• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe slaan jullie graan op?

FiatCurrency

Survivor
Beste allen,

Ik heb hier nog nergens een topic kunnen vinden over de opslag van een belangrijk item in ieders voedselvoorraad: graan. Het deelt samen met mais de 1e plek als meest gegeten voedsel ter wereld. Het geeft 20% van onze dagelijkse energie. Ik heb er al redelijk wat over gelezen maar er is dermate veel verschil in aanpak dat ik hier meer duidelijkheid hoop te krijgen. Ik wil graag de hele tarwe opslaan aangezien dit veel langer houdbaar is dan tarwebloem. Een (hand)maler is dus een must.
Er zijn ook nog eens veel verschillende soorten tarwe, de een beter voor het bakken van brood dan de ander. Houdbaarheid verschilt ook per soort graan. Nederlands graan ('veelal 'zacht graan', d.w.z. relatief laag in eiwit) is minder goed houdbaar dan 'hard wheat', hetgeen mn in de USA voorhanden is.

Enerzijds zijn er mensen die graan in mylar bags van O2 ontdoen (vacuum machine of O2 absorbers) en dan in een ton stoppen. Anderzijds zijn er adviezen (van de molenaar zelf NB) die aangeven dat graan moet 'ademen' en dus met enige regelmaat moet worden overgegooid teneinde muf graan en schimmelvorming te voorkomen. Sommigen roepen dat graan een shelf life van 20-30 jaar heeft, de molenaar zegt 1 jaar. Wat is wijsheid?

Graag zou ik horen hoe jullie dit hebben opgelost, welke graansoort jullie gebruiken en waar je het vandaag haalt. Ook zou ik willen weten wat jullie aan hoeveelheden hebben staan. USA preppers adviseren 75 kg graan per jaar, per volwassene.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een prepper die dagelijks brood bakte voor zijn gezin, had het over 25kg meel op voorraad hebben, meel in zakken. Dat zijn 50 broden(en een molen in de buurt om in geval van SHTF snel meer in te slaan als dat nodig is)
Ik haal dat aan, omdat je ook de doorlooptijd van jouw graan/meel mee moet rekenen en niet blind af kan gaan op de Amerikaanse genoemde hoeveelheden (alles is BIG daar he)

Meel haal ik van de molen, ik sla het op in papieren zakken. Voorraad is rond de vijftien kilo, diverse melen om zelf mee samen te stellen, hier geen kant en klaar samengesteld meel met toevoegingen.
Mijn ervaring is dat hoe meer basic je je ingrediënten hebt, hoe langer je ze kan bewaren. Alle toevoegingen maken voedsel minder houdbaar. Dan heb ik het niet over bewerkingen zoals wecken, op zuur, drogen en andere "normale" manieren van voedsel bewerken om voedsel langer te bewaren.

Wat opslaan van graan en/of meel betreft, begin vandaag al met broden bakken, het is sowieso goedkoper, lekkerder, en je kan oefenen met wat voor jou de beste melen zijn om mee te bakken. Omdat het nog geen SHTF is gewoon met een broodbakmachine, en op den duur ook in de oven, in een Dutch Oven, in een wonderpan of zelfs een broodoven in je tuin. Anders heb je straks wel 75 kilo graan en een molen, maar geen kennis om wat met het graan te doen.
 

FiatCurrency

Survivor
Wat opslaan van graan en/of meel betreft, begin vandaag al met broden bakken, het is sowieso goedkoper, lekkerder, en je kan oefenen met wat voor jou de beste melen zijn om mee te bakken. Omdat het nog geen SHTF is gewoon met een broodbakmachine, en op den duur ook in de oven, in een Dutch Oven, in een wonderpan of zelfs een broodoven in je tuin. Anders heb je straks wel 75 kilo graan en een molen, maar geen kennis om wat met het graan te doen.

Dank voor je reactie. Ik bak nu al brood, inderdaad zodat ik weet hoe het moet. Simpel is inderdaad altijd beter. Daarom zou ik liever graan dan meel opslaan. Meel kun je maar 3-6 mnd opslaan, graan (mogelijk) veel langer. Die 75 kg is inderdaad wel veel, dat is ook de reden dat ik nog niks heb gekocht en eerst hier even rondvraag.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb tarwe gerst en mais staan. Dit in emmers van 25liter. Het wordt nu meestal gebruikt als dieren voeding. Maar als de nood aan de man komt kan de mens dat ook consumeren. En zeker de tarwe.
 

