinken en koken. Met een 20 liter jerrycan kan je in je eentje dan ongeveer 7-10 dagen vooruit. Om je te wassen heb je, vind ik, geen drinkwater nodig. Hiervoor kan je prima regenwater o.i.d. gebruiken.
OK, dat is ook wel zo. Bovendien, is het nog niet zo eenvoudig om het vullen van een gevulde jerrycan automatisch te stoppen (iets van geschikte kleine vlotterkraantjes, die door de vulopening van een jerrycan passen heb ik nog niet gevonden)
Verder van mijn kant 1 aanvulling:
Filter het vieze water eerst een keer grof alvorens je het in de vuil water jerrycan gooit. Zo voorkom je vuilophoping in de jerrycan, het kraantje en een snel verstopt filter. Dit kan makkelijk met bijvoorbeeld watten die in een aquarium filter worden gebruikt; goedkoop, een aantal keer schoon te spoelen en te gebruiken.
Je haalt me de woorden uit de mond. Daarmee heb ik zojuist al rekening gehouden, zie onderstaand. Ik bedoelde een trechter met zeefje, en eventueel een grof voorfilter.
(Ff puntje voor de poll, de laatste twee puntjes zijn hetzelfde)
Klopt... Ik kreeg na opslaan het idee dat niet alle ingevoerde vragen werden getoond, maar zal wel zijn vergeten om op enter te drukken of zo. In ieder geval heb ik direct d.m.v. bewerken geprobeerd om de vraag er alsnog tussen te frotten, en heb met copy-paste de vraag-volgorde logischer gezet. Het systeem vond dat kennelijk welletjes, en liet die twee vragen zien zoals het er nu staat. Ik kon e.e.a. niet meer d.m.v. bewerken wijzigen. En begrijp waarom: er was al door enkele mensen gestemd, en dat blokkeert logischerwijze het alsnog wijzigen.
@RockyFlats , fotos van :rolleyes:mijn:rolleyes: systeem ?
(heheh, dat :rolleyes:"mijn":rolleyes: bedoelde je vast, toch?) Nou, graag, dat zou wel mooi zijn zeg (tenminste, van alles wat niet onder het afdak :eek: hangt dan);)
Dat van mij (desgevraagd), zijn voorlopig helaas nog losse delen... Sawyer Mini, Sawyer 0.02, jerrycans met kraan... Maar onderaan geschetst hoe ik mij e.e.a. kan voorstellen; dus een plaatje bij gebrek aan een foto...
@RockyFlats
@poll: twee van je vragen eindigen met : "dit vind ik interessant", op zoek naar erkenning/bevestiging ? :fluit:
Jij herkent dat natuurlijk meteen. :D Maar, haha, het had evengoed een "visje" uitgooien geweest kunnen zijn, om te zien of er iemand zou "happen". En ... jawel hoorrrrr...! :D
@RockyFlats
Persoonlijk ben ik meer een fan van grondwater met de zwengelpomp oppompen a la onze grootouders.
Al dan niet naar 1-2 IBC containers op een stevig dak (volle 1 m3 IBC met water weegt 1000kg) voor de nodige waterdruk.
Dat werkt en blijft werken, mooi en degelijk. En met zo'n IBC op het dak, vast geen angst meer voor een bom (die voegt dan immers weinig meer toe)?;) Nu je het hebt over zwengel-pompen, moet ik denken aan Daan Modderman. Grandioos die man...! Toen was prepstijl-leven kennelijk gewoon. Het was dan wel een diehard-prepper, om zelfs een rouwwagen in huis te halen... Wat een geweldig programma was dat, Showroom...

Maar enfin, hieronder even geschetst hoe ik mij zo'n relatief eenvoudig systeem voor stel.
Ik had er nummers bij gezet, maar het plaatje zelf is vast al voldoende. (5) zijn terugslagklepjes. Met een trechter met grof-filter, is (3) een grof voorfilter niet echt nodig, en (9) een actieve-kool-filter is niet perse nodig. Al met al, is het zo een relatief eenvoudig geheel van wat onderdelen en slangen. En zou in een keukenkastje kunnen worden opgeslagen. Terugspoelen kan zo, met een aan het systeem vast gemaakte spuit, eenvoudig met grotere hoeveelheden water door de spuit-plunjer simpelweg heen en weer te bewegen.
upload_2017-4-21_12-40-51.png

Wat vinden jullie?
 

