• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hop

Zencha

Prepper
Hoi,

Beetje vroeg misschien, maar ik hou gewoon van voorpret: Ik ben al bezig met de feestdagen en heb besloten dat ik mijn man een startset voor het brouwen van bier ga geven. :D Ik weet zeker dat hij dat helemaal geweldig vindt!

In het verleden heb ik zelf wel eens bier gebrouwen en stiekem is het ook een beetje een wens van mij om dit gewoon lekker thuis te kunnen doen... (Ik denk dat ik dan wel wee gistingsvaten moet hebben, omdat het anders strijd wordt welk recept het moet worden :lol: )

Maar goed.. Nu mijn vraag, want ik post het natuurlijk niet voor niets bij 'Tuinieren':
Ik zou de hop uiteindelijk graag zelf willen gaan verbouwen en oogsten, zodat ik de oogst kan gebruiken voor het brouwen, maar ik kan op internet geen leveranciers of kwekers vinden. Hebben jullie tips waar ik terecht kan voor een bruikbare hopplant? En eventueel tips m.b.t. de bitterheid van verschillende hop-soorten?

Ik hoop dat jullie hierbij kunnen helpen. :)

Groetjes
 

Duonra

Prepper
Dit zijn hopscheuten om te eten, niet om mee te brouwen. Voor deze hobby heb je een bitterhop, met een minimale kooktijd van 60 minuten en een aroma hop. je kunt ook e e n dualhop nemen. Een spalt select is een goede. Ik zou op een bierbrouwforum kijken of je van de lente een stek kan krijgen (hobbybrouwen.nl)
 

HenkV

Survivor
Ben ik verkeerd dat je de vrouwelijke plant moet hebben om bier te brouwen?

Dat klopt. Vrouwlijke planten geven de Hopbellen. Je moet ook geen mannetjesplanten in de buurt hebben, want dan ontstaan er zaden (in de vrouwlijke plant) die vetten bevatten die je niet in het bier wil hebben.
Mijn broer heeft het hele proces jaren geleden uitgevoerd en het was een lekker bier! Maar wel veel werk :(
 

Dreutel

Prepper goeroe
In de Hortus in Amsterdam staat een hopplant, en wellicht beschikken andere horti ook over dergelijke planten. Als je het lief vraagt, krijg je misschien wel een stek.
 
Bovenaan