• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoeveel voorraad heeft gemiddelde Nederlander in huis?

G

gebruiker 3367

Gast
Je voorraad meenemen in dagelijks koken is simpelste om te weten wat je er mee kan en alles vers genoeg te houden om er wat aan te hebben bij nood. Daarnaast zal je een week vrijwel hetzelfde eten nog wel volhouden (zeker als je weet dat het maar een weekje is), maar veel langer niet. Zorg dus voor een stuk of 10-15 recepten voor avondmaaltijden en ook zo'n 3-5 voor ontbijt en lunch (idem voor lekkers als koekjes/cake/taart/toetjes trouwens). En bedenk daarbij ook dat hoe koud/warm het is en hoeveel/weinig werk je doet nogal wat uitmaakt voor wat je nodig hebt/graag eet.

Ik heb nu 8 verschillende recepten, maar wil kijken of ik tot 10 kan komen. Aangezien ik alleen woon eet ik twee avonden van dezelfde pot en met 10 recepten zou ik dus een variatie cyclus van 20 dagen hebben. Ontbijt 3 verschillende recept. Lunch kom ik eerlijk gezegd niet verder dan soep uit zak of blik en daarin met smaken variëren. Maar ik vond pas een recept voor brood in een dutch oven bakken, dus als ik mezelf zoiets kan aanleren en goed kijk hoe ik meel langdurig kan bewaren dan zou dat een lekkere optie zijn in een geval waarbij de oven het niet doet. Jam, chocopasta en honing is allemaal goed te bewaren voor op brood.

Snacks, snoep en koek eet ik eigenlijk nooit, dus dat lang bewaren en roteren is lastig denk ik. Mijn afternoon snack is een cappuccino met karamel siroop of een kop warme chocomelk ‘s avonds haha. En dat is wel vrij eenvoudig te preppen voor 6 maanden :)

Ik eet zelfden spul uit blik. Dus wat ik bijvoorbeeld doe normaal gesproken is spaghetti met saus uit pot en verse groenten, maar die verse groenten vervang ik dan voor ratatouille uit blik. Of rijst, met kokosmelk uit blik, curry pasta en verse sperziebonen, in dat geval hoef ik alleen de sperziebonen te vervangen voor sperziebonen uit blik. Mijn risotto met groentebouillon, oesters en verse doperwten wordt nu een risotto met bouillon, champignon ragout en erwten uit blik. Enzovoorts. Zo zullen de shtf maaltijden zoveel mogelijk lijken op wat ik normaal gesproken eet. Maar in het dagelijkse leven wil ik toch wel graag verse groentes hebben en niet uit blik als dit niet nodig is.
 

logan1202

Prepper goeroe
Wat een gedoe over afwisseling. In de middeleeuwen aten ze 1x per dag linzen. Als ze al eten hadden. Vlees alleen voor de adel. De mens kan heel lang zonder of met heel weinig toekomen. Vasten was geen luxe maar gewoon geen eten. En in de kampen van 70 jaar geleden (iedereen weet wat ik bedoel) overleefde men heel lang op bijna niets. Alle leed en gezondheid buiten beschouwing gelaten, het iedere dag open trekken van een blik voer en dan ook nog afwisselend is gewoon luxe.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Wat een gedoe over afwisseling. In de middeleeuwen aten ze 1x per dag linzen. Als ze al eten hadden. Vlees alleen voor de adel. De mens kan heel lang zonder of met heel weinig toekomen. Vasten was geen luxe maar gewoon geen eten. En in de kampen van 70 jaar geleden (iedereen weet wat ik bedoel) overleefde men heel lang op bijna niets. Alle leed en gezondheid buiten beschouwing gelaten, het iedere dag open trekken van een blik voer en dan ook nog afwisselend is gewoon luxe.

Zit wel het verschil in dat de beste mensen destijds niet beter wisten of niet anders kenden. Wat je niet kent mis je niet zeg maar. Als jij je hele leven lang al gewend bent aan vers, variatie enz dan is dat toch ineens een hele omschakeling. En waarom settelen voor een sobere bug-in, als er genoeg manieren zijn dit minder sober te doen?

Voor mij is het juist een uitdaging om off-grid oplossingen te vinden en langhoudbaar voedsel in te slaan op een manier waarbij je zo min mogelijk luxe inlevert. Generatie dingetje misschien? Ik heef ook eerlijk toe dat ik heel gehecht ben aan mijn luxe leventje, daar schaam ik me niet voor.
 

logan1202

Prepper goeroe
Waarom water drinken als je ook bier hebt? En natuurlijk is het lekkerder om iedere dag wat anders te eten en het liefst vers. En ik denk dat iedereen wel gehecht is aan het luxe leven wat we hier hebben. En daar vanaf stappen zal niet gemakkelijk zijn maar het kan wel. Dus geen reden de moet op te geven als je alleen nog 20 kg rijst hebt en 5 flessen ketchup. Ook daarop kan je het lang uithouden.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Waarom water drinken als je ook bier hebt? En natuurlijk is het lekkerder om iedere dag wat anders te eten en het liefst vers. En ik denk dat iedereen wel gehecht is aan het luxe leven wat we hier hebben. En daar vanaf stappen zal niet gemakkelijk zijn maar het kan wel. Dus geen reden de moet op te geven als je alleen nog 20 kg rijst hebt en 5 flessen ketchup. Ook daarop kan je het lang uithouden.

