• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Israël

V

Verwijderd lid 482

Gast
Wat stoort jou daaraan? Ik probeer een andermans bericht serieus te nemen er zo eenduidig en zuiver mogelijk inhoudelijk op te reageren. Als dat geen compliment is...?
Nee, je trekt iedere post uit zijn verband en geeft gericht commentaar op delen daarvan om het hele verhaal te draaien in een richting die jou past.
En ik weet niet wat je onder "open staan voor een mening van andere" verstaat maar daar geef je hier geen blijk van.

en daarbij laat ik het hier Punt
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Alle moslims? ik schreef criminele moslims.
Dat is waar. Het had de schijn "dat alle moslims crimineel zouden zijn"😉 maar dat bedoelde je niet. Ik zie ook dat onze media de allochtonen nadrukkelijk niet benoemt, en vind het ook een onding. Noem man en paard, vind ook ik, en zeker als er onmiskenbaar verbanden zijn. De mocro-mafia heeft een naam hoog te houden, en wat mij betreft helpen wij hen daarbij.
Waar ik me over opwind, is dat door de media gedaan wordt alsof Hamas een Palestijnse organisatie is die bestaat uit verzetstrijders tegen Israël waardoor mensen zonder IQ. zoals de pro Hamas demonstranten, medelijden krijgen met die zielige strijders.
Ik denk dat Hamas zichzelf wel zo ziet. En, dat velen onder hen bewust een vrijheidsstrijd strijden. De Palestijnen hebben daartoe als onderdrukt volk (volkerrechtelijk) ook het recht. Dat er ook daar extremisten tussen zitten, en zich extreme situaties kunnen voordoen dat zagen we op 7/10 voorbij het grenshek en zien we sindsdien vooral in Gaza. Het doden van onschuldigen door Hamas en door Israël staat mij scherp op het netvlies. Terroristische acties...

Naschrift: ik vermoed dat de demonstraties die wij zien overwegend pro-Palestijns zijn bedoeld en niet per se pro-Hamas. Er zullen vast Hamas-aanhangers tussen zitten, maar overwegend mensen die net als ik zien wat er speelt en de Joden en Palestijnen het beste gunnen, maar de Zionisten niet. Israël is nu het vleesgeworden blijk van het Zionisme, en verdient m.i. nog wel een betoginkje meer...
https://rightsforum.org/agenda/
Die zelf overigens zelf zegt dat ze als doel hebben alle Joden te vermoorden. Net als Hezbollah en Iran bijvoorbeeld.
Je kijkt nu alleen naar een kant, en wilt het alleen subjectief zien?
Van beide kanten komen er immers gelijksoortige, tegengestelde, kreten.

Moshe Zuckermann, en dat is toch echt geen Palestijn, schreef daar het volgende interessante artikel over...
https://overton-magazin.de/top-story/parolen-und-hohle-phrasen/

Bij dit alles, benauwt het mij omdat ik partijen halsstarrig tegenover elkaar zie staan en slachtoffers zie vallen, en er geen bereidheid is om de eigen fouten te zien en om te trachten elkaar te begrijpen en met elkaar tot een oplossing te komen. Het is als "een continu over en weer tot de dood erop volgt".
Dat is niet mijn idee van verstandig handelen en heeft met intelligentie weinig op.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Nee, je trekt iedere post uit zijn verband en geeft gericht commentaar op delen daarvan om het hele verhaal te draaien in een richting die jou past.
En ik weet niet wat je onder "open staan voor een mening van andere" verstaat maar daar geef je hier geen blijk van.

en daarbij laat ik het hier Punt
@logan1202 , als je niet wilt discussiëren, waarom ga je dan een discussie aan?

Post uit elkaar trekken? Zo, bedoel je?😁
https://www.preppers-shelter.nl/threads/israël.5866/post-139856

Haal een post van je aan die ik uit z'n verband zou hebben getrokken, en welk verband dan, en ik vind je een hele vent.

