• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Koken zonder koken

Ray

SHTF Expert
Toen iemand een thermoskan wilde weg gooien met hele brede opening, heb ik die gescoord.
Als je daarin pasta of snelkookrijst met kokend water doet, wordt het prima gaar en dat scheelt dus aardig in de brandstof kosten.

Ook tijdens het kamperen gebruik ik een 'hooikist' methode, heb alleen geen hooikist bij me en slechts één pitje om op te koken en dat is best lastig als je drie dingen wil klaarmaken.

Truukje: Ik kookte bv. de rijst, slechts de helft van de kooktijd, wikkelde het pannetje met deksel in een handdoek en zette dan in de slaapzak.
Vervolgens de groenten half koken en hup ook de slaapzak in.
Dan heb je alle tijd je vleesje te bakken en tegen die tijd zijn de andere pannetjes ook gaar.

Heel wat verbaasde blikken gehad van andere kampeerders, want die zien je lekker smikkelen van rijst, groenten met een vleesje met daarnaast dat éénpittertje.
Zij moeten het doen met hun zakkie kant en klaar maaltijd. :p
 

theKiD

Prepper
Of een Raw Foodie worden:cool:
Ik ben geen raw foodie, maar vind vooral groenten wel 10x beter smaken rauw, dan gekookt

Toen iemand een thermoskan wilde weg gooien met hele brede opening, heb ik die gescoord.
Als je daarin pasta of snelkookrijst met kokend water doet, wordt het prima gaar en dat scheelt dus aardig in de brandstof kosten.

Ook tijdens het kamperen gebruik ik een 'hooikist' methode, heb alleen geen hooikist bij me en slechts één pitje om op te koken en dat is best lastig als je drie dingen wil klaarmaken.

Truukje: Ik kookte bv. de rijst, slechts de helft van de kooktijd, wikkelde het pannetje met deksel in een handdoek en zette dan in de slaapzak.
Vervolgens de groenten half koken en hup ook de slaapzak in.
Dan heb je alle tijd je vleesje te bakken en tegen die tijd zijn de andere pannetjes ook gaar.

Heel wat verbaasde blikken gehad van andere kampeerders, want die zien je lekker smikkelen van rijst, groenten met een vleesje met daarnaast dat éénpittertje.
Zij moeten het doen met hun zakkie kant en klaar maaltijd. :p
Dat is inderdaad een goede, thnx!
 

Flos

SHTF Expert
@theKiD over kleur en smaak valt niet te discussiëren en zeker niet als het over eten gaat .
Ik zie mij nog schorseneren rauw op eten en sla eet ik nu ook liever rauw dan gekookt.
 

Flos

SHTF Expert
Koken zonder koken kan .
Je kan bv. ajuin wortelen sommige kool soorten weken in azijn .
Door het zuur in de azijn gaan de groenten garen.
Dat zie je als je een zelfgemaakte vinegrette op sla doet. Na een uur is de sla aan het verwelken.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Die thermoskan met de brede opening heeft o.a Decathlon, maar Kijkshop heeft er ook een.
Die van Kijkshop is van het topmerk McGyuver. Die heb ik gekocht (aan een thermoskan kan zelfs McGuyver weinig fout doen) en die is dus speciaal bedoeld voor eten.
Inhoud 600ml, kost 12,95.
Leuk idee, om daar rijst in te koken. Ik ga het proberen!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ceviche is een visrecept waar geen vuur of warmte aan te pas komt. De vis wordt gegaard in het zuur van de marinade.
 

Kanina

Diehard Prepper
Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: koken zonder koken. Dat is het ook want een beetje koken hoort er toch wel bij. Maar er zijn meerdere methoden om de kooktijd flink te verkorten en waarbij aanbranden van eten tot de verleden tijd behoort.

http://www.biobudget.nl/tip/tijd-energie-en-kostenbesparend-de-hooikist/
Zeer handige post en link.
Wat ik ook zo geweldig vind zijn recepten waarbij je maar 1 pan nodig hebt voor een complete maaltijd, zoals een stoofpotje met aardappelen of rijst er in.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Voor wie een hooikist ouderwets of onhandige sta in de weg vindt, je kan je pan ook gewoon in een wollen deken wegzetten, doe ik thuis ook.
Wil je wat hipper dan is er de Hooimadam: http://www.hooimadam.com/

Wil je koken zonder er naar om te kijken dan is er de slow-cooker of crockpot, eigenlijk gewoon een stoofpot maar dan elektrisch.
Via Google zijn er genoeg crockpot-recepten te vinden. Je pleurt dat smorgens in je slowcooker en savonds is je maaltje klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan