• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoeveel energie in gasbusje van bijvoorbeeld action?

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Beste @RockyFlats ,

Dat kan trouwens levens gevaarlijk zijn, "om een blauwe Campingaz gasfles te over vulden " er staat een bij de grote camping zaak in Roden (GR) als voorbeeld wat er kan gebeuren als je de flessen vult met LPG, die staat echt bol als een bal vanwege de enorme druk die er op kan komen te staan.
En explosie is dan ook heel goed mogelijk, met mogelijk zeer ernstig verwondingen, of zelf eind verhaal.
Hoi @JJ&A , dat is wat er kan gebeuren als je een gasfles overvult. Wordt een fles door zon o.i.d. verwarmd dan zet het vloeibare gas uit. Is er dan onvoldoende loze ruimte in zo'n fles om dat op te vangen dan gaat de gasfles nog steeds onherroepelijk kapot. Door de hydrostatische druk; het is hetzelfde fenomeen dat bevroren waterleidingen doet springen. De materie wil en zal (natuurkundig) uitzetten, en doet dat gewoon, zo nodig met enorme kracht.
Vandaar het "niet overvullen"... Met het verstand erbij niet-overvullen is net zo veilig als geen lucifer in de benzinetank werpen ;)
Het mag niet maar kan wel (en relatief veilig), maar dan alleen met het verstand erbij en door wie er weet waar men mee bezig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

JJ&A

Diehard Prepper
Ja dat denk ik @Mayo er zit in ieder geval minder druk op, we gaan zo even naar Action dan kijk nog even naar de gasbusjes, als dat weer het geval is maak ik er een foto van en plaats het hier.
De blauwe busjes kan je nu meer indrukken.
Bij de witte busjes kan je het meerdere van in drukken, maar verschillenden ook niet, daar zou je iets meer aan kunnen hebben.


P1110001.JPGP1110002 - kopie.JPG
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
De blauwe busjes kan je nu meer indrukken.
Bij de witte busjes kan je het meerdere van in drukken, maar verschillenden ook niet, daar zou je iets meer aan kunnen hebben.


Bekijk bijlage 23121Bekijk bijlage 23122

@JJ&A , ik zou mij meer zorgen maken zodra een busje niet meer indrukbaar is, want dan ontbreekt de voor uitzetting noodzakelijke loze ruimte. In die busjes zit (neem ik aan) hetzelfde gas (butaan). Zit er ook maar een klein beetje vloeibaar gas in zo'n busje dan blijft de inwendige druk hetzelfde als bij een vol blikje (vol, op de vereiste loze ruimte na).
Weet je waarom je busjes met een kleinere diameter eenvoudiger kunt indrukken (even los van de blik-dikte)?
Het is, omdat er bij grotere busjes van binnenuit een grotere kracht F op de bus-wand werkt.
De inwendige druk P (maar even ouderwets in) kg/cm2 is gelijk, maar het oppervlak van de wand A is groter bij een grote bus. Kracht F = P x A. Het volgende vergelijk gaat niet helemaal op, maar het is ook niet voor niets dat de veel grotere gasflessen een dikkere wand hebben dan een blikje gas.

Ik verbaasde mij al over al die blikjes in het schap met deuken en over die rare gaslucht. Haha, ik ga mij pas echt zorgen maken zodra ik iemand bij de Action zie proberen om gasbusjes samen te drukken. Rennen de klanten niet weg zodra je dat probeert, en probeer je het eerst zonder de combinatietang van 3,35 Euro of meteen met?;)

Interessant....
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@JJ&A ,
Ik verbaasde mij al over al die blikjes in het schap met deuken en over die rare gaslucht. Haha,;)

Interessant....

Hahaha grappenmaker ik mag je wel.
Trouwens dat gasluchtje wat je hebt geroken kwam van de overheerlijke, Hachee met veel uien waarvan we hebben gesmuld.
Ik wist niet dat je achter ons stond proest, grinnik. :thumbup: 😁
 

JJ&A

Diehard Prepper
Dat was uiteindelijk ook de redenen het toch te kopen.

Maar wat mot ik ermee denk ik dan ook weer.
Nu moeten ....ja moeten er ook gasbusjes bij. Dus alweer investeren .

Haha @frans81 prachtig dat je het zo schrijft,

Daar krijg ik met mijn er bij vrouw geen kans voor, (en als ik een keer alleen een boodschap doe krijg ik altijd gepast geld mee) die zegt gewoon terug zetten dat gaat niet door, daar hebben we niets, nog meer rommel er bij haha terwijl we haast niets mee hebben, alleen het absoluut noodzakelijke, zodat we zo kunnen vertrekken.
Ik heb dan nog wel een paar gasbusjes van de action in voorraad, om aanstekers mee te vullen om een vuurtje te kunnen maken.

Twee gasflesjes en twee dubbele brandertjes en gaskacheltjes, die op de gasflesjes geschroefd kan worden ook kort geleden verkocht, is hadden we in het campertje voor nood.
 

Pr3parator

Prepper

Mayo

Prepper goeroe
Ik zal eens kijken of die mcgyver ook horizontaal te stellen is zodat je er op kunt koken. ( ik denk het niet…)
Dan zou bovenstaande versie duidelijk voorkeur hebben! ( is alleen uitverkocht in bovenstaande link)

Nee, dat kan hij niet.
Ik heb 'm gekocht en het geeft heerlijke warmte, maar hij kan niet horizontaal gezet worden.
Ik heb niet gekeken of dat eenvoudig te verhelpen is, aangezien ik voldoende andere mogelijkheden om te koken heb.

Het kacheltje heb ik gekocht voor als ik naar kantoor moet: daar gaat de thermostaat komende winter ook niet meer boven de 18-19 C gezet worden en een beetje bijverwarming onder het bureau lijkt me dan héérlijk :)
 

RockyFlats

Ruttaan
Hahaha grappenmaker ik mag je wel.
Trouwens dat gasluchtje wat je hebt geroken kwam van de overheerlijke, Hachee met veel uien waarvan we hebben gesmuld.
Ik wist niet dat je achter ons stond proest, grinnik. :thumbup: 😁

Natuurlijk sta ik achter jou @JJ&A . ;)

Maar, hee, waar blijft dat leuke draadje van je, met zoekplaatjes en raadsels? De winteravonden komen er immers aan...
 
  • Haha
Waarderingen: JJ&A

JJ&A

Diehard Prepper
Roden ligt nog altijd in Drenthe. :cool:

Even off topic.
Ja je hebt ook nog gelijk @Erny :thnx:😂:thumbup:
Ik wilde laats naar het winkelcentrum en werd wat aan de praat gehouden en zou zo met een sandaal en een schoen aan naar de winkels gaan.
Vroeger met het voortgezet onderwijs stond ik bij de bushalte om naar school te gaan, keken mensen naar mijn voeten en lachten een beetje ik keek ook en zag dat ik een gele en een blauwe sok aan had, ik kleedde mij altijd in het donker aan zodat mijn zus het door het licht niet waker zou worden, dus alles op gevoel.
Ik ging gouw weer naar huis om het blauwe setje aan te trekken, wat zouden ze mij ons school hebben uitgelachen.

Topic On.
 
Bovenaan