• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Houtgasgenerator

Henk88

Diehard Prepper
Beste Preppers,

Ik ben al enige tijd aan het nadenken hoe ik meer zelfvoorzienend kan worden op het gebied van energie. Zonnepanelen zijn mooi maar een bieden gewoon niet genoeg energie voor stroom en verwarming in de winter en ook niet voor mobiliteit tenzij je een heel zonnepark hebt met een aantal dure accu’s.

Wil je dus voorzien in je eigen energiebehoefte dan moet je andere energiebronnen gaan preppen. Bijvoorbeeld een hout voor een houtkachel of een propaantank voor je cv. Een mini windturbine voor elektriciteit. Voor koken koop je een spiritusbrander of een gasbrandertje en voor je auto zet je toch maar een paar jerrycans benzine in de schuur.

Maar dit heeft nadelen. Zo zijn verschillende energiebronnen lastig uitwisselbaar, zo kun je spiritus of propaan niet zomaar gebruiken om elektriciteit op te wekken. Een windturbine is onbetrouwbaar en lastig te plaatsen. Benzine is dan weer lastig te gebruiken om je huis mee te verwarmen. Benzine kun je eventueel wel in een benzinebrander gooien om te koken maar een bezinzebrander geeft veel vervuiling en je verbrand kostbare benzine die bij een shtf situatie vermoedelijk moeilijk verkrijgbaar. Je zit dus met verschillende apparaten die je niet flexibel kunt inzetten en je zit vast aan brandstoffen die bij een shtf situatie vermoedelijk schaars zijn of grillig in het geval van windenergie.

Een interessante oplossing lijkt mij een houtgasgenerator. Met een houtgasgenerator kun je hout omzetten in brandbaar gas wat zonder al teveel aanpassingen bruikbaar is voor een benzinegenerator, een benzine auto of een benzinebrander. Op die manier kun je hout, wat je al hebt liggen voor de verwarming van je houtkachel ook gebruiken om elektriciteit op te wekken of om je te verplaatsen.

Hout is bovendien vrij makkelijk verkrijgbaar en omdat een houtgasgenerator in principe ook geschikt is voor ander plantaardig materiaal kun je bij een tekort aan hout ook bijvoorbeeld plantenresten, gedroogde mest of papier verbranden. Ook is hout een relatief ongevaarlijke brandstof om op te slaan onder een afdakje of in de schuur.

Een houtgasgenerator maakt het wat mij betreft een stuk eenvoudiger om in de winter te voorzien in je eigen energie en mobiel te blijven bij een brandstoftekort. Het enige wat je in principe nodig hebt is 2 houtgenerators, 1 voor je auto en 1 voor je benzineaggregaat. Zelfs een houtkachel zou je kunnen vervangen door elektrische verwarming die je voedt met het benzineaggregaat. In de praktijk wil je wel een houtkachel omdat dit efficiënter is en misschien een elektrisch aggregaat om te voorkomen dat je veel geluidsoverlast creëert maar het is duidelijk dat een generator op houtgas een krachtig concept is.

De voordelen van houtgas lijken me duidelijk maar de uitdaging is dat houtgasgenerators niet zomaar te koop zijn. Je moet er zelf 1 bouwen, nu is een houtgasgenerator bouwen niet erg moeilijk of duur maar een houtgasgenerator met schoon gas bouwen is een uitdaging. Nu heb ik wel eens gelezen over een houtgasgenerator voor een auto maar er werd gezegd dat dit erg complex is dus heb ik er niet teveel tijd meer in gestoken.

Mijn interesse werd gewekt toen ik zag dat er ook scooters en benzineaggregaten worden gebouwd op houtgas. Zo’n project is een stuk kleinschaliger en als een oud benzineaggregaat kapot gaat door een foutje is dat ook iets minder erg dan als je auto kapot gaat.

Daarbij zag ik diverse interessante Youtube video’s langskomen waaronder zelfs een video van een houtgasgenerator die is gebouwd zonder te lassen (sowieso een aanrader dit Youtube kanaal met interessante video’s). Nu wil ik misschien zelf een houtgasgenerator gaan bouwen voor mijn benzineaggregaat en ik was benieuwd of er op dit forum mensen zijn die ervaring hebben met houtgas?

