• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kiwi plant / struik onderhoud / bemesting

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wie kan er enkele nuttige tips geven omtrent onderhoud / verzorging van de Kiwi plant / struik . Dit gebaseerd op eigen ervaring .
Het is 1 grote mannelijke plant en de ander is " raar raar " tweeslachtig . Tweeslachtige planten zijn er , maar waarom dan verkopen met mannelijke :confused:

Is zo verkocht bij Intratuin .
Struik hangt dit jaar bomvol vruchten .
De vruchten lijken dit jaar iets groter te worden . Vorig jaar veel kleintjes van 3 a 4 cm.
Dit jaar wel bijgemest met Koemest korrels .


20160706_201142.jpg 20160706_201222.jpg 20160706_201119.jpg 20160706_201135.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het valt me op dat er erg veel blad aan zit en de vruchten vrij donker hangen. In de kiwi en druiventeelt haal je regelmatig uitlopers en blad weg, soms zelfs als er al vrucht aanzit(dan laat je de beste tak zitten en verwijder je de minder goede)...om zo de vruchten die overblijven licht en ruimte en energie te geven(al dat blad wat je weghaalt daarvan gaat de energie nu IN de vruchten zitten) Doordat je vruchten na snoeien meer energie krijgen, zullen ze ook groter en smaakvoller worden.
Heb je al gesnoeid, en blad verwijderd?
 
F

frans81

Gast
Het valt me op dat er erg veel blad aan zit en de vruchten vrij donker hangen. In de kiwi en druiventeelt haal je regelmatig uitlopers en blad weg, soms zelfs als er al vrucht aanzit(dan laat je de beste tak zitten en verwijder je de minder goede)...om zo de vruchten die overblijven licht en ruimte en energie te geven(al dat blad wat je weghaalt daarvan gaat de energie nu IN de vruchten zitten) Doordat je vruchten na snoeien meer energie krijgen, zullen ze ook groter en smaakvoller worden.
Heb je al gesnoeid, en blad verwijderd?

Nee totaal niet gesnoeid .
Ook geen bladsnoei .
Iemand vertelde mij dat dat nu niet mocht .
Ik twijfelde omtrent zijn raad en plaatste dit bericht .
 

Erny

Last (wo)man standing
F

frans81

Gast
Als de sapstroom net op gang komt, dán mag je niet snoeien. Doe je dat wel dan verzwak je de plant.
Vanaf juni/juli kan je prima snoeien, blad weghalen, en in november/december snoei je de vorm weer terug in de plant.
Verder is het als druif en kiwi zichtbaar ontwikkeld zijn, een kwestie van continu snoeiwerk om de zon op de vrucht te houden.

@Stuudje bedankt ;)
;)

Heb ik morgen wat te doen ;)
 
F

frans81

Gast
Ik zou nu niet ineens als een druk baasje alle blad wegsnoeien....lees je eerst in in alle kiwisnoeitips! Er moet ook blad overblijven, je zou zo je plant kapot kunnen snoeien als je eraan begint zonder kennis van zaken.
http://www.houtwal.be/vakartikels/bijzonder_winterhard/kiwiplant_snoei.htm

Zet alvast december in je agenda voor de wintersnoei.

Als een kip zonder kop zou ik het zowiezo niet doen :lol:
Eerst de nieuwe en inmiddels lange scheuten eruit .
Dan even kijken waar veel blad in de weg zit .
En eerst maar even weer wat doorlezen .;)
 
F

frans81

Gast
Vandaag even blad geplukt en lange uitlopers ingekort .
Ook een paar trosjes met beschadigde jonge vruchten verwijderd .
Het lijkt bijna of het behaarde gedeelte is weggeknaagt ??

20160707_193422.jpg 20160707_193444.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik gok na al dat natte weer op een schimmel. Veel bessen en vruchten hebben daar nu last van.

Ik raadje het boek "Groente en fruit encyclopedie" van Luc Dedeene en Guy de Kinder...zoveel info.
Oa over welke mest, welke snoeiwijze, de oogsttijd(november en dan nog na laten rijpen)
 
F

frans81

Gast
Ik gok na al dat natte weer op een schimmel. Veel bessen en vruchten hebben daar nu last van.

