• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Katadyn mini of pocket in bob?

DirtyDutchman

Senior Prepper
Haai! Ik heb het idee om voor mijn BOB een Katadyn Mini te kopen, er zit momenteel al een Katadyn Pocket in, maar deze wil ik dan naar mijn bug in koffer verplaatsen. Dan heb ik ook meteen een back up zeg maar. Wat vinden jullie van dit idee? Is dit handig of kan ik beter de Pocket in mijn BOB houden? En is er toevallig iemand die ervaringen heeft met de Mini? Alvast bedankt!
 

Ray

SHTF Expert
Haai! Ik heb het idee om voor mijn BOB een Katadyn Mini te kopen, er zit momenteel al een Katadyn Pocket in, maar deze wil ik dan naar mijn bug in koffer verplaatsen. Dan heb ik ook meteen een back up zeg maar. Wat vinden jullie van dit idee? Is dit handig of kan ik beter de Pocket in mijn BOB houden? En is er toevallig iemand die ervaringen heeft met de Mini? Alvast bedankt!

Tegenwoordig heeft de holle vezel techniek de keramische filters ingehaald. Vandaar dat mijn eerste keuze geen Katadyn meer zou zijn. Voor in de BOB is een Sawyer mini erg handig. Kleiner, goedkoper, degelijker, geen bewegende delen en gaat veel langer mee.
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Tegenwoordig heeft de holle vezel techniek de keramische filters ingehaald. Vandaar dat mijn eerste keuze geen Katadyn meer zou zijn. Voor in de BOB is een Sawyer mini erg handig. Kleiner, goedkoper, degelijker, geen bewegende delen en gaat veel langer mee.
Hmm daar heb je op zich wel een punt indd, heb zelf ook al wel naar die sawyers zitten kijken.. Zijn ze echt zo veel beter dan de katadyns? Ik vind persoonlijk zo'n pomp filter wel een fijn systeem, en die sawyer lijkt mij wel langzaam met filteren, maar misschien heb ik het mis.
 

Ray

SHTF Expert
Hmm daar heb je op zich wel een punt indd, heb zelf ook al wel naar die sawyers zitten kijken.. Zijn ze echt zo veel beter dan de katadyns? Ik vind persoonlijk zo'n pomp filter wel een fijn systeem, en die sawyer lijkt mij wel langzaam met filteren, maar misschien heb ik het mis.

Zo'n Katadyn is ook effe prutsen in gebruik, helemaal het onderhoud. Met de Sawyer of wat voor filter dan ook niet anders. Kan me voorstellen dat je neigt naar het systeem wat je al kent en ook prima werkt. :)

Leuke aan de Sawyer vind ik dat het zo'n simpel basis 'lego' elementje is. Knijpzak of petfles kan, maar ook inline gebruik of als zwaartekrachtfilter. Zelf gebruik ik al een paar jaar de sawyer squeeze (grotere broertje van de mini). Ongetwijfeld zal de doorstroom daarbij makkelijker zijn dan bij de mini, maar ik heb het verschil nooit getest.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Zo'n Katadyn is ook effe prutsen in gebruik, helemaal het onderhoud. Met de Sawyer of wat voor filter dan ook niet anders. Kan me voorstellen dat je neigt naar het systeem wat je al kent en ook prima werkt. :)

Leuke aan de Sawyer vind ik dat het zo'n simpel basis 'lego' elementje is. Knijpzak of petfles kan, maar ook inline gebruik of als zwaartekrachtfilter. Zelf gebruik ik al een paar jaar de sawyer squeeze (grotere broertje van de mini). Ongetwijfeld zal de doorstroom daarbij makkelijker zijn dan bij de mini, maar ik heb het verschil nooit getest.

Je mag mijn mini wel een keer "testen".
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Tegenwoordig heeft de holle vezel techniek de keramische filters ingehaald. Vandaar dat mijn eerste keuze geen Katadyn meer zou zijn. Voor in de BOB is een Sawyer mini erg handig. Kleiner, goedkoper, degelijker, geen bewegende delen en gaat veel langer mee.

Ray, benieuwd wat je van de Katadyn Hiker Pro specs vindt (zonder deze getest te hebben).

Dit is een pompfilter, net zoals de Katadyn Pocket, maar een andere filter techniek met glasvezel en door het actieve koolstof ook beter tegen een vieze smaak van het water en chemicaliën.
 

Ray

SHTF Expert
Ray, benieuwd wat je van de Katadyn Hiker Pro specs vindt (zonder deze getest te hebben).

Dit is een pompfilter, net zoals de Katadyn Pocket, maar een andere filter techniek met glasvezel en door het actieve koolstof ook beter tegen een vieze smaak van het water en chemicaliën.
Gelukkig is Katadyn met de tijd mee inmiddels. Weg met de breekbare bloempot. Het gebruikte deeltjesfilter is nu van glasvezel met 0,2 micro, wat volstaat voor het filteren van schadelijke micro organismen. Het maximaal aantal liters wat je kunt filteren met één vervangbare filter valt me wat tegen, 1150 liter, al zal je niet snel in een situatie verkeren die dermate lang duurt dat je daar tegenaan loopt.

Pompen ipv zwaartekracht of knijpen in een zak of petfles kan zo z'n voordelen hebben in sommige situaties, pompjes kunnen echter wel stuk, afsluitingen die slijten door zand in 't water, dus reserve ringetjes en smeermiddel mee. (wordt ook aangeraden in de handleiding)

Actieve kool klinkt vaak als het toverwoord, want het zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de smaak van het water, echter is de levensduur extreem kort. In draagbare filters kan het al 'opgebruikt' zijn na 5 liter uit een drekkige sloot. De mate waarin het chemicaliën en zware metalen filtert valt in de praktijk enorm tegen, vanwege het korte contact met de actieve kool. Bij dit filter is er geen aparte actieve kool 'module', die je kunt vervangen.

Wat je niet in specificaties kunt aflezen de mate waarin het filter blijft werken als hij flink vervuild water voor z'n kiezen krijgt. Hoe snel neemt de capaciteit af en slibt het filter vol? Helaas is bij dit filter geen mogelijkheid tot terugspoelen, alleen vervangen.

Ik ben bang dat het een vrij dure oplossing is, zou ik af moeten gaan op mijn eigen gebruik van een rugzak waterfilter de laatste jaren. Onderhoudssetje, een paar filters en wellicht inmiddels een hele pompsectie vervangen (allen worden na geleverd door Katadyn).
 
Bovenaan