• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe zwaar is jouw BOB?

Amero

Survivor
Vandaag heb ik mijn bob opnieuw ingepakt. Nieuwe tent er in, nieuwe slaapzak, eten en waterfilter, de rest moet nog en nu al is mijn BOB 6 kilo. Mijn plan is om niet boven de 11 uit te komen. Maar er moet nog water mee en brandstof, ehbo, persoonlijke verzorging en de trangia moet er nog in. (ik ben het ding kwijt, geen idee waar ik die heb gelaten.)
Hoe zwaar is jouw BOB?
 

Richard434

Prepper goeroe
Mijn GHB is 8 Kilogram, (Blik soep, plastic zeiltje, kleine woodgasstove, plastic spork, mes, aanstekers, tampons, 5 vuilniszakken, wat touw en ducttape)
Mijn BOB's (We hebben er 4 Klaar staan) zijn: 18 kg, 14 kg, 2,5 kg (voor mijn zoontje zodat die ook het gevoel heeft te helpen) en 15 tot 20 kg (dat is de bezoekersbob, samenstelling wisselt nog wel eens, vandaar ik het precieze gewicht niet uit mijn hoofd weet)
 

Amero

Survivor
Een bezoekersbob, daar heb ik nog niet eens over nagedacht. Dat is een goede. Zit daar in wat in je eigen bobs ook zitten?
 

Richard434

Prepper goeroe
Een bezoekersbob, daar heb ik nog niet eens over nagedacht. Dat is een goede. Zit daar in wat in je eigen bobs ook zitten?
Er zit een kruising in van een Get Home Bag en een BOB.
Eigenlijk, is het een oudere tas, met spullen die ik zelf niet meer meer in mijn/onze Bob's heb.
Nu heb ik regelmatig bezoek van mensen die zelf standaard een GHB in hun auto hebben. Maar als "naar huis" voor hen geen optie meer is en zij dus geen BOB meer kunnen halen, dan zit er prima materiaal in. Echter kan het beter/lichter/sterker.
Daar komt bij, met de bezoekersBOB erbij, en extra eten, is het voor ons mogelijk om met een iets grotere groep te kunnen "kamperen" ipv overleven.

Nu ga ik er vanuit dat ik geen Bug-out hoef te doen, liever niet zelfs, en als ik hem moet doen dat ik een vorm van transport heb. (Meerdere optie's)
Maar indien ik moet lopen, kunnen we dat met deze gewichten (alleen voor bezoekers kan ik niet instaan).
 

FKAGB

Prepper goeroe
Lopen zonder kan ik uren lang. Lopen met gewicht heb ik nog niet geoefend.
Dan zou ik zeker gaan oefenen. Ik zou tijdens het oefenen ook bewust extra gewicht in je tas doen. Als je gewend bent te oefenen met 18 kilo dan valt het mee als je met 14 kilo moet lopen als het echt nodig is.

Maar 11 kilo, hoe doe je dat? Als ik even snel kijk dan kom ik al op:

Tas: 3 kilo
Slaapzak: 2 kilo of 1 kilo in de zomer
2 liter water: 2,2 kilo (ik weeg de flessen ook mee)
Luchtbed: 550 gram
Bijl: 600 gram
Shelter: 700 gram

Dan ga ik al richting de 8,5 kilo en dan moet er nog 12000 calorien aan voedsel bij. Houtbrandertje, EHBO etc. Zonder water en met voor een dag aan eten kom ik al op 12,2 kilo. Ik heb het dan over een BOB, dat is voor mij een tas waarmee ik met een redelijke mate van comfort in alle omstandigheden mezelf drie dagen kan redden. Dus ook als het 15 graden vriest.
 

Vempain

Prepper goeroe
M'n ik-ga-spontaan-kamperen-en-zijn-binnen-5-minuten-op-weg-tas weegt in de zomer rond de 10 kilo (28 liter rugtas is voor mij dan groot genoeg) en in de winter komt het meer in de richting van de 15-17 kilo vanwege winterkleding, zwaardere rugzak van 100 liter en dikkere en zeer volumineuze :fluit: slaapzak (daar heb ik al 50 liter voor nodig om deze in m'n tas kwijt te kunnen). :eek:
Als het puur als BOB zou moeten zijn om 72 uur mee te overleven dan is het uiteraard veel minder qua inhoud en gewicht.
 

Amero

Survivor
Tent, slaapzak en rugzak wegen ietsje minder dan 6 kilo. Als matje heb ik een isolatiematje. Volgens mij moet het kunnen met elf kilo maar als ik hem helemaal volgepakt heb (ik ben mijn trangia kwijt dus het kan nog even duren) dan weeg k nogmaals.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Tent, slaapzak en rugzak wegen ietsje minder dan 6 kilo. Als matje heb ik een isolatiematje. Volgens mij moet het kunnen met elf kilo maar als ik hem helemaal volgepakt heb (ik ben mijn trangia kwijt dus het kan nog even duren) dan weeg k nogmaals.
Ga ermee aan de wandel @Amero.

