• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe maak je een boogzaag in de wildernis

J

J.J

Gast
Of als je in nood zit en je moet verdedigen tegen :oops: en wild dier of zo.
Een blokhut je moet de balken ook in de hoeken in elkaar leggen de holten zijn makkelijker met een bijl te doen.
Och ik geef het op:(
 

Nomad

Diehard Prepper
Als je wilt bouwen heb je weer iets van een hamer (ongekeerde bijl) nodig voor de wigjes en wat dacht je van tentharingen in een bevroren grond?
De een kan de ander niet vervangen helaas daarom maar van alle twee.

Oh, sorry. Ik ging uit van mijn bijl...
96F324E5-3965-4CA8-A50A-269645922023.jpg

Foto is niet van mijn bijl, maar hij is bijna hetzelfde.
Ik heb er één gekocht uit een rommelbak en het is een restauratieprojectje.
 

gunfun

Prepper
:) Ik had het boompje of tak ook met alleen het zaagblad om kunnen krijgen en op maat kunnen maken.
Ook ik ben het met Frans eens. Een bijl is niet alleen gemaakt om te kappen en het verzamelen van hout. Het is ook gemaakt voor splitten. Je kan dus niet zo makkelijk "splitten" met een zaag. Beide hebben inderdaad verschillend nut. De reden waarom (in mijn perspectief) de bijl vaak gekozen word is omdat je hout kan verzamelen, en splitten voor brandhout. Een zaag is meer een afwerkings product, ook zeer handig. U zelf zei ook dat u het zaagblad kon gebruiken om de tak te verzamelen. Dat leek me veel minder handig dan met een bijl. Persoonlijk vind ik dat je de eerste stap de bijl is, en de tweede stap de zaag. B.v het maken van een hut. Je kapt de bomen, en dan zaag je tot planken. Natuurlijk kan je de bomen splitten doormiddel van houten beitels etc, maar een zaag is stukke handiger. Dus beide zijn onmisbaar eigenlijk.
 
G

Gast 2000

Gast
Een bijl maakt veel lawaai..
Zeker in NL waar je vaak ongezien de bossen intrekt vanwege de vele regelgeving, is een bijl nog net niet waardeloos.
Geluid draagt ver en vanuit prepper oogpunt is dit juist NIET wat je wilt.

Het zaagje uit het filmpje is een mooie en neemt pracktisch geen ruimte in je tas mits goed verpakt.
Toch zou ik kiezen voor gewoon een inklapbaar houtzaagje. Een mooie baco laplander, of de goedkope van de lidl.

Maakt weinig geluid en geeft veel plezier!

Tevens kun je ook makkelijk eventueel zonder bijl, zaag, zaagje, je kampvuur aankrijgen hoor.
Een goed vuur verdeel je in een paar stappen.
Van kleine houtjes naar grotere. Als.je kolen eenmaal volledig oranje gloeien, dan maakt het niet meer uit wat je er op gooit want alles brand.

Zoek altijd hout wat van de grond af ligt.
Alles wat op de grond ligt, daar is vocht in getrokken. Zoek in de struiken of bomen naar losse takken en gebruik deze in het begin.
Dode takken zijn makkelijk met een knie of voet te breken en daar heb je dus geen bijl, zaag of zaagje voor nodig.
Eventueel batoneer je met je mes kleinere delen en maak je een paar mooie feathersticks.
Als ik een beginnend vuurtje heb, dan leg ik daar naast al vaak de dikkere blokken om te drogen.
Deze kunnen dan in het 'oranje kooltjes' stadium met gemak er boven op gelegd worden, zonder ooit gekliefd te zijn.

In de Bushcraft wereld werkt iedereen met het gereedschap welke hij/zij vanuit persoonlijke voorkeur prefereert.
Toch zullen de meesten antwoorden dat het inklapbare houtzaagje hun voorkeur heeft ook al willen velen wel de skilz bezitten om met de bijl te werken.

Het valt me op dat de preppers in dit topic daarentegen over het algemeen voor de lawaaierige bijl kiezen.
Juist vanuit een Survival opzicht, is de bijl anders dan een verdedigings wapen en zeker in NL juist niet geschikt om jezelf onopvallend te bewegen.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@Laaglander Ervaring spreekt.

B.v het maken van een hut. Je kapt de bomen, en dan zaag je tot planken.

@gunfun Ummm, wat voor hut ga je precies bouwen en hoeveel dagen wil je daar mee bezig zijn? Welke situatie heb je daarbij in gedachte? Wij kiezen meestal gewoon voor het rapen van gevallen takken, die opstellen als een A-frame, en dan afdichten met wat gebladerte en hopen humus/blad. Dan ben je in ongeveer een uurtje klaar om ter plaatse onopvallend te verblijven en de volgende dag met achterlating van weinig sporen weer verder te trekken.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Om ook nog even een bijdrage te leveren aan de originele (verjaarde) discussie: voor mij is de essentie van preppen niet dat ik mijn voorkeur ga uitspreken voor een bijl danwel een zaag, en al helemaal niet dat ik er vanuit ga dat ik over beide de beschikking heb op het moment dat het erop aankomt.

Voor mij gaat het erom om zoveel mogelijk verschillende taken aan te kunnen met een zo uiteenlopend mogelijk scala aan gereedschappen. Ik wil een bepaalde taak kunnen doen met uitsluitend een bijl, én uitsluitend met een boogzaag, én uitsluitend met een klapzaag, én uitsluitend met een mes, én zelfs uitsluitend met mijn multitool. Want uiteindelijk weet je puntje-bij-paaltje nooit wat voor gereedschap je precies tot je beschikking zult hebben, of wat er misschien van je uitrusting verloren is gegaan, of wat je juist hebt gevonden ergens.

Wat dat betreft is deze gast echt een inspiratie: hij maakt gewoon een bijl met niets anders dan z'n blote handen en materialen uit de natuur!

 
Bovenaan