Welke mening jij bent toegedaan dat is mij duidelijk. Dat je geen zin hebt om die mening nader te onderbouwen, nu ook. Zeg dat er dan voortaan meteen bij.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
https://9gag.com/gag/aRB607M?utm_source=copy_link&utm_medium=post_share
Een video vanuit Gaza. Ik laat ieder zelf zijn conclusie trekken. Echt of fake. Propaganda of niet.
@logan1202 , ik vertrouw dan toch meer de onderbouwde informatie van bronnen zoals het IPC. En geen wazige filmpjes uit twijfelachtige hoek. Zeer tendentieus is die boodschap. Er wordt wellicht zorgvuldig gratis voeding verstrekt, en wanneer en waar blijft de vraag.

Wie is die "azm0dan1"? Overduidelijk iemand die subjectief propaganda verspreidt... Teleurstellend is dan te meer, dat het her en der wordt gewaardeerd. Hebben we dergelijk fake news nu echt nodig om hersenschimmen te bevestigen?
https://9gag.com/u/azm0dan1?utm_source=copy_link&utm_medium=profile_share

De huidige situatie, voor wie het echt interesseert:
https://www.ipcinfo.org/fileadmin/u...ood_Insecurity_Feb_July2024_Special_Brief.pdf
GAZA STRIP | IPC GLOBAL FAMINE REVIEW COMMITTEE
This report is the second time the Famine Review Committee has reviewed analysis conducted by a multi-agency, multi-sectoral Analysis Team to determine the current and projected food security situation in the Gaza Strip. The first analysis, conducted in December 2023, determined there was a risk of Famine within the projection period of December 2023 to May 2024,
and that the risk would increase for each day that the intense conflict and restricted humanitarian access persisted or worsened. The findings of our current review confirm that Famine is now projected and imminent in the North Gaza and Gaza Governorates and is expected to become manifest during the projection period from mid-March 2024 to May 2024. The Famine threshold for acute food insecurity has already been far exceeded and the steeply increasing trend in malnutrition data indicates that it is highly likely that the Famine threshold for acute malnutrition has also been exceeded. The FRC expects the upward trend in non-trauma mortality to accelerate and for all Famine thresholds to be passed imminently."
 

RockyFlats

Ruttaan
Een interessant artikel uit objectieve hoek, laat zien hoe het er echt voor staat...

Screenshot_20240323-075433.png
"Volgens het meest waarschijnlijke scenario worden zowel de noordelijke Gazastrook als andere districten, met voldoende ondersteund bewijs, geclassificeerd in IPC Fase 5 (hongersnood), waarbij 70 procent (ongeveer 210.000 mensen) van de bevolking in IPC Fase 5 (catastrofe) valt.

Tot nu toe zijn 23 kinderen gestorven door ondervoeding"
https://www.telepolis.de/features/E...-Gaza-Hunger-als-Kriegswaffe-ein-9659129.html

Naast platbombarderen past uithongeren ook wel prima bij genocide. Kunnen ze het zonder gaskamers af? We gaan het zien. Met de verwachte 210.000 slachtoffers, schiet het wel flink op.
 

RockyFlats

Ruttaan
Video over de 'honger' die Israël zou gebruiken als wapen. Vervang het woord "Israël" maar door "Hamas"

Bekijk bijlage 26058

@phtvs , deze video komt uit subjectieve hoek en mist ook maar iedere verifieerbare duiding of bronvermelding. Het is van hetzelfde fake allooi als "de geschminkte slachtoffers" lijkt mij. Was jou mijn bovenstaande reactie ontgaan???

Ben je werkelijk zo optimistisch over de toestand in Gaza dat er dergelijke wazige filmpjes moeten worden geplaatst? Tegen alle nieuws uit objectieve bronnen in?
 

phtvs

Sysop
Admin
Tegen alle nieuws uit objectieve bronnen in?

