• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe zilveren munten schoonmaken zonder poetsen

Marcov

Prepper goeroe
Weet iemand hoe je zilveren munten kan schoonmaken zonder zilverpoets te gebruiken?
Ik ben ooit ergens eens iets tegen gekomen met aluminiumfolie en zout, maar ik kan het niet terug vinden.
Of heeft iemand een andere oplossing? (nee, geen zoutzuur oid. ;) )

Bedankt.
 

AWOL

Prepper goeroe
Plastic zakje of bakje, ketchup erin, munten erbij, laten inwerken, afspoelen met water en eventueel borstelen met een niet al te harde borstel.
Je hebt natuurlijk ook speciale doekjes, zoals die van Cape Cod silver cloths.
Azijn schijnt ook te werken maar moet je zelf dan nog even onderzoeken want heb ik geen ervaring mee.
 

josvanpiros

Senior Prepper
Je neemt een bakje, doe er een stuk aluminiumfolie (wat een paar keer gevouwen is) in, strooi hier een laag keukenzout op. Leg dan de sieraden die schoongemaakt moeten worden van goud of zilver op het zilverpapier met zout. Neem dan heet water (60 graden is genoeg) en schenk dit over de sieraden heen, zoveel water als nodig is om het schoon te maken goud of zilver onder te laten staan. Wacht een 10 tal seconden en draai het goud en/of ziver om. Laat zolang in het water tot het weer blinkt, even naspoelen met koud water en afdrogen.

Tekst geleend van https://omaweetraad.nl/vlekken/zilver
 

Loreen

Last (wo)man standing
Schoon gemaakte munten zijn over het algemeen minder waard dan gewone, dacht ik.

Het punt is dat door te poetsen de munt beschadigt, vandaar dat de vraag ook is hoe je ze schoon kan maken zonder te poetsen. Beste is daarom simpelweg om te zorgen dat ze niet vies worden dmv goede verpakking, maar goed als ze al vies zijn heb je natuurlijk niets aan dat advies ;)
 

odessa1944

Senior Prepper
zilveren munten kun je schoonmaken door ze met maagzout van Gimborn en een beetje water te poetsen. dit tast de munt niet aan.maagzout van gimborn zit in een dossje en kost zo`n 2,50 euro,te koop op internet of drogist.
dus toch poetsen
 

konijn

Elementary prepper
op welke manier je zilver ook schoonmaakt je haalt er altijd wat vanaf, zilver is het enige edelmetaal dat wel reageert met andere stoffen. namelijk met zwavelzuur ( dus zilver oxideert NIET wat veel mensen toch denken )

als je de verkleuring er dus af wilt halen zul je de moleculen die hebben gereageerd met zwavel eraf zien te halen, dus zodra je de verkleuring eraf haalt haal je de zilvermoleculen er ook af.

als ik het mis heb verbeter me gerust want ik ben goudsmid en geen scheikundige ;)

ik zou het zelf lekker verkleurd laten. het oude verzilverde theeserviesje van oma dat er erg vlekkerig uitziet met hier en daar gele plekken verkleurt veel sneller en heftiger als massief zilver zodra het gepoetst is. daaraan kun je aan de verkleuring al een klein beetje herkennen of het echt is of niet ( daarnaast is dat theeserviesje veel te licht en slecht afgewerkt ... )

ik vind lichtverkleurd er dus echter uitzien als felgepoetst. bovendien moet je redelijk wat ervaring met hoogglans hebben voordat je er aan kan afzien of het echt zilver is of niet dus qua herkenbaarheid sleep je er ook niet echt punten uit door het te poetsen.

en als je het verkleurd laat weegt het ook meer, namelijk het spul wat je eraf zou poetsen zit er nog op ( weegt mee ) en de zwavel waarmee het zilver gereageerd heeft weegt ook mee ( gratis grammen )
al merk je dat dus alleen bij grote transacties, maar het is voor mij wel een reden.
 

Ray

SHTF Expert
op welke manier je zilver ook schoonmaakt je haalt er altijd wat vanaf, zilver is het enige edelmetaal dat wel reageert met andere stoffen. namelijk met zwavelzuur ( dus zilver oxideert NIET wat veel mensen toch denken ) ........................................

Hier een stukje van een juwelier over de hoe het komt dat zilver zwart wordt op den duur, ligt aan waterstofsulfide, wat ook gewoon in de lucht voorkomt. Zuren in zweet van de huid spelen ook een rol bij zilver wat je draagt.
https://www.mostert-juweliers.nl/blog/waarom-worden-zilveren-sieraden-zwart/

Goud en platina, ook edelmetalen, kun je oplossen en zelfs oxideren in koningswater, een mengsel van zoutzuur en salpeterzuur. Het kost dus wel enige moeite om edelmetalen te laten reageren.
 

markske

Diehard Prepper
op welke manier je zilver ook schoonmaakt je haalt er altijd wat vanaf, zilver is het enige edelmetaal dat wel reageert met andere stoffen. namelijk met zwavelzuur ( dus zilver oxideert NIET wat veel mensen toch denken )

als je de verkleuring er dus af wilt halen zul je de moleculen die hebben gereageerd met zwavel eraf zien te halen, dus zodra je de verkleuring eraf haalt haal je de zilvermoleculen er ook af.

als ik het mis heb verbeter me gerust want ik ben goudsmid en geen scheikundige ;)

ik zou het zelf lekker verkleurd laten. het oude verzilverde theeserviesje van oma dat er erg vlekkerig uitziet met hier en daar gele plekken verkleurt veel sneller en heftiger als massief zilver zodra het gepoetst is. daaraan kun je aan de verkleuring al een klein beetje herkennen of het echt is of niet ( daarnaast is dat theeserviesje veel te licht en slecht afgewerkt ... )

ik vind lichtverkleurd er dus echter uitzien als felgepoetst. bovendien moet je redelijk wat ervaring met hoogglans hebben voordat je er aan kan afzien of het echt zilver is of niet dus qua herkenbaarheid sleep je er ook niet echt punten uit door het te poetsen.

en als je het verkleurd laat weegt het ook meer, namelijk het spul wat je eraf zou poetsen zit er nog op ( weegt mee ) en de zwavel waarmee het zilver gereageerd heeft weegt ook mee ( gratis grammen )
al merk je dat dus alleen bij grote transacties, maar het is voor mij wel een reden.
Al eens van ZILVEROXIDE gehoord? Je hebt dus en gelijk en ongelijk tezelfdertijd :)
 

konijn

Elementary prepper
Hier een stukje van een juwelier over de hoe het komt dat zilver zwart wordt op den duur, ligt aan waterstofsulfide, wat ook gewoon in de lucht voorkomt. Zuren in zweet van de huid spelen ook een rol bij zilver wat je draagt.

Leraren op school weten ook niet alles ...

Mij is altijd geleerd dat zilver alleen reageert met zwavel, omdat het middeltje dat we gebruiken om zilver zwart te maken Blitz Beits is namelijk zwavellever. andere opties had ik nooit meegekregen ( jammer want dat vind ik wel ontzettend interessant altijd ... )

Maar daarom blij met de verbeteringen, daar leer ik van. Thanks :D

maar punt blijft dat het zilver er onder te leiden heeft als je de oxide oid er af probeert te krijgen, al dan niet met poetsen
 
Bovenaan