• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoeveel % sparen?

Kanina

Diehard Prepper
Ik krijg het idee dat Stijn juist dát niet bedoeld.
Ook ik geef het advies: niet te snel van start gaan en kijk het nog even aan. Mensen die gelijk hoge (lees: dure) eisen gaan stellen, daar heb ik weinig mee op.
 
J

jobs

Gast
Iemand anders telt eisen dus ben ik alleen.
Ik betaal de hypotheek en verzeker me tegen monetair wanbeleid.
Ik spaar denk ik voldoende maar op een afwijkende manier. Als cash op de spaarrekening houd ik voldoende aan om de auto te kunnen vervangen.
Buffers hoef ik meestal niet aan te spreken vanwege de salaris cashflow.

Hoeveel sparen is nodig? How liquide moet het zijn?
 

Flex

Prepper
Hoeveel sparen is nodig? How liquide moet het zijn?

Er is een simpele calculatie (indien jezelf voor pensioen moet zorgen) voor het totaal-bedrag = ongeveer 30 * Uitgaven per jaar. Dus gestel je denkt 40k Euro nodig te hebben per jaar tijdens pensioen, dan heb je 30*40k = 1.2M euro nodig. Dit moet je dan wel gespreid investeren, en ongeveer 4% netto rendement mee halen, dan kan je 40k elk jaar tegen inflatie gecorrigeerd verteren, en behoud je het kapitaal. Nu heb je in NL ook AOW en bedrijfspensioen, dus dat kan je ervan aftrekken, grofweg de helft afh. van wanneer je met pre-pensioen wilt gaan.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Calculaties zijn niet altijd eenvoudig, wat is je virtuele geld nog waard na bv een hyperinflatie? we zullen het snel genoeg zien. Ik gok op Japan die hier het eerst mee te maken heeft.
 
J

jobs

Gast
Ikzelf houd goud aan via een goud spaarplan.
Goed dat je aan goud dacht, maar heb je het in eigen handen?
Zoniet zou ik je willen aanraden dat te veranderen want in geval van goud geldt: als je het niet kunt aanraken bezit je het niet.
 

stijn

Prepper
Ik snap het probleem niet, jij hebt een vriendin en zij wil een leuk huis huren voor haar of jullie beiden. Als zij het betaalt, toch leuk voor je?
Zucht het is de mooiste vriendin die ik ooit heb gehad maar jeetje kan mijn kont niet draaien of ze wil wat van me. Wat de huur betreft daar doe ik het leeuwendeel van, gelukkig doet zij de boodschappen en is ze wel erg betrokken
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Zucht het is de mooiste vriendin die ik ooit heb gehad maar jeetje kan mijn kont niet draaien of ze wil wat van me. Wat de huur betreft daar doe ik het leeuwendeel van, gelukkig doet zij de boodschappen en is ze wel erg betrokken

Oude Surinaamse wijsheid:


:)

Het origineel is van Max Woisky, ergens lang geleden. Jaren '60 ofzo:


Maar proficiat hoor, ik ben gewoon een beetje jaloers :)
 

Dreutel

Prepper goeroe
Nu ik toch even in de Surinaamse muziekgeschiedenis duik, dit nummer uit 1933 is mijn prepperlijflied, met de vader van bovengenoemde Max Woiski op fageolet (de fluitsolo zeg maar). Het filmpje is een nieuwsbericht over het 25-jarig jubileum van de apenoppasser in artis:

 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Oud bericht maar misschien wat nieuw leven inblazen. Zelf spaar ik voor diverse doeleinden en op verschillende manieren. Een van de manieren die ik eerder toepaste was om elke dag mijn wisselgeld uit de portemonnee opzei te leggen.

