• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Lichtgewicht defensie broeken

Ray

SHTF Expert
Vandaag bij de kringloop een uitzoek klusje. Kuubje legerbroeken voor 1 euro per stuk.
Na lang zoeken 4 hagelnieuwe exemplaren uit de stapel getrokken en twee die al een keertje gewassen lijken, maar nog geen naam in geschreven stond. Exact mijn maat, een wonder, 95% waren het kleine maatjes.

IMG_2698.JPG IMG_2699.JPG

Twee steekzakken en één kontzak, geen zakken op de pijpen. Met riempjes aan te trekken en brede lussen voor een bv. een koppel. Ze zitten erg comfortabel en het lijken mij geschikte zomerbroeken. Het exacte materiaal staat er niet in, maar hoog katoen gehalte schat ik.

Ik heb er vier gekocht met dit label en twee met beiden een ander label, maar exact zelfde model broek.

De andere labels vermelden:
Groot wit label: Men's lightweight CH 8405-99-977-0510 Compton Webb Ltd. SL33a/4007

en

Klein donkergroen label: Trousers Men's Lightweight V023/8405-99-97-0510 ST2A/2811 (zelfde dus als het label van de nieuwe broeken)

Wellicht weet @frans81 er meer over te vertellen, vooral de gebruikte stof ben ik benieuwd naar, is het puur katoen of mix met wat anders?

Er lagen ook nog twee vlamwerende Aramide mix broeken, maar die waren me helaas te klein (wel makkelijk aan 't knapperende kampvuur)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag bij de kringloop een uitzoek klusje. Kuubje legerbroeken voor 1 euro per stuk.
Na lang zoeken 4 hagelnieuwe exemplaren uit de stapel getrokken en twee die al een keertje gewassen lijken, maar nog geen naam in geschreven stond. Exact mijn maat, een wonder, 95% waren het kleine maatjes.

Bekijk bijlage 6679 Bekijk bijlage 6680

Twee steekzakken en één kontzak, geen zakken op de pijpen. Met riempjes aan te trekken en brede lussen voor een bv. een koppel. Ze zitten erg comfortabel en het lijken mij geschikte zomerbroeken. Het exacte materiaal staat er niet in, maar hoog katoen gehalte schat ik.

Ik heb er vier gekocht met dit label en twee met beiden een ander label, maar exact zelfde model broek.

De andere labels vermelden:
Groot wit label: Men's lightweight CH 8405-99-977-0510 Compton Webb Ltd. SL33a/4007

en

Klein donkergroen label: Trousers Men's Lightweight V023/8405-99-97-0510 ST2A/2811 (zelfde dus als het label van de nieuwe broeken)

Wellicht weet @frans81 er meer over te vertellen, vooral de gebruikte stof ben ik benieuwd naar, is het puur katoen of mix met wat anders?

Er lagen ook nog twee vlamwerende Aramide mix broeken, maar die waren me helaas te klein (wel makkelijk aan 't knapperende kampvuur)

Mooi sterk spul !
99 in het NSN nummer staat voor United Kingdom .
Engels dus .
Maar dat had je al door .
Meestal was het ook toen al KAT / PES , katoen / polyester.
Tijdens mijn Defensie tijd heb ik ook zulke gedragen .
De NL variant.
Zeer sterke broeken en snel droog .
Ik zal binnenkort eens iemand vragen die hier in handelt .
Waarschijnlijk kan hij via de Nsn code achterhalen wat het is en waarvan gemaakt .
Mooie buit voor 1 Euro @Ray

Kijk eens aan achterzijde etiket.
Staat meestal ook nog wat .
Of had je dit gecheked ?
 

Ray

SHTF Expert
Mooi sterk spul !
99 in het NSN nummer staat voor United Kingdom .
Engels dus .
Maar dat had je al door .
Meestal was het ook toen al KAT / PES , katoen / polyester.
Tijdens mijn Defensie tijd heb ik ook zulke gedragen .
De NL variant.
Zeer sterke broeken en snel droog .
Ik zal binnenkort eens iemand vragen die hier in handelt .
Waarschijnlijk kan hij via de Nsn code achterhalen wat het is en waarvan gemaakt .
Mooie buit voor 1 Euro @Ray

Kijk eens aan achterzijde etiket.
Staat meestal ook nog wat .
Of had je dit gecheked ?

