• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kan olivewood tegen vorst?

Sunka

Prepper
Laatst bewerkt:
@Stuudje Aha, nou ik bekrijp. Ik heb al gemerkt dat mensen hulpvaardig zijn, dus ik wil niet per se aandacht trekken. Ik pas me graag aan aan 'het beleid'.

Maar wat is het Nederlandse woord voor 'burl'?

Na enig tevergeefs zoeken op de bekende koekel-translate, mijnwoordenboek, etc, vond ik het antwoord op linguee.nl (nooit van gehoord, maar waard om te onthouden dus): wortelhout.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Stuudje ,@Sunka wat betreft olie , was of vetten , ik ga me daar niet mee bemoeien:D want ik weet er weinig of niets van .
Wat betreft het te gebruiken als middel om hout te beschermen bij dingen die je alledaags gebruikt geldt toch dat je regelmatig
zo'n heft van een '' nieuwe laag ''zal moeten voorzien . Dus zo nu en dan een oliebadje kan geen kwaad .Wat betreft vernissen @Stuudje
ook hiervoor geldt dat er beschadigingen op zullen treden (lak zelfs op urethaan basis en deze zijn erg hard en kras werend) en zul je
het toch moeten bij houden . @Sunka als je alles op safe wilt spelen neem je een mes met een heft van Ebben hout of Coromandel (is ook
een soort ebbenhout ) of Cocobolo ed dit heeft geen onderhoud nodig , het hout bevat zoveel eigen vetten en de meeste zijn erg slijtvast .
Maar gewoon je mes met olijfhouten heft zal ook zeker jaren meegaan ,zelfs onbehandeld :cool:
gr will
 

Sunka

Prepper
Dank @Wafels . Leerzame woorden. Ik zit naar allerlei materialen voor heften te kijken, en hou net zoveel van mooie micarta als hout.
Nog mooier is levend hout!
 

Wafels

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Sunka wat hout en kunststoffen betreft , mijn Spiderco heeft een kunststof heft en ik heb ook een zelfgemaakt mesje met een houten heft , dit laatste heeft voor mij toch de voorkeur want als hout nat wordt ,wordt het niet glibberig ,eerder wat stroever wat wel prettig is en inderdaad hout leeft .

Mocht je hout zoeken voor een heft zou ik toch gaan voor een hardhout met olie erin , een Ebben , Cocobolo , Palissander of zo , maar ook van een mooi stuk perenhout kan je goed een heft maken .Vroeger werden de werkmessen van de boeren hier in Zeeland uit Palmhout (buxeshout ) gesneden , maar ook werd wel Perenhout gebruikt
(dit soort hout is heel goed als hout voor een houtsnijder ,vanwege dat het nagenoeg geen nerf heeft maar het is een stuk zachter als Buxus hout ) ( http://www.zeeuwseankers.nl/nl-NL/verhaal/697/het-paeremes )
hier nog een site mbt houtsoorten http://www.sutacelot.nl/houtsoorten.htm
Wat betreft hout , bomen die langzaam groeien hebben een meer vaste en vaak een fijnere structuur als
bomen die snel groeien .Een dennenboom die hoog in de bergen staat en langzaam groeit zal een betere
structuur hebben als bomen hier op de hei .
gr will
 
Bovenaan