• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Leven op 0 en 15 hoog in een flat na een SHTF?

RockyFlats

Ruttaan
Wekenlang in een flat zonder lift, gas, licht en water na een zonnevlammetje, HEMP wapen, terroristische actie of overstroming. Hoe zou dat toch zijn, vraag ik mij weleens af?

Het wonen in een flat noodzaakt wellicht tot bijzondere prepzaken?

Laat ik mijzelf dan eens op de 15e verdieping inbeelden. Er zijn er dan vast die ook op mijn verdieping wonen?
En, er zullen er vast zijn die in gedachten op de begane grond 0 wonen?

Wellicht wordt het een humoristisch maar leerzaam over en weer? Wie durft, en woont er op 15 en wie op 0?

Ik heb op 15 het bad en wat jerrycans tijdig laten vollopen en heb nog wel voor meerdere weken aan zeekaak in huis. Het rottige is alleen dat het toilet niet meer functioneert, en dat met z'n vieren... Het plasje gaat nog wel en komt beneden wel weer ergens omhoog, maar de drollen en al het andere vuil smijt ik al wekenlang over de balkonrand, net zoals de 13 verdiepingen onder mij dat doen😁 Wat moet ik anders?😉
 

martin

Mankinds only hope
Het lastige van een gedachte-experiment is dat we bepaalde aannames zullend doen die vermoedelijk onjuist zullen zijn.
Als eerste denk ik dat je termijn van "wekenlang" veel te lang zal zijn.
De gemiddelde mens zal al in complete paniek slaan na de 3e dag.

Ik denk dat na 2 dagen de mensen al met borden aan het protesteren zullen zijn om geholpen te worden.
En als het echt SHTF is dan zal dat na een dag of 5 wel doordringen en je medebewoners je eerst zullen plunderen voordat ze zullen vertrekken naar "betere oorden".

Ik vermoed dat mensen na verloop van tijd de neiging zullen hebben om te gaan trekken. Het zit een beetje in onze genen om in geval van tegenspoed te vertrekken naar andere oorden waar het mogelijk beter zal zijn.

Het is in mijn ogen onmogelijk om een reële inschatting te maken hoe men zou reageren op een SHTF. Het zal ook afhankelijk zijn van de omstandigheden. Als men de overtuiging heeft dat het tijdelijk zal zijn zal men anders reageren dan een situatie die overduidelijk permanent zal zijn. Tijdens Corona was iedereen braaf aan het wachten op instructies van de overheid omdat het wel duidelijk was dat het tijdelijk was. Als het complete chaos zou zijn en (ik noem maar iets) 95% van de mensen dood zouden zijn en de complete beschaving weg zou vallen zou het wel wat ander verlopen.

Ik ga uit van een economische SHTF en met die insteek ben ik ooit op dit (eerst het andere) forum terecht gekomen. Ik ben blij dat ik tot nu toe het verkeerd heb ingeschat en we nog steeds een redelijk werkend economisch systeem hebben.

Maar...
Ik sluit nog steeds niet uit dat heel de zooi in elkaar zal klappen en we een jaartje of 40 terug in de tijd zullen gaan.
En dan komen we uit op de jaren 80 en dat was een mooie tijd dus van mij mag het gebeuren.
 

Henk88

Diehard Prepper
Op zich maakt het natuurlijk niet zoveel uit of je zonder eten en stroom in een flatje zit of in een rijtjeshuis. Wel kan ik me voorstellen dat je in een flat minder plek hebt voor voedselvoorraden en zonnepanelen en dat de toegang tot je flat lastiger kan zijn door bijvoorbeeld kapotte liften of hongerige buurtbewoners in het trappenhuis.

