• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kleding bug-out: stand-by of niet?

Jasje

Prepper goeroe
Vermoedelijk gaat het grootste deel van ons in eerste instantie uit van een bug-in. En als we de BOB testen dan gaat dat meestal gepaard met aanpassingen zoals het weglaten van (kopie-)waarde papieren en eventuele ruilmiddelen etc.. En je kleed je er waarschijnlijk ook gewoon op dan.
bugoutjackettrans2.png
Een bug-out kan ook gepaard gaan met een scenario waarbij je ergens anders terecht komt dan je aanvankelijk in de planning had. Een overvolle noodopvang in een sporthal, school aula of iets dergelijks kan maar zo.

Indien je onverhoopt weg moet in de kleren die je op dat moment aan hebt is niet altijd handig, (tenzij je werk of hobbykleding misschien wel geschikt is). Zelf hecht ik nogal waarde aan goede schoenen en die staan dan ook stand-by. Hoe doen jullie dat? Hebben jullie wat apart klaarliggen of zit het al in je (bus-/zondagse-/ghb)BOB?

Mijn vraag is dus niet zo zeer wat je specifiek aan hebt/doet (ook interessant hoor) maar vooral of je het georganiseerd hebt en zoja hoe?

 

zonnebrood

Mankinds only hope
Over het algemeen is de kleding die we beide dragen bug out proof, weg gaan zonder jas en trui in de auto doen we eigenlijk nooit dus daar kan het iig niet mis gaan.

Schoenen staan eigenlijk naast de trap bij de schoenendroger, de wandelschoenen dragen we dan ook dagelijks. Wel aan gepast op het seizoen.

Naar een feestje nemen we sowieso altijd een tasje mee met "normale" kleding, niet alleen vanwege een bug out maar ook omdat meneer Zonnebrood en ik ons beide niet op het gemak voelen in nette kleding :p
 

Niels

Mankinds only hope
Als ik niet dicht bij huis ben is het meestal voor werk, en heb ik redelijk hufterproofkleding aan (en GHB bij me),
alles in mijn regio ga ik vanuit dat ik eerst langs huis ga voor natuurlijk ook de BOB.
Thuis heb ik mijn welbekende groene (niet camo) kleding liggen, en eigenlijk leuk nu je er over begint,
ik besef me nu dat ik die kleding altijd schoon kant en klaar heb liggen, misschien deels voor spontane
kampeersessies, maar wellicht ook voor bug-out.
Met bovenstaand ben ik eigenlijk vooral op de winter georiënteerd, en slecht weer, enz.
Eigenlijk moet ik voor de zomer ook nog wat regelen, zoals afritsbroek, en goede T-shirts.
Schoenen heb ik niet echt voor de zomer, de Meindl M1 zijn eigenlijk winterschoenen.
Maar kleding staat eigenlijk continue op mijn lijstje, en vind ik een ZEER belangrijk onderwerp (bij bug-out).
 

Richard434

Prepper goeroe
In de bobs zitten een compleet setje kleding (ondergoed, broek, shirt, trui, sokken)
In de winter voeg ik daar een setje thermo-ondergoed aan toe.
Zo heb ik altijd geschikte kleding bij me.
Verder loop ik eigenlijk altijd wel in kleding die wel wat kan hebben.

In de auto liggen er standaard ook 2 truien en 2 jassen. En een paar geschikte schoenen.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Bij mij ligt alles bij elkaar en heb extra kleding standaard in de auto.

Ik ben wel bezig met een BOB kast (gewoon een kast waar alles in zit)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Onlangs kocht ik wat nieuwe onderbroeken en sokken (alleen in de winter draag ik ze) en ik kreeg misschien een paar truien. Maar ik had dus een jaar of 6 nauwelijks of geen kleding meer gekocht zoveel had ik in de kasten liggen.

Kleding draag ik af tot er gaten in vallen en dan gaan ze nog ff door als werkkleding. Schoenen draag ik alleen in de winter, de rest van het jaar op Jezus sandalen. Hiervan slijt ik 2 paar per jaar ongeveer.

Ongeveer de helft van mijn kleding ligt nog in Nederland of hier in de kasten omdat het te klein is geworden of te netjes is. Heb wel 100 overhemden waarvan de helft korte mouw die ik niet meer draag maar wat zonde is weg te gooien. Verder nog nette broeken en maatpakken niet normaal meer.

Dus daarom heb ik me nog steeds voorgenomen zo min mogelijk bij te kopen. Met een shtf pak ik wat er voor handen is en wat ik nog pas.

Duurt de shtf langer, dan zal ik vanzelf weer wst oud spul gaan passen. :eek:
 

Pignonwiel

Senior Prepper
Ik loop altijd op goede bergschoenen. Heb 2 paar, "nieuwe" en "dagelijkse", die ik bij alle gelegenheden draag. Als de dagelijkse bijna versleten zijn koop ik nieuwe en worden de voorheen nieuwe de dagelijkse. Minder dan 3 dagen per jaar loop ik op iets anders (nette schoenen of slippers). Omdat je net zult zien dat er iets gebeurt als ik op die uitzondering-dag niet thuis ben ligt er in de auto ook een paar ingelopen bergschoenen en sokken.
Schoeisel is dus afgedekt, ben daar ook erg op gesteld.

De kleding die ik normaal draag kan wel wat hebben maar heb in de bob 2 drybags met kleding zitten. In de een zit een complete set winterkledig: lange broek, vest, longsleeve van wol en sokken. In de ander een zomerset: shirt, ondergoed + 2 paar sokken (1 wol 1 katoen). De zak met winterkledig is vrij zwaar maar die kan er dus zo uit indien nodig. De zomerset blijft er altijd in.
Vrouw en kinderen hebben een soortgelijke opzet dus we kunnen midden in de winter, in de onderbroek met kinderen en klaarstaande bobs onder de armen naar buiten vluchten als het moet.

Verder in de autos altijd een warme trui enzo liggen, evenals jassen voor elk gezinslid.
Daarnaast hebben we zowel in de bobs als auto warme mutsen en petjes/hoeden zitten. Mijn kale hoofd houdt niet zo van de bakkende zon en winterse neerslag. Die draag ik niet standaard maar zijn altijd binnen handbereik.

Thuis heb ik wat kleding die te strak zit (m.n. spijkerbroeken) bewaard. Misschien word ik om een of andere reden nog eens 10 kilo lichter, dan passen ze weer.

Echte outdoor kleding heb ik trouwens niet. Tot nu toe niet nodig, spijkerbroek + shirt of vest voldoen, maar hoor hier en daar wel verhalen van mensen die bij kleding x zweren dus suggesties zijn welkom.
 
Bovenaan