• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hugelkultur

Myronprps

Prepper goeroe
Aangezien ik zo'n rare prepper ben wil ik graag plantjes in mijn bos waar ik wat aan heb maar aangezien onze menselijke selectie ervoor gezorgd heeft dat planten het vaak alleen goed in de moestuin doen en niet meer in het bos. Ben ik opzoek gegaan naar manieren om planten te laten overleven in de bossen. Vorige zomer heb ik dit ook geprobeerd en het grootste probleem was een gebrek aan vocht. Niet alle regen bereikt de bosgrond en als dit wel zo is zuigen de boompjes alles lekker snel op. Dus je moet water bewaren in de grond of tenminste langer vasthouden.

Hoe? Zo: http://www.richsoil.com/hugelkultur/

Hoe zal dit het doen in een bos? geen idee. Kom ik maar op een manier achter:)

Wat zijn jullie ideeën hierbij?

mvg,

MP
 

Wesp

Elementary prepper
Grootste reden van het niet willen groeien in bosgrond is waarschijnlijk de ph waarde. De grond is denk ik te zuur. Om dit terug te brengen zou je er kalk door kunnen mengen.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Dit project van je ga ik weer met veel plezier volgen :D

Zomaar wat hardop nadenken van een leek:
Ik weet dat bij permacultuur gebruik gemaakt wordt van vijvers, is het misschien een idee om een vijver uit te graven, en de grond die hierdoor uitgegraven wordt te gebruiken voor de Hügelbedden?
Dan heb je meteen water en grond voor de bedden.

Ik heb echt geen idee hoe diep het grondwater zit in je bos, en hoe diep je dus zou moeten graven voor een vijver en of dat wel mogelijk is in je bos, maar goed ik dacht ik gooi het iig even in de groep.
 

Caitlin

Elementary prepper
Geen ervaring ermee, volg het graag, ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken.
Zou het op korte termijn niet werken wanneer je vierkante moestuinbakken maakt (dus niet in de bosgrond rechtstreeks planten) maar in de moestuinmix? (Tuinturf, compost en vermiculiet/cocopead)
 

Myronprps

Prepper goeroe
Grootste reden van het niet willen groeien in bosgrond is waarschijnlijk de ph waarde. De grond is denk ik te zuur. Om dit terug te brengen zou je er kalk door kunnen mengen.

Kalk zit er al door heen plus as van vuurtjes. Misschien heeft het nog meer tijd nodig om in de grond te komen.

Dit project van je ga ik weer met veel plezier volgen :D

Zomaar wat hardop nadenken van een leek:
Ik weet dat bij permacultuur gebruik gemaakt wordt van vijvers, is het misschien een idee om een vijver uit te graven, en de grond die hierdoor uitgegraven wordt te gebruiken voor de Hügelbedden?
Dan heb je meteen water en grond voor de bedden.

Ik heb echt geen idee hoe diep het grondwater zit in je bos, en hoe diep je dus zou moeten graven voor een vijver en of dat wel mogelijk is in je bos, maar goed ik dacht ik gooi het iig even in de groep.

Haha dankje zo blijf je bezig he:)

Een vijver...... die is wel interessant. Ook leuk in een wat meer open stukje. Misschien met een zeil zodat het water erin blijft staan..... hmmmm de wielen draaien.

Geen ervaring ermee, volg het graag, ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken.
Zou het op korte termijn niet werken wanneer je vierkante moestuinbakken maakt (dus niet in de bosgrond rechtstreeks planten) maar in de moestuinmix? (Tuinturf, compost en vermiculiet/cocopead)

Ik wil het een zo natuurlijk mogelijk uiterlijk geven en heuveltjes zijn er daar wel genoeg dus hoop dat dit niet zo opvalt. Moestuin mix zou een goede zijn om mee te nemen om alles net even een duwtje te geven.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Ik wil het een zo natuurlijk mogelijk uiterlijk geven en heuveltjes zijn er daar wel genoeg dus hoop dat dit niet zo opvalt. Moestuin mix zou een goede zijn om mee te nemen om alles net even een duwtje te geven.

Dit is natuurlijk volledig je eigen keuze, maar persoonlijk zou ik juist de tijd nemen om alles zo natuurlijk mogelijk aan te pakken.
Nu heb je namelijk geen haast (ook al voelt dat misschien wel zo) en heb je dus alle ruimte en mogelijkheid om te oefenen met manieren die je ook moet gebruiken op het moment dat je niet meer naar de winkel kan rennen voor een zak moestuin-mix.
Wellicht dat een vijver en de Hügelbedden al voldoende zorgen voor het vasthouden en verdelen van water in je perceel, en is het helemaal niet nodig om vocht-vasthoudende stoffen (vermiculiet) toe te voegen. Ook wat betreft compost/meststoffen kan je kijken wat je zelf uit je omgeving kan halen ipv uit de winkel :) Zo kan je dan nu al gaan experimenteren en daarmee leren op een manier die ook bruikbaar is tijdens of na een SHTF :)