Ik zou dan ook in ieder geval investeren in een manier om via je balkon je flat te kunnen verlaten, bijvoorbeeld een opvouwbare vluchtladder. Daarnaast lijkt mij als je in een flat woont een BOL of op zijn minst een begraven cache wat belangrijker dan bij een rijtjeswoning omdat een flat in veel gevallen minder geschikt is voor een bug in die langer duurt dan een paar dagen. Ik zou daarbij overigens voorzichtig zijn zolang ik in de flat verblijf om mijn afval van het balkon te gooien. Een stapel lege NRG-5 verpakkingen onder je balkon zouden de suggestie kunnen wekken dat er bij jou wat te halen valt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Het lastige van een gedachte-experiment is dat we bepaalde aannames zullend doen die vermoedelijk onjuist zullen zijn.
Als eerste denk ik dat je termijn van "wekenlang" veel te lang zal zijn.
De gemiddelde mens zal al in complete paniek slaan na de 3e dag.
@martin , dat er paniek zal ontstaan dat geloof ik wel, maar op de een of andere manier zal men toch door moeten?
Maar, inderdaad, zaken die al na een dag optreden of na enkele dagen, passen hier ook wel en zijn dan evengoed voer voor discussie.
Ik denk dat na 2 dagen de mensen al met borden aan het protesteren zullen zijn om geholpen te worden.
En als het echt SHTF is dan zal dat na een dag of 5 wel doordringen en je medebewoners je eerst zullen plunderen voordat ze zullen vertrekken naar "betere oorden".
Dat valt dan nog te bezien. Ik heb dan vast wel een hechte verdieping 15 die tamelijk kameraadschappelijk is, en met stoelpoten en bloempotten is uitgerust. Wie er met slechte bedoelingen door de trapopgang naar boven wil, die krijgt met vallende zaken te maken.😁
Ik vermoed dat mensen na verloop van tijd de neiging zullen hebben om te gaan trekken. Het zit een beetje in onze genen om in geval van tegenspoed te vertrekken naar andere oorden waar het mogelijk beter zal zijn.
Tja, maar stel je dan De Randstad voor, met zo'n 8,1 miljoen inwoners. "De hoogste bevolkingsdichtheid vinden we in Den Haag met 6.827 inwoners per vierkante kilometer" lees ik. Waar kunnen die heen? De omringende gemeenten mogen zich dan wel schrap zetten. In de oorlog trokken er ook mensen uit de stad op uit. Maar... we hebben nu tweemaal (!) zoveel inwoners dan toen...
Het is in mijn ogen onmogelijk om een reële inschatting te maken hoe men zou reageren op een SHTF. Het zal ook afhankelijk zijn van de omstandigheden. Als men de overtuiging heeft dat het tijdelijk zal zijn zal men anders reageren dan een situatie die overduidelijk permanent zal zijn.
De overheid zal paniek willen voorkomen en een situatie rooskleuriger presenteren dan het is, schat ik zo in. Mogelijk, heerst er eerst optimisme maar slaat dat na een week wel om. Natuurlijk kan het meevallen, maar (stel) als nutsvoorzieningen inderdaad wekenlang buiten bedrijf zijn, in nagenoeg het gehele land (worst case). Misschien valt het ook dan nog alles mee, want kwetsbaarder dan de mensen in de Gazastrook zullen we niet zijn, en die zijn al maandenlang verstoken van nagenoeg alles. De mens is net zo taai als ze dom is, kennelijk.😉
Tijdens Corona was iedereen braaf aan het wachten op instructies van de overheid omdat het wel duidelijk was dat het tijdelijk was. Als het complete chaos zou zijn en (ik noem maar iets) 95% van de mensen dood zouden zijn en de complete beschaving weg zou vallen zou het wel wat ander verlopen.
Tja, snel, na een kernbom of zo... Of langzaam, na maanden van ellende en epidemiëen die hun tol eisen.
Een verstoord raken van gas, licht en water kan dan wel plotseling maar of dan de ernst van zo'n situatie duidelijk is? Dat is wellicht te complex om als simpele ziel te doorzien. En daarbij komt dan nog het niet willen zien van risico's.
Ik ga uit van een economische SHTF en met die insteek ben ik ooit op dit (eerst het andere) forum terecht gekomen. Ik ben blij dat ik tot nu toe het verkeerd heb ingeschat en we nog steeds een redelijk werkend economisch systeem hebben.
Ik zie dat ook als het meest aannemelijke directe gevaar. Op zich zou dat "een relatief zachte landing op een harde bodem" kunnen worden. Werkeloosheid, opstanden, criminaliteit. Maar voor de meesten geen direct levensbedreigend onheil. Haha, tja, maar dat was dan ook wel het enige positieve.
Maar...
Ik sluit nog steeds niet uit dat heel de zooi in elkaar zal klappen en we een jaartje of 40 terug in de tijd zullen gaan.
En dan komen we uit op de jaren 80 en dat was een mooie tijd dus van mij mag het gebeuren.
In een aardig boek "One Second After" wordt alleszins plausibel een terugval naar "de middeleeuwen" gesuggereerd. Ik ken mensen die zo'n stap terug zouden willen maken, om te beleven hoe dat was, die tijd.😉 Meevallen in die zin, kan het dus ook!😁