Flos

SHTF Expert
Het is jammer dat je maar een optie in de poll kan aan klikken en dat de poll mogelijkheden verspilt wordeñ door dubbele.
Hier even wat ik heb en wat mijn mogelijkheden zijn voor in een shtf situatie. En wat ik nog moet verwezenlijken.
Ik heb zoals zo veel Vlamingen leidingwater. Om te koken.
Ik heb ( als alle tanks volstaan ) 33000 liter aan regenwater. Verdeeld in drie tanks 5/8en 20000 liter.
Op alle tanks staat een pomp elektrisch weliswaar. Dit wordt gebruikt voor wc's wasmachine douche en bad. Ook voor water in de tuin .
Heel vroeger stond er zelfs een zware pomp op dat brandsprinkels moest voeden. Maar ik had een ding over het hoofd gezien. Bij brand het geen dat eerst uitvalt is de elektriciteit.
Ik heb 2 hand pompen liggen of 3 moet effen kijken. Deze kan ik in nood aansluiten op de grootste regenwater tank. Ook heb ik een systeem liggen waar ik grond water mee kan oppompen. Dat is niet geïnstalleerd. Het moet dienen als ik mijn huis moet verlaten om op een ( laat ik het zo noemen) PH een water voorzien te verzorgen.
Ik heb verschillende mobiele waterfilter. Maar wil zelf iets maken dat een veel groter dibiet heeft
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik vind dat je wel moeilijk denkt.
Zet een Berkey filter op je aanrecht, vul hem savonds, de volgende dag heb je gefilterd water. Ze zijn er van klein tot groot.

 

drent

Diehard Prepper
Als de jerrycans die standaard met kraantje er al op zijn, dan lekken de kraantjes in mijn ervaring (heb er nogal wat water in vervoerd ivm water dieren). Leg ze op de rug als ze vol maar niet in gebruik zijn of kies de standaard jerrycan waar je een kraantje ipv de deksel op schroeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik denk er bijvoorbeeld aan, om in geval van nood water te gaan filteren m.b.v. (o.a.) een Sawyer mini filter, aangesloten tussen een "vuilwater" jerrycan en een lager staande schoon water jerrycan. De zwaartekracht doet dan het werk. Ik heb jerrycans gekocht die van een kraantje zijn voorzien, en heb er een paar, zodat ik een volle jerrycan in de keuken kan gebruiken terwijl een volgende gevuld wordt met gezuiverd water. De vuil-water-jerrycan vul ik met een emmer en trechter, uit een regenton of vijver.

Even kort door de bocht met piepende banden: jouw bovenstaande eigen woorden herken ik niet in het meest linker plaatje.
Voor twee twee tanks met daartussen een filter heb je geen kranen en kleppen nodig. Ook geen pomp.

Wil je naar een autonoom grijs water systeem zoals in de reactie staat van @Stuudje, dan zou ik zeggen klik even op de bron link daarvan en je ziet allerlei oplossingen. Maar dan hebben we het niet over twee tanks plus een eenvoudig filter.
Zelf maken kan maar mijn ervaring leert dat dit niet per definitie goedkoper dan wel beter gaat werken.

Overigens: die plastic grote watertanks kan je mooi gebruiken als basis voor een schuilkelder in de tuin.
Gat graven, betonnen werkplaat storten, tank er op, vullen met water, dan gat dichtstorten met beton, water uit tank pompen en je je een stevig onderkomen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik vind dat je wel moeilijk denkt.
Zet een Berkey filter op je aanrecht, vul hem savonds, de volgende dag heb je gefilterd water. Ze zijn er van klein tot groot.


Vind je (ik probeer dat te verbergen:confused:)? Maar zo'n Sawyer-systeem levert tegen een lagere investering wel veel meer drinkbaar water per dag. Zo'n 8 liter water per persoon per dag schijnt toch wel een reëele hoeveelheid te zijn, voor tenminste een beetje "gemak", en dat zou dan wel een hele dure Berkey zijn. De Sawyer Mini doet zo'n 30 liter per uur, en kost maar zo'n 30 Euro (exclusief slangen e.d.). Maar een snelle en kant en klare oplossing voor wie nog niets heeft, is zo'n Berkey apparaat zeker.
 

A.N.

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
@RockyFlats
Oké, je wil heel graag een spoel systeem inbouwen, maar in dat geval zie ik wel een paar kleine foutjes in je systeem.