Dus nu heeft de MSM wel gelijk en plaatsen ze geen propaganda? Deze video is niet fake. Er gaan honderden filmpjes rond van Hamas die hulpgoederen in beslag nemen. Die hulpgoederen worden uitgedeeld aan Hamas supporters en wat er overblijft, wordt verkocht op markten zoals in dat filmpje.
Ik zeg ook niet dat er geen ramp plaatsvindt in Gaza. Heel erg, maar had simpel voorkomen kunnen worden als het Palestijnse volk Hamas de ruimte niet had gegeven om tunnels te graven, zich te verstoppen onder ziekenhuizen en woonwijken en geen ruimte gaf aan terroristen om raketten af te schieten op onschuldige Israëlische burgers.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Dus nu heeft de MSM wel gelijk en plaatsen ze geen propaganda?
Niet alles is er propaganda @phtvs , dat weet je en jouw vraag bevreemdt daarom toch wat. De situatie is in Gaza inmiddels zo ten hemel schreiend dat het zelfs hier doorklinkt, behalve in enkele bovenkamers.
Bovendien, komt wat ik plaatste niet uit de "westerse MSM" maar uit objectieve hoek.
Deze video is niet fake.
Hoe weet je dat het niet fake is in de context waarin het wordt gebracht? Waar wordt er voedsel verhandeld?! Is elk uitgiftepunt van voedselhulp nu meteen een verkoopbalie van zwarthandel?
Er gaan honderden filmpjes rond van Hamas die hulpgoederen in beslag nemen. Die hulpgoederen worden uitgedeeld aan Hamas supporters en wat er overblijft, wordt verkocht op markten zoals in dat filmpje.
Er zal distributie zijn van hulpgoederen, dat lijkt mij nogal logisch. Wat jij hier stelt t.a.v. verhandelen zal zeer zeker geen regel zijn denk ik, als het al voorkomt. Het is maar net wat men wil zien, kennelijk.
Ik zeg ook niet dat er geen ramp plaatsvindt in Gaza. Heel erg, maar had simpel voorkomen kunnen worden als het Palestijnse volk Hamas de ruimte niet had gegeven om tunnels te graven, zich te verstoppen onder ziekenhuizen en woonwijken en geen ruimte gaf aan terroristen om raketten af te schieten op onschuldige Israëlische burgers.
Ik vind het toch tamelijk triest dat er zo simpel en vergoeilijkend wordt geredeneerd. Het is er een lange aaneenschakeling van ellende waarin Israël aan alle kanten mensenrechten heeft geschonden en alleen in de acht voorgaande jaren al zo'n 6.000 Palestijnen heeft omgebracht, en dan nu nog eens zo'n dikke 30.000 waarvan merendeels onschuldige vrouwen en kinderen, bewust. Door Israël.
Ook van Joodse zijde is er veel kritiek op wat de Zionisten daar uitvreten...
Wie hier het echte zwarte schaap is, zal toch niemand ontgaan, zou men toch denken...

En het enige dat er na die genocide en dat uithongeren vanaf kan, dat is een simpel verwijten dat de Palestijnen Hamas niet in de hand houden?! Die Hamas werd door Israël in het zadel geholpen!
Waar is de reden en de menselijkheid gebleven?
Bommen bovenop tienduizenden onschuldigen...
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
aan alle kanten mensenrechten heeft geschonden
tja noem mij één oorlog waar dat niet gebeurd (is)

Bommen bovenop tienduizenden onschuldigen...
Dus jij geloofd werkelijk dat de legerleiding in Israël 's morgens opstaat en zegt, kom we gaan eens wat onschuldige burgers bombarderen.

Neem van mij aan dat Israël er geen enkel belang bij heeft om genocide te plegen. Er is ook totaal geen sprake van genocide, maar de Palestijnse propaganda machine is er alles aan gelegen om het te laten lijken of er sprake is van genocide. Want wat is er mooier dan je vijand op die manier in een kwaad daglicht te stellen. Waarom denk je dat we vooral (fake) foto's te zien krijgen van dode kinderen? Zelfde reden waarom hulporganisaties als ze een inzameling houden voor Afrika altijd foto's laten zien van zielige kinderen.