De wasinstructies. :D

Feit dat daarop stond dat je het moest behandelen als "synthetics" gaf bij mij de doorslag dat het geen 100% katoen zou zijn. Dat jij meldt dat deze bekend staan als sneldrogend, geeft dat ook aan. En dat is fijn, want zoals ook Fjallraven en andere fabrikanten doorhebben, deel polyester en deel katoen maakt een sterke, slijtvaste, sneldrogende broek met het comfort van katoen.

Er liggen daar nog een paar grotere maten (gedragen) en vooral nog een bult kleintjes (nieuw en gedragen). Echt zo'n restpartijtje met gelukkig een aantal van de beste in precies mijn maat. Is die ook weer wereldwijd bekend :D.
 
F

frans81

Gast
De wasinstructies. :D

Feit dat daarop stond dat je het moest behandelen als "synthetics" gaf bij mij de doorslag dat het geen 100% katoen zou zijn. Dat jij meldt dat deze bekend staan als sneldrogend, geeft dat ook aan. En dat is fijn, want zoals ook Fjallraven en andere fabrikanten doorhebben, deel polyester en deel katoen maakt een sterke, slijtvaste, sneldrogende broek met het comfort van katoen.

Er liggen daar nog een paar grotere maten (gedragen) en vooral nog een bult kleintjes (nieuw en gedragen). Echt zo'n restpartijtje met gelukkig een aantal van de beste in precies mijn maat. Is die ook weer wereldwijd bekend :D.

Ik ben in zulke kleding zeer vaak nat geworden .
Zowel van regen als zweet .
Het droogde goed .
Ik kan mij niet herinneren dat ik vaak doorgesleten broeken had . Bij veel kruipen en tijgeren werden na een tijd wel de kniegedeeltes dun.
Maar pas na een hele tijd .
Nu gaat dat spul veel vaker stuk . Wegwerp rommel .
Je hebt een goede partij bemachtigt .
Mits goed gelagerd is het stof nog net zo sterk .
 

Ray

SHTF Expert
Ik ben in zulke kleding zeer vaak nat geworden .
Zowel van regen als zweet .
Het droogde goed .
Ik kan mij niet herinneren dat ik vaak doorgesleten broeken had . Bij veel kruipen en tijgeren werden na een tijd wel de kniegedeeltes dun.
Maar pas na een hele tijd .
Nu gaat dat spul veel vaker stuk . Wegwerp rommel .
Je hebt een goede partij bemachtigt .
Mits goed gelagerd is het stof nog net zo sterk .

Maar dit zijn toch geen broeken om in te tijgeren? 't Is een pantalonachtig model, inclusief scherpe vouw.
Ik dacht dat het meer broeken waren voor in de kantine oid, maar dit werd verstrekt aan jan soldaat om mee in het bos te stoeien?
 
F

frans81

Gast
Maar dit zijn toch geen broeken om in te tijgeren? 't Is een pantalonachtig model, inclusief scherpe vouw.
Ik dacht dat het meer broeken waren voor in de kantine oid, maar dit werd verstrekt aan jan soldaat om mee in het bos te stoeien?

Dat het andere broeken zijn dacht ik begrepen te hebben haha .
Mijn antwoord is vooral gerelateerd aan type stof .
Er zijn zoveel modellen uitgebracht pfff.
Het zou dus een vorm van nette broek kunnen zijn .
Ik zit er dus langs omtrent het model .
Het is derhalve geen gladde stof maar knuffelig .
Kazerne Tenue is het dan .
 

Ray

SHTF Expert
Dat het andere broeken zijn dacht ik begrepen te hebben haha .
Mijn antwoord is vooral gerelateerd aan type stof .
Er zijn zoveel modellen uitgebracht pfff.
Het zou dus een vorm van nette broek kunnen zijn .
Ik zit er dus langs omtrent het model .
Het is derhalve geen gladde stof maar knuffelig .
Kazerne Tenue is het dan .
Dat is ook slecht te zien op de foto, maar het lijkt mij idd een soort nette broek voor jan soldaat. Stof is wel glad en zit comfortabel.
 

Ray

SHTF Expert
Lightweight fatigue trousers. Goede broeken idd maar jammer dat ze geen zakken aan de zijkant hebben.
Mocht je nog een bijpassend shirt zoeken:
http://www.fieldtextiles.co.uk/shop/clothing/shirts/olive-green-general-service-1123501.html

Ach, die zakken laat ik toch meestal leeg, want het loopt voor geen meter als je daar wat gewicht in stopt. Wel verrekte handig als je een beetje rondbaggert op de camping oid. past een hoop zooi in.

