• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Landbouw voor de mechanisatie

Dreutel

Prepper goeroe
Landbouw werkt op grotere schaal dan tuinieren, en maakt gebruik van allerhande werktuigen en technieken, waarvan velen nu niet meer weten hoe dat vroeger ging.

Ik maak hier een beginnetje met een docu over het verbouwen van rogge op de zandgronden van voornamelijk Drenthe, met alles wat daarbij kwam kijken. Wie andere dergelijke docu's weet of tegenkomt, kan die hieronder plaatsen.

 

Rataplan

Mankinds only hope
Een goede maand terug gaven ze hier weer de jaarlijkse demonstratie van ploegen, eggen en zaaien met Zeeuwse trekpaarden.
het was een schitterende dag om dit werk te doen en geloof me als je 's avonds thuis bij het kacheltje in je zetel ploft lig je voordat het journaal klaar is al lekker te snurken, want het is echt zwaar werk, wel prachtig om te zien en dat ze dit ambacht op deze manier levend houden.
I-Phone 2016 nr 3 155.JPG
I-Phone 2016 nr 3 145.JPG
I-Phone 2016 nr 3 151.JPG
I-Phone 2016 nr 3 142.JPG
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wij hebben hier een dorsvereniging met een oude dorsmachine uit 1928. Het gedorste graan wordt voor lokale producten gebruikt, pannenkoekenmeel, brood, bier.

De dorschkast
dorskast.jpg


De zelfbinder
zelfbinder.jpg
 

Wafels

Diehard Prepper
Wat je ook ziet bij Youtube is dat men in Asie en Afrika en ze zelf kleine mechanische machines maken en gebruiken
, iets wat ik knap vind . Bij deze mensen is er denk ik geen geld voor
grote machines voorhanden , maar teveel werk om het met de hand te doen en is het pure noodzaak dat ze zich bedruipen
met kleine zelf gemaakte machines.
( nog eentje ,
gr will
 

petroman

SHTF Expert
Landbouw werkt op grotere schaal dan tuinieren, en maakt gebruik van allerhande werktuigen en technieken, waarvan velen nu niet meer weten hoe dat vroeger ging.

Ik snap het gemak maar persoonlijk zou ik zeggen bezoek het openluchtmuseum of ander museum waar oude werktuigen gedomnstreerd worden.
naar een videootje gekeken te hebben is toch anders dan achter een paard lopen om te eggen. Laat staan ploegen.
Zelfs werken met een zeis zal de novice tegenvallen.

Ik heb jaren zakgeld verdiend door te werken op een boerderij. De boer had echter geen tractor maar paard.
Zo'n echter belg met sokken. Mooie herinneringen aan bomen slepen in het bos en meditatief achter rinkelende eg lopen (en dan ook nog de kievitsnesten weten te missen).....

Nuttiger:
Plaats hier alle cursussen en activiteieten op dit gebied.
 

Flos

SHTF Expert
Oeps @petroman ik dacht dat je het over mij had. Echte belg met sokken.
Mijn vader was ook nog een keutel boertje zonder tractor. Ons laatste paard was een fries. Sterk als een brabander maar zo koppig als een ezel.
 
Bovenaan