Als je eindigt met 20kg rijst en 5 flessen ketchup, dan heb je toch iets niet goed gepland :tearsofjoy:

Maar als ik hoor dat heel veel mensen zwaar depressief werden en zelfs suicidale gedachten hadden tijdens de afgelopen 2 'corona-jaren' dan hou ik mn hart vast voor een echte SHTF-situatie. Men lijkt het maar slecht aan te kunnen als er op diverse vlakken een flinke stap terug gedaan moet worden.
Zonder dan ook nog een bepaalde variatie in (lekkere!) maaltijden is het vragen om ellende en krijg je opstand in je (familie-)groep of mensen die stoppen met eten terwijl er nog voldoende is (=voedselmoeheid).

Ook zgn 'comfort food' is belangrijk tegen voedselmoeheid.
Kom ik toch weer terug op mijn go-to stress-relief: Nutella! :p

En ik ben niet de enige die er zo over denkt:)

Bemande Marsmissie moet Nutella niet vergeten

https://www.ad.nl/wetenschap/bemand...en~a6a855b0/?referrer=https://duckduckgo.com/
 

drent

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Wat een gedoe over afwisseling. In de middeleeuwen aten ze 1x per dag linzen. Als ze al eten hadden. Vlees alleen voor de adel. De mens kan heel lang zonder of met heel weinig toekomen. Vasten was geen luxe maar gewoon geen eten. En in de kampen van 70 jaar geleden (iedereen weet wat ik bedoel) overleefde men heel lang op bijna niets. Alle leed en gezondheid buiten beschouwing gelaten, het iedere dag open trekken van een blik voer en dan ook nog afwisselend is gewoon luxe.
Nee. In zo'n situatie is er elke 3 weken ongeveer een andere groente om er bij te gooien + kruiden, etc. Linzen groeien hier niet zo trouwens, waren erwten dus en zo'n pot blijft max. 9 dagen eetbaar/houdbaar, dan begin je opnieuw en met een andere mix van ingredienten. Smaken zullen subtieler zijn geweest dan we nu gewend zijn, maar die verschillen proef je ook als je dat gewend bent.
Vasten tijden zoals lent (40 dagen voor wat nu carneval is) was ook een stuk doorkomen periode tussen op raken oude voorraaden en nieuwe oogsten ook wel "hunger gap" genoemd en dat was ong. maart tot juni. Dingen als rabarber, asperge, brave hendrik, tuinmelde, brandnetel, zevenblad groeien al wel aardig vroeg in het jaar, maar veel calorien zit er niet in en door de andere stofjes er in moet je er niet teveel en te vaak van eten. Als verse toevoeging en ander smaakje zijn ze waardevol, maar maak je er een gehele maaltijd van ga je klachten krijgen.
Als je de BBC series van farm (tudor, victorian, edwardian, enz.) kijkt en goed oplet wat de huishouden expert Ruth Goodman zegt, worden eigenlijk al die mythes ontkracht.
Ook toen was er internationale handel, reden tot feest (veel heilige dagen) en was variatie in eten en zelfs behoorlijk complexe gerechten werden gemaakt. Ja er was honger en er mislukten oogsten, maar dat is niet waarom het eten altijd maar saai en beperkt was. Eigenlijk juist niet, hoe meer opties je hebt/kent qua eetbare planten hoe groter de kans op een redelijk voedzame maaltijd en genoeg oogst om de winter door te komen.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Als je eindigt met 20kg rijst en 5 flessen ketchup, dan heb je toch iets niet goed gepland :tearsofjoy:

Maar als ik hoor dat heel veel mensen zwaar depressief werden en zelfs suicidale gedachten hadden tijdens de afgelopen 2 'corona-jaren' dan hou ik mn hart vast voor een echte SHTF-situatie. Men lijkt het maar slecht aan te kunnen als er op diverse vlakken een flinke stap terug gedaan moet worden.
Zonder dan ook nog een bepaalde variatie in (lekkere!) maaltijden is het vragen om ellende en krijg je opstand in je (familie-)groep of mensen die stoppen met eten terwijl er nog voldoende is (=voedselmoeheid).