Maar, nu weet ik nog steeds niet of jij nu beneden woont of boven?

Misschien dat deze hyperlink helpt om te kiezen.😉 Het noemt zaken om op te letten, en gaat er ook van uit dat er ook "op hoogte" wel het een en ander te overleven valt. https://cityprepping.com/blog/how-to-survive-in-an-apartment-after-shtf/
 

Flos

SHTF Expert
Ik kan mij eigenlijk nog niet voorstellen hoe het leven in zo een gebouw is zelfs als er geen SHTF is. Laat staan in moeilijke tijden.
Dus als ik toch moet kiezen waar ik moeten wonen.
Wel op + een.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Heerlijk dat fantaseren, dat brengt tot nieuwe inzichten, alleen al bij de vraag, "wat nou als"...

Als het dak niet snel begaanbaar is door het afsluiten van een luik oid. en
als ik kon lopen / klimmen, zou ik m'n tentje en m'n prep hebben en houwen naar het dak verplaatsen, en als dat goed geregeld is de boel kort en klein slaan in m'n huis en zoveel mogelijk troep achter laten, zodat iedereen zeker weet Joepie has left de building... zogenaamd dan.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Heerlijk dat fantaseren, dat brengt tot nieuwe inzichten, alleen al bij de vraag, "wat nou als"...

Als het dak niet snel begaanbaar is door het afsluiten van een luik oid. en
als ik kon lopen / klimmen, zou ik m'n tentje en m'n prep hebben en houwen naar het dak verplaatsen, en als dat goed geregeld is de boel kort en klein slaan in m'n huis en zoveel mogelijk troep achter laten, zodat iedereen zeker weet Joepie has left de building... zogenaamd dan.
@joepmeloen , een idee is het, maar je zit dan wel in weer en wind. Zou een bovenverdieping niet eenvoudig te verdedigen zijn tegen indringers? Tenminste, met meerdere mensen lijkt mij dat wel te doen.

Tja, en wat te doen bij brand zonder bluswater, als ultiem rampje in een SHTF? Hoezo iemand wil zijn voorraden niet delen, daar bovenin?😎
De vlammen en rook, die zoeken wel een weg naar boven.😆