Er zijn namelijk verschillende verhalen over te lezen, sommige mensen beweren dat enkel een peperdure installatie schoon gas kan leveren maar er zijn ook mensen die zeggen dat het met gezond verstand een eenvoudige onderdelen best kan. Ik neig hier zelf ook naar, het gaat er vooral om dat je schone verbranding hebt en dat vervuiling goed wordt gefilterd. Of de verbranding dan plaatsvind in een oude gasfles of in een gloednieuwe rvs ketel lijkt mij dan niet zoveel uitmaken maar ik hoor graag jullie feedback.

Wat interessante links;
Youtube filmpje van een scooter op houtgas
Riding the Woodgas Scooter

Interessant artikel over houtgas op lowtechmagazine
https://www.lowtechmagazine.be/2010/01/houtgas-als-alternatieve-brandstof-voor-autos.html

Nederlander die een professionele houtgasgenerator voor zijn Volvo heeft gemaakt
https://www.woodgas.nl/NL/project.html

Youtube filmpje van een simpele houtgasgenerator van afvalmaterialen met tekstuitleg op instructables
Using Wood to Fuel a Generator!
https://www.instructables.com/How-a-Wood-Gasifier-Works-and-How-I-Built-Mine-Out/

Youtube filmpje van een houtgasgenerator van afvalmaterialen zonder te lassen
Building a No-Weld Woodgas Generator!
 

PBear

Mankinds only hope
Beste Preppers,

Ik ben al enige tijd aan het nadenken hoe ik meer zelfvoorzienend kan worden op het gebied van energie. Zonnepanelen zijn mooi maar een bieden gewoon niet genoeg energie voor stroom en verwarming in de winter en ook niet voor mobiliteit tenzij je een heel zonnepark hebt met een aantal dure accu’s.

Wil je dus voorzien in je eigen energiebehoefte dan moet je andere energiebronnen gaan preppen. Bijvoorbeeld een hout voor een houtkachel of een propaantank voor je cv. Een mini windturbine voor elektriciteit. Voor koken koop je een spiritusbrander of een gasbrandertje en voor je auto zet je toch maar een paar jerrycans benzine in de schuur.

Maar dit heeft nadelen. Zo zijn verschillende energiebronnen lastig uitwisselbaar, zo kun je spiritus of propaan niet zomaar gebruiken om elektriciteit op te wekken. Een windturbine is onbetrouwbaar en lastig te plaatsen. Benzine is dan weer lastig te gebruiken om je huis mee te verwarmen. Benzine kun je eventueel wel in een benzinebrander gooien om te koken maar een bezinzebrander geeft veel vervuiling en je verbrand kostbare benzine die bij een shtf situatie vermoedelijk moeilijk verkrijgbaar. Je zit dus met verschillende apparaten die je niet flexibel kunt inzetten en je zit vast aan brandstoffen die bij een shtf situatie vermoedelijk schaars zijn of grillig in het geval van windenergie.

Een interessante oplossing lijkt mij een houtgasgenerator. Met een houtgasgenerator kun je hout omzetten in brandbaar gas wat zonder al teveel aanpassingen bruikbaar is voor een benzinegenerator, een benzine auto of een benzinebrander. Op die manier kun je hout, wat je al hebt liggen voor de verwarming van je houtkachel ook gebruiken om elektriciteit op te wekken of om je te verplaatsen.

Hout is bovendien vrij makkelijk verkrijgbaar en omdat een houtgasgenerator in principe ook geschikt is voor ander plantaardig materiaal kun je bij een tekort aan hout ook bijvoorbeeld plantenresten, gedroogde mest of papier verbranden. Ook is hout een relatief ongevaarlijke brandstof om op te slaan onder een afdakje of in de schuur.

Een houtgasgenerator maakt het wat mij betreft een stuk eenvoudiger om in de winter te voorzien in je eigen energie en mobiel te blijven bij een brandstoftekort. Het enige wat je in principe nodig hebt is 2 houtgenerators, 1 voor je auto en 1 voor je benzineaggregaat. Zelfs een houtkachel zou je kunnen vervangen door elektrische verwarming die je voedt met het benzineaggregaat. In de praktijk wil je wel een houtkachel omdat dit efficiënter is en misschien een elektrisch aggregaat om te voorkomen dat je veel geluidsoverlast creëert maar het is duidelijk dat een generator op houtgas een krachtig concept is.

De voordelen van houtgas lijken me duidelijk maar de uitdaging is dat houtgasgenerators niet zomaar te koop zijn. Je moet er zelf 1 bouwen, nu is een houtgasgenerator bouwen niet erg moeilijk of duur maar een houtgasgenerator met schoon gas bouwen is een uitdaging. Nu heb ik wel eens gelezen over een houtgasgenerator voor een auto maar er werd gezegd dat dit erg complex is dus heb ik er niet teveel tijd meer in gestoken.