Nogmaals, is natuurlijk volledig je eigen keuze ;)
 

Myronprps

Prepper goeroe
Dit is natuurlijk volledig je eigen keuze, maar persoonlijk zou ik juist de tijd nemen om alles zo natuurlijk mogelijk aan te pakken.
Nu heb je namelijk geen haast (ook al voelt dat misschien wel zo) en heb je dus alle ruimte en mogelijkheid om te oefenen met manieren die je ook moet gebruiken op het moment dat je niet meer naar de winkel kan rennen voor een zak moestuin-mix.
Wellicht dat een vijver en de Hügelbedden al voldoende zorgen voor het vasthouden en verdelen van water in je perceel, en is het helemaal niet nodig om vocht-vasthoudende stoffen (vermiculiet) toe te voegen. Ook wat betreft compost/meststoffen kan je kijken wat je zelf uit je omgeving kan halen ipv uit de winkel :) Zo kan je dan nu al gaan experimenteren en daarmee leren op een manier die ook bruikbaar is tijdens of na een SHTF :)

Nogmaals, is natuurlijk volledig je eigen keuze ;)
VOELT WEL ZO!

haha haast is er niet echt maar toch voelt het zo. net zoals met het uitdunnen van alles maar oke ander verhaal:)

Even onderzoek doen naar natuurlijke middelen. De bosgrond houd van zichzelf goed vocht vast alleen niet lang genoeg voor de plantjes. even experimenteren en vijver is een leuk idee:)
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Wat heb je vorige keer zoal aan groenten geprobeerd?
Denk dat het handig is om bijvoorbeeld diep wortelende groenten te kiezen zodat ze het water dieper kunnen zoeken.
En hoeveel licht is er op die plek? Misschien eens meten met een lichtmeter en dan kijken of dat wel toereikend is voor de groei van de planten.

Hoogbeetbedden zijn voor jou wel perfect geschikt lijkt me. Je hebt genoeg materiaal daar om ze mee op te bouwen.
Zou het iig ook gelijk goed aanpakken. Flinke Hügel dus. :)
En misschien een laag andere aarde erin die beter vocht vasthoudt dan de bosaarde daar?
(zou bijna zeggen: ruilen? Mijn natte aarde ruilen voor jouw droge grond? Laagje veen afgraven? Ware het niet dat dat wat teveel werk is. ;) )

Zou ook zeker níet kiezen voor de zgn makkelijke moestuinmix. Je hebt compostmateriaal genoeg daar om iets veel beters te creëeren. :cool:
Zelf heb ik ook een soort Hoogbeet gemaakt afgelopen twee jaar. Hier had ik de courgettes etc op groeien. Ging echt geweldig en kwam zo goed van mn groenafval, takken en pollen onkruid af en tegelijker tijd werd het bed verhoogd (wat hier steeds nodig is).
Vochttekorten hebben we hier niet, juist overschot, dus heb niet kunnen zien wat voor effect het Hochbeet daarop had.

Misschien kan je ook eens zoeken op Keyhole Garden ... dat is ook een vorm van Hochbeet maar dan met stenen erom heen. Schijnt ook vocht vast te houden.
In dit topic op het moestuinforum gaat Appelvrouw er één bouwen:
http://www.moestuinforum.nl/project-keyhole-garden-maart-2015-t16133.html
Misschien brengt het je op ideeën?
 

Myronprps

Prepper goeroe
Wat heb je vorige keer zoal aan groenten geprobeerd?
Denk dat het handig is om bijvoorbeeld diep wortelende groenten te kiezen zodat ze het water dieper kunnen zoeken.
En hoeveel licht is er op die plek? Misschien eens meten met een lichtmeter en dan kijken of dat wel toereikend is voor de groei van de planten.

Hoogbeetbedden zijn voor jou wel perfect geschikt lijkt me. Je hebt genoeg materiaal daar om ze mee op te bouwen.
Zou het iig ook gelijk goed aanpakken. Flinke Hügel dus. :)
En misschien een laag andere aarde erin die beter vocht vasthoudt dan de bosaarde daar?
(zou bijna zeggen: ruilen? Mijn natte aarde ruilen voor jouw droge grond? Laagje veen afgraven? Ware het niet dat dat wat teveel werk is. ;) )

Zou ook zeker níet kiezen voor de zgn makkelijke moestuinmix. Je hebt compostmateriaal genoeg daar om iets veel beters te creëeren. :cool:
Zelf heb ik ook een soort Hoogbeet gemaakt afgelopen twee jaar. Hier had ik de courgettes etc op groeien. Ging echt geweldig en kwam zo goed van mn groenafval, takken en pollen onkruid af en tegelijker tijd werd het bed verhoogd (wat hier steeds nodig is).
Vochttekorten hebben we hier niet, juist overschot, dus heb niet kunnen zien wat voor effect het Hochbeet daarop had.