Van mij mogen ze heel Gaza ontruimen en aan Israël geven. Laat Iran, de grote financier van de Hamas terroristen de Palestijnen maar opvangen.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik zeg ook niet dat er geen ramp plaatsvindt in Gaza. Heel erg, maar had simpel voorkomen kunnen worden als het Palestijnse volk Hamas de ruimte niet had gegeven om tunnels te graven, zich te verstoppen onder ziekenhuizen en woonwijken en geen ruimte gaf aan terroristen om raketten af te schieten op onschuldige Israëlische burgers.
Dit is wel wat makkelijk natuurlijk. De Palestijnse bevolking had hamas maar tegen moeten houden, net zoals de Israëlische bevolking Netanyahu moet tegenhouden? Of de Russische bevolking Poetin? Of de Nederlandse bevolking Wilders? Mensen maken vaak geen verstandige keuzes maar machtspolitieke systemen zijn complex en ik vind het te makkelijk om een heel volk verantwoordelijk te stellen voor de daden van een leider of groepering. Met deze redenering kun je de israeliers net zo goed verwijten dat ze deze situatie aan zichzelf hebben te danken, hadden ze immers maar een leider moeten kiezen die geen persoonlijke trauma heeft van de Palestijnen en bewust een conflictsituatie heeft gecreëerd.
Dus jij geloofd werkelijk dat de legerleiding in Israël 's morgens opstaat en zegt, kom we gaan eens wat onschuldige burgers bombarderen.
Je kent RockyFlats ook langer dan vandaag en zijn mening is niet bepaald genuanceerd op bepaalde onderwerpen. Ik geloof daarbij niet dat Israël doelgericht zoveel mogelijk burgerslachtoffers maakt maar ik geloof wel dat er een sentiment van haat en minachting heerst richting de palestijnen en dat een burgerdode meer of minder niet echt een prioriteit is voor de legerleiding.
Van mij mogen ze heel Gaza ontruimen en aan Israël geven.
Je mag dit natuurlijk vinden maar dit soort uitspraken verklaren wel waarom dit conflict niet enkel de schuld is van Hamas. Je kunt niet zomaar een stuk land claimen en de mensen die er wonen eraf trappen en dan verwachten dat het volk wat daar woont dan zegt, goh prima we pakken onze rugzak en we zijn weg veel plezier met ons land.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
tja noem mij één oorlog waar dat niet gebeurd (is)
Opzettelijke mensenrechtenschendingen op grote schaal en over tientallen jaren, daar hebben wij het over.
Dus jij geloofd werkelijk dat de legerleiding in Israël 's morgens opstaat en zegt, kom we gaan eens wat onschuldige burgers bombarderen.
Hoe kom je erbij dat ik dat geloof? Men zal er wel een 24/7 dienst draaien en voortdurend in actie zijn om naast iedere gedode Hamasstrijder twee of meer onschuldigen af te maken. Zij zijn degenen die het uitvoeren, en dat ze dat doen, daarom gaat het. Ze weten hoeveel onschuldigen dat het leven kost, maar dat interesseert ze kennelijk niet. En dat het jou ook niets interesseert, of in ieder geval niet zodanig om met mij te vinden dat het moet stoppen, dat is voor mij een klap. En dat meen ik oprecht.
Neem van mij aan dat Israël er geen enkel belang bij heeft om genocide te plegen. Er is ook totaal geen sprake van genocide, maar de Palestijnse propaganda machine is er alles aan gelegen om het te laten lijken of er sprake is van genocide.
Het is het onnodig en doelbewust ombrengen van grote aantallen mensen van een groep, en dat doet men. Hamas en al het andere gelijk mee. Netanyahu zei ook, alle Palestijnen als "schuldig" te beschouwen, en handelt dienovereenkomstig. Het internationaal strafhof heeft niet voor niets maatregelen gevorderd. Dat, vind jij nog wel normaal?
Want wat is er mooier dan je vijand op die manier in een kwaad daglicht te stellen.
De Joden beweren ook dat er in Auschwitz gaskamers in bedrijf waren, maar er zijn er die dat ontkennen. https://historianet.nl/oorlog/tweede-wereldoorlog/de-holocaust/bewering-geen-bewijzen-van-gaskamers
Je weet dan nu een beetje hoe ik mij voel, bij een ontkenning van vaststaande feiten. Ietwat ontgoocheld en verdrietig.
Waarom denk je dat we vooral (fake) foto's te zien krijgen van dode kinderen? Zelfde reden waarom hulporganisaties als ze een inzameling houden voor Afrika altijd foto's laten zien van zielige kinderen.
Ik weet niet of dat er veel zijn. En het zal mij toch wel een volkomen rotzorg zijn hoeveel fake foto's er in omloop zijn. Het gaat hier niet om de perverse genoegens van photoshoppers. Met foto's van de 17.000 onschuldige vrouwen en kinderen zijn er toch wel aardig wat wanden te vullen, en nog is het niet genoeg? Of waren het "slechts" 15.000 onschuldigen, of helemaal geen?! Waar worden we hier onpasselijk van, van onschuldige doden of van fake foto's?
Prioriteren, is kennelijk ook een vak.
Van mij mogen ze heel Gaza ontruimen en aan Israël geven. Laat Iran, de grote financier van de Hamas terroristen de Palestijnen maar opvangen.
Voor jou zijn alle Palestijnen schuldig, rechtenloos en feitelijk niet veel meer dan beesten? Slachtvee dat getransporteerd mag worden? Ik ben sprakeloos, echt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Je kent RockyFlats ook langer dan vandaag en zijn mening is niet bepaald genuanceerd op bepaalde onderwerpen.
@Henk88 , zo komt het soms over wellicht, maar dan is het vaak prikkelend bedoeld en harder aangezet tegenover tamelijk extreme uitingen. Zie ik dat men 32.000 mensen ombrengt om misschien 8.000 Hamas strijders daaronder te doden, dan noem ik dat graag wat het is: crimineel. Niet genuanceerd, waar er gewoonweg geen ruimte is voor nuance.
Ik geloof daarbij niet dat Israël doelgericht zoveel mogelijk burgerslachtoffers maakt
Niet doelgericht zoveel mogelijk, maar wel heel bewust en onnodig extreem veel. Men weet wat men er zelf aanricht, maar vindt het dat waard. Onbegrijpelijk.