Mijn interesse werd gewekt toen ik zag dat er ook scooters en benzineaggregaten worden gebouwd op houtgas. Zo’n project is een stuk kleinschaliger en als een oud benzineaggregaat kapot gaat door een foutje is dat ook iets minder erg dan als je auto kapot gaat.

Daarbij zag ik diverse interessante Youtube video’s langskomen waaronder zelfs een video van een houtgasgenerator die is gebouwd zonder te lassen (sowieso een aanrader dit Youtube kanaal met interessante video’s). Nu wil ik misschien zelf een houtgasgenerator gaan bouwen voor mijn benzineaggregaat en ik was benieuwd of er op dit forum mensen zijn die ervaring hebben met houtgas?

Er zijn namelijk verschillende verhalen over te lezen, sommige mensen beweren dat enkel een peperdure installatie schoon gas kan leveren maar er zijn ook mensen die zeggen dat het met gezond verstand een eenvoudige onderdelen best kan. Ik neig hier zelf ook naar, het gaat er vooral om dat je schone verbranding hebt en dat vervuiling goed wordt gefilterd. Of de verbranding dan plaatsvind in een oude gasfles of in een gloednieuwe rvs ketel lijkt mij dan niet zoveel uitmaken maar ik hoor graag jullie feedback.

Wat interessante links;
Youtube filmpje van een scooter op houtgas
Riding the Woodgas Scooter

Interessant artikel over houtgas op lowtechmagazine
https://www.lowtechmagazine.be/2010/01/houtgas-als-alternatieve-brandstof-voor-autos.html

Nederlander die een professionele houtgasgenerator voor zijn Volvo heeft gemaakt
https://www.woodgas.nl/NL/project.html

Youtube filmpje van een simpele houtgasgenerator van afvalmaterialen met tekstuitleg op instructables
Using Wood to Fuel a Generator!
https://www.instructables.com/How-a-Wood-Gasifier-Works-and-How-I-Built-Mine-Out/

Youtube filmpje van een houtgasgenerator van afvalmaterialen zonder te lassen
Building a No-Weld Woodgas Generator!

Je zou ook nog kunnen denken aan een kleine biogas installatie om je keuken- en tuinafval te fermenteren tot biogas, al zal dat niet gauw genoeg gas leveren om je huis mee te verwarmen of - na compressie - voor je auto te gebruiken
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Beste Preppers,

Ik ben al enige tijd aan het nadenken hoe ik meer zelfvoorzienend kan worden op het gebied van energie. Zonnepanelen zijn mooi maar een bieden gewoon niet genoeg energie voor stroom en verwarming in de winter en ook niet voor mobiliteit tenzij je een heel zonnepark hebt met een aantal dure accu’s.

Wil je dus voorzien in je eigen energiebehoefte dan moet je andere energiebronnen gaan preppen. Bijvoorbeeld een hout voor een houtkachel of een propaantank voor je cv. Een mini windturbine voor elektriciteit. Voor koken koop je een spiritusbrander of een gasbrandertje en voor je auto zet je toch maar een paar jerrycans benzine in de schuur.

Maar dit heeft nadelen. Zo zijn verschillende energiebronnen lastig uitwisselbaar, zo kun je spiritus of propaan niet zomaar gebruiken om elektriciteit op te wekken. Een windturbine is onbetrouwbaar en lastig te plaatsen. Benzine is dan weer lastig te gebruiken om je huis mee te verwarmen. Benzine kun je eventueel wel in een benzinebrander gooien om te koken maar een bezinzebrander geeft veel vervuiling en je verbrand kostbare benzine die bij een shtf situatie vermoedelijk moeilijk verkrijgbaar. Je zit dus met verschillende apparaten die je niet flexibel kunt inzetten en je zit vast aan brandstoffen die bij een shtf situatie vermoedelijk schaars zijn of grillig in het geval van windenergie.

Een interessante oplossing lijkt mij een houtgasgenerator. Met een houtgasgenerator kun je hout omzetten in brandbaar gas wat zonder al teveel aanpassingen bruikbaar is voor een benzinegenerator, een benzine auto of een benzinebrander. Op die manier kun je hout, wat je al hebt liggen voor de verwarming van je houtkachel ook gebruiken om elektriciteit op te wekken of om je te verplaatsen.

