• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kookplaatje en andere slimme warmtebronnen...

Hier passen wel tips over warmtebronnen om op te verwarmen en te koken. En dan misschien juist de minder voor de hand liggende... Wie een goed idee heeft, plaats het hier...

Voor het onderstaande, dacht ik er ook aan om er een broodbakoventje mee te maken, gewoon door het in een blik te plaatsen. Als iemand dat wil uitproberen, of andere handige zaken kan melden, graag!

Een paar maanden geleden kocht ik een klein verwarmingsplaatje bij AliExpress.

Het kost maar een paar €€ en blijkt uitstekend geschikt te zijn om koffie op te zetten. En het neemt nauwelijks ruimte en gewicht in.

Ik had nu pas de gelegenheid om het uit te proberen. Even een paar daagjes weg, en wel een koffiezetapparaat in het huisje maar geen koffiefilters... Dus de percolator uit de preptas gehaald, en dat plaatje. Op het gasfornuis wilde ik het niet zetten.

Zo'n dingetje is bij uitstek geschikt voor situaties waarin je alleen 230V hebt. Een hotelkamer, of nul+fase uit de lantarenpaal, van achter een struik😁

Deze vierkante is 400W als ik mij niet vergis. Er is ook een langwerpige van 600 W en daarop past sowieso ook een pannetje. Koken, kan erop, vermoed ik.

IMG_20240423_132715.jpg
Koop er het beste eentje met een stekker al gemonteerd. En plaats het op een vuurvaste ondergrond want ook de pootjes worden loeiheet...
IMG_20240423_131133.jpg
Na een minuut of zes is de koffie klaar😁
IMG_20240423_132621.jpg
 

martin

Mankinds only hope
Deze vierkante is 400W als ik mij niet vergis.

Meten is weten. Dus hier nemen we uiteraard geen genoegen mee.
Ik vind het alsnog wel knap dat dit werkt. Ik heb ook een percolator.
Ziet er wel iets anders uit
1713895126476.png
Maar als ik dat ding gebruik ben ik minimaal 15 minuten bezig (als het geen 30 minuten is) voordat ik koffie heb.
Ben je zeker van die 6 minuten? Of is dat een mini versie voor 1 kopje ?
 

RockyFlats

Ruttaan
Meten is weten. Dus hier nemen we uiteraard geen genoegen mee.
Ik vind het alsnog wel knap dat dit werkt. Ik heb ook een percolator.
Ziet er wel iets anders uit
Bekijk bijlage 26457
Maar als ik dat ding gebruik ben ik minimaal 15 minuten bezig (als het geen 30 minuten is) voordat ik koffie heb.
Ben je zeker van die 6 minuten? Of is dat een mini versie voor 1 kopje ?
@martin , het is geen grote percolator. Een normale kop of twee kleintjes, komt eruit. Die 6 minuten klopt wel aardig. Ik tapte lauwwarm water dus met koud kan het ook 7 minuten zijn. Probeer je jouw kennelijk grotere op de rechthoekige plaat van 600W dan zal het 8-9 minuten duren schat ik in. Nu is zo'n percolator behoorlijk vlak en de verwarmingsplaat ook, dus prima metallisch contact, en aluminium geleidt zeer goed.
Morgen "klok" ik het opwarmen wel even...
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Met onze ouwe pruttelkan is de koffie klaar in 10 minuutjes.
En daar gaat voor zes personen koffie in.
Uiteraard op gas of de houtkachel.
(Niet vergeten het schepje Buisman) ;)
Buisman, echt @Roel ?

Haha, ik twijfelde toch heel even. Mijn ouders hebben het vast ook wel gebruikt want ergens kan in mij zo'n potje nog wel herinneren. Even gegoogled natuurlijk, en ik zie dat het in 1990 van de markt verdween. Je neemt ons dus op de arm (99,9% zeker) of bent aan de oorlogsvoorraad Buisman begonnen?😉 Is Groningse koffie dan toch ook gebrande suiker in heet water, opgelost in de schaduw van een koffieboon aan een draadje (net als in Zeeland en Spanje)?😁

Maar, evengoed, kunnen we dus best gaan experimenteren met ver gecaramelliseerde suiker erbij als de koffie ooit onbetaalbaar of schaars wordt!👍
Om in de lijn van dit topic te blijven, bedoelde je natuurlijk het hout-noodkacheltje vervaardigd uit een conservenblik?🤪
 

RockyFlats

Ruttaan
Oploskoffie...
Water in een beker, dan een
Soldeerbout, dompelaar, bbq gloei ding, frituur ding, er in hangen en wachten tot het warm is.

