• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Lightweight Electric ATV

Highway

Last (wo)man standing
Eind vorig jaar is de productie gestart van deze geweldige Franse ATV. Een zeer geschikt preppers item lijkt mij, lekker zelfstandig en onafhankelijk rijden. En ook nog heel erg leuk!
Alleen helaas wel met een stevig introductie prijskaartje van naar verwachting 10.000 euro. Nee, ik heb geen aandelen bij Swincar, maar wil jullie graag wijzen op dit extreem flexibele vervoersmiddel... want ooit zullen ze betaalbaar worden, wanneer ze in massa productie komen.
En zoals met veel nieuwe ontwerpen gebeurd, zal ook dit model verbeteringen krijgen die je in nieuwere modellen terug gaat zien. Zo mis ik een bagage plek en verlichting. Want BoB moet ook mee, en je wil in de nacht ook wel wat zien.

enkele gegevens:
Brushless motors 1000W (rated power) each deliver maximum torque of 85Nm at 5tr/min.
Lithium-ion batteries 2 or 4kWh Charging in 2 hours
Autonomy 4h hilly ride with 1000m of ascent (in 4kWh)
Engine brake battery charging downhill
Maximum speed 20 to 40km/h

bron: http://www.swincar.fr/details-les+caracteristiques+techniques+swincar-45.html#english

 

Ray

SHTF Expert
Ha, wat een grappig ding. Misschien kan de rugzak wel achter de bestuurder aan het frame bevestigd worden, maar waar je de zonnepanelen laat om hem op te laden.........

'k Zou graag een keertje met zo'n ding willen stoeien, lijkt me bizar om je wielen alle kanten uit te zien (en voelen) gaan. Heel anders dan je gewend bent op quads en terreinauto's.
 

Highway

Last (wo)man standing
Inderdaad @Ray, je kan natuurlijk zelf ook verder knutselen. En stroom kan je tegenwoordig relatief makkelijk zelf opwekken met zonnepanelen, dus ook energie is dan vrij makkelijk verkrijgbaar. Ik vind het wel weer een prachtig Frans stuk mechaniek. De Citroen's DS en 2CV waren ook futuristische ontwerpen. Eigenlijk zouden de Italianen hier het design moeten doen, en de Duitser produceren :D dan heb je echt een mooi en degelijk apparaat.
 

Ray

SHTF Expert
Inderdaad @Ray, je kan natuurlijk zelf ook verder knutselen. En stroom kan je tegenwoordig relatief makkelijk zelf opwekken met zonnepanelen, dus ook energie is dan vrij makkelijk verkrijgbaar. Ik vind het wel weer een prachtig Frans stuk mechaniek. De Citroen's DS en 2CV waren ook futuristische ontwerpen. Eigenlijk zouden de Italianen hier het design moeten doen, en de Duitser produceren :D dan heb je echt een mooi en degelijk apparaat.

Zo'n accu van 4000Wh vol krijgen vergt wel een behoorlijk zonnepaneel, dat ga je niet redden met iets wat nog vervoerbaar is. Oprolbare zonnepanelen lijken dan de beste optie, alleen hun capaciteit is aan de lage kant.

De lengte is afhankelijk van het vermogen en bedraagt 58,4 cm voor panelen van 7 W. Voor 14 W geldt een lengte van 106,7 of 154,3 cm en deze bedraagt 202,6 cm voor panelen van 28 W. Amorfe zonnecellen (wat ook wel dunne-film zonnepanelen wordt genoemd) laden ook in omgevingen met minder licht.
Bron: http://www.flexibelzonnepaneel.nl/oprolbaar-zonnepaneel/

Met 500 watt aan zonnepanelen duurt het (zonder verliezen mee te reken, in het beste geval dus) 4000/500 = 8 uur in de volle zon om die accu vol te krijgen. Dat is dan zo'n kleine 40 meter oprolbaar paneel en dat is dus eigenlijk niet genoeg.

Misschien dat een klein motortje (kettingzaag?) met dynamo en wat liters brandstof beter haalbaar is.
 

Highway

Last (wo)man standing
Nee, dat is niet te doen. Ik doelde ook meer op wat al gebeurd: mensen hebben vrijwel overal stroom. Dus als je een rit maakt, dan kan je op je bestemming vaak opladen. Verder vind ik max 40 km geen grote actieradius om flinke stukken te rijden, dus is dit iets voor rond je Bol wel handig, vooral als je tussen een paar heuvels zit.

Ben ook wel benieuwd hoe dat ding het in de sneeuw doet ;)
 
Bovenaan