• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Intermittent Fasting

D

Deleted member 569

Gast
Iemand hier op het forum die zich weleens verdiept heeft in "Intermittent Fasting" of zelfs al toegepast?

Intermittent Fasting zou een ideaal concept in de wereld van preppers zijn. Het leert het lichaam om te gaan met slechtere tijden. Door jezelf bepaalde tijd frames te geven waarin jij mag eten.

De westerse wereld en zijn welvaart zorgt er voor dat eigenlijk iedereen altijd wel voedsel voorhanden heeft. Hierdoor is het lichaam min of meer vergeten hoe het zijn reserves moet gebruiken. Dit zorgt o.a. voor die drang op ieder moment van de dag te willen eten en moeite met afvallen voor een aanzienlijke deel van de bevolking.

Intermittent Fasting veranderd niets aan het dieet, al is het wel aan te raden in het algemeen om gezond te eten (zowel dieet als hoeveelheid!). Slechts het tijd frame afhankelijk van hoelang jij het wilt proberen. Begin met een periode van een tijd frame van:

2-4 weken - frame van 8 uur, opbouw (e.g. eten tussen 12:00u en 20:00u)
1-2 weken - frame van 4 uur (e.g. eten tussen 14:00u en 18:00u)
1-7 dagen - frame van 2 uur (e.g. eten tussen 17:00u en 19:00u)
2-4 weken - frame van 8 uur, afbouw (e.g. eten tussen 12:00u en 20:00u)

Na die periode zal jij zien dat jij een verminderde drang hebt naar constant te eten en voel jij je ook energieker.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Grappig, daar ging het op een gegeven moment afgelopen SC nog over.
Zou erg goed zijn voor de lichamelijke gezondheid om slechts 1 eetmoment per dag te hebben. Enige nadeel is dat vaak voorbij gegaan wordt aan de lichamelijke verschillen tussen mannen en vrouwen, voor vrouwen schijnt het toch beter te zijn meerdere keren op een dag te eten. Dat is in mijn ogen toch ook echt onderdeel van preppen: zorgen voor een goede lichamelijke gezondheid (indien mogelijk).
 

Niels

Mankinds only hope
Is een ding waar ik ook wel mee bezig ben, maar dan zonder benamingen en me er op te oriënteren, gewoon zelf experimenteren.
Ik merk dat ik beter presteer wanneer ik wel fatsoenlijk ontbijt en lunch.
Als ik me beperk tot minder eet momenten word ik er fysiek niet beter van zeg maar.
 
D

Deleted member 569

Gast
@ Niels De begin fase is moeilijk, maar wordt makkelijker naarmate jij het volhoudt. Het wordt ook vele malen makkelijker terug komen in Fasting na een pauze. Water mag wel gewoon gedronken worden of thee/zwarte koffie

@Richard434 Het gaat om de tijdsframe, wanneer die uitgevoerd wordt maakt niet uit.
 

Niels

Mankinds only hope
@ Niels De begin fase is moeilijk, maar wordt makkelijker naarmate jij het volhoudt. Het wordt ook vele malen makkelijker terug komen in Fasting na een pauze. Water mag wel gewoon gedronken worden of thee/zwarte koffie
Laat ik zo zeggen... ik heb hier serieus mee getest, lange tijden.
Ik heb ontdekt dat enig ritme fijn is, je voor het slapen gaan veel eet niet fijn is, en dat ontbijt, lunch, en avondeten voor mij het beste werkt.
Of dat in een SHTF ook zo is, op een moment waar ik niet veel verbrand weet ik niet,
maar ik heb degelijkse inspanning, deels fysiek en deels met het koppie zeg maar,
en ik ben het type dat met 2 treden tegelijk een trap op knalt, ook als het 8 verdiepingen zijn.

Ik ben er voor mezelf uit dat weinig eetmomenten niet goed voor mij is.

Heb je zelf al langere tijd geprobeerd om bijvoorbeeld je ontbijt over te slaan?
Kon je fysiek alles nog even goed? Voelde je ook jezelf nog oké helemaal?
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik ben toch een ruime tijd van mijn leven serieus met voeding ed bezig (voornamelijk door overgewicht) en krijg al een tijdje begeleiding bij voeding en ook bij training.

Echter de menig van hen betreft deze materie wijzen beetje dezelfde richting dat op lange termijn niet echt interessant is.

Kan je hier snel mee afvallen om op gewicht te geraken? zeker. Echter is daarna een aanpassing nodig want bij sommige trainingsmethodes om net sneller bij te komen wordt eerst dit soort vasten aangeraden. Een ander gegeven is dat de gemiddelde mens een aantal kcal nodig hebt per dag voor de werking van het lichaam dus bij die eetmomenten maaltijden nuttigen van 1800-2300 kcal daar overbelast men de maag, darmen, lever en nieren mee.