Bedankt voor jouw humane insteek, trouwens. Wat heel gewoon zou moeten zijn, zelfs op een prepper-forum, daar zie ik mij nu anderen voor complementeren. Een verruwing van de samenleving zal wel de oorzaak zijn, waar niet iedereen aan mee doet gelukkig👍
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
maar wel heel bewust en onnodig extreem veel
Men zal er wel een 24/7 dienst draaien en voortdurend in actie zijn om naast iedere gedode Hamasstrijder twee of meer onschuldigen af te maken.

Nou kom maar op met dat bewijs dan dat Israël bewust en opzettelijk burger slachtoffers maakt.

En dat het jou ook niets interesseert,
Misschien moet je leren lezen

De Palestijnse bevolking had hamas maar tegen moeten houden, net zoals de Israëlische bevolking Netanyahu moet tegenhouden?

Rare vergelijking. Wanneer je Hamas terroristen toestaat dat ze zich schuilhouden in je woning, ziekenhuizen en scholen is dat even iets anders dan dat de democratisch gekozen regering van je land iets doet waar je het niet mee eens bent. Overigens zijn die protesten tegen Netanyahu er wel degelijk en de kans is groot dat het niet lang duurt voor hij op mag rotten. Het overgrote deel van de bevolking staat allang niet meer achter hem.

Nogmaals dit alles was niet gebeurd als Hamas geen onschuldige joodse kinderen had verkracht, vermoord en door de straten had gesleept. Geen gijzelaars gemaakt had die ze vervolgens gemarteld hebben. Waarbij een groot deel van de 'onschuldige' Palestijnen stonden te juichen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Nou kom maar op met dat bewijs dan dat Israël het bewust en opzettelijk burger slachtoffers maakt.
@phtvs , je denkt toch niet dat ik gek ben? En dan ook nog bewijzen dat de zon schijnt zeker?

Laat een ieder die meent dat de extensieve berichtgevingen hierover in alle media fake zijn, dat Israël zich niet bewust is van wat het allemaal aanricht, en dat vliegtuigen per ongeluk bommen laten vallen, zich maar melden.

Dan kunnen we ons daar eerst samen over verbazen.
Misschien moet je leren lezen
Hoe bedoel je dat? Wat heb ik gemist?
 