In 't veld gebruik ik "Commando smock ribstof" broeken met dergelijke zakken. Te koop bij http://deveteraan.nl/N_frame.html?http://deveteraan.nl/ (klik links op Kleding nieuw, Herenkleding, zesde item van boven). Dit model is niet zo geschikt als je een buikje hebt. :)

Sommige van die broeken heb ik al jaren en allen leven nog. Braam en prikkeldraad bestendig. Laatst wel de losse naadjes eens laten repareren en het klittenband bij sommige vervangen.
 

Alexandra

Survivor
Ach, die zakken laat ik toch meestal leeg, want het loopt voor geen meter als je daar wat gewicht in stopt. Wel verrekte handig als je een beetje rondbaggert op de camping oid. past een hoop zooi in.

In 't veld gebruik ik "Commando smock ribstof" broeken met dergelijke zakken. Te koop bij http://deveteraan.nl/N_frame.html?http://deveteraan.nl/ (klik links op Kleding nieuw, Herenkleding, zesde item van boven). Dit model is niet zo geschikt als je een buikje hebt. :)

Sommige van die broeken heb ik al jaren en allen leven nog. Braam en prikkeldraad bestendig. Laatst wel de losse naadjes eens laten repareren en het klittenband bij sommige vervangen.

Dat hangt er ook van af hoe hoog de zakken zitten, hoe lager hoe minder last je er van hebt tijdens het lopen is mijn ervaring. Ideaal is als de onderkant van de zak net een cm boven de knie zit, op het dunste deel van je dij. Maar ik neem aan dat dit niet voor iedereen hetzelfde is.
Die broeken kende ik nog niet, weeet je wat voor merk/type het is?
(Commando smock ribstof klinkt alsof de maker gewoon wat random legertermen achter elkaar gezet heeft tbv google)
 
G

Gamble

Gast
Ik mis die oude Nederlandse legerbroeken van weleer....
Deze Engelse deden me er weer aan denken. Mocht iemand er nog een paar in goede staat kunnen aanbieden...
 

Ray

SHTF Expert
Dat hangt er ook van af hoe hoog de zakken zitten, hoe lager hoe minder last je er van hebt tijdens het lopen is mijn ervaring. Ideaal is als de onderkant van de zak net een cm boven de knie zit, op het dunste deel van je dij. Maar ik neem aan dat dit niet voor iedereen hetzelfde is.
Die broeken kende ik nog niet, weeet je wat voor merk/type het is?
(Commando smock ribstof klinkt alsof de maker gewoon wat random legertermen achter elkaar gezet heeft tbv google)

MFH is het merk, waarschijnlijk wel bekend. Die commando broeken hebben een verstevigd zitvlak en kniestukken met klittenband waar van die foampads in zitten. Die laat ik er altijd uit, zit het soepeler, wel handig bij klusjes in de tuin e.d. 't Grappige aan deze broeken is dat de rits andersom werkt en er dus geen knoopje zit. Middels de straps rond de middel en het klittenband maak je de broek los en vast. Geen andere broek geeft me zoveel bewegingsvrijheid. Ze zijn behoorlijk winddicht en dus minder geschikt als het 35 graden is.

Hier een link met ook andere kleuren, is het model veel beter op te zien: http://www.urban-babe.com/i/a/4772/10/commando-pants-smock-rip-stop

Hoe lager de zakken op je been zitten, des te meer energie het kost tijdens het lopen (technisch gezien). Ook kan het vaak heen weer bewegen in de zak, 'k vind het allemaal niks als ik aan 't stappen ben. Een Mora mes pas erin, die blijft goed zitten en weegt niet veel, maar ja, dat is idd heel persoonlijk. :)
 

Alexandra

Survivor
^ Toen ik dat schreef had ik cargo shorts in mijn hoofd, dan vind ik ze wel erg handig. Als ik een lange broek aan heb dan heb ik normaal ook een jas of softshell bij me dus heb je de zakken niet nodig.

Net even naar die broeken gekeken bij MFH, leuke marge.
 

Ray

SHTF Expert
^ Toen ik dat schreef had ik cargo shorts in mijn hoofd, dan vind ik ze wel erg handig. Als ik een lange broek aan heb dan heb ik normaal ook een jas of softshell bij me dus heb je de zakken niet nodig.

Net even naar die broeken gekeken bij MFH, leuke marge.

Hoe bedoel je, leuke marge? Ken je een goedkoop adresje?
 

Ray

SHTF Expert
Kijk, nou nog genoeg animo en iemand met een bedrijfje, zzp-er, KvK en de zin om buitenlandse BTW te administreren.
 
Bovenaan