Ook duurt het bijna 3-4 maand voor je resultaat hebt en in de eerste weken waar men echt honger heeft kan men bijzonder prikkelbaar zijn. Mensen die een fysiek zware job doen of een veiligheidsfunctie beoefenen (oa bestuurders zwaar vervoer) worden afgeraden dit soort dieet te doen omdat het voor concentratieproblemen kan zorgen en men in de eerste weken zelfs kan indutten... in een noodsituaties is het ook aangeraden scherp te blijven.

Er bestaan verschillende soorten metabolisme die allen gelinkt zouden zijn aan genetisch erfgoed, vetcellen aangemaakt in de pubertijd en zelfs de bloedgroep zou er een rol in spelen.
Men kan het metabolisme laten testen en daardoor te weten komen of dit soort voedingspatroon geschikt kan zijn..

Voor een noodsituatie is ontbijt belangrijk qua energie voor de hele dag maar ook 1 - 2 uurtjes voor het slapengaan om corewarmte te creëren bij koudere momenten) hier hangt het ook beetje af van de vet% in het lichaam. Zowel bij teveel als tekort aan reserves Door iets vaker kleinere porties eten verbrand men makkelijker de verzadigde vetten (niet zo gezonde vetten) en blijven de nodige vetten behouden voor smering gewrichten, spijsvertering, bescherming van de organen, leveren van energie in adrenalinetoestanden, ... ook is er een groot verschil tussen plantaardige en dierlijke vetten maar daar ga ik niet meer verder op in...
 
D

Deleted member 569

Gast
Beste @Carismo,

Ik ben ook al een flink wat jaren bezig met voeding en fitness. Wijzer geworden door vallen en opstaan. Ik ben het ook eens met het merendeel van u punten. Mijn post over Intermittent Fasting gaat niet over dat men zijn leefstijl definitief hierop moet aanpassen, in het hedendaagse leven wordt IF gebruikt voornamelijk bij (training)schema's om af te vallen.

IF is echter gebaseerd op de theorie dat energie niet altijd voorhanden is en men er echt voor moest werken waardoor reserves uit het lichaam aangesproken moesten worden voordat men kon eten (o.a. oermens principe). In mijn ogen is IF daarom een ideale test voor preppers om te bekijken hoe zij omgaan bij schaarste van voedsel, niet voor als permanente levensstijl.

Met u laatste alinea ben ik het niet eens. Inmiddels is het punt van meerdere kleine porties op één dag alweer ontkracht door verschillende onderzoeken. Dit is overigens een mooi voorbeeld hoe snel onderzoek kan gaan, toen ik 10 jaar geleden mij voor het eerst verdiepte in voeding en fitness was dit concept een "hot" item en nu alweer ontkracht. En wat betreft "Ontbijt" is het belangrijkst, het gaat om de eerste maaltijd en dat is relatief aan u dagindeling.

U opmerking over "verschillende soorten metabolisme" is een leuk onderwerp. U doelt toch op dat verschillende bloedgroepen terug geleid kunnen worden naar primaire functies in het verleden, o.a. de oudste bloedgroep is die van "de jager" (tolereert proteïne rijk dieet beste) en "de boer" (beste tolerantie van graan producten).
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Een mooi voorbeeld is een programma als 'the island' waar een groep mensen 6 weken moet overleven wat ze vinden... ze kwijnen gewoon weg, als het een week tot 2 weken langer had geduurd, hadden ze er veel meer kunnen wegdragen... De meeste mensen hebben na zo'n ervaring best een lange medische opvolging nodig...

Elk 'dieet' heeft zijn pro's en con's. het soort metabolisme is van kracht of iets makkelijker werkt of niet zo ook IF, spreiding, atkins, raw vegan,... de sleutel is uit te zoeken wat voor de persoon zelf werkt... ik ben persoonlijk fan van EEDHVWJGB ( Eet eens de helft van wat je gewoon bent),
mensen eten gewoon te veel in verhouding met verbruik --> veel mensen verbruiken niet eens 75% van het gemiddeld aantal kcal per dag.


Ik geef gewoon aan dat het metabolisme van een mens is ontwikkeld op verschillende aspecten en niet enkele op inname en verbruik zoals het vaak iets te simpel wordt voorgesteld. Buiten de lichamelijke aspecten zijn er ook nog de mentale die invloed hebben.

