• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe ziet je Bug Out kit er uit?

Jeroen

Prepper
@Jeroen bedankt voor je advies. Het is een MSR Elixir 3 tent. Deze setup is modulair en ik wil inderdaad een optie hebben om zonder de tent verder te gaan mocht het om welke reden dan ook nodig zijn. De backpack zelf is relatief klein met een inhoud van 31,5 liter. Vandaar dat de tent er voorlopig nog onder kan qua gewicht.

Dan zou ik een goede kwaliteit poncho adviseren. Tentje heb ik ook in bezit maar als ik eerlijk ben slaap ik zelfs als ik een one-nighter maak, bijna altijd onder mijn poncho. Je hebt het ding binnen 4 seconden uit de grond of van een boom getrokken, propt hem nog sneller in je rugzak en bent weg. Die ervaring heb ik met tentjes niet. Vooral de versies waar veel stokken of foefjes bij zitten haha!
 

homerun

Diehard Prepper
Onder je pack, is dat een tentje of een slaapzak? Slaapzak zou ik persoonlijk in de tas houden. Niet belangrijk om direct toegang tot te hebben, aangezien een shelter een plaats eerder dan comfort komt. Als het een tentje betreft, zou ik adviseren een mil-spec poncho aan te schaffen. Duizend en een manieren te gebruiken, prima shelters (ook bij veel wind en hoosbuien [uit eigen ervaring]) en je kunt er, in tegenstelling tot een tent, drijfpakken van maken om je kleding en gear droog over te zwemmen bij een rivercrossing. Plus een tentje van 2 kilo is nog altijd zwaarder dan een poncho van 500 gram. Mobiliteit komt bij mij op de eerste plaats, rugzak weegt dan ook nimmer zwaarder dan 15% van mn lichaamsgewicht (militair mobiliteits-handigheidje). Kun je goed mee sprinten en in principe, als je slim bezig bent, zit daar voldoende gear in.


J.

Ja het is wel lichter. Het enige nadeel is dat je ook een lijkenzak... Oh bivakzak mee moet nemen.
En dat ligt gewoon crap...
 

Jeroen

Prepper
Vraag aan de rest: ik ben tot mijn verbazing nog niet in het bezit van een goede multitool (altijd handig zowel in het GDDB als verstedelijkt gebied)! Wie raadt wel merk/type aan en waarom precies?
 

Jeroen

Prepper
Ja het is wel lichter. Het enige nadeel is dat je ook een lijkenzak... Oh bivakzak mee moet nemen.
En dat ligt gewoon crap...
Heb ik inderdaad in bezit (topvak van ruza), een Snugpak Bivvi. Mijn mening; vaak buiten slapen. Dan leer je zo'n ding waarderen.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Vraag aan de rest: ik ben tot mijn verbazing nog niet in het bezit van een goede multitool (altijd handig zowel in het GDDB als verstedelijkt gebied)! Wie raadt wel merk/type aan en waarom precies?

Leatherman, by far.

Maakt niet zo veel uit wel type, zijn allemaal top.

Ga voor een type die ook schroef bits aan kan, dan heb je alleen de Leatherman nodig voor in de BOB/INCH/GHB/EDC

Check effe het draadje: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/laat-je-mij-de-jouwe-zien-algemeen-messen-topic.437/

Dan kan je zien dat er een hoop Leathermans tussen zit.
 
F

Floesh

Gast
Vraag aan de rest: ik ben tot mijn verbazing nog niet in het bezit van een goede multitool (altijd handig zowel in het GDDB als verstedelijkt gebied)! Wie raadt wel merk/type aan en waarom precies?

TheUrbanPrepper en RivHiker doen een vraag en antwoord spel; op de vraag wat is je beste product aankoop ooit geweest en waarom, zeggen ze beide de Leatherman Charge TTI

Scroll naar 3m50s
 

homerun

Diehard Prepper
Heb ik inderdaad in bezit (topvak van ruza), een Snugpak Bivvi. Mijn mening; vaak buiten slapen. Dan leer je zo'n ding waarderen.

