• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Machetes

kwakster

Senior Prepper
Mijn mening: eigenlijk zou elke prepper een goede machete in zijn of haar bug-out bag moeten hebben, en een tweede naast het bed kan heden ten dage ook geen kwaad.
Zelf ben ik een overtuigd fan van deze nuttige gereedschappen, zowel vanwege de veelal uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, alsook vanwege het feit dat machetes met eenvoudige middelen gemodificeerd kunnen worden voor meer specifieke doeleinden.
Zelf gebruik ik allerlei machetes voornamelijk voor trail clearing (het enigszins beloopbaar houden van bospaden e.d), maar ook het modificeren & slijpen ervan heeft mijn interesse.
In deze thread wilde ik een aantal voorbeelden tonen, wie weet heeft iemand anders er ook wat aan.
 

kwakster

Senior Prepper
De Cold Steel Black Bear machete kun je het beste zien als een kruising tussen een kort kapmes en een fors uitgevallen bowie.
Vanwege de klingdikte & het gewicht gedraagt dit model zich echter meer als een groot mes dan als een machete, en qua hakwerk is het daarom ook beter geschikt voor (dikkere) takken & kleinere boompjes dan voor licht kreupelhout of braamstruiken.













Deze machetes zijn gemaakt van zeer goed gehard 1055 koolstofstaal dat vooral bekend staat om zijn extreme taaiheid.
Niet alleen zijn ze vrijwel onverwoestbaar, ook kennen ze eenmaal goed nageslepen een onverwacht goede standtijd van de snede.
Af fabriek zijn ze echter stuk voor stuk extreem bot, en wat er aan "snede" op zit is tevens compleet verbrand door ongekoeld machinaal slijpen.
De originele greep is zowel te dik als te glad waardoor je weinig grip hebt, een serieus nadeel wanneer je met zo'n ding aan het werk gaat.
Er gaat aardig wat tijd & ellebogenvet in zitten om de werkelijke kwaliteit naar boven te halen, maar dat is het mijns inziens alleszins waard.
Uitermate nuttig stuk gereedschap voor bushcraft, tuinonderhoud, en niet te vergeten home defense.

Modificaties:

- Greep handmatig gecontoured & voorzien van "fuzzy finish" voor een sterk verbeterde hanteerbaarheid & grip.
- Hoofdsnede handmatig convex geslepen tot een armhaar scherende scherpte met veel bite (apex ligt rond de 30 graden inclusief)
- Swedge handmatig convex geslepen tot een armhaar scherende scherpte met veel bite (apex ligt rond de 30 graden inclusief)


Specificaties van dit exemplaar:

Totale lengte: 45,2 cm
Klinglengte: 30,6 cm
Klingdikte: 2,88 mm (vrij star, weinig flexibel)
Staalsoort: 1055 koolstofstaal voorzien van zwarte anti-roest coating
Hardheid: ~ 56 HRC
Greepmateriaal: polypropyleen kunststof
Guard: polypropyleen met staal er onder.
Gewicht: 511 gram
Schede: Cor-Ex
 

kwakster

Senior Prepper
De Cold Steel Bowie machete kun je het beste zien als een kruising tussen een kort kapmes en een lang slank bowiemes.
Door die slanke bouwwijze en het feit dat het gewicht meer naar achteren ligt kun je met dit model gemakkelijk een hoge tipspeed ontwikkelen, hetgeen deze machete bij uitstek geschikt maakt voor licht kreupelhout en bijvoorbeeld braamstruiken.
Vanwege de snelle wendbaarheid gecombineerd met een vrij starre kling leent dit model zich ook uitstekend voor home defense.

Modificaties:

- Greep handmatig gecontoured & voorzien van "fuzzy finish" voor een sterk verbeterde hanteerbaarheid & een zeer goede grip.
- Hoofdsnede gekoeld machinaal gereprofileerd & convex geslepen tot een armhaar scherende scherpte (apex ligt tussen de 30 en 35 graden inclusief)
- Swedge gekoeld machinaal gereprofileerd & convex geslepen tot een armhaar scherende scherpte (apex ligt tussen de 35 en 40 graden inclusief)











Specificaties van dit exemplaar:

Totale lengte: 44,1 cm
Klinglengte: 29,5 cm
Klingdikte: 2,74 mm (vrij star, weinig flexibel)
Staalsoort: 1055 koolstofstaal voorzien van zwarte anti-roest coating
Hardheid: ~ 56 HRC
Greepmateriaal: polypropyleen kunststof
Gewicht: 372 gram
Schede: Cor-Ex
 

kwakster

Senior Prepper
Deze Cold Steel Magnum Kukri Machete heb ik met enkel een korrel 120 diamantvijl voorzien van een convexe snede waarvan de apex ~ 30 graden inclusief meet, met op de rugzijde een eveneens convex geslepen swedge (zit er normaal niet op), hetgeen het penetratievermogen van de machete sterk verhoogd.
Door het gebruik van die grove vijl hebben beide snedes als het ware zgn "microtandjes" welke enigszins naar achteren gericht staan voor maximale bite in die richting.
Tevens is het oppervlak van de PVC greep veranderd van "sterk blaarvormend" naar "handpalmvriendelijk" d.m.v. het aanbrengen van een zgn "fuzzy finish".
Zgn "home defense" uitvoering.













