• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Houdbaarheid van batterijen?

Roomboter

Elementary prepper
Hoe lang kun je batterijen bewaren, simpele vraag lijkt me en inderdaad er staat op de verpakking een einddatum op. Maar is dit net zoals met blikvoer langer houdbaar tot enkele jaren ?? Wat zijn goede niet oplaadbare batterijen waar weinig energie verloren gaat door de maanden/jaren heen ?

Wat zijn goede oplaadbare batterijen (eneloop?) ?
 

AWOL

Prepper goeroe
Lithium batterijen gaan langer mee maar zijn ook duurder. Tevens kunnen ze beter tegen temperatuur wisselingen en bij koude zijn ze beter in staat energie te leveren dan alkaline.
Ik ben erg tevreden over mijn eneloops.
 

prepass

Elementary prepper
Ik heb Duracell industrial batterijen in alle maten, Varta, Lidl, Philips, Panasonic gehad. De Duracells waren bij mij 3 jaar over datum en hadden genoeg energie om porto's en andere apparaten te laten functioneren. De werking/gebruiksduur was gelijk aan verse batterijen. Maar..........ik heb ook Duracell D en AA's gehad die lekten ruim voor de THT datum. De Philips en Panasonic batterijen hadden voor zover ik kan oordelen de slechtste prestaties en lekten haast allemaal rond de THT datum.
Ik zou voorlopig voor Duracells gaan. De Eneloops zijn als oplaadbare batterijen echt ideaal. Ik zou als oplaadbare batterij tegenwoordig standaar altijd voor LSD (Low Self Discharge) batterijen gaan.... Zijn haast in alle maten te krijgen van AAA tot D's.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Goede oplaadbare batterijen zijn eneloops, GP Recyco+.
Duracell was vroeger wel okay, maar laatst heb ik al meerdere AAA gehad die zelfs lekten voor de THT datum...

In de goedkopere categorie de Ikea's en Aldi blauw (maar zijn iets minder goed).
 

Richard434

Prepper goeroe
De "houdbaarheid" van batterijen is van heel erg veel factoren afhankelijk.
de vochtigheid van opslag, de temperatuur, etc etc.

Daarom is de datum ook niet echt een tht datum, maar een indicatie van hoe lang de batterij ongeveer geschikt is om te bewaren.
Wat van belang is tegen het lekken is de dikte van de omhulsels.
Deze zijn vaak bij goedkopere batterijen wat dunner waardoor ze eerder lekken.
Echter is Duracell een paar jaar (2 of 3) overgestapt naar een iets andere legering. Deze zou het verlies van spanning beter tegengaan.
Helaas is dat niet zo succesvol gebleken, omdat deze legering sneller gaat lekken.
Zelf gebruik ik Varta (niet oplaadbare) batterijen, mede omdat ik er via mijn werk voor dezelfde prijs aan kan komen als de ikea en Aldi batterijen.
 

Niels

Mankinds only hope
Batterijen...
Pffff... elektronica is een hobby van me...
Over welke batterijen hen ik onderzoek gedaan.
Het is maar wat je wil. Als je een led zaklamp hebt, of hoog vermogen spul (piek!), neem dan Energizer ultimate lithium.
dat zijn serieus de beste niet oplaadbare AA of AAA batterijen.
Levensduur is op her pakje ook langer dan alkaline's.

Maar je kan ook een zonnepaneeltje kopen, Nomad 7 met Guide 10 van Goal zero, heb je altijd oplaadbare AA's bij SHTF tenzij de zon van de hemel valt.
Ik prep geen batterijen, alleen oplaadbare want daar blijf ik wat aan hebben :).
Voor de rest ben ik van de Li-ion cellen ondanks ontladen...

Waarvoor wil je de batterijen gaan gebruiken?

Edit:

Advies batterijen:
AA of AAA voor hoog vermogen toepassing of waarbij constante spanning wenselijk is: Lithium (Energizer ultimate lithium of Varta bla bla lithium).
Oplaadbaar: Eneloop (=Panasonic).

Li-ion: Panasonic. (Of beschermde cel met Panasonic er in). In ieder geval NIET in China bestellen, maar bij Nkon.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik gebruik Eneloop AA en AAA's, en wil geen andere meer. Die behouden lang hun lading in opslag.

Daarnaast vind ik het 18650 formaat 3,7V lithium-ion echt perfect. Die gebruik ik bij voorkeur als het er om gaat om wat serieuze energie op zak te hebben. Ik gebruik ze o.a. in een powerbankje (met die losse batterijen) waar ik weer 5V USB en 7,4V uit kan tappen. Nkon verkoopt ze tegen een redelijke prijs. Dat formaat 18650 zit overigens ook in laptops en in Prius- en Tesla-accu's, dus is behoorlijk uitgerijpt en relatief goedkoop door de grote aantallen waarmee ze geproduceerd worden.
Belangrijk is, dat lithium-ion batterijen het beste niet 100% geladen worden opgeslagen. Ik las dat 3,92 V optimaal is voor lange duur opslag. Vaak worden ze tot 4,2V geladen, en het is dan aan te bevelen om ze tot die 3,9 V te gebruiken/ontladen, en ze dan pas voor langere perioden op te slaan. Volledig geladen opslaan (en hogere temperaturen in opslag) verkort de levensduur. Er zijn eenvoudige piepkleine voltmetertjes te koop, ik zag ze laatst voor nog geen euro per stuk met de draad er al aan, en daarmee is de ladingstoestand eenvoudig te controleren.
 

