• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

kalkoenen groot kweken voor de slacht.

Flos

SHTF Expert
De derde vrijdag van september van het afgelopen jaar kocht ik 3 kalkoen kuikens. Eind september stopte mijn leverancier er mee dus ik had er 3 van de laatste.
De eerste week werden de kuikens opgesloten in hun hok om het gewoon te worden.
De kuikens waren zo een 20 tal cm groot wat ze toen wogen weet ik niet . Ik heb er nooit aan gedacht ze te wegen.
In hun hok ligt een dikke laag stroo voor te slapen een en ze hebben een voederplaats afzonderlijke.
Na de eerste week mogen ze buiten het was mooi weer en droog.
Elke avond moesten ze terug hun hok in. Omdat kalkoenen niet tegen regen kunnen jaagde ik ze ook hun hok in als het ging regen.
De eerste dagen kregen ze kuikenmeel gekocht bij de kalkoen verkopen omdat ze dat gewoon waren.
Langzaam mengde ik dat met het meel dat ik normaal aan mijn kippe kuikens geef. Ook met de tijd deed ik er aangekocht graan bij . Dit omdat ik er geen pap kalkoenen wouw van maken. Later ging er ook mais meel en gebroken mais en tarwe bij uit eigen voorraad.
En de kalkoenen bleven groeien. In de hoogte toch maar veel minder in de breedte.
Naast hun rantsoen meel en graan kregen ze ook ht onkruid uit mijn tuin maar ook hebben ze tientallen courgettes op gegeten. Veel kleintjes maar ook een paar hele grote. Daar waren ze verlekkerd op.
Maar eind november was het toch tijd dat er wat vlees aan kwam. Ik ging naar de aardappel boer en kocht voederaardappelen. Dit zijn krieltjes te klein voor te verkopen of aardappelen met een stukje af. Een zak van 25kg koste mij 1€ en ze hebben er zo 4 naar binnen gespeeld.
In het begin wat moeizaam zelfs met graan er boven op gestrooid duurde het 2 dagen voor ze er een kg op hadden.
De laatste weken eten ze er met zijn drieën 5kg op een halve emmer graan een half brood en de restjes uit de keuken.
Hoeveel ze wegen dat weet ik morgen. Dan is het hun laatste dag.
20170103_085241.jpg
 
D

Deleted member 1159

Gast
Ja lekker

Je vetelde dat je de kuikens gekocht had, ik broed regelmatig eieren uit (voornamelijk kwartels) Is echt niet moeilijk, en broedeieren van kalkoenen zijn gemakkelijk aan te komen, en kosten bijna niets (+/- 50 cent) Mischien idee voor als het vlees je erg smaakt
 

Flos

SHTF Expert
@JohnVonSchutz ze gaan alle drie gelijk over het mes. Een kalkoen is een roedel dieren er een slacht gaan de andere treuren. En dan ook minder eten dus vermageren.
Er word een deel van het vlees aan naaste familie gegeven. Mijn moeder schoonouders enzo.
Van de levers maak ik paté. Ik ben van plan brochettes te maken. Ook kalkoen stoofpotje. Gehakt ook voor bij de spaghetti.
Van de botten ga ik bouillon trekken voor soep. En misschien nog meer dingen.
@joog je bent hier nog niet lang dus ik vergeef het jou. Maar ik broed ook kwartels fazanten kippen in een broed machine ook onder een kriel kipje.
 