Het forum barst van de thuisstaande BOB's die niet veel kilometers maken. Die SHTF in wat voor vorm dan ook gaat geen loopbandbegeleiding worden. Conditie is gewoon handig & gezond voor de prepper die snel weg wil. Het verhoogt daarnaast je denkvermogen & wilskracht.
 

Arie

Diehard Prepper
Mijn bob weegt schoon aan de haak 2040 kilo.







Bug out bus.

Gekkigheid natuurlijk al heb ik de bus wel echt.

Mijn bob weegt nu 28kilo niet te tillen maar wel gevult voor een gezin van 4 met kleine kinderen.
Mijn idee en doelstelling is.
Moeten we snel weg pak ik de tas dan ben ik in iedergeval weg van de ramp situatie met alles wat ik nodig denk te hebben.
In de tijd die we vluchten zal er vast een moment komen waar ik de lading kan verdelen tussen mij en mijn partner.
Hebben we tijd voor het vertrekken kan de tas nog thuis verdeelt worden tussen 2 tassen.

Ik hoef dus in nood maar 1 tas te pakken inplaats van 2/3/4 tassen en mijn vrouw kan de kinderen klaar maken voor vertrek.

28kilo is voor een vakantie niet leuk om mee te zeulen maar maar ingeval van! denk ik dat wij er prima mee uit tevoeten kunnen.
 

Roel

Mankinds only hope
Het grootste probleem lijkt me water... waarom kilo's meesjouwen als je een waterfilter kan meenemen... ;)
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Het grootste probleem lijkt me water... waarom kilo's meesjouwen als je een waterfilter kan meenemen... ;)

Ik neem standaard 4 liter (1 L in Vapur, 3 L in BOB geïntegreerde Vaude drinkzak met slang) mee voor de eerste slokken. Filter gaat zoiezo mee. Mocht mijn filter falen door verstopt te raken of te breken bij koude, dan heb ik in ieder geval de eerste hydratatie te pakken. Zakken zijn ook handig om bij leegstand gebruikt te worden als waterdragers.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Het grootste probleem lijkt me water... waarom kilo's meesjouwen als je een waterfilter kan meenemen... ;)
Voor mij gewoon een hele simpele reden. ik wil zo lang mogelijk schoon drinkwater tot mijn beschikking hebben omdat mijn darmen nogal gevoelig kunnen reageren. Ik heb geen zin om in de BOB ook nog eens 5 toiletrollen mee te moeten nemen. Kan ik eenmaal ergens "settelen" dan vind ik dat niet meer zo'n probleem dus dan kan ik overstappen op het waterfilter.

Overigens kan het zelfs in het waterrijke Nederland soms lastig zijn om filterbaar water te vinden. In drukke landbouwgebieden zit je met chemische verontreinigingen die je met de standaard Sawyer niet uit het water haalt (voor SHTF heb ik dan ook een Katadyn met koolfilter). Daarom moet je soms best een stukje lopen om water te vinden. Ook dan is het makkelijk om een beetje water bij je te hebben. Ik heb hier met mijn BOB rekening mee gehouden. De BOB bestaat uit een eenvoudige 45 liter tas met twee zijtassen. Het geheel staat op een draagframe met goed draagstel. Eenmaal op plek van bestemming kan de tas van het draagframe en kan ik twee 15 liter drybags (die normaal de inhoud van de zijtassen droog houden) aan het draagframe hangen. Hierdoor kan ik in een keer 30 liter water halen om te filteren.

Door het draagframe is mijn "rugzak" wel erg zwaar met in totaal iets meer dan 4 kilo. Het frame heeft zich zonder rugzak echter al een paar keer goed bewezen voor water halen of hout. Nu kon ik in mijn eentje voldoende hout meenemen voor een avondje stoken waar ik anders meerdere keren had moeten lopen.

Ik merk dan ook dat ik de laatste jaren van zo licht mogelijk naar het mag best wat zwaarder ben gegaan. Juist in een SHTF situatie wil je kunnen vertrouwen op je spullen en de mogelijkheid in een keer een water voor 3 dagen te halen in plaats van twee keer op een dag te moeten lopen. Vandaar de relatief zware BOB maar dan wel met spullen waar ik langdurig op kan vertrouwen. Geen ultralight drybags maar zware ortliebs die niet kapot te krijgen zijn enzo.
 
Bovenaan