Techniek is allemaal hetzelfde.
In wezen wel @joepmeloen . Alleen vraag ik mij dan wel af, hoe ik een portie veldmuis daarmee gaar bak in een pannetje met een likje consistentvet? Haha, een beetje erin rond poken tot de staarten krullen, is dan vast jouw geheim!?😉 Wel een prima idee, zo'n dompelaar, voor water.
 

PBear

Mankinds only hope
Buisman, echt @Roel ?

Haha, ik twijfelde toch heel even. Mijn ouders hebben het vast ook wel gebruikt want ergens kan in mij zo'n potje nog wel herinneren. Even gegoogled natuurlijk, en ik zie dat het in 1990 van de markt verdween. Je neemt ons dus op de arm (99,9% zeker) of bent aan de oorlogsvoorraad Buisman begonnen?😉 Is Groningse koffie dan toch ook gebrande suiker in heet water, opgelost in de schaduw van een koffieboon aan een draadje (net als in Zeeland en Spanje)?😁

Maar, evengoed, kunnen we dus best gaan experimenteren met ver gecaramelliseerde suiker erbij als de koffie ooit onbetaalbaar of schaars wordt!👍
Om in de lijn van dit topic te blijven, bedoelde je natuurlijk het hout-noodkacheltje vervaardigd uit een conservenblik?🤪

Ik heb in 2020 nog een paar blikjes Buisman ingeslagen, als ingrediënt voor het zelf maken van Nederlandse frikandellen voor gebruik in de Filipijnen. Daar, en in vele andere landen, is dat spul (gebrande chichorei) namelijk niet te koop. Het werd in NL tijdens WW2 gebruikt als koffie-surrogaat, maar werd ook nadien gebruikt als extra smaakmaker, zoals @Roel beschrijft.
 

marzman

Diehard Prepper
Met onze ouwe pruttelkan is de koffie klaar in 10 minuutjes.
En daar gaat voor zes personen koffie in.
Uiteraard op gas of de houtkachel.
(Niet vergeten het schepje Buisman) ;)

Mijn espresso duur 20 tot 30 seconden, het is alleen een beetje arbeidsintensief voor zes personen (halfautomaat, moet ook nog bonen malen, koffie scheppen per kopje, dat ding uitspoelen).

Als je low tech wilt is een vietnamees koffiefilter ook wel leuk om naar te kijken. Het duurt ook wel even (vooral omdat er erg weinig water in de filter kan (voor onze standaarden, zij zetten gewoon supersterke koffie en vullen dat aan met ijs of van die dikke melk) dat erg langzaam doorloopt)
61DIpPOEfsL._AC_SY300_SX300_.jpg
 

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@PBear Het is geen gebrande chichorei maar gebrande suiker. Niet bedoeld als surrogaatkoffie maar als smaakverbeteraar.
Met onderstaande attributen zetten wij ons dagelijks bakkie pleur.
En de Buisman is nog op veel plaatsen te koop. @RockyFlats en ja ik heb wel een "oorlogsvoorraadje" ingeslagen.
Spul was op datum en voor vijf euro kreeg ik van de lokale super een hele tray mee.... :lol:

DSCF5736.JPGDSCF5735.JPGDSCF5739.JPGDSCF5740.JPGDSCF5737.JPG
 

joepmeloen

Prepper goeroe
In wezen wel @joepmeloen . Alleen vraag ik mij dan wel af, hoe ik een portie veldmuis daarmee gaar bak in een pannetje met een likje consistentvet? Haha, een beetje erin rond poken tot de staarten krullen, is dan vast jouw geheim!?😉 Wel een prima idee, zo'n dompelaar, voor water.

Veldmuisje kan je gewoon koken en dan met de soldeerbout grillstrepen maken, net echt een bbq festijn. Eetse!
 

