• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

kruiden medicatie

janvanloon

Senior Prepper
Wie van jullie gebruikt kruiden als medicatie?

Ik gebruik sinds kort kruiden ( omdat ik veel buiten zit ).
Eerst had ik vanalles op olie gezet. Eerst kruiden plukken, drogen, verpulveren en hup op olie. ( amandel of koolzaad is het beste want olijf olie geeft een geurtje
1f61b.png
). 3 weken rusten op een donkere plek van rond de 20 graden en dagelijks schudden. Afzeven en klaar. Dan een hoop verschillende soorten teer ( den, berk en fatwood ) zitten te maken bij een kampvuurtje ( geen foto's van gepakt en verbaasd hoeveel je moet wegfikken voor een kleine hoeveelheid teer ). Daarna alles zitten te verwerken. Bijna is alles klaar. Nu heb ik hiervan zalf gemaakt. ik smelt de bijenwas au bain marietje. eenmaal gesmolten gaat er zuivere amandelolie bij ( de was stolt terug dus nog even laten verwarmen ). Dan de kruidenolie erbij en het mengsel kan in potten. Ik persoonlijk heb graag een hardere zalf ( die smelt door de warmte van je lichaam en door de wrijving ) dus heb ik dit gebruikt: 50% bijenwas, 40% amandelolie en 10% kruiden olie. Ik heb dit allemaal in kleine blikjes gedaan zodat het handig is om mee te nemen. Ook zitten er twee katoenen zakjes bij om verse thee te maken ( of in een noodgeval een kruiden kompres ). 95% van deze kit is voor wonden, uitslag, brandwonden en andere huidproblemen
1f642.png
)
 

Bijlagen

  • IMG_20170517_084219703_HDR.jpg
    IMG_20170517_084219703_HDR.jpg
    69.4 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20170517_084243214_HDR.jpg
    IMG_20170517_084243214_HDR.jpg
    84.2 KB · Weergaven: 15

Ray

SHTF Expert
Wat voor kruiden voor welke kwalen heb je 'geprept'? @janvanloon
Zelf werkte ik vroeger meer met verse of gedroogde kruiden, tincturen en zalfjes nog nooit gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

janvanloon

Senior Prepper
1 Dennenteer
Anti insect, kleine wonden, Pijnstillend, samentrekkend


2 Dennen harszalf
Kleine wonden, eczeem, jeuk, Trekzalf, ontsmettend


3 Berken teer
Jeuk, huid vernieuwend en samentrekkend bij wonden, Ontsmettend, verzachtend


4 Duizendblad zalf
Tegen zweren, ontstoken wonden, eczeem, Bloedstelpend, ontstekingswerend


5 Echte Kamille
Brandwonde, zweren, insectenbeten, spierpijn, verstuiking, Verzachtend, pijnstillend


6 Wegebree
Brandwonden, zwelling, insecten beten, Trekzalf, jeukstillend


7 Cipers
Spataders, schmmeldodend, wondhelend, Anti infectie werkend


8 Goudsbloem zalf
Schaafwonden, brandwonden, zweren, Ontstekingswerend, ontsmettend


Persoonlijk:
9 Tijgerbalsem
Spieren


10 Roll on encence tegen hoofdpijn
Inwrijven slapen, voorhoofd
 

A.N.

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit eens capsules Fenugreek van een buurvrouw gekregen. Deze bevatten het plantje Trigonella foenum-graecum. Deze zou de maag tot rust brengen en helpen om weer in gewicht aan te komen. Zelf heb ik het niet gebruikt, maar mijn buurvrouw heeft er veel baat bij gehad. Om maar even een stukje over de geneeskrachtige werking aan te halen (bron: Wikipedia).
Verder heeft het ontstekingswerende eigenschappen en bevordert het de galproductie. Fenegriek is te verkrijgen in capsules en kan gewichtstoename bevorderen (wordt gebruikt door mensen die te licht zijn en door gezond eten niet aankomen).

Uit dierstudies blijken gunstige effecten van extracten van fenegriekzaden op de bloedsuikerwaarden. Ook bij mensen zijn er aanwijzingen dat consumptie van fenegriekzaden de glucosetolerantie kan verbeteren bij patiënten met diabetes; de sterkte van dit effect is te vergelijken met farmaceutische interventie en levensstijlaanpassingen.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Één ding staat vast we moeten van dit Topic iets bijzonders maken vele anderen kunnen er baat bij krijgen, en de zelf redzaamheid vergroten.

Top A.N,,,, laten we met elkaar de schouders er onder zetten.
 

A.N.

Senior Prepper
@J.J
Vanzelfsprekend :) Ik heb inmiddels mijn bericht ook aangepast, en het geen wat refereerde aan jouw bericht verwijderd. Dan kunnen we dit (op het forum) verder vergeten.

Het is zeker de moeite waard iets van dit topic te maken, vind het zelf een interessant onderwerp waar ik me in de toekomst in wil verdiepen dus hou het hier in de gaten.

Na het lezen mag je dit bericht eventueel melden om te laten verwijderen, aan jou de keuze.
 
Bovenaan