FiatCurrency

Survivor
Ik heb tarwe gerst en mais staan. Dit in emmers van 25liter. Het wordt nu meestal gebruikt als dieren voeding. Maar als de nood aan de man komt kan de mens dat ook consumeren. En zeker de tarwe.

Hallo Flos, mag ik vragen hoe je dit precies hebt opgeslagen? Gewoon los in een emmer met deksel of ingewikkelder? En hoe lang staat het al? Heb je het al eens tussentijds gecontroleerd op bruikbaarheid?
 

Flos

SHTF Expert
Hallo Flos, mag ik vragen hoe je dit precies hebt opgeslagen? Gewoon los in een emmer met deksel of ingewikkelder? En hoe lang staat het al? Heb je het al eens tussentijds gecontroleerd op bruikbaarheid?
Het zit allemaal los in de emmers.
De mais is helemaal geen probleem. De tarwe en de gerst wordt zo om de maand eens gecontroleerd en om geschud. Er is nog zeker geen schimmel en er zit ook geen ongedierte in.
De tarwe is van de oost 2015. En de gerst ook. Dus dat staat er al dik een jaar.
 

druif

Survivor
Met 25 kg volkorenmeel doen wij 6 weken brood bakken. Dit gaat dan om alle dagen voor 2 personen en is exclusief bloem. Meel word ook gebruikt voor pannenkoeken pizza, hartige taart en koekjes. Hoeveel je op voorraad zet is ook aan hoe wil je het verwerken. En heb je de mogelijk heden? Mijn advies brood bakken klinkt makkelijker als het is. Ga nu proberen maak je eigen zuurdesem en brood en dan zonder kant en klare mixen. Als je hele granen die het makkelijkst en het langst bewaren wilt opslaan kun je 2 dingen doen. 1 een hand molen alle dagen zelf graan malen. klinkt leuker als dat het is. 2 je weekt de granen en kookt ze om af te gieten en met melk en honig te serveren of door mee te koken aan een een pan's gerecht met vlees groente enz. Denk er goed over na. De beste optie zijn denk ik de mylar bags met hele granen maar ga altijd van je zelf uit. en kijk zelf hoe lang je met 5, 10 of 25 kg kunt. Bedenk ook dat je nu gewend bent aan misschien fysiek minder zwaar werk en dat de rest van het voedsel ook voor handen is. In een shtf situatie of gewoon al met inflatie kan het ook zijn dat alles minder goed of niet verkrijgbaar zijn en je extra graan nodig bent. succes met preppen.
 

Prepare2Rescue

Survivor
Hoe lang is lang, 1 jaar of 5 jaar ,
word de voorraad gebruikt volgens een FIFO systeem, en wat is dan door doorstroomsnelheid.

Ik heb zakken gemalen tarwemeel staan, die per 8 pak (in originele papier verpakking van een kilo) in afgesloten plastic bakken, koel en donker bewaart worden. Een aantal zakken staan al 5 jaar, en die zijn nog gewoon goed te gebruiken.
 

Flos

SHTF Expert
Hoe lang is lang, 1 jaar of 5 jaar ,
word de voorraad gebruikt volgens een FIFO systeem, en wat is dan door doorstroomsnelheid.