Hier een schets hoe het er volgens mij uit moet zien;
33msguq.jpg


  • De bovenste terugslagklep heb ik verplaatst, ik verwacht niet dat er water uit de afvoer terug om hoog komt, en je wil juist niet dat het spoelwater terug de vuil water jerrycan ingaat (dan krijg je al het vuil direct weer in je filter terug).
  • Richting afvoer heb je een kraantje nodig ipv terugslagklep (dicht als men filtert, open als men spoelt). Water kiest de weg van minste weerstand en zal in het geval van een terugslagklep vooral hier doorheen stromen ipv het filter.
  • Richting de schoonwater jerrycan heb je ook een kraantje nodig (dicht als men spoelt, open als men filtert), anders spuit je de spoelvloeistof de schoonwater jerrycan in ipv het filter (wederom water kiest de weg van minste weerstand).
  • Verder het punt dat je ruim moet spoelen, om de leidingen boven het filter ook te ontdoen van alle troep die uit het filter komt. Daarom ook liever loskoppelen.
  • Nog een reden om het liever los te koppelen; onthoud dat elk kraantje, terugslagklep, T-stuk de risico's op lekkage vergroten. Deze risico's kun je allemaal elimineren als je het filter loskoppelt wanneer je wil spoelen.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Vind je (ik probeer dat te verbergen:confused:)? Maar zo'n Sawyer-systeem levert tegen een lagere investering wel veel meer drinkbaar water per dag. Zo'n 8 liter water per persoon per dag schijnt toch wel een reëele hoeveelheid te zijn, voor tenminste een beetje "gemak", en dat zou dan wel een hele dure Berkey zijn. De Sawyer Mini doet zo'n 30 liter per uur, en kost maar zo'n 30 Euro (exclusief slangen e.d.). Maar een snelle en kant en klare oplossing voor wie nog niets heeft, is zo'n Berkey apparaat zeker.

Ik verkoop het aan bezoekers als "drinkwaterleveranciers kunnen de kwaliteit van hun drinkwater niet garanderen, dus dit filter filtert vrijwel alles dat er niet in hoort". Dus ja, het staat op het aanrecht ;)

Overigens wij filteren zo'n 8 liter per dag in de Big Berkey. En als het opperdepop is dan vul je het bij, het filtert vrij rap. We hebben nog nooit 'droog' gestaan :D

Het filter heeft een opslagcapaciteit van ongeveer 8,5 Liter wat voldoende is om drinkwater te genereren voor 1 tot 4 personen. Dit toestel is het tweede model in de Berkey familie en heeft 3 liter meer inhoud dan zijn kleine broer de Travel Berkey. De Big Berkey met 2 Black Berkey filters heeft een maximale doorstroomsnelheid van meer dan 13 liter per uur. De Berkey waterfilters met de Black Berkey filterelementen zijn geclassificeerd als waterzuiveraars, wat de hoogste standaard is voor waterfiltratie systemen. Ze zijn getest door de Staat & EPA geaccrediteerde laboratoria en overschrijden het EPA & ANSI / NSF (standaard 53) protocol.

De Sawyer mini is voor onderweg, de Berkey voor op het aanrecht. En tja, wat is duur... een beetje Italiaanse koffiemaker is duurder dan de Berkey (overigens is een Berkefeld goedkoper maar let op de soort filters).
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats
Oké, je wil heel graag een spoel systeem inbouwen, maar in dat geval zie ik wel een paar kleine foutjes in je systeem.
Bedankt voor het meedenken! Mijn reactie maar even cursief, na jouw tekst...
  • De bovenste terugslagklep heb ik verplaatst, ik verwacht niet dat er water uit de afvoer terug om hoog komt, en je wil juist niet dat het spoelwater terug de vuil water jerrycan ingaat (dan krijg je al het vuil direct weer in je filter terug).
Met die verplaatste terugslagklep is het niet meer mogelijk om tegelijk het deel boven het Sawyer filter (evt. voorfilter, slang) te desinfecteren. Ik had het duidelijker moeten tekenen, maar de drieweg-kleppen hebben net naargelang de stand natuurlijk een verschillend effect. Bij het spoelen kan er in mijn schets geen water de vuil-water jerrycan in.
En bij het spoelen met desinfectiemiddel, zou er in jouw situatie in de spuit geen desinfectiemiddel maar eerder water worden aangezogen (door het filter heen, ondersteund door de hydrostatische druk van de vuil-water-kolom) lijkt me.

