• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Houdbaar gebotteld water

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat er teveel parameters zijn die de kwaliteit beinvloeden.
Hoe schoon is het water, waar bewaar je het in, temperatuur, licht etc.
Ik heb wel eens fotos gezien van "canned water" speciaal voor langdurige opslag. Dat was ten tijde van de koude oorlog net zo iets als de blikken verakde kaakjes/biscuit.
 

petroman

SHTF Expert
Is er nog beter water dan "ons" (NL) kraanwater?

Nou bv ons kraanwater bevat gewoon legionella.
Daar heb je normaal gesproken geen last van > kleine concentraties. Maar staat het wat langer stil, wordt het warmer dan groeien die stammen explosief.
Kom je na 6mnd vakantie thuis en spring je meteen onder de douche dan zit er een grote concentratie legionella in de fijne waterdruppeltjes die je dan weer in ademd. En dan kan je de bekende veteranen ziekte krijgen.

Nog eentje dan: ons kraanwater bevat sporen van medicijnen en anti conceptiemiddelen. Simpelweg omdat ze dat er maar moeilijk ( lees kost veel geld) uitkrijgen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Het lekkerste water van Nederland is eeuwen oud http://vitensnatuurlijk.crossavenue.nl/water/eeuwenoud-drinkwater

Ik vind het zo grappig dat als je zo iets in een fles doet dat er een tenminste houdbaar tot datum. op komt.
Tht is de datum die de fabrikant aangeeft als einddatum van de kwaliteitsgarantie door de fabrikant. Producten die over datum zijn kunnen dus nog prima eetbaar zijn maar je mag niet klagen bij de fabrikant dat de kwaliteit niet meer ok is.
 

Ray

SHTF Expert
Hoe lang is water is fles houdbaar? Wat zijn beste omstandigheden voor bewaren?

Ik ververs mijn watervoorraad (in vijf liter en 20 liter jerrycans) elk jaar. (staan donker en redelijk koel)

De jerrycans steriliseer ik met dunne bleek en spoel ze daarna een paar keer om waarna ik ze meteen afvul, zo vol mogelijk, met zo min mogelijk lucht.
De doppen van de jerrycans leg ik in een bakje met water en een dikke scheut dunne bleek en schud ik alleen af en draai ze meteen erop. (besmetting via de schroefdraad is het meest waarschijnlijk)

Tot nu toe nog nooit een jerrycan geopend die niet meer lekker rook of er verkeerd uitzag, ik zou het zo drinken.
Igv twijfel of als het opgeslagen water al wat langer staat, kun je het door je waterfilter heen halen.

Van gebotteld water (door fabrikant) is bekend dat tien jaar geen probleem is.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een blikje bronwater (koolzuurhoudend) staan van 33 Cl wat 15 jaar over de datum is.
Ik heb dit op een ICT beurs gekregen in het jaar 1998. De tht was 2001.

Ik had op het vorige forum beloofd dat ik er een post over zou maken als het 15 jaar over de datum was.

Dit blikje heeft 18 jaar op mijn bureau gestaan, dus niet koel en donker, maar gewoon voor het raam.
Ik vraag me eigenlijk af of er nog prik in zit, en of het nog helder is.
Ik weet 100% zeker dat het drinkbaar is, want zolang het vloeibaar is, is het drinkbaar.
Maar of het nog als water smaakt, geen idee.

Ik zal proberen om hier eens een langdradig verhaal over te posten.
 

Koolzaad

Elementary prepper
Ik heb nog een blikje bronwater (koolzuurhoudend) staan van 33 Cl wat 15 jaar over de datum is.
Ik heb dit op een ICT beurs gekregen in het jaar 1998. De tht was 2001.

Ik had op het vorige forum beloofd dat ik er een post over zou maken als het 15 jaar over de datum was.

Dit blikje heeft 18 jaar op mijn bureau gestaan, dus niet koel en donker, maar gewoon voor het raam.
Ik vraag me eigenlijk af of er nog prik in zit, en of het nog helder is.
Ik weet 100% zeker dat het drinkbaar is, want zolang het vloeibaar is, is het drinkbaar.
Maar of het nog als water smaakt, geen idee.

Ik zal proberen om hier eens een langdradig verhaal over te posten.

Het valt mij mee dat je blikje nog vol zit. Ik had een blikje Fanta tht 2011 in mijn bureaula op het werk. Ergens in 2015 is deze spontaan gaan lekken.
Ik kwam erachter omdat het karton in mij la nat was. Het blikje vertoonde geen lek en er zat nog steeds behoorlijk veel fanta in. Blijkbaar begeeft in sommige gevallen het lipje het na zoveel tijd onder druk te hebben gestaan.:confused:
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik was vandaag een beetje aan het inventariseren, en daarbij viel me iets op aan de houdbaarheids data van diverse producten die in de aanbieding waren.
Ik heb deze week Bar le duc in ½ liter flesjes gehaald, die waren in de aanbieding.
Deze zijn niet zozeer bedoeld als voorraad, maar meer om in de auto te leggen voor dagelijks gebruik.

De houdbaarheid van deze flesjes is korter dan de flessen die ik een paar maanden geleden gehaald heb. Dit kwam ik ook bij conserven tegen.
Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar ik vermoed dat de aanbiedingen gebruikt worden om producten met een kortere houdbaarheid weg te zetten.

Is, denk ik, wel een puntje van aandacht als je het voor langere tijd wilt gaan bewaren.
 

Ray

SHTF Expert
Het valt mij mee dat je blikje nog vol zit. Ik had een blikje Fanta tht 2011 in mijn bureaula op het werk. Ergens in 2015 is deze spontaan gaan lekken.
Ik kwam erachter omdat het karton in mij la nat was. Het blikje vertoonde geen lek en er zat nog steeds behoorlijk veel fanta in. Blijkbaar begeeft in sommige gevallen het lipje het na zoveel tijd onder druk te hebben gestaan.:confused:

Dat is het zwakke punt bij een blik met clickdeksel/lipje. Heeft nadelen, maar ook het grote voordeel dat je heel snel ziet of er wat mis is. ;)
Het wordt zo uitgerekend dat de insnijding nog steeds enorme temperatuurverschillen kan verwerken (maar geen bevriezing!), maar het is de zwakste plek die het zo handig te openen maakt zonder blikopener.

Op de plank maakt het niets uit maar als je gaat gooien en smijten met je blikken maken die simpele blikken de meeste kans het te overleven. Uiteraard eet je die blikken wel als eerste leeg, want gedeukt oid laat je ze niet nog maanden/jaren staan. De blikken uit je auto, kamper, BOT gaan over heel wat bobbels en hobbels, die rouleer je zoveel mogelijk.
 
Bovenaan