Ik heb zakken gemalen tarwemeel staan, die per 8 pak (in originele papier verpakking van een kilo) in afgesloten plastic bakken, koel en donker bewaart worden. Een aantal zakken staan al 5 jaar, en die zijn nog gewoon goed te gebruiken.
Klopt . Volgens mij kan daar niets mis mee gaan. Ik heb zelf meel afgewogen ( in mijn geval 800gr) en dan vacuüm verpakt .
Ik heb zelfs verpakkingen staan waar een plastic zakje met zout in zit en een zakje droge gist. Voor de vetstof heb ik nog niets gevonden. Maar dat ligt klaar om een brood te bakken.
En voor de gene die het zich nog herinneren ik heb dat al meegebracht naar een SC om daar brood te bakken.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Flos wat betreft vetstof voor uw brood , zo'n 10 jaar geleden hebben ze hier op de Westerschelde scheepswrakken geruimd
en veel waren uit WW2 in 1 of 2 van die wrakken zaken oa houten vaatjes met reuzel .de reuzel was in een soort vetpapier
verpakt en in houten vaatjes gedaan die vervolgens geteerd waren (met iets van pek ) dus de reuzel zal wel goed lucht en waterdicht verpakt
zijn geweest .Door het springen kwamen sommige vaatjes maar vooral de inhoud ervan boven water en spoelde dat vervolgens aan
Ik heb in die tijd samen met mijn buuman het strandje hierachter schoongemaakt van dat spul want zijn hond at ervan .
Niet dat hij er ziek van is geweest dat niet maar vertrouwen deden we het ook niet na zo'n lange tijd want je hebt het dan toch over plm
50 a 60 jaar :rolleyes: Die reuzel zag er gewoon goed uit en de hond is er niet ziek van geweest dus ik denk dat als je reuzel , wat je zowel bij het bakken
van brood alsook andere dingen goed opslaat dat dit een goed alternatief zou zijn
.
Ik heb wel een vraagje aan de mensen hier ik heb mijn graan in van die witte PE tonnetjes welke een O-ring in het deksel hebben en ik heb een
poos geleden zo vaatje open gemaakt voor controle en de tarwe is prima enkel bij het malen (heb een handmolentje) bleek dat de tarwe
droger was geworden . Heeft iemand hier ervaring mee ???
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
Bedankt voor de tip @Wafels maar voor in mijn brood hou ik het toch op plantaardige vet stof.
Het graan ik vermoed dat het tarwe is is misschien te vochtig op geslagen en het vocht is naar de bodem gezakt.
Dat is ook de reden waarom ik mijn emmer zo af en toe een goed schut.
 

Prepare2Rescue

Survivor
@Flos
.
Ik heb wel een vraagje aan de mensen hier ik heb mijn graan in van die witte PE tonnetjes welke een O-ring in het deksel hebben en ik heb een poos geleden zo vaatje open gemaakt voor controle en de tarwe is prima enkel bij het malen (heb een handmolentje) bleek dat de tarwe droger was geworden . Heeft iemand hier ervaring mee ???
gr will

De witte PE tonnetjes, zijn opczichzelf prima geschikt voor vullen met een stof zoals meel, of graan. echter ik gebruik ze alleen als "omdoos" voor kleinere portie of kg verpakkingen. 1. soms zijn de O-ringen niet meer perfect. of ze worden zo vacuum, dan je ze alleen maar met brute kracht open gaan. Verder is de kans op gebruikersfouten te groot, waardoor de totale inhoud dan bederft of besmet of vochtig raakt..
En je moet toch rekening houden, met mensen die dit gebruiken onder stress, of iemand met minder training en ervaring dan jij. Kleine foutjes in deze zijn zo gemaakt.
 

Wafels

Diehard Prepper
Oké @Flos dank je voor de tip :cool: , ik zal die vaatjes eens goed omdraaien en kijken of dat verschil maakt
Als je plantaardige olie langdurig wilt opslaan dan denk ik dat je het beste een extra vergine olijfolie
kunt nemen die je koel en donker opslaat en om je zou die flessen /blikken ook nog vacuum kunnen maken
zoals ik aangaf met die jampotten . Of je dat nu met wijn doet met zo'n vacuvin of met olijfolie dat
maakt geen verschil denk ik en zonder zuurstof zal je olie minder snel oxideren
maar ik ben maar een leek hoor op dit gebied :p
gr will
 

Flos

SHTF Expert
De meeste vaseline soorten zijn zeker niet giftig. En je hoeft er ook geen klodders de grote van een kippenei aan te smeren.
Maar ik geef jou volop gelijk met wat jij noemt een om verpakking . @Prepare2Rescue
 

Flos

SHTF Expert
Ja kan kloppen maar dat moet ik nog uitpluizen hoeveel ik daar van nodig heb per 800gr meel en ik moet ook nog een verpakking je vinden voor de juiste hoeveelheid voor een brood. Dan ga ik dat samen met al de andere benodigdheden vacuüm verpakken in een pak.
Zo zou ik toch een 20tal pakken willen zodat ik voor een week of drie kant en klare broodmengeling heb op mijn manier.
 
Bovenaan