F

frans81

Gast
Ja lekker

Je vetelde dat je de kuikens gekocht had, ik broed regelmatig eieren uit (voornamelijk kwartels) Is echt niet moeilijk, en broedeieren van kalkoenen zijn gemakkelijk aan te komen, en kosten bijna niets (+/- 50 cent) Mischien idee voor als het vlees je erg smaakt


Let op hoe je de tekst samenstelt " Ik broed regelmatig eieren uit " Haha
ER zijn er die daar meteen gebruik van gaan maken . In de Humoristische zin :)
 
D

Deleted member 1159

Gast
@JohnVonSchutz ze gaan alle drie gelijk over het mes. Een kalkoen is een roedel dieren er een slacht gaan de andere treuren. En dan ook minder eten dus vermageren.
Er word een deel van het vlees aan naaste familie gegeven. Mijn moeder schoonouders enzo.
Van de levers maak ik paté. Ik ben van plan brochettes te maken. Ook kalkoen stoofpotje. Gehakt ook voor bij de spaghetti.
Van de botten ga ik bouillon trekken voor soep. En misschien nog meer dingen.
@joog je bent hier nog niet lang dus ik vergeef het jou. Maar ik broed ook kwartels fazanten kippen in een broed machine ook onder een kriel kipje.


Ja alleen aan de ruimte die je op de foto ziet vd dieren, had ik wel kunnen bedenken dat je meer met pluimvee doet

:oops:
 
D

Deleted member 1159

Gast
Let op hoe je de tekst samenstelt " Ik broed regelmatig eieren uit " Haha
ER zijn er die daar meteen gebruik van gaan maken . In de Humoristische zin :)

Kan wel wat hebben frans, je hebt ook gelijk, niet zo'n slimme opmerking :D
 
D

Deleted member 1159

Gast

JohnVonSchutz

Senior Prepper
Is het echt zo makkelijk, en snel klaar? 5 uur in de oven, op de laagste stand, en dan heb je jerky? Is dit dan ook houdbaar buiten de koeling?


Ja zoiets. De tijd hangt erg af van de dikte. Hoe dunner hoe sneller.

En je zou het idd buiten de koelkast moeten kunnen bewaren.
Ik zal de volgende keer een stuk testen om te zien hoelang het duurt voordat het niet meer goed is.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ja zoiets. De tijd hangt erg af van de dikte. Hoe dunner hoe sneller.

En je zou het idd buiten de koelkast moeten kunnen bewaren.
Ik zal de volgende keer een stuk testen om te zien hoelang het duurt voordat het niet meer goed is.
Veel succes. Het lukt mij nooit om zelfgemaakte beef jerky zo lang te laten liggen dat het bederft. Mijn ervaring is wel dat als het kan ademen en niet in de koelkast ligt het erg lang goed blijft.

Op onderstaande site wat info over het bewaren van beef jerky en billtong

http://www.beefjerkykopen.nl/index.php?p=92
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

JohnVonSchutz

Senior Prepper
Veel succes. Het lukt mij nooit om zelfgemaakte beef jerky zo lang te laten liggen dat het bederft. Mijn ervaring is wel dat als het kan ademen en niet in de koelkast ligt het erg lang goed blijft.

Op onderstaande site wat info over het bewaren van beef jerky en billtong

http://www.beefjerkykopen.nl/index.php?p=92

Precies de reden waarom ik het nog niet weet, omdat het onweerstaanbaar lekker is en het niet langer dan een week duurt voordat alles op is
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Flos

SHTF Expert
Ook dit jaar staat het vetmesten van drie kalkoenen op het programma. Ik heb ze eigenlijk al 3 weken . En bij zonnig weer komen ze al buiten. Ik heb vandaag 25kg aardappelen gekocht . Vanaf morgen staat er ook gekookte aardappel op hun menu.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
De aardappelen lusten ze nog niet. Ze hebben nog te veel groen. Vooral voederkool. Ik geef ze de bladeren. De stengels zijn voor de konijen.
En ja @zonnebrood kalkoen sate heb ik vorig jaar ook gemaakt.
Stukje kalkoen vlees stukje ui kalkoen vlees stukje rode paprika kalkoen vlees stukje spek kalkoen vlees paprika kalkoen vlees ui kalkoen vlees. Dit alles op een stokje en goed gekruid met kippe kruiden. Gebakken op de gril . Lekker met rijst.
 
Bovenaan