Ray

SHTF Expert
Ik gebruik Eneloop AA en AAA's, en wil geen andere meer. Die behouden lang hun lading in opslag.

Daarnaast vind ik het 18650 formaat 3,7V lithium-ion echt perfect. Die gebruik ik bij voorkeur als het er om gaat om wat serieuze energie op zak te hebben. Ik gebruik ze o.a. in een powerbankje (met die losse batterijen) waar ik weer 5V USB en 7,4V uit kan tappen. Nkon verkoopt ze tegen een redelijke prijs. Dat formaat 18650 zit overigens ook in laptops en in Prius- en Tesla-accu's, dus is behoorlijk uitgerijpt en relatief goedkoop door de grote aantallen waarmee ze geproduceerd worden.
Belangrijk is, dat lithium-ion batterijen het beste niet 100% geladen worden opgeslagen. Ik las dat 3,92 V optimaal is voor lange duur opslag. Vaak worden ze tot 4,2V geladen, en het is dan aan te bevelen om ze tot die 3,9 V te gebruiken/ontladen, en ze dan pas voor langere perioden op te slaan. Volledig geladen opslaan (en hogere temperaturen in opslag) verkort de levensduur. Er zijn eenvoudige piepkleine voltmetertjes te koop, ik zag ze laatst voor nog geen euro per stuk met de draad er al aan, en daarmee is de ladingstoestand eenvoudig te controleren.

Hier dezelfde strategie, Eneloop AA's of 18650's (Sony VTC5). Ben helemaal klaar met onbetrouwbare niet oplaadbare batterijen. Er zitten altijd slechte tussen en hopelijk lekken die in opslag en niet tijdens gebruik ik je apparaat.

Cruciale zaken draaien op AA's (lampje, wereldontvanger) en daar kan ik er op een zonnige dag minimaal acht van opladen met m'n Nomad 7 paneeltje en Guide 10. Datzelfde paneeltje kan ook de smartphone (met offline navigatie) of de krachtige zaklamp opladen (een 18650), maar een powerbank met vier 18650's duurt twee dagen. Niet vreemd natuurlijk, daar gaat bijna 40Wh aan stroom in (10.000 mAh bij 3,7 volt gemiddeld) en m'n zonnepaneeltje levert maximaal maar 7 watt, wat in de praktijk neerkomt op 20Wh op een zonnige dag in NL. Maar ja, het moet zeer draagbaar blijven, modulair en eigenlijk is het meest nuttige stroomding wel het ledlampje.

Beide type batterijen komen heel veel voor en zijn indien nodig te 'verkrijgen'. AA's zijn in Europe het meest gebruikte type batterij formaat en 18650's zitten in alle oplaadbare accu's van laptops, accu gereedschap, je kruimeldief, powerbanks, etc, het is een industriële standaard zo'n beetje.

Veel stroom ga ik niet nodig zijn. De Olight S15 brandt 30 dagen constant op 0,5 lumen met twee AA's, de hoogste stand gebruik ik sowieso zelden, de lage en middenstand af en toe. Vakanties van 14 dagen kom ik door met één setje AA's zonder op te laden. Als het er om spant ga je er helemaal bewust mee om. De wereldontvanger draait ook lang op vier AA's en daarnaast vind ik navigatie wel een dingetje, daarvoor moet ik de smartphone op spanning houden, die zal het meeste vergen. Als ik die aangesloten hou op het zonnepaneeltje kan ik op een zonnige dag eindeloos gebruik maken van het ding, op slechte bewolkte dagen valt dat terug tot een uur of twee.
 

prepass

Elementary prepper
@Ray als jij navigatie zo'n dingetje vindt.....ik ben wat dat betreft old school en gbruik hiervoor jawel.....papieren topo kaarten....hoeven nooit opgeladen te worden doen het in de donker en bij licht....:) zonder batterijen...:)
 

Ray

SHTF Expert
@Ray als jij navigatie zo'n dingetje vindt.....ik ben wat dat betreft old school en gbruik hiervoor jawel.....papieren topo kaarten....hoeven nooit opgeladen te worden doen het in de donker en bij licht....:) zonder batterijen...:)

Die heb ik ook, alleen niet van heel Europa op voetpad niveau inclusief nauwkeurige plaatsbepaling (GPS).
Verwonderlijk staaltje techniek vind ik het. Je loopt ergens in een onbekend Hongaars bos, klikt het ding aan en weet na twee minuten exact waar je bent en waar je heen moet. Erg handig die moderne techniek, wat niet wil zeggen dat je er blind op moet varen, maar dat is een heel andere discussie uiteraard.
 