Een flat lijkt mij verre van ideaal om een SHTF in te doorstaan. Ik merk dat het bij mijzelf ook een beetje een "kwaadheid" is, op al diegenen die het wonen in flats mogelijk hebben gemaakt. Een beetje irreëel is dat, zo'n wrok, toegegeven, maar niet zonder logica.
Ik zie huisje-tuintje en een beetje natuur toch als een alleszins logisch wonen. Het geeft mogelijkheden om tenminste beperkt zelfredzaam te zijn, en een stukje vrijheid.
Had iedereen vanuit die gedachte geweigerd om in zo'n pakhuis te klimmen dan hadden we die dingen niet gehad. Nederland had dan ook niet zo vol geweest en het surplus had elders een betaalbaar huisje-tuintje gevonden want de wal keert dan het schip. Om ons heen is er ruimte te over. Nederland is immers het dichtstbevolkte land van de EU, als ik mij niet vergis.
Feitelijk, is er gekozen voor de gemakkelijkste weg. Alsmaar bouwen om meer mensen te huisvesten. Dus stroomden er meer mensen binnen waarvoor ook weer meer werd gebouwd. Een vicieuze cirkel. Meer, meer, meer...
In een tijdsbestek van 70 jaren ontstond er zo een verdubbeling (!) van de bevolking... Alsof ieder stel vier kinderen kreeg. Waar is de rem, en waarom staan we daar niet al tientallen jaren bovenop, denk ik dan? Waar is de bestendigheid en het vooruitdenken?
Het wordt ook een steeds uitdagender kunststuk, om al die mensen in al hun behoeften te voorzien.
Met automatisering en slimme oplossingen lukt dat, maar wel ten koste van de robuustheid van de samenleving. Het risico op onbeheersbare toestanden als het eens tegen zit, is niet gering, vermoed ik.
De gedachten om naar elders te verkassen, komt in mij op. Zover zal het niet komen denk ik, maar het zou weleens het verstandigst kunnen zijn. Enfin, mocht het er ooit van komen, dan nog liever in een plaggenhut dan "zeshoog achter"😁
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Op zich maakt het natuurlijk niet zoveel uit of je zonder eten en stroom in een flatje zit of in een rijtjeshuis. Wel kan ik me voorstellen dat je in een flat minder plek hebt voor voedselvoorraden en zonnepanelen en dat de toegang tot je flat lastiger kan zijn door bijvoorbeeld kapotte liften of hongerige buurtbewoners in het trappenhuis.
Inderdaad @Henk88 , ik zie het al voor me. Met veel moeite heb je een brood en 20 liter water bemachtigd, en dan 15 verdiepingen omhoog klauteren langs zo'n 140 eveneens hongerige families met 280 krijsende kinderen.😆
Ik zou dan ook in ieder geval investeren in een manier om via je balkon je flat te kunnen verlaten, bijvoorbeeld een opvouwbare vluchtladder. Daarnaast lijkt mij als je in een flat woont een BOL of op zijn minst een begraven cache wat belangrijker dan bij een rijtjeswoning omdat een flat in veel gevallen minder geschikt is voor een bug in die langer duurt dan een paar dagen.
In De Randstad met (stel) 3 miljoen mensen in hoogbouw en 4 koppen per gezin, zijn dat 750.000 caches. De 3.000.000 ste kan zich dan het begraven van een cache besparen, want er ligt er dan al een onder iedere stap die je zet.
Ik zou daarbij overigens voorzichtig zijn zolang ik in de flat verblijf om mijn afval van het balkon te gooien. Een stapel lege NRG-5 verpakkingen onder je balkon zouden de suggestie kunnen wekken dat er bij jou wat te halen valt.
Tja, maar de 14 verdiepingen onder mij hebben dan wel eerst onder dezelfde suggestie te lijden, en afval bewaren tot een maanloze nacht wordt wel belangrijk. Haha, en zo ontstonden er al die vallende geluiden overal, die op een gegeven moment zo gewoon werden, in het holst van de nacht.😆 Een griezelige vooruitblik...
En Fifi even uitlaten, was nog nooit zo'n uitdaging...😁
 

RockyFlats

Ruttaan

Flos

SHTF Expert
@RockyFlats ik kon het niet laten moest het toch even op zoeken.
Nederland staat op nummer twee van dichtstbevolkte land van Europa na Malta.
België staat op drie met Vlaanderen net iets minder dan Nederland.
Op wereld vlak staat Malta pas op nr.8 en Nederland op nr.29 België op nr.33.