PBear

Mankinds only hope
Mijn espresso duur 20 tot 30 seconden, het is alleen een beetje arbeidsintensief voor zes personen (halfautomaat, moet ook nog bonen malen, koffie scheppen per kopje, dat ding uitspoelen).

Als je low tech wilt is een vietnamees koffiefilter ook wel leuk om naar te kijken. Het duurt ook wel even (vooral omdat er erg weinig water in de filter kan (voor onze standaarden, zij zetten gewoon supersterke koffie en vullen dat aan met ijs of van die dikke melk) dat erg langzaam doorloopt)
Bekijk bijlage 26463

Het ksn nog meer low-tech zoals hier in Polen gebruikelijk.
2 dessertlepels gemalen koffie in een vuurvast glas, daar kokend water op gieten en naar smaak suiker toevoegen. Even roeren, klaar!

Het laatste beetje voorzichtig drinkrn, zodat je de koffiedrab niet mee naar binnen krijgt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik heb uiteraard in mijn rugzak ook een kook optie.
deze.
sneller dan met dit ding kun je m.i. geen water koken en dat mbv wat takjes of dennenappels.

naast waterkoken bak ik er eieren met bacon op.
indien gewenst gelijktijtig.



Een prima keteltje zo te zien @Hermanusb . Geinig, dat schoorsteentje. Dat heeft een groot contactoppervlak met het water, en goed trekken zal het best.👍

Zelf probeer ik alles vol te proppen met van alles. Ik heb meestal een volle cilindervormige gasbus met een slang naar een klein gaspitje mee. En een mini pannensetje propvol met vaatdoekje, spatel, en wat ziplock zakjes met koffie, thee en bouillon.

Voor jouw Kelly-kettle heb ik een suggestie ter verbetering😉. Zou de schuine kraag aan de bovenkant losneembaar zijn, bijvoorbeeld opgesloten met een moer rond de schoorsteen, dan zou je de gehele ketel kunnen volpakken en dat scheelt wel ruimte in de rugzak. Wie weet, bestaat dat al of komt zoiets nog?
 

RockyFlats

Ruttaan
@PBear Het is geen gebrande chichorei maar gebrande suiker. Niet bedoeld surrogaatkoffie maar als smaakverbeteraar.
Met onderstaande attributen zetten wij ons dagelijks bakkie pleur.
En de Buisman is nog op veel plaatsen te koop. @RockyFlats en ja ik heb wel een "oorlogsvoorraadje" ingeslagen.
Spul was op datum en voor vijf euro kreeg ik van de lokale super een hele tray mee.... :lol:

Bekijk bijlage 26464Bekijk bijlage 26465Bekijk bijlage 26467Bekijk bijlage 26468Bekijk bijlage 26466
Mooie koffiemolen! Ik heb er ergens ook eentje, en moet die toch eens aan de muur hangen en gebruiken. Voor een heerlijk ouderwets kopje koffie!
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

RockyFlats

Ruttaan
Volgens mij is jouw google kapot.

Maar het smaakt pas als buisman als het uit zo'n oud blikje komt.
@martin , mijn Google is nog alive and kicking, maar mijn leeskunsten lieten mij in de steek. In 1990 is er van blik naar glas overgestapt, en ik las in deze tekst het "einde aan" als finito niënte Buismannio. Je merkt wel, dat ik een beetje rekening houd met jouw Spaanse inslag!😉

Gebruiken jullie het ook in de koffie?
 

RockyFlats

Ruttaan
Het ksn nog meer low-tech zoals hier in Polen gebruikelijk.
2 dessertlepels gemalen koffie in een vuurvast glas, daar kokend water op gieten en naar smaak suiker toevoegen. Even roeren, klaar!

Het laatste beetje voorzichtig drinkrn, zodat je de koffiedrab niet mee naar binnen krijgt.
Dat is inderdaad ook niet slecht @PBear . Vorig najaar deden wij dat ook tijdens een weekje Turkije. Ze verkopen daar extreem fijn gemalen koffie, en tot mijn verrassing bezinkt ook dat snel en kost het geen moeite om de gemalen prut in het kopje te laten.
Ik vermoed dat dit het meest efficiënte gebruik van koffie is. Het maalsel blijft veel langer in contact met de koffie en ook de allerlaatste smaakstoffen komen er dan wel uit, denk ik.
 
Bovenaan