Haha ik slaap vaak genoeg buiten.
En ik heb ook al een aantal nachten in de bivakzak geslapen.
En ik vind het nog steeds crap liggen.
Ik vind het gewoon veelte krap liggen.
Ik kan me niet lekker bewegen. En daarom vind ik het crap...
 

dutch survival

Elementary prepper
heb nu alles op kl gevechtsvest, was meer omdat ik het leuk vond, binnekort alles weer in telemark tas. komt wel een keer een foto'tje...
 

Ray

SHTF Expert
Dan zou ik een goede kwaliteit poncho adviseren. Tentje heb ik ook in bezit maar als ik eerlijk ben slaap ik zelfs als ik een one-nighter maak, bijna altijd onder mijn poncho. Je hebt het ding binnen 4 seconden uit de grond of van een boom getrokken, propt hem nog sneller in je rugzak en bent weg. Die ervaring heb ik met tentjes niet. Vooral de versies waar veel stokken of foefjes bij zitten haha!

Ik heb er eentje, maar vind dergelijke poncho's eigenlijk te klein, of je moet er twee combineren. Of m'n kop ligt in de regen, of m'n voeten. Misschien ben ik gewoon niet handig genoeg om hem zo op te spannen dat ik de volledige 2,10m kan gebruiken, bij mij hangt hij nooit 100% vlak en hou je dus al snel minder lengte over dan die 2,10m van de poncho zelf.

Qua multitool heb ik de simpele Leatherman Sidekick, het meeste gebruik je toch gewoon het mesje en tangetje, af en toe de schroevendraaiers of het zaagje. Vaak staan twijfelen bij grotere multitools, maar de Sidekick heb ik gewoon dagelijks bij me aan een clip in m'n broekzak, dat doe je niet snel met zo'n dikke jongen, die moet al snel in een apart hoesje aan de broekriem en dat combineert weer slecht met m'n rugzak.
 

Jeroen

Prepper
Ik heb er eentje, maar vind dergelijke poncho's eigenlijk te klein, of je moet er twee combineren. Of m'n kop ligt in de regen, of m'n voeten. Misschien ben ik gewoon niet handig genoeg om hem zo op te spannen dat ik de volledige 2,10m kan gebruiken, bij mij hangt hij nooit 100% vlak en hou je dus al snel minder lengte over dan die 2,10m van de poncho zelf.

Qua multitool heb ik de simpele Leatherman Sidekick, het meeste gebruik je toch gewoon het mesje en tangetje, af en toe de schroevendraaiers of het zaagje. Vaak staan twijfelen bij grotere multitools, maar de Sidekick heb ik gewoon dagelijks bij me aan een clip in m'n broekzak, dat doe je niet snel met zo'n dikke jongen, die moet al snel in een apart hoesje aan de broekriem en dat combineert weer slecht met m'n rugzak.
Ik ben slechts 1,72 dus heb daar niet zo'n problemen mee :) Tip van flip; koop van die korte (losse) spinners, doe je door de hoekgaten van de poncho, heb je zo om een boom. Hoef je niks te knopen en staat hij strak genoeg.

Heb die net zitten bekijken, mooi dingetje en idd niet te groot voor in je broekzak. Heb nu een Buck zakmes met ruitenhamer en gordelsnijder, op zich een goed dingetje.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Haha ik slaap vaak genoeg buiten.
En ik heb ook al een aantal nachten in de bivakzak geslapen.
En ik vind het nog steeds crap liggen.
Ik vind het gewoon veelte krap liggen.
Ik kan me niet lekker bewegen. En daarom vind ik het crap...

Je moet ook een 2 persoons nemen, kan je rugzak enzo er ook in en heb je toch meer ruimte. Blijft alles lekker droog, ook zonder tarp.
 

Ray

SHTF Expert
Ook handig in stedelijk gebied



Igv nood, lukt het om met een LM Sidekick door Heras hekwerk heen te knippen. (yep, getest op oud stukje hekwerk)
Niet meteen de tool waarmee je zo'n hek wilt bouwen, maar voor een tiental knipjes om er zelf doorheen te kunnen is het nog te doen.
 
Bovenaan