Dit even terzijde.
 

maupspam

Senior Prepper
Bravo @joepmeloen !
Dat noem ik nogeens een echte Preppert. Iemand die iets niet in het ongewisse laat, maar het ook uitprobeert!😁

Voor een tweede poging, heb ik dan nog een suggestie die tegelijk de zelfgekweekte paddestoelen van het andere draadje (@maupspam ) net even dat extra aroma kan geven.
Twee vliegen in een klap!😉
https://www.fieldforest.net/product/585/BLOG

Ik heb het op papier en karton geprobeerd. Lukt wel maar het is ERG lastig om de juiste vochtigheid te houden gedurend het hele traject.. Het is snel te nat of te droog. Ik ben daar van af gestapt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik heb het op papier en karton geprobeerd. Lukt wel maar het is ERG lastig om de juiste vochtigheid te houden gedurend het hele traject.. Het is snel te nat of te droog. Ik ben daar van af gestapt.
@maupspam , interessant!, ik kan mij dat wel voorstellen. Vast met een trappetje? Die arme hulpdiensten...😁😉

Alle gekheid op een stokje, bedenk ik mij dat fantasie en gedachtenexperimenten leuk zijn!
Deze post is in zoverre (nog) on-topic dat het voorstelt om de gedachtenwisseling over mogelijke situaties, zoals het wonen in een flat in een crisis, te verbreden.

Nu zag mijn verwrongen geest @maupspam al van zo'n berg toiletpapier af klimmen waar ook nog eens paddenstoelen op groeien... Maar tussen echte experimenten (zijn mooie paddestoelenkweek👍) en verzonnen maar plausibele ervaringen in een SHTF (hoe in hemelsnaam van "onze eigen boleten" af te komen, tienhoog achter?😆) komt onze verbeelding🤪 vast prima van pas?

Net als het lezen van een spannend boek, is het vast leuk om van elkaars "toekomstige ervaringen" te horen.

Realistisch fantaseren, stel ik voor. Vanuit het comfort van het hedendaags leven is de kans klein dat het ons plotseling slechter zou vergaan. Waarschijnlijk draait de wereld gewoon door en krijgen we hooguit eens met "tijdelijke ongemakken" te maken. Dat onze samenleving ietwat sleets is en toe is aan "vernieuwing", betekent ook dat het weer beter gaat, nadat we een dal door zijn. Maar... wat gaan we in de tussentijd meemaken?

Zou het niet leuk zijn als iedereen zijn/haar huidige situatie zou beschrijven? Niet naar de persoon herleidbaar natuurlijk, en dus vast wat aangepast, maar wel zodanig op de eigen situatie geënt dat ieder ook zelf de lol heeft om geloofwaardig door te fantaseren. En, een ander kan ook weer rekening houden met ieders specifieke situatie. Het zou voor iedereen ook een beetje een testcase kunnen zijn. "What if...?"

Leuke denkbeeldige verbindingen zouden er kunnen worden gemaakt, en dat maakt het vooral leuk en interessant. Ik woon bijvoorbeeld net buiten een kleine stad, en waarom zou ik dan bij @JJ&A Jacob en Alie in het naburige dorp niet gezellig een kop eikeltjeskoffie kunnen drinken, om daarna ook (ik noem maar even willekeurig) @martin en @Roel op te halen, om samen aangereden padden en ander klein spul te verzamelen voor "de pot"?😁

Dat is dan wel wat verder verwijderd van de huidige werkelijkheid, maar wellicht komt het eens zover, denkbeeldig, wie weet?

Ik open er straks een nieuw draadje voor, en doe wel een aftrap. Wie er mee wil doen die is natuurlijk van harte welkom. Willekeurig, trek ik dan ook vast anderen daarin mee, gewoon door hen @ aan te schrijven/te noemen.