Hout is bovendien vrij makkelijk verkrijgbaar en omdat een houtgasgenerator in principe ook geschikt is voor ander plantaardig materiaal kun je bij een tekort aan hout ook bijvoorbeeld plantenresten, gedroogde mest of papier verbranden. Ook is hout een relatief ongevaarlijke brandstof om op te slaan onder een afdakje of in de schuur.

Een houtgasgenerator maakt het wat mij betreft een stuk eenvoudiger om in de winter te voorzien in je eigen energie en mobiel te blijven bij een brandstoftekort. Het enige wat je in principe nodig hebt is 2 houtgenerators, 1 voor je auto en 1 voor je benzineaggregaat. Zelfs een houtkachel zou je kunnen vervangen door elektrische verwarming die je voedt met het benzineaggregaat. In de praktijk wil je wel een houtkachel omdat dit efficiënter is en misschien een elektrisch aggregaat om te voorkomen dat je veel geluidsoverlast creëert maar het is duidelijk dat een generator op houtgas een krachtig concept is.

De voordelen van houtgas lijken me duidelijk maar de uitdaging is dat houtgasgenerators niet zomaar te koop zijn. Je moet er zelf 1 bouwen, nu is een houtgasgenerator bouwen niet erg moeilijk of duur maar een houtgasgenerator met schoon gas bouwen is een uitdaging. Nu heb ik wel eens gelezen over een houtgasgenerator voor een auto maar er werd gezegd dat dit erg complex is dus heb ik er niet teveel tijd meer in gestoken.

Mijn interesse werd gewekt toen ik zag dat er ook scooters en benzineaggregaten worden gebouwd op houtgas. Zo’n project is een stuk kleinschaliger en als een oud benzineaggregaat kapot gaat door een foutje is dat ook iets minder erg dan als je auto kapot gaat.

Daarbij zag ik diverse interessante Youtube video’s langskomen waaronder zelfs een video van een houtgasgenerator die is gebouwd zonder te lassen (sowieso een aanrader dit Youtube kanaal met interessante video’s). Nu wil ik misschien zelf een houtgasgenerator gaan bouwen voor mijn benzineaggregaat en ik was benieuwd of er op dit forum mensen zijn die ervaring hebben met houtgas?

Er zijn namelijk verschillende verhalen over te lezen, sommige mensen beweren dat enkel een peperdure installatie schoon gas kan leveren maar er zijn ook mensen die zeggen dat het met gezond verstand een eenvoudige onderdelen best kan. Ik neig hier zelf ook naar, het gaat er vooral om dat je schone verbranding hebt en dat vervuiling goed wordt gefilterd. Of de verbranding dan plaatsvind in een oude gasfles of in een gloednieuwe rvs ketel lijkt mij dan niet zoveel uitmaken maar ik hoor graag jullie feedback.

Wat interessante links;
Youtube filmpje van een scooter op houtgas
Riding the Woodgas Scooter

Interessant artikel over houtgas op lowtechmagazine
https://www.lowtechmagazine.be/2010/01/houtgas-als-alternatieve-brandstof-voor-autos.html

Nederlander die een professionele houtgasgenerator voor zijn Volvo heeft gemaakt
https://www.woodgas.nl/NL/project.html

Youtube filmpje van een simpele houtgasgenerator van afvalmaterialen met tekstuitleg op instructables
Using Wood to Fuel a Generator!
https://www.instructables.com/How-a-Wood-Gasifier-Works-and-How-I-Built-Mine-Out/

Youtube filmpje van een houtgasgenerator van afvalmaterialen zonder te lassen
Building a No-Weld Woodgas Generator!

@Henk88 , ik deel jouw enthousiasme.

Of beter gezegd, ik zou het nog enthousiaster delen als geschikte brandstof ruim voorhanden zou zijn. Voor wie er naast of in een bos woont is de bruikbaarheid veel groter dan voor arme ik, midden in de Randstad.

In een enkele winter ('44/'45) werden er de vloerplanken en inventaris al opgestookt en waren zelfs spoorbielzen vogelvrij. Of er in zo'n SHTF situatie voldoende hout beschikbaar zal zijn (anders dan voor direct verbranden in noodkacheltjes) vraag ik mij wel af, in overbevolkt gebied waar men de kont al niet kan keren.
Met een eigen houtvoorraad kan het natuurlijk alles meevallen, maar andere vormen van energieomzetting kunnen handiger zijn, afhankelijk van het doel.

Om in een verbrandingsmotor te verstoken, zijn er nauwelijks andere opties. Daarvoor zie ik het nut.