  • Richting afvoer heb je een kraantje nodig ipv terugslagklep (dicht als men filtert, open als men spoelt). Water kiest de weg van minste weerstand en zal in het geval van een terugslagklep vooral hier doorheen stromen ipv het filter.
De driewegklep had al die functie om de afvoer af te sluiten bij normaal filteren. Het terugslagklepje heb ik er alleen in gezet om te voorkomen dat de spuit door het filter heen lucht of afvalwater zou aanzuigen (in plaats van schoon water of desinfectiemiddel)
  • Richting de schoonwater jerrycan heb je ook een kraantje nodig (dicht als men spoelt, open als men filtert), anders spuit je de spoelvloeistof de schoonwater jerrycan in ipv het filter (wederom water kiest de weg van minste weerstand).
De onderste driewegklep had al die functie.
  • Verder het punt dat je ruim moet spoelen, om de leidingen boven het filter ook te ontdoen van alle troep die uit het filter komt. Daarom ook liever loskoppelen.
Dat is zeker zinvol. Aangekoppeld, is er wel de mogelijkheid om desinfectiemiddel in de leiding te spuiten, en even in te laten werken. Dat zou de mogelijkheid van een tussentijdse desinfectie geven, tussen het "groter onderhoud" in.
  • Nog een reden om het liever los te koppelen; onthoud dat elk kraantje, terugslagklep, T-stuk de risico's op lekkage vergroten. Deze risico's kun je allemaal elimineren als je het filter loskoppelt wanneer je wil spoelen.
Mee eens. Het gaat dan wel om een zeer geringe hoeveelheid lekwater lijkt me, druppels eerder zeker gezien de lage drukken.
Mooi is wel, dat het filter zelf in alle gevallen een barrière is tussen het vuile en schone water, dus pas als het filter zelf kaduuk is, gaan we aan de sch.......
Tenminste, zolang het filter vast aangesloten blijft, kunnen de vuil-en schoon-water-zijden nooit onbedoeld worden verwisseld. Het is dan misschien wat overdreven, maar in onze plaatjes zie ik het bovenste slangetje in gedachten al leeg druppelen in het onderste, zodra het filter is uitgenomen:eek:

Er is voor allebei (vast laten en los halen) wel wat te zeggen zieik... Enfin, mocht er ooit een SHTF optreden, dan heeft degene die niet voorop naar de latrine rent, wel voor de betere oplossing gekozen;)
 

petroman

SHTF Expert
Ok, nog een poging jullie denken te moeilijk:
Je hebt : vuil water tank - slang - filter - slang - schoon water tank (basic simpel)

Stel je wilt ontsmetten, draai de hele handel om, (dat kan wat het syteem is klein en handelbaar):
desinfectie dinges - water tank - slang - filter - slang - schoon water tank.

Omdraaien hoef niet eens tenzij je verwacht/weet/denkt/vermoed dat verontreinigingen uit je filter komen bij "tegenspoelen".
Meer kleppen, meer slang, meer pomp > allemaal potentiele bronnen van kruisbesmetting.

Vergeet deze effe niet: elk filter wordt een bron van besmetting omdat alle troep daarin vast komt te zitten cq. dood gaat.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik was van plan om een dompelpomp in de regenton te gooien en zo nodig in de sloot achter het huis en de afgaande kant te voorzien van 1 of 2 sawyer filters. Dan kan ik hier thuis de afgaande kant van de pomp na de filters naar de keuken neerleggen en heb ik op verzoek drinkwater uit een 2de kraan. Aan elektrisiteit is hier geen gebrek.
 

petroman

SHTF Expert
Ik was van plan om een dompelpomp in de regenton te gooien en zo nodig in de sloot achter het huis en de afgaande kant te voorzien van 1 of 2 sawyer filters. Dan kan ik hier thuis de afgaande kant van de pomp na de filters naar de keuken neerleggen en heb ik op verzoek drinkwater uit een 2de kraan. Aan elektrisiteit is hier geen gebrek.

Ik vermoed dat dat maar kort gaat werken gezien de waterdruk die een dompelpomp geeft. je filter moet zowel de druk als het volume aankunnen, lijkt mij.
Dan wel het filter zit in no time verstopt aangezien je het water niet voorfilterd.
 

A.N.

Senior Prepper
@RockyFlats
Dom dom dom, ik heb maar 1 kort antwoord waarom ik dacht dat jouw systeem niet zou werken: Ik interpreteerde de 3-weg kraantjes als (open) T-stukken.

Ok, nog een poging jullie denken te moeilijk:
Je hebt : vuil water tank - slang - filter - slang - schoon water tank (basic simpel)
Dat is precies hoe ik het zou doen, vandaar dat ik ook een voorstander ben van loskoppelen, dan heb je al die extra poes pas niet nodig. Simpelweg omdraaien zoals je zegt is natuurlijk nog beter, dan pak je de slangen mee (die ik buitenwegen had gelaten).
Maar heeft iemand speciale wensen/eisen kunnen we altijd meedenken hoe dat werkende te maken ;)

@Arie
Voordat je het filter op een pomp aansluit zou ik eerst eens navraag doen/informatie opzoeken naar hoeveel waterdruk het filter mag hebben. Een dompelpomp pompt behoorlijk snel wat liters omhoog.

Edit:
Iemand is me weer net voor, ik moet er minder lang over doen om een bericht te typen.
 
Bovenaan