Destijds had ik een horecabedrijf dus ging dat heel rap. Mijn doel nu is om er een of meerdere hebbedingetjes voor mijn kids van te gaan kopen, ik denk aan een Quad voor op de boerderij. Ik begon op 1 oktober dus ben nu ruim een maandje bezig nu en het geld gaat in verschillende potjes zodat het makkelijk tellen is. Vandaag voor het eerst geteld (alleen de 1 en 2 euries want ik ben lui vandaag). Ik kwam al op 120€ dus dat gaat toch redelijk snel. Die Quad gaat er wel komen, denk ik.:thumbsup:

De boodschap is wanneer je jezelf een bepaalt doel stelt, het sparen zelf erg makkelijk gaat.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Mijn doel nu is om er een of meerdere hebbedingetjes voor mijn kids van te gaan kopen, ik denk aan een Quad voor op de boerderij. Ik begon op 1 oktober dus ben nu ruim een maandje bezig nu en het geld gaat in verschillende potjes zodat het makkelijk tellen is. Vandaag voor het eerst geteld (alleen de 1 en 2 euries want ik ben lui vandaag). Ik kwam al op 120€ dus dat gaat toch redelijk snel.

Maand was weer om dus ff nieuwe tussenstand voor mijn spaardoel, nu ruim 200€ gespaard. Dus als het zo doorgaat komt de kinderquad er met een maandje op vier. En dat alleen met losgeld.:spam:
 

Flos

SHTF Expert
Als ik het allemaal goed bekijk hebnik eigenlijk ook een spaar methode. Eerst voor de duidelijkheid waar haal ik mijn inkomen vandaan.
A) van de dieren die ik kweek wordt er wel eens wat verkocht. Maar het dient in hoofzaak om andere inkopen te financieren. Zoals aankoop varkens en ruds vlees .
B) ik speel een beetje schroothandelaar. Nee ik ga niet huis aan huis aanbellen of ik hun schroot mag hebben. Maar wat ik krijg zeg ik geen neen tegen.
C) Wat ik schiet in mijn jacht gebied en zelf kotsbeu ben het te eten verkoop ik wel eens. Daarvan moet eerst het geld opzij gezet worden om mijn jachtpachten te betalen.
Als daarvan wat over schiet in de vorm van briefjes van 50€ steek ik die afzonderlijk. Daarvan spaar ik een bedrag om mijn bijde dochters een nieuwjaars cadeau te geven. In de vorm van een enveloppe met geld in. Al 10 jaar het zelfde. Nu vraag ik mij soms af of ik niet moet mee evolueren.
Als van dit alles wat over is. Daarvan koop ik iets voor mij zelf. Momenteel spaar ik voor een professionele houtdraaibank.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@phtvs. eerst wilde ik mijn schoonmoeder ontvoeren, maar toen bedacht ik me dat het mij alleen maar geld zou gaan kosten.:oops:

@Flos, dan hoop ik dat je volgende week iets lekkers schiet wat je beu bent.:off:

Wel een goede methode, mijn vader doet min of meer hetzelfde als Flos maar dan met andere handel. Hij koop muziekinstrumenten op of repareert muziekinstrumenten en maakt hiermee een kleine winst. Daarvan gaat hij op zondagmiddag een biertje kopen bij de vereniging. Dat doet hij al 50 jaar,

Vroeger toen hij slachter was en ook vlees aan de slagers bracht kreeg hij wel eens een tipje in geld of vlees. Of hij hielp na zijn dienst wel eens met uitbenen. Dat was zijn spaarpotje. Mijn vader voorzag de hele familie regelmatig van gratis vlees of hij verkocht wat hij "teveel" had in de buurt. Misschien is hij dan toch een beetje prepper.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Maand was weer om dus ff nieuwe tussenstand voor mijn spaardoel, nu ruim 200€ gespaard. Dus als het zo doorgaat komt de kinderquad er met een maandje op vier. En dat alleen met losgeld.:spam:

Weer even de losse munten geteld op de kleintjes na. Ik zit nu op ruim 475€ dus ga voorzichtig kijken naar een Quad voor de Kids. Het sparen gaat dus best hard als je elke dag je wisselgeld opzij legt.