Ik raadje het boek "Groente en fruit encyclopedie" van Luc Dedeene en Guy de Kinder...zoveel info.
Oa over welke mest, welke snoeiwijze, de oogsttijd(november en dan nog na laten rijpen)

Ik was er al bang voor met al die nattigheid . Het waren er gelukkig niet veel .
aankomende winter brengen we de struik in model .
We hebben hem zo'n beetje 5 jaar heen laten groeien .
Ik ga aankomende week de pergola's maken waarover we de hoofdtakken gaan leiden .
Drie richtingen op .
Ondanks dat ik een tijdje tuinbouw ( Middelbare , voor ik in dienst ging ) gedaan heb ben ik mijn groene vingers van toen kwijt .
Vooral omtrent snoeien daar is de onzekerheid toegenomen .
Je verleert het zo snel en vooral ook het toen al aangeleerde Biologisch tuinieren .
We hebben een tijd lang bij een Hovenier een stuk grond gehad en hierop pasten we toe waar we op school mee bezigwaren .
Maar toen was ik nog JONG en vol Energie en Motivatie :lol:
Tuinieren en vooral Biologisch waar ik voor ga is een vak apart ;)

Nu zegt mijn rug vaak al nee als ik het tuingereedschap zie :(:(
 
F

frans81

Gast
Ach @frans81 kop op, wat maakt de oogst uit, die dingen zijn toch niet te vreten. :lol:

:rolleyes::rolleyes: Ik ben al blij dat ik ze niet hoef te delen ;) Mijn vrouw lust ze niet :confused:
Al het andere fruit is ook voor mij , wil ze ook niet .
Puur natuur , 100 % bio en dan niet lekker vinden :confused:

Op dit moment zijn zelfs alle Helaas zure kersen voor mij . Kun je nagaan wat voor Humeur ik heb :lol:
 

Ray

SHTF Expert
Intratuin, dat is toch die zaak met alleen 16 tot 18 jarigen in dienst?
Tja, advies vragen bij zo'n keten is een ramp. Bij de Gamma zijn ze ook altijd eindeloos bezig met het zoeken naar een plintentrapje, volgens het hoofdkantoor waren deze ook niet leverbaar. :fluit: :lol:
 
F

frans81

Gast
Intratuin, dat is toch die zaak met alleen 16 tot 18 jarigen in dienst?
Tja, advies vragen bij zo'n keten is een ramp. Bij de Gamma zijn ze ook altijd eindeloos bezig met het zoeken naar een plintentrapje, volgens het hoofdkantoor waren deze ook niet leverbaar. :fluit: :lol:

Ja zoiets . Of ze zeggen gewoon hebben we niet en na vijf minuten haal je het zo uit het rek en loop je richting kassa :confused:
MOTIVATIE en KLANTVRIENDELIJKHEID wat is dat :confused::lol:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Van zure kersen maak je de lekkerste jam! Ik houd daar wel van, dat zure gecombineerd met suiker...nietvan die mierzoete jammen.

Intratuin, volgende keer een (online) kweker zoeken voor je tuindingen en geen tuincentrum.
Tuincentra zijn als supermarkten, die mijd je...als de pest.
Een kweker is deskundig, geeft goede adviezen, kan zo nodig helemaal gifvrij, biologisch en anti-monsanto, wat je wilt. Vaak zijn kwekers kleine Nederlandse familiebedrijven ipv beursgenoteerde multinationals.

Dus...niet meer naar de Intratuin, okee?
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij het Kersenboompje ( Zure kersenboompje ) hing gewoon het verkeerde kaartje . Helaas kom je daar pas jaren later achter zo gauw je de eerste vruchten hebt geproefd ;)
Waarom VRUCHTEN , meervoud ?? Dit omdat je niet weet wat je overkomt bij de smaak van de eerste kers .
Dan heb je nog een tweede en derde nodig om te beseffen dat het werkelijk zo is en dat je er de rest van je leven mee opgescheept zit .
Voordeel ;);) Ze zijn allemaal voor mij :lol:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Van zure kersen maak je de lekkerste jam! Ik houd daar wel van, dat zure gecombineerd met suiker...nietvan die mierzoete jammen.

Intratuin, volgende keer een (online) kweker zoeken voor je tuindingen en geen tuincentrum.
Tuincentra zijn als supermarkten, die mijd je...als de pest.
Een kweker is deskundig, geeft goede adviezen, kan zo nodig helemaal gifvrij, biologisch en anti-monsanto, wat je wilt. Vaak zijn kwekers kleine Nederlandse familiebedrijven ipv beursgenoteerde multinationals.

Dus...niet meer naar de Intratuin, okee?

Mijn Vrouw wou naar Intratuin en ikke niet . Met een vrouw ga je niet in discussie als het om winkelen gaat :lol:
Dat leer je als Man .
Daar komt nog bij dat ik vroeger Stage gelopen heb bij dat toen nog anders hetende bedrijf . Eerst hete dat Thuylshof ( Poels ). Was al groot destijds .
Ook toen was ik al niet kapot van dat nummer zijn . Klantvriendelijkheid was ver te zoeken . Maar toen het Intratuin werd was het hopeloos .
Ik ga er niet graag heen .
 
Bovenaan