Specs van dit exemplaar:

Totale lengte: 56,5 cm
Klinglengte: 43,0 cm
Klingdikte: 2,93 mm (vrij star en weinig flexibel)
Staalsoort: 1055 koolstofstaal (niet roestvast, wel uitermate taai)
Hardheid: ~ 56 HRC
Greepmateriaal: PVC (goed schokdempend)
Gewicht zonder schede: 546 gram
Gewicht met schede: 674 gram
 

kwakster

Senior Prepper
Vintage Incolma No.131 luxe kwaliteitsmachete uit de jaren '60, gemaakt in Manizales te Colombia met gebruikmaking van technologie & machines afkomstig van de Gebroeders Weyersberg, zwaardmakers van oudsher in Solingen, Duitsland.
Kenmerken van deze kwaliteitsmachetes zijn het beduidend hardere & slijtvastere staal vergeleken met de meeste moderne machetes, de dunner uitgesmede & verchroomde kling, en de fraaiere afwerking met metalen greep voorzien van houtinleg en deels vergulde etsing op de kling.

Met een gewicht van 420 gram valt deze machete in de middengewicht klasse, waardoor breed inzetbaar voor allround gebruik, van braamstruiken & struikgewas tot niet al te dikke boomtakken.
Omdat het staal te hard bleek om te vijlen heb ik de machete met de hand op diamant geslepen tot een licht convexe, en armhaar scherend scherpe snede met een apex van ~ 30 graden inclusief.
NB: alle zgn "microtandjes" van deze snede staan naar achteren gericht voor maximale bite.
Uitermate nuttig stuk gereedschap voor bushcraft, tuinonderhoud, en niet te vergeten home defense.











Specs:

Totale lengte: 58,5 cm
Klinglengte: 45,7 cm
Klingdikte: deze verjongt zich van 1,85 mm net voor de greep tot 0,9 mm net voor de punt, maar niet of nauwelijks van rugzijde tot snede. (zgn enkele taper)
Staalsoort: verchroomd koolstofstaal (harder dan een F.Dick basterdvijl)
Greepmateriaal: verchroomd metaal met houtinleg en messing klinknagels
Gewicht: 420 gram
Geen schede.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Mooie post. Maar 1 opmerking en een vraag. De eerste over je Kukry. Mooi mes, zeker een stijl die me bevalt , ware het niet https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/welke-messen-mag-je-bij-je-hebben.htm Ik geloof dat je wijs genoeg bent om er uit te pikken wat ik bedoel.
En woon je in een zo ruige omgeving dat je met een mes naast je bed gaat slapen? Dan zou een verhuizing beter zijn voor je nachtrust. Lijkt mij tenminste.
 

kwakster

Senior Prepper
Die kukri mag je gewoon thuis bezitten, ook zoals ik hem geslepen heb.
Dit exemplaar heb ik een tijdje terug onder handen genomen voor een vriend van me die vrij afgelegen woont, en ook nog eens in een omgeving waar enkele woningovervallen hebben plaatsgevonden.
Hij loopt er niet mee op straat.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Was maar een opmerking. Wat je er mee doet is mij gelijk. Een kennis had een soortgelijk mes als dit https://www.knivesandtools.com/en/pt/-boker-magnum-ems-rescue-01ll472-pocket-knife.htm gewoon legaal hier gekocht. Niets mis mee zou je zeggen. Bij de buren (Duitsland) koste hem dat 270 Euro boete ( of ongeveer zoveel) omdat daar 1 handmessen verboden zijn. En het mes weg natuurlijk.
Het zijn soms de kleine dingen. Onderweg naar huis een controle op drugs. Geen drugs, toch duur.
 

Red

Senior Prepper
Wij zijn erg fan van de Kershaw Camp machete's Alleen zijn de meesten niet meer (nieuw) te krijgen.

Wij hebben de Karshaw camp 14 en 16 thuis. Daarbij gaat het over de bladlengte, namelijk 14 en 16"

Hele fijne machete's die we veel rondom het huis/erf gebruiken.
Was maar een opmerking. Wat je er mee doet is mij gelijk. Een kennis had een soortgelijk mes als dit https://www.knivesandtools.com/en/pt/-boker-magnum-ems-rescue-01ll472-pocket-knife.htm gewoon legaal hier gekocht. Niets mis mee zou je zeggen. Bij de buren (Duitsland) koste hem dat 270 Euro boete ( of ongeveer zoveel) omdat daar 1 handmessen verboden zijn. En het mes weg natuurlijk.
Het zijn soms de kleine dingen. Onderweg naar huis een controle op drugs. Geen drugs, toch duur.
Ik ga er even vanuit dat hij het dan niet goed transporteerde. Want zulke messen mogen wel, alleen niet gedragen worden. Dus als deze dan netjes opgeborgen is (niet binnen handbereik bijv in dashboardkastje) zou dat wel mogen.
 

phtvs

Sysop
Admin
[mod]Even een opmerking tussendoor. Het inzetten van messen en dus ook machetes tegen mensen is in Nederland verboden. We staan daarom niet toe dat er op ons forum gesproken wordt over het gebruiken van messen tegen mensen.[/mod]
 
Bovenaan