Henk88

Diehard Prepper
Rare vergelijking. Wanneer je Hamas terroristen toestaat dat ze zich schuilhouden in je woning, ziekenhuizen en scholen is dat even iets anders dan dat de democratisch gekozen regering van je land iets doet waar je het niet mee eens bent. Overigens zijn die protesten tegen Netanyahu er wel degelijk en de kans is groot dat het niet lang duurt voor hij op mag rotten. Het overgrote deel van de bevolking staat allang niet meer achter hem.
Maar je zegt het zelf al, die Palestijnen hebben geen keuze, die hebben niet eens kiesrecht in Gaza. Denk je nou echt dat de meerderheid van de Palestijnse bevolking in Gaza achter Hamas staat of deze situatie wilde? Ze worden daartoe toch gewoon gedwongen, als Hamas voor je huis staat met gewapende mannen met het verzoek om een tunnel te graven, hoe ga je dat dan weigeren? Daarbij is Gaza al jaren een soort openlucht gevangenis, dus vluchten/verhuizen is ook niet zomaar mogelijk als je het niet eens bent met het regime.

Kijk, het is walgelijk wat er op 7 oktober is gebeurd en het is logisch en terecht dat Israël de verantwoordelijken daarvoor wil bestraffen. Maar het is gewoon niet terecht om alle Palestijnen in Gaza hiervoor verantwoordelijk te houden en het is ook niet terecht om 7 oktober als een geïsoleerd incident te zien. Israël provoceert ook gewoon, kijk bijvoorbeeld naar de behandeling en berechting van Palestijnen in Israël of het landjepik op de westelijke Jordaanoever, dat was ook voor 7 oktober al een probleem. En nee, dat is geen excuus om de daden van Hamas goed te praten maar het zou wel moeten helpen om zaken te nuanceren en in te zien dat Israël ook bloed aan hun handen heeft.
 

RockyFlats

Ruttaan
Rare vergelijking. Wanneer je Hamas terroristen toestaat dat ze zich schuilhouden in je woning, ziekenhuizen en scholen is dat even iets anders dan dat de democratisch gekozen regering van je land iets doet waar je het niet mee eens bent.
Daar dachten toch wel wat verzetsgroepen en personen anders over, in bijvoorbeeld NAZI Duitsland.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Weiße_Rose
https://www.lpb-bw.de/georg-elser-dossier
Hitler werd ook democratisch gekozen en had een bevolkingsgroep ook liever weg of dood. Ik zie wel parallellen, en ik wil maar zeggen: "democratisch gekozen" behoedt niet voor crimineel handelen en sommige leiders kan men beter "weg" hebben.
Overigens zijn die protesten tegen Netanyahu er wel degelijk en de kans is groot dat het niet lang duurt voor hij op mag rotten. Het overgrote deel van de bevolking staat allang niet meer achter hem.
Waarom eigenlijk, omdat men door begint te krijgen dat Israël fout bezig is misschien? Dat ze die zionisten er dan niet meteen uitgooien, zeg. De Palestijnen kunnen dat immers ook met hun Hamas????!
Nogmaals dit alles was niet gebeurd als Hamas geen onschuldige joodse kinderen had verkracht, vermoord en door de straten had gesleept. Geen gijzelaars gemaakt had die ze vervolgens gemarteld hebben. Waarbij een groot deel van de 'onschuldige' Palestijnen stonden te juichen.
Het had niet gebeurd als de zionisten er in 1948 geen inheemsen hadden verdrongen, en als er een eind had gekomen aan alle wandaden sindsdien. Zo lust ik er nog wel een paar.

Je redeneert vanuit een ongelukkig gebeuren waarbij ongeveer 1.200 mensen zijn omgebracht door zwart. Dat geschiedde echter na een ongelukkige 8 jaren waarin er 6.000 zijn omgebracht door wit. Nu zijn er weer 32.000 vermoord door wit.
Is het dan nu het wachten op zwart die er straks 150.000 vermoordt, vanuit eenzelfde "logica" als die van jou nu?

Een potje dammen als een dolle, tot alle stenen op zijn en alle Palestijnen kapot zijn?

Ik zeg het nog maar eens: het is al jarenlang een heen en weer, waarbij Israël ruim het meeste bloed aan de handen heeft. Dat gewoonweg niet willen zien, vind ik eigenaardig en ietwat beangstigend.

Voor de 6.000 was er evenmin een excuus als voor de 1200 en nu de 32.000. Stoppen met die kortzichtigheid en stevig navelstaren, zou ik toch wel vrijblijvend adviseren.
 
Bovenaan