Het spaardoel is nu bijna bereikt.
 
F

frans81

Gast
Weer even de losse munten geteld op de kleintjes na. Ik zit nu op ruim 475€ dus ga voorzichtig kijken naar een Quad voor de Kids. Het sparen gaat dus best hard als je elke dag je wisselgeld opzij legt.

Het spaardoel is nu bijna bereikt.

Als ik dat elke dag doe dan zit ik over 10 jaar aan dat bedrag Pffff :fluit: 2 Euro Muntstuk en 1 Euro Muntstuk en 50 Cent Munt noem ik geen klein geld dat ik in een pot kan sparen . Worden dus de Dubbeltjes en 5 en 2 en 1 Cent die gespaart kunnen worden Haha
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ha dat klopt wel @frans81 wat je zegt, maar als ik eenmaal muntjes terug heb probeer ik ze niet meer uit te geven. Tja als je net moet afrekenen en je kunt het die dag passen.....

Maar ik betaal nog veel cash, wij roken of drinken niet en ik koop de voorraden in de aanbieding/bulk.

Ik weet niet of het tijdelijk is tot ik twee quads heb of dat ik ermee doorga. Dit is vooral een les voor mijn kinderen. Die houden de stand van zaken nog nauwkeuriger bij. Dan zien ze als je ergens hard voor spaart, dan kom je uiteindelijk bij je doel.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik heb eigenlijk niet echt een idee over wat we sparen, mijn vrouw wel.
Echter we lossen bergen geld extra af op onze hypotheek zodat die over een jaartje of zes is afgelost.
Dan is het echt onze eigen boerderie, ben ik met Drees, kan er een auto weg en heb geen last van een pensioengat...
Is eigenlijk ook een soort sparen maar dan anders.;)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb eigenlijk niet echt een idee over wat we sparen, mijn vrouw wel.
Echter we lossen bergen geld extra af op onze hypotheek zodat die over een jaartje of zes is afgelost.
Dan is het echt onze eigen boerderie, ben ik met Drees, kan er een auto weg en heb geen last van een pensioengat...
Is eigenlijk ook een soort sparen maar dan anders.;)

Het extra aflossen (mag bij de meeste hypotheken tegenwoordig tot 20% per jaar boetevrij) is in Nederland niet gunstig.

1. Rente aftrekbaar 30 jaar zodat belastbaar inkomen daalt.
2. Aflosboete nu veelal in het nieuws. Zodra je huis afgelost is ga je vermogensbelasting betalen over je huis.

Beter zou zijn je 30 jaar aftrekbaar vol te maken en het geld veilig weg te zetten. Na 30 jaar als de aftrek voorbij is, kun je dan de restschuld in een keer aflossen.

Zodra je hypotheekvrij bent ga je nu dus de Nederlandse Staat betalen.
 

Roel

Mankinds only hope
Hij hoeft niet helemáál vrij, kleine restschuld is al voldoende om geen boete te betalen....
 
F

Floesh

Gast
2. Aflosboete nu veelal in het nieuws. Zodra je huis afgelost is ga je vermogensbelasting betalen over je huis.

Beter zou zijn je 30 jaar aftrekbaar vol te maken en het geld veilig weg te zetten. Na 30 jaar als de aftrek voorbij is, kun je dan de restschuld in een keer aflossen.

Een hypotheekvrije eigen woning valt in Box I en is vrijgesteld van vermogensrendementsheffing.
Als je 30 jaar spaart (in Box III) om ineens je hypotheek af te lossen betaal je al die jaren wel vermogensrendementsheffing en qua rente levert het bijna niks op dus is dit geen aantrekkelijke optie.
Met een bankspaarhypotheek kun je in Box I sparen, maar deze hypotheekvorm zie je niet veel meer omdat de hypotheekrente op dit product niet meer aftrekbaar is in Box I.
 
Bovenaan