Misschien kan je ook eens zoeken op Keyhole Garden ... dat is ook een vorm van Hochbeet maar dan met stenen erom heen. Schijnt ook vocht vast te houden.
In dit topic op het moestuinforum gaat Appelvrouw er één bouwen:
http://www.moestuinforum.nl/project-keyhole-garden-maart-2015-t16133.html
Misschien brengt het je op ideeën?

echt van alles eigenlijk, beetje de basis groenten.

Vind het ook gewoon leuk om bezig te zijn:) en moet toch van al het kleine spul af.

Ga jullie op de hoogte houden:)
 

Dreutel

Prepper goeroe
Op preppers.zone heeft EVA een heel erg goed draadje over guerrilla-tuinieren. Ze beschrijft daarin verschillende eetbare planten die ze her en der zaait, onder andere in productiebossen en aan bosranden. Ze plant vooral groentes die niemand kent, en die dus ook maar weinigen herkennen, dus geen gewone andijvie of zo. Erg interessant!
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Een andere manier van vocht opslaan (en het geleidelijk aan in de grond te laten sijpelen) zijn swales, ook een praktijk uit de permacultuur. Swales zijn een soort greppels die langs de contouren van het land gegraven worden. Je hebt wel een bepaalde hellingsgraad nodig, maar als ik het goed heb kan die zo klein zijn als 1%.
Wat meer uitleg kan je hier vinden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Swale_(landform)
http://permaculturenews.org/2015/07/24/how-to-build-a-swale-on-contour-successfully/

Alleen weet ik niet of het zo handig is in een bos.
 
@Myronprps : Als ik jou was zou ik eerst rustig kijken naar wat je nu al hebt.
Wat voor boomsoorten groeien er zoal en hoe dik is de humuslaag op iedere plaats, wat zit daar onder (zandgrond, leem, klei).

Sparren en dennen brengen de PH van je grond aanzienlijk omlaag met alle dennennaalden die ook moeilijker afbreken dan bladeren van loofbomen.
Daarnaast vangen ze veel licht weg dus er zijn maar weinig planten die willen groeien in een sparrenbos.
Als je die dus veel hebt staan zou ik de meeste weg halen en als daar de mogelijkheid toe is ze vervangen door loofbomen.

Als je veel (volgroeide) beuken en eiken op je grond hebt is dat meestal een indicatie dat de grond vruchtbaar is en veel mineralen bevat.

Qua eetbare ondergroei zou ik voornamelijk denken aan soorten die niet echt de aandacht trekken.
Je kan verschillende soorten eetbare paddenstoelen introduceren (wel opletten dat je bij het oogsten niet iets verkeerds plukt)

Of daslook (Allium ursinum) maar ook deze moet je niet verwisselen met het giftige Lelietje van dalen.

Wat veiliger zijn planten zoals:

Op donkere plaatsen

Robertskruid (Geranium robertianum)
Zevenblad (Aegopodium podagraria)
Struisvaren (Matteuccia struthiopteris) Alleen de jonge scheuten zijn eetbaar, eten met mate.

Op lichtere plaatsen

Grote brandnetel (Urtica dioica) Kan ook in combinatie met bramen gebruikt worden om ongewenst bezoek te weren ;).
Paardenbloem (Taraxacum officinale)
De verschillende weegbree soorten. Vooral de smalle weegbree (Plantago lanceolata) bevat een van de meest effectieve plantaardige antibiotica onder onze inheemse planten.
Grote klis (Arctium lappa)

Dit zijn sterke planten die je nu ook al in veel Nederlandse bossen kan vinden en dus weinig aandacht zullen trekken.
Er zijn natuurlijk nog veel meer nuttige soorten maar mijn advies is wel om het voornamelijk bij inheemse of al verwilderde soorten te houden zodat het op een bos blijft lijken en geen moestuintje waar in moeilijke tijden mensen even wat kunnen komen snaaien.

Wat bomen en struiken betreft is er ook nog veel mogelijk.
Eikels kan je mits je de tannines er uit haalt eten.
Beukennootjes (met mate eten), tamme kastanjes en hazelnoten zijn ook erg handig.
Van berken kan je het frisse voorjaarsblad eten en bij grotere exemplaren kun je net als bij esdoorns siroop tappen.
Weet even niet meer welke het is maar er is ook nog een lijsterbessoort die in Scandinavië gegeten wordt.
Sleedoorn is ook de moeite waard. Naast de eetbare bessen is dit ook een mooie dichte afscheidingshaag.
En mits de waterspiegel niet te laag is zouden vlier en wilg ook erg nuttig zijn.

Zo kom je dus een heel eind met wilde soorten die goed groeien in ons klimaat en bruikbaar zijn als voedsel, medicijn, afscheiding, enzo.

Ik hoop dat je hier wat mee kan en mocht je nog vragen hebben laat maar weten!


Groeten Permaculturist
 
Bovenaan