Ook zgn 'comfort food' is belangrijk tegen voedselmoeheid.
Kom ik toch weer terug op mijn go-to stress-relief: Nutella! :p

En ik ben niet de enige die er zo over denkt:)

Bemande Marsmissie moet Nutella niet vergeten

https://www.ad.nl/wetenschap/bemande-marsmissie-moet-nutella-niet-vergeten~a6a855b0/?referrer=https://duckduckgo.com/

Heerlijk. De meeste mensen kopen een reep chocolade, ik pak het liefst een theelepel en een pot nutella of honing erbij als ik toch zin heb in iets zoets om te snacken :rolleyes:

Wat betreft het grote aantal burnouts en depressies door corona, dan verbaasd dat me niets als we kijken naar hoe belangrijk (mental)well-being is voor de mens en hoe dat in het huidige tijdperk wordt beïnvloed.

In principe kun je well-being onderverdelen in vier categorieën.

Physical well-being
Mental well-being
Social well-being
Financial well-being

Physical well-being spreekt denk ik wel voor zich. Genoeg slaap, genoeg beweging, genoeg hydratatie, gezond eten etc.

Social well-being spreekt bij de mens ook wel voor zich. De mens is en blijft van nature een sociaal / kudde dier. We voelen ons veilig in een groep en zijn daarnaast zodanig ontwikkeld dat zelfs het gevoel van liefde, acceptatie en “erbij horen” meespelen.

Financial well-being, dit is vooral iets van de moderne maatschappij, waarbij je eigenlijk niets kunt zonder geld, want alles kost geld. Zonder geld kun je je vandaag de dag niet eens in je basis behoeftes voorzien, ook je physical en social wellbeing kosten geld.

Al de bovenstaande pilaren hebben enorme impact op je mentale gezondheid. Als die uit balans zijn of zelfs volledig instorten, dan zorgt dat voor stress. Stress is eigenlijk een hormoon (cortisol) dat op zijn beurt hersenfuncties, lichaamsfuncties en andere hormonen beïnvloed. Als die stress langdurig of chronisch wordt dan heb je chronisch een teveel aan cortisol en cortisol veranderd de samenstelling in je hersenen.

Het vergroot de amygdala, dat verantwoordelijk is voor je emotionele regulatie. En daarnaast breekt het bepaalde verbindingen tussen hersengebieden af, waardoor de aanmaak van dopamine en serotine wordt beïnvloed en beperkt. Adrenaline stijgt, waardoor je alerter wordt en bij een te hoog niveau kun je hyperalert worden, waardoor je minder slaapt en minder gaat eten (survival mechanisme wordt ingeschakelt). Minder slaap en eten verminderd de aanmaak van dopamine en serotine. Uiteindelijk leidt een gebrek aan dopamine en serotine tot depressies.

De mens wordt aangestuurd door hormonen en neurotransmitters en een disbalans in één of meer hormonen leidt tot een domino effect en het aantasten van zowel lichaam als geest.

Ok, dat is dus de wetenschappelijke uitleg. Om weer even de brug te slaan naar covid en burnout en depressies. Het werd mensen onmogelijk gemaakt om hun well-being in balans te houden. Voor de een meer dan de ander. Sommige mensen verloren hun baan of hun onderneming ging failliet, anderen raakten geïsoleerd of vereenzaamden, sporten en bewegen werd op een gegeven moment haast onmogelijk. Diverse pilaren voor diverse mensen begonnen barsten te vertonen, soms stortte die helemaal in, soms werden meerderen tegelijk onder iemand uitgetrapt. Met stress en depressie tot gevolg.

Dus ja, stress is puur vergif. Nu kunnen lichaam en geest heel wat hebben en het kan jaren duren alvorens de stress en cortisol zo hoog is opgelopen dat het je zal nekken. Het probleem is echter dat in de huidige maatschappij een groot deel van de bevolking al lang te maken heeft met chronische stress en dan is een gebeurtenis, zoals covid of een ander shtf scenario, de laatste nekslag.
 

marzman

Diehard Prepper
Vroeger deed ik dagelijks boodschappen, tegenwoordig wekelijks. Maar als ik alles op zou eten zou ik ook wel 3 weken vooruit kunnen als het moet. En van sommigen dingen hebben we altijd meer, rijst kopen we per 20 KG (zakken van de toko), de moestuin levert ook nog wel wat op.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik denk dat dat inderdaad een goede approach is. Ik vind het ook fijn om boodschappen wekelijks te doen. Naast dat een goed gevulde koelkast er goed uit ziet is het ook gewoon fijn om je een week geen zorgen erover te hoeven maken. En inderdaad, door in nood je 3 maaltijden per dag te spreiden kun je er best een tijdje langer mee doen.

Dus hier boodschappen voor een week, die gespreid kunnen worden. Circa 3 maanden aan houdbaar voedsel, wat ook prima gespreid kan worden. Een en ander in de vriezer. En als je daarnaast nog je moestuin hebt is dat helemaal ideaal. Spreid je win kansen ;)
 
Bovenaan