• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe lager je huis ligt, hoe hoger de premie: financiële sector berekent gevolgen klimaat

Mayo

Last (wo)man standing

Hoe lager je huis ligt, hoe hoger de premie: financiële sector berekent gevolgen klimaat​


https://www.ad.nl/wonen/hoe-lager-j...le-sector-berekent-gevolgen-klimaat~a53a4757/

Schade door extreem weer blijft ook in de toekomst verzekerbaar, zeggen de verzekeraars.
Maar het kan wel zijn dat de premies gaan verschillen.
Wie in de polder vijf meter onder NAP woont en meer risico loopt, betaalt dan een hogere premie dan een huis op de hoge zandgronden.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Nederland is in principe een rivier-delta.
Bergen hebben we hier niet (behalve het Drielandenpunt? :) ), maar er zijn in de loop de eeuwen wel polders uitgegraven.
Toch zouden ook de mensen die langs de rivieren of in de uiterwaarden wonen volgens de verzekeraars meer premie moeten betalen.

Ik begreep laatst uit een ander stuk dat hele wijken die niet zo lang geleden in uiterwaarden zijn gebouwd NIET te verzekeren zijn.
Mensen moeten daar ook voor tekenen bij aankoop van zo'n huis, zodat ze weten waar ze aan beginnen.

Ik vraag me wel af hoe dat dan zit met steden die al eeuwen lang bestaan (zoals bv Den Haag), maar wel in een 'badkuip achter de duinen' liggen...
 

Hermanusb

Diehard Prepper
verzekeraars hebben tot doel om zo min mogelijk uit te keren en de premies zo hoog mogelijk te maken.
een kind kan het geld erheen brengen, de duivel haalt het er niet op.
 

Flos

SHTF Expert
Ik wil geen kwaadbloed scheppen wat verzekeringen betreft.
Maar er is een groot verschil tussen verzekeraars. Dat zijn makelaars.
En verzekeringsmaatschappijen die bepalen de prijs van een verzekeringspremie.
 

RockyFlats

Ruttaan
Zeven en een half NAP hier en geen rivieren in de buurt, zou goed moeten komen... :)

Hee @Roel , dan zit er bij jou nog voor tenminste 7,5 m aan gas in de grond!

Ik zie een kans...
Krijgen we weer een regering die gaten met gaten vult en met een lange termijn visie van een bijziende regenworm, dan maakt die het overstromingsrisico voor iedereen gelijk en maakt aardgas weer betaalbaar!😁
 

PBear

Mankinds only hope
Ik las vandaag in een Volkskrant dat er in Arnhem 400 huizen gebouwd gaan worden in de uiterwaarden. Ik hoop dat ze drijven bij hoog water.

Bouwen in de uiterwaarden zou per direct verboden moeten worden, tenzij het om drijvende bouwsels gaat.
Het verbaast me dat dit kennelijk nog steeds is toegestaan. Dit is vragen om noodsituaties.
 
Bovenaan