De oudste bloedgroep is tevens ook het meeste vatbaar voor darm, maag en leverkanker, psychologische aandoeningen en maken meer irrationele en egoïstische keuzes in noodsituaties...
ja zo'n mensen wil je echt in je groep hebben tijden een shtf ;-)
Over soorten eiwitten is vaak al genoeg gezegd (stokpaardjes en ga ik ook niet meer over door) maar de basis is als je eiwitrijk voedsel eet, heb je per 30-40 gram eiwitten minstens liter water nodig om het te verteren en ook om de nieren te ontlasten (nierproblemen kan op korte tijd zeer snel gaan)
 

petroman

SHTF Expert
Kijk ook eens naar die afleveringen van Ed Stafford, daarin zegt ie zelf en zie je dat na relatief weinig dagen zonder voldoende voedsel dan wel drinken hij snel niet meer helder denken kan.
Bij de serie Alone (paar afleveringen gezien), zie je hetzelfde gebeuren.
 

Nomad

Diehard Prepper
Wat leuk om hier wat over te lezen hier.
Vanuit een levens filosofie ben ik met intermittent fasting (IF) in aanraking gekomen.
Initieel voelde ik hier niks voor. Ik heb niet de behoefte om af te vallen.
Mijn dagen gingen er langzaam anders uit zien, steeds vaker maakt stress zich van mij meester en ik merk dat dat invloed heeft op mijn manier van eten. Omdat ik niet genoeg drink heb ik regelmatig een hongerig gevoel. Waardoor ik tussendoor loop te eten.
In werkelijkheid is dit gewoon dorst.
Toen was ik opeens ook nog in verwachting van... nou niks eigenlijk. Ik kreeg gewoon een dikke pens.

De gedachte van IF is in dit geval niet zozeer afvallen, maar ook discipline. Het is heel verleidelijk om op bepaalde momenten even een paar snoepjes (staan op de afdeling) of een paar koekjes te eten. Maar je kan het ook niet doen, of een bekertje water drinken. En dat vind ik niet altijd makkelijk, het gaat vaak ongemerkt.

Dus ben ik serieus naar IF gaan kijken. Ik heb er voor gekozen om een tijdvak te creëren waarin ik mag eten. Van 1200-2200. En dan alleen échte maaltijden, dus geen snacks.
Vaak eet ik tussen de middag warm en wat fruit.
Dan eet ik 's avonds weer warm. Ik probeer zoveel mogelijk variatie aan te brengen, alles vers te bereiden en geen pakjes/zakjes te gebruiken.

Het begin was vrij heftig, om 1000 's ochtends had ik last van een rammelende maag en honger. Maar het duurde geen week voordat ik daar aan gewend was.
Het voornaamste verschil wat ik nu merk is dat ik geen duf gevoel meer heb gedurende de dag en aan het eind van mijn werkdag heb ik niet meer de neiging om allerlei lekkere dingen te kopen omdat ik honger heb.
Dit heeft twee voordelen: ik eet minder rommel én het bespaart geld.
 

Lai

Prepper goeroe
Mij doe je absoluut geen plezier met een ontbijt. Eten terwijl ik geen trek heb maakt mij misselijk. Ik kan beter langer zonder eten.
Ik eet 2 maaltijden per dag, meestal boekweit/mais pap (hartige of zoete vulling) of gekookte groente met vlees. Vaak ergens tussen 11.00 am / 20.00 pm.
Wel een paar stukjes fruit tussen door. Snacken doe ik niet meer.
Eet geen granen, aardappel, zuivel, soja, rijstproducten.
Wel drink ik veel, 3 á 4 liter per dag in de vorm van water/thee/koffie, af en te bouillon.
Het gekke is als ik hele dagen veel doe/ in beweging ben ik amper trek heb en weinig eet.
Veel kleine beetjes werkt ook niet, kilo's vliegen er aan. Ook tot grote verbazing van diëtiste. Vind mij maar vreemd o_O :lol:
Veel vlees eten in de avond is alleen goed als ik lang wakker moet blijven, krijg er veel energie door. Slapen lukt dan echt niet.
Alleen maar groente en fruit word hem ook niet. Dan heb ik aan een 1,5 kilo per dag niet genoeg. Word suf en slap.
En nee, ik heb niet de hele dag een honger gevoel. Ik ben het zo gewent.
Anderen kunnen gerust een koek of stuk gebak eten bij de koffie als ik er bij zit. Mijn maag houd zich koest.
En afvallen ...................... :mad: Ik word wel slanker :confused: Behalve de buik, die word dikker o_O
 
D

Deleted member 569

Gast
@Carismo Ik zal voortaan een duidelijke "?" vraagteken bij mijn opmerking(en) plaatsen. Of in VET CURSIEF neerzetten als ik het ergens mee eens ben...
 
Bovenaan