• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kachelbrandstof in olielamp?

RonDoe

Senior Prepper
Beste allen, ik heb twee 'Zibro Karmin-kachels' en degene die ik onlangs gekocht heb, werkt uitstekend. Op vol vermogen kan hij makkelijk mijn hele woongedeelte verwarmen. Ik heb er 200 liter brandstof bij.
Nu heb ik ook nog een ander model, eerder gekocht, zit trouwens nog steeds in de doos en is met de verhuisboedel meegekomen en daar heb ik ook nog brandstof bij.
Kan ik die brandstof trouwens gewoon gebruiken in een olielamp? En wat is een goede olielamp (dus niet eentje van 2 knaken in een bazar)? Heeft iemand er ervaring mee?

Greetz, Ron.
 

Highway

Last (wo)man standing
Ja kan, dat doe ik ook altijd. Gewoon door elkaar te gebruiken. Ik haal soms olie in Belgie aan de pomp voor rond de 1 euro/liter.
 

petroman

SHTF Expert
Waarvoor een olielamp, voor licht of voor licht waar je wat bij kan zien of licht waar je bij kan werken ?
Binnen of buiten gebruik ?
Ben je handig of niet ?
Dus zoek je een tafellamp om bij te dineren, een aladdin gloeikouslamp, een feuerhand stormlantaren of een petromax 500 ?

Een olielamp is zoooo 2015 ...:fluit:
 

RonDoe

Senior Prepper
@Highway : thanks. @Flos : geen idee hoe oud je bent, maar vroeger, toen ik nog jong was (en de dieren nog konden praten) ;) waren twee knaken twee rijksdaalders, dus twee keer twee gulden en vijftig cent oftewel 5 gulden. Tegenwoordig zouden we zeggen iets meer dan 2 euro.

@petroman : ik was / ben zeevisser (met de hengel) en ik heb altijd een Petromax gehad om 's nachts op het strand te kunnen vissen. Die is ooit 'kwijtgeraakt'.
Ik heb alleen een olielamp nodig om mijn woonkamer te kunnen verlichten. Ik wil er (liever) niet bij werken en dus lijkt zo'n Feuerhand stormlantaarn me wel wat.
Ergens volgend jaar wil ik weer een nieuwe Petromax aanschaffen, maar vooral om weer te kunnen vissen (of 's nachts mijn vallei te kunnen verlichten).

Ik heb een generator en ik ga volgend jaar een tweede (alternatief) stroomcircuitje aan te leggen zodat ik, als ik stroomstoring heb, toch energie kan gebruiken. Maar sowieso vind ik allerlei verschillende bronnen voor licht, warmte en kunnen koken wel handig.
 

AWOL

Prepper goeroe
@RonDoe alhoewel ik de Feuerhands leuke en betrouwbare lampen vind is de lichtopbrengst toch wel erg karig. Voor noodgevallen prima maar als je die iedere avond voor verlichting wil gebruiken dan zou ik er direct minimaal 3 kopen.
Een tafel olielamp brengt dan meer licht op in mijn ervaring.
 

Flos

SHTF Expert
@RonDoe ik heb nooit rijksdaalders gulden of centen gekend als eigen betaal middel. Dus ook geen knaken.
Bij mij waren het franken en centimes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Ergens volgend jaar wil ik weer een nieuwe Petromax aanschaffen, maar vooral om weer te kunnen vissen (of 's nachts mijn vallei te kunnen verlichten).

Goed idee op zich maar ik zou geen nieuwe kopen.
Probeer een ex BW ongebruikt met stalen opbergkist te scoren.
Sietsma adverteerd er nog altijd mee.
 

Dorpsgek

Survivor
Zelf gebruik ik petroleum uit Belgie. Kost een fractie daar dan wanneer je het in Nederland koopt. Heb van horen zeggen dat lampenolie een andere verbrandingstemperatuur heeft. Beter dat je echte petroleum gebruikt. Spreek mij tegen wanneer ik lieg :)
 

AWOL

Prepper goeroe
Nog een zucht....

Ik een heel stuk gedicht (< link) heb over de verschillen in wat men in de volksmond "petroleum" noemt.
Staat verstopt onder: Vuur, Verwarming, Verlichting en Energie

Je link klopt denk ik niet want die verwijst naar een treffen in het verleden en het forum is alleen in het Duits. Welk stuk heb jij gedicht dan?
 
Bovenaan