Gaat het echter om verwarmen of koken dan is een houtkachel of houtgestookte oven wel efficiënter en eenvoudiger.
Gaat het om het aandrijven van werktuigen of dynamo's, dan is een stoommachine of Stirling engine eenvoudiger, en nagenoeg "alles wat brandt" kan daarvoor worden gebruikt.

Mij fascineert vooral de Stirlingmotor, en niet het minst omdat die ook met een houtvuur te combineren is, en sowieso functioneert waar een voldoende hoge temperatuur voorhanden is. Alles dat brandt kan zo'n ding voeden.

Maar, als alternatief om auto's, scooters en benzinegeneratoren e.d. te voeden, heb je zeker een interessant onderwerp aangesneden.

Zelf heb ik weleens houtskool gemaakt door hout in een bijna-gesloten blik in een houtvuur te leggen. Op die manier ontstaat er ook dat houtgas dat eventueel door een buis ergens heen geleid kan worden en prima brandt, maar nog veel teerachtige verontreinigingen bevat (o.a. creosoot).

In een houtvuur gebeurt er hetzelfde, maar dan brandt ook de koolstof (zou anders houtskool worden) volledig op door de aanwezigheid van zuurstof.

Iedereen kan dus eens eenvoudig zijn/haar eerste (rudimentaire) "houtgasgenerator" bouwen, en de smaak (en houtskool) te pakken krijgen: Een simpel blik met een klein gat in het deksel volstaat😉
 

Henk88

Diehard Prepper
Je zou ook nog kunnen denken aan een kleine biogas installatie om je keuken- en tuinafval te fermenteren tot biogas, al zal dat niet gauw genoeg gas leveren om je huis mee te verwarmen of - na compressie - voor je auto te gebruiken
Een interessante suggestie, ik kende dat concept nog niet. Leuk om eens mee te experimenteren als aanvulling op een houtgasgenerator.
@Henk88 , ik deel jouw enthousiasme.

Of beter gezegd, ik zou het nog enthousiaster delen als geschikte brandstof ruim voorhanden zou zijn. Voor wie er naast of in een bos woont is de bruikbaarheid veel groter dan voor arme ik, midden in de Randstad.
Tekorten in stedelijk gebied zijn sowieso een probleem. Ik denk dat hout misschien zelfs wel langer beschikbaar is dan andere brandstoffen zoals gas of benzine, omdat de aanvoer meer flexibel is en veel mensen tegenwoordig geen houtkachel meer hebben. Hout sprokkelen is leuk maar je moet wel een kachel of een houtgasgenerator hebben om het in te gooien. Alsnog ben ik het met je eens dat in een stedelijke omgeving een houtgasgenerator misschien geen ideale oplossing is.
Iedereen kan dus eens eenvoudig zijn/haar eerste (rudimentaire) "houtgasgenerator" bouwen, en de smaak (en houtskool) te pakken krijgen: Een simpel blik met een klein gat in het deksel volstaat😉
Dit is wel heel eenvoudig maar ik wil wel eenvoudig beginnen en dan de generator complexer maken om schoon gas te maken. De eerste stap is een verbrandingskamer maken met een luchtinlaat en luchtuitlaat. Daarna ga ik experimenteren met instelbare luchtaanvoer en het koelen en reinigen van het gas.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ahum: https://visitbeemster.nl/product/gasbronnen-in-noord-holland/
http://www.brongas.nl/

Dat je snel voldoende hebt voor je huis betwijfel ik.
Dat er voldoende hout is ook: ik vrees dat, behalve op de Veluwe, alle bomen snel weg zijn.
@petroman , of we gooien Staatsmijn Emma weer open, dan kan @Henk88 wel even vooruit, en iedereen die die kant op woont.
In Groningen komt het gas vanzelf uit de grond en bij mij komt het vloeibaar aan land. En Noord-Holland drijft dus al op moerasgas.

Dan blijft eigenlijk alleen Utrecht als probleemgebied over, want hoe ga je dat daar doen, zo'n houtgasgenerator in huis? Hout genoeg daar denk ik, maar buiten hout verkolen mag bij jou immers niet meer?😆

Enfin, koud zullen we het niet krijgen ook al moet de inventaris er aan geloven.
Trouwens, bedenk ik mij, ik heb een stukje tuin dat hellend ligt. Mijn 3D taartpuntje komt vast schuinweg ergens onder Groningen uit, want hoe gaan we die aardbol anders verdelen? Om het on-topic te maken zet ik er een houtgasgenerator op, de grondboor erin, en ik heb meteen een excuus voor mijn Groningse gas.😁
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Hout sprokkelen is leuk maar je moet wel een kachel of een houtgasgenerator hebben om het in te gooien. Alsnog ben ik het met je eens dat in een stedelijke omgeving een houtgasgenerator misschien geen ideale oplossing is.