Wat vervolgens ook zou kunnen, dat zijn verschillende scenario's, en dan m.i. het beste als "spin-offs" in aparte draadjes. @martin noemde bijvoorbeeld al de economische ontwrichting als een nu reëel risico, en zo vindt wellicht ieder het leuk om ook zelf "een SHTF op het forum los te laten"?

Zou dit iets zijn, om zo'n realistisch samen fantaseren, eens te proberen?
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ik kan mij eigenlijk nog niet voorstellen hoe het leven in zo een gebouw is zelfs als er geen SHTF is. Laat staan in moeilijke tijden.
Dus als ik toch moet kiezen waar ik moeten wonen.
Wel op + een.

Op begane grond en eerste verdieping ben je het kwetstbaarst wat betreft inbraken van buitenaf.
 

Flos

SHTF Expert
@JJ&A jij bent de eerste die reageert waarom ik op plus een. Wil gehuisvest zijn.
Ik ga er vanuit dat ik op Vlaams grondgebied ben.
In Vlaanderen is een gelijkvloers verdieping algauw 5m hoog omdat daar meestal kantoren of winkels zijn onder gebracht.
Dus de eerste verdieping is al relatief veilig voor overstroming.
Om de eerste verdieping te verdedigen moet je uw spullen niet hoog te sleuren.
In geval van nood ook gemakkelijk te verlaten.
Ook is er dikwijls via het eerste verdiep toegang tot het dak van de veel grotere in oppervlakte winkel of kantoor ruimte op het gelijkvloers.
Waar je allerhande activiteiten kan doen vb. Moestuinen.
En trappen lopen zekers naar het vijftiende gaat gauw vervelend.
En ik kan het weten. Zie mijn avatar.
 

maupspam

Senior Prepper
Ik open er straks een nieuw draadje voor, en doe wel een aftrap. Wie er mee wil doen die is natuurlijk van harte welkom. Willekeurig, trek ik dan ook vast anderen daarin mee, gewoon door hen @ aan te schrijven/te noemen.
Zet mij maar op de "willekeurige lijst". Ik ben met veel meer dingen bezig dan alleen zwammetjes. Voorbereiden op SHTF is voor mij een hobbie waar je voordeel uit kan halen in het dagelijks leven. Ik hou er wel rekening mee dat het echt kan gebeuren want er is een groep mensen die idiote plannen aan het uitvoeren zijn.
In de idiale situatie is mijn huis volledig zelfvoorzienend. En vooral met gratis of heel goedkope dingen. Ook kan ik beter een lopende band naar China laten neerleggen.

@maupspam , interessant!, ik kan mij dat wel voorstellen. Vast met een trappetje? Die arme hulpdiensten...😁😉

Alle gekheid op een stokje, bedenk ik mij dat fantasie en gedachtenexperimenten leuk zijn!
Deze post is in zoverre (nog) on-topic dat het voorstelt om de gedachtenwisseling over mogelijke situaties, zoals het wonen in een flat in een crisis, te verbreden.

Nu zag mijn verwrongen geest @maupspam al van zo'n berg toiletpapier af klimmen waar ook nog eens paddenstoelen op groeien... Maar tussen echte experimenten (zijn mooie paddestoelenkweek👍) en verzonnen maar plausibele ervaringen in een SHTF (hoe in hemelsnaam van "onze eigen boleten" af te komen, tienhoog achter?😆) komt onze verbeelding🤪 vast prima van pas?
You are a sick man 🤣🤣 🤣
 

maupspam

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Misschien beter in het nieuwe draadje maar ik zet het hier vast neer. Ik heb een oude website opgeduikeld. Een deel van de site werkt niet maar als je naar de technieken kijkt dan zal dat inspiratie kunnen zijn. Een deel heb ik al getest.
https://zvw.fonhof.com/

Edit: Ik heb de site veranderd en alleen te techniek is nu zichtbaar.
 
Bovenaan