• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Koffiemolen schoonmaken

Steen

Senior Prepper
Maandag heb ik een koffiemolen gekocht. De vulopening kon niet goed meer open. Daarom heb ik de koffiemolen helemaal uit elkaar gehaald om schoon te maken.

De koperen vulopening is aangekoekt en het maalwerk is vies.
Iemand suggesties hoe dit het beste schoongemaakt kan worden? Voor koper heb ik gelezen dat het kan werken om het korte tijd in azijn met zout te koken.

IMAG1121.jpg

mwah wat ik van het schoonmaken van lampen weet is dat er geen magish brouwsel bestaat dat alles schoonmaakt.
Koper of messing zou ik met zuur mee uitkijken kan zo maar gebeuren dat de (spannings)scheuren er zo in knallen.
Google> spanningscorrosie.
Als je materiaal om het even welk door fabricage interne spanningen heeft kan dat door temperatuur of chemicalien (zeep) spontaan scheuren.

Bij kunststof buizen, vooral de doorzichtige, doe je dat met name als de fabrikant staat toe te kijken.

Bij aangekoekte koffieprut zou ik het bij warm/heet water houden.
Even laten weken dan (oude) tandenborstel er over.

Als de prut droog is af blazen met perslucht. De koperen delen oppoesten met tandpasta goed afspoelen en drogen. Indien nodig herhalen.

Zoals @petroman het al aangeeft en ik het ook zou doen " Heet water " .
Wanneer nodig meerdere malen en met geduld .
Eventueel zo'n borsteltje met Koperdraad . Ander type dan de Staalborstel , of noemt men het Koperborstel haha .

Als de prut droog is af blazen met perslucht. De koperen delen oppoesten met tandpasta goed afspoelen en drogen. Indien nodig herhalen.

IK heb een keer zo'n Grote Koffiemaler gekocht met Gietijzeren opbouw .
Die kreeg ik echt niet schoon met perslucht . Het meeste heb ik laten weken in Zeer heet water . Dit vier keer herhaald .
Zoiets

koffie.jpg

Bedankt voor de tips!! Schoonblazen gaat niet meer. Het is een combinatie van aangekoekte prut en ik denk wat corrosie.
Ik begin met heet water. En voor het binnenwerk heb ik inderdaad een koperdraadborsteltje liggen.

@frans81 dan was de prut niet droog of gaf jou compressor te weinig druk.

Dat spul was plaatselijk taai en zat echt door de hele molen . Daar waar het tot poeder verkruimelde ging het redelijk met lucht eraf .
Zelfs met ruim 8 bar kreeg ik nergens lucht eronder .
Die Koffie molen die ik toonde op foto staat nu bij familie te pronken in hun plattelandskeuken .

@Steen misschien naar de wasstraat,,,, de zeep haald best hardnekkige vuil weg, en je kan misschien gebruik maken van de hogedrukspuit als je handig bent.
Er is vast wel wat te regelen bij het bedrijf.

Terug
Bovenaan