Wrakduiker

Senior Prepper
- batterijen permanent opladen? -

Beste allen,

Refererend naar een opmerkelijke situatie waar ik mij in bevond: linkhttps://www.preppers-shelter.nl/for...oring-ten-zuiden-van-utrecht.4024/#post-81550 wil ik in de schuur alles klaar hebben liggen. HAM radio's, zaklampen etc. Deze wil ik eigenlijk altijd helemaal opgeladen hebben.

Containers met 'food' voorraden, jerrycans met water, BOB's, ouderwets gereedschap, generator, brandstof, wapens (jachtmiddelen), enfin...

Kan het kwaad om batterijen permanent aan de loplader te houden?

Zo blijven mijn HAM radio's, zaklampen, reserve telefoon accu's altijd opgeladen; is de gedachte.

Graag jullie gedachten,

W.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
- batterijen permanent opladen? -

Beste allen,

Refererend naar een opmerkelijke situatie waar ik mij in bevond: linkhttps://www.preppers-shelter.nl/for...oring-ten-zuiden-van-utrecht.4024/#post-81550 wil ik in de schuur alles klaar hebben liggen. HAM radio's, zaklampen etc. Deze wil ik eigenlijk altijd helemaal opgeladen hebben.

Containers met 'food' voorraden, jerrycans met water, BOB's, ouderwets gereedschap, generator, brandstof, wapens (jachtmiddelen), enfin...

Kan het kwaad om batterijen permanent aan de loplader te houden?

Zo blijven mijn HAM radio's, zaklampen, reserve telefoon accu's altijd opgeladen; is de gedachte.

Graag jullie gedachten,

W.
Een goede oplader zal stoppen met laadstroom zodra de batterij vol is, en overgaan op een geringe laadstroom die bedoeld is om ontlading te compenseren, wat m.i. ook voor langere tijd niet echt kwaad kan.
Je hebt dan wel een behoorlijk aantal goede batterijladers nodig, en dat lijkt me zonde van het geld.
Dan beter er eentje voor het laadwerk gebruiken, en er een reserve in een blikken trommel opslaan (EMP, je weet maar nooit).

En tegelijk (alleen) low-discharge batterijen gaan gebruiken.
Met Eneloop NiMh's AA en AAA, en met Li-ion 18650's heb ik zelf goede ervaring. Die verliezen in opslag maar zeer langzaam hun lading. Als je de ladingstoestand dan ieder jaar controleert, en ziet dat er nog zo'n 90% over is, dan heb je het prima in de greep.

De batterijen die je in de apparatuur bewaart kan je het beste met een papiertje, kartonnetje of treklintje elektrisch van het apparaat scheiden. Zo ben je er zeker van dat er geen stoom kan lopen, naar bijvoorbeeld een aangesloten stukje electronica. Het papiertje bij in gebruik nemen verwijderen natuurlijk...

Ik kan mij voorstellen dat je batterijen in direct te gebruiken apparatuur volledig geladen wilt hebben. Voor li-ion is dat meestal een maximaal voltage van 4,2V (enkele cel), en houdt wel in dat de levensduur (maximaal aantal laadcycli) van de batterij op termijn wat kleiner zal zijn dan bij opslag met een spanning van zo'n 3,9V. Maar, ach, een volle lading voor direct gebruik is dat wel waard.

Bewaar reserve Li-ion batterijen (de "ijzeren reserve") dan het beste wel op zo'n 3,9V. En bewaar batterijen het beste in een luchtdichte doos met wat droogmiddel (b.v. silicagel). Zo voorkom je dat vocht in de lucht de ontlading kan bevorderen.
Vorstvrij bewaren lijkt me ook nuttig, en vooral ook het voorkomen van diep-ontlading. Een te laag voltage is desastreus voor een batterij. Een Li-ion batterij het beste niet lager dan 2,7V ontladen. Het is het beste om na te gaan of de apparatuur een bescherming heeft daartegen. Een goede radio of zaklamp zal dan tijdig uitschakelen.

Succes!
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Er is mij ooit eens verteld dat je oplaadbare batrerijen het best opgeladen in de koelkast kunt leggen zodat de kou het ontladen afremt. Geen idee of het waar is overigens, dit was nog voor het internet tijdperk en ikzelf heb weinig dat op batterijen werkt.
 

Ray

SHTF Expert
Er is mij ooit eens verteld dat je oplaadbare batrerijen het best opgeladen in de koelkast kunt leggen zodat de kou het ontladen afremt. Geen idee of het waar is overigens, dit was nog voor het internet tijdperk en ikzelf heb weinig dat op batterijen werkt.
Yep, of zelfs de diepvries. Het idee erachter is dat elke chemische reactie langzamer gaat bij kou.
Wel uitkijken met vocht en condens, dus in een zeer goed afgesloten zakje bewaren + silicazakje.

Dit geld vooral voor niet oplaadbare batterijen. Oplaadbare heb je ook in Low Self Discharge versie (zoals de Eneloops) en dan maakt het weinig meer uit.
 
Bovenaan