Ha beste @Henk88

Dat doet me denken aan vroeger ik toen ik een kleine jonge was ging met mijn vader op de stang van de herenfiets mee naar het Eemskanaal in de provincie Groningen, hij had een grote Jutezak bij zich, bij het kanaal gingen we bij de dijk langs om tussen het riet hout te zoeken voor de kachel, en ja met een wel gevulde zak kwamen we tegen zonsondergang thuis, met een blije moeder wachten in de deuropening, dat waren nog eens tijden.

Maar waar het in de topic overgaat is het vergassen van hout, dat hebben we ook geweten, soms kwam er zoveel gas vrij dat de deurtjes open knaalde met een beste steekvlam en schrokken ons wezenloos, en het stonk dan behoorlijk naar gas, niet naar knoflook.

Leuk dat je mij er aan deed denken, ga het zo aan mijn vrouw vertellen.
 

RockyFlats

Ruttaan
bij het kanaal gingen we bij de dijk langs om tussen het riet hout te zoeken voor de kachel, en ja met een wel gevulde zak kwamen we tegen zonsondergang thuis, met een blije moeder wachten in de deuropening, dat waren nog eens tijden. [..] dat hebben we ook geweten, soms kwam er zoveel gas vrij dat de deurtjes open knaalde met een beste steekvlam en schrokken ons wezenloos.
@JJ&A , dat was net na de oorlog zeker? Wat er aan Duitse zooi niet allemaal in dat kanaal is gedonderd... Wel mooie houten stokkies, met zo'n potje eraan😁 Alleen die enorme klappen...!😉
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

Pjotr Prep

Specialist
Je zou ook nog kunnen denken aan een kleine biogas installatie om je keuken- en tuinafval te fermenteren tot biogas, al zal dat niet gauw genoeg gas leveren om je huis mee te verwarmen of - na compressie - voor je auto te gebruiken

Dat is zo gek nog niet, een aantal jaar terug was ik bij een project waar men het huis tuin en keuken afval op die manier verwerkte tot bio gas.
Alle restjes van de borden zou erin moeten gaan en dat werd uiteindelijk biogas en een restproduct dat prima in de tuin kon of door het riool.

Toendertijd was het een machine ca 1,5 x 1,5 x 1,5 meter. gebouwd met algemeen verkrijgbare apparatuur.
Uiteindelijk zou het het formaat van een vaatwasser moeten krijgen.

De ruimte werd warm gestookt met een hete lucht verwarming gevoed door dat toestel, en dat deed het goed.

Helaas nooit meer iets van vernomen.
 

Henk88

Diehard Prepper
Maar waar het in de topic overgaat is het vergassen van hout, dat hebben we ook geweten, soms kwam er zoveel gas vrij dat de deurtjes open knaalde met een beste steekvlam en schrokken ons wezenloos, en het stonk dan behoorlijk naar gas, niet naar knoflook.
Ik wil de houtgasgenerator buiten plaatsen en ik wil daarnaast de deksel van de verbrandingsketel vastzetten met springveren. Als er dan toch wat teveel druk is in het systeem kan dit gecontroleerd via een bepaalde plek ontsnappen zonder dat zich een gevaarlijke druk opbouwt.
@JJ&A , dat was net na de oorlog zeker? Wat er aan Duitse zooi niet allemaal in dat kanaal is gedonderd... Wel mooie houten stokkies, met zo'n potje eraan😁 Alleen die enorme klappen...!😉
Ik vond tussen de legerspullen wel een mooie oplossing voor de verbrandingskamer. In een youtube video zag ik een aangepaste verfketel maar die kon ik niet goedkoop vinden in Nederland. Toen zag ik redelijk goedkoop een leger gamel, dat is denk ik best geschikt.

Hij is van RVS dus roest niet, de deksel kan stevig dicht en er zit maar 1 kleine opening in de deksel die je makkelijk luchtdicht kan maken. Dat de ketel dubbelwandig is dat is niet noodzakelijk maar zorgt wel voor een extra buiten wand wat het risico op luchtlekken verminderd.

gamel.jpg
 
Bovenaan