• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
F

frans81

Gast
Ik koop nu sinds een tijdje weer Melk uit de Fles .
Dit omdat we dat vroeger ook altijd kregen en omdat daar ook toen al meer smaak aan zat .
Mijn Vrouw en ik zagen ze ook sinds kort geleden pas staan die slanke Flessen met Metalen dop . .
Wat vind de Voedsel en Waren kenner van die Melk uit de Glazen Fles .
Is dat nu veel beter of is dat ook weer misleidend .
Op WWW zal idd een antwoord te vinden zijn Haha .
Maar ik verneem het liever van de Nuchtere Waakzame Prepper Melkboer ;)
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
hhhhmmm, ik ben geen melkkenner maar weet wel dat "dingen van vroeger" en sterke emotionele bijsmaak hebben.
Vroeger werd eten anders klaar gemaakt, kregen de koeien ander voedsel etc.
Ik denk dat dit laatste (diervoeder) meer invloed heeft op de smaak dan de fles.
 
F

frans81

Gast
hhhhmmm, ik ben geen melkkenner maar weet wel dat "dingen van vroeger" en sterke emotionele bijsmaak hebben.
Vroeger werd eten anders klaagemaakt, kregen de koeien ander voedsel etc.
Ik denk dat dit laatste (diervoeder) meer invloed heeft op de smaak dan de fles.

Ja dat denk ik ook wel Pfff . Maar toch ben ik aan de probeer . Dan is dat misschien maar weer een Illusie :(
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Bas de Groot is melksommelier, bij hem kan je een rondje boeren doen en het verschil proeven tussen de verschillende koeiensoorten en grasgevoerde koeien.
Melk van de tap is heerlijk, heeft mijn voorkeur, maar is niet voor iedereen geschikt want het is onbewerkte(rauwe) melk.
Melk werd vroeger in glazen flessen verkocht omdat dat hygiënisch was, en glas geen smaakbederf met zich meebracht en recyclebaar was. Het was beter dan het overscheppen in je eigen melkkan(zo deed de melkboer hetvroegervroeger)

melksommelier1.jpg


Wat doet een melksommelier?

‘Tijdens melkproeverijen zet ik supermarktmelk en een paar rauwe soorten neer. Die ga ik dan technisch proeven met de deelnemers: ruiken, walsen, kijken en proeven, en daarna bespreken. Wat proeven ze als eerste en hoe is de afdronk? Ook kijken we naar het ras, de grond waarop ze leven, het voer, het moment waarop wordt gemolken. Melk van grasgevoerde jerseykoeien en MRIJ-runderen (Maas-Rijn-IJsselkoe) bijvoorbeeld, zit hoog in vet en eiwit en smaakt totaal anders dan melk van een met maïs bijgevoerde holstein frysian, de bekende zwart-witte melkkoe. Er is onderscheid in smaak op ras, maar ook het voerregiem heeft invloed. De smaak van grasgevoerde dieren is duidelijk anders, meer fruitig, zou ik het willen noemen. Maïs is zetmeel en geeft melk een andere smaak. Voller in de voordronk, maar vaak met een bittertje in de nadronk. Deze smaak zit dichter tegen de volle supermarktmelk. Melk van grasgevoerde runderen is zeer beperkt verkrijgbaar. Na het proeven van de melk zeggen de meesten dat er weinig smaak aan supermarktmelk zit. Dat klopt! Ze proeven voornamelijk het vet. Niets mis mee, maar bij rauwe melk proef je allerlei lagen, net als bij wijn of koffie. Heel fascinerend. Tijdens die proeverijen staan soms ook boeren aan tafel. Die slaan stijl achterover van de verschillen die er zijn. Sommigen weten niet hoe hun eigen melk smaakt, omdat ze het niet drinken. Laatst dronk een boer tijdens het blindproeven zijn eigen melk, maar hij herkende ‘m niet en wees ‘m ook nog eens aan als de minst lekkere. Hij heeft daarna meteen het voer veranderd, hij dacht: ik moet mezelf niet tekort doen. Mooi om mee te maken!’
https://deliciousmagazine.nl/2015/07/14/melksommelier-bas-de-groot-is-bezeten-van-melk/
 

Flos

SHTF Expert
Ik drink tegenwoordig heel weinig melk. Ik heb er toen ik nog een klein Floske was er veel moeten drinken rechtsteeks van de koe. Dit was voor de massale maistijd die de smaak van rauwe melk sterk beïnvloed.
Maar milieu gezien moet melk uit glazen flessen beter zijn dan uit katon verpakking of plastic flessen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik drink tegenwoordig heel weinig melk. Ik heb er toen ik nog een klein Floske was er veel moeten drinken rechtsteeks van de koe. Dit was voor de massale maistijd die de smaak van rauwe melk sterk beïnvloed.
Maar milieu gezien moet melk uit glazen flessen beter zijn dan uit katon verpakking of plastic flessen.

Ik heb een hele tijd geleden iemand gevraagd Melk mee te brengen !
Wat ik kreeg was een kleine Jerrycan met 2Ltr Melk . De eerste keer dat ik een slok nam van een gevuld glas en met dat goedje wist ik al meteen dat het linea recta richting Stortbak ging .
Bah wat vies en wat een Chemie smaakje zat daaraan . Alleen de kleur heeft iets van Melk , maar totaal niet meer de smaak van Melk .
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Ik lust niet graag melk, en drink het enkel in koffie of met ontbijtgranen (of in pannenkoeken en dergelijke). Vroeger dronk ik wel vaker melk, maar dat was rauwe melk. Zo'n groot smaakverschil! Maar tegenwoordig is dat bijna nergens meer te verkrijgen (verboden?). Ik vermoed dat melk uit de koelkast-sectie van de supermarkt (en dus minder lang houdbaar) net weer iets anders smaakt dan de UHT melk.
 

Flos

SHTF Expert
Ik weet niet of dat nu nog is of ooit in Nederland was. Maar toen ik nog op de lage school zat kregen wij elke dag een glas melk.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als kleine jongen haalde ik al volle melk van de boer, het was nog warm als ik er mee thuis kwam.
En wat zat er een room op, wilde je de hele "rvs kan" met room hebben kon dat ook.
De boer werkte ook heel schoon, ja met had toen meer tijd door minder koeien.
Als iemand in de buurt van Groningen een 775 Ml glazen beugel fles wil, wij hebben er één uit Frankrijk,
mooi dik glas.
 

Flos

SHTF Expert
Wij kregen Fristi of Cecemel. Kan me niet onmiddellijk herinneren dat we melk kregen.

Als kleine jongen haalde ik al volle melk van de boer, het was nog warm als ik er mee thuis kwam.
En wat zat er een room op, wilde je de hele "rvs kan" met room hebben kon dat ook.
De boer werkte ook heel schoon, ja met had toen meer tijd door minder koeien.
Als iemand in de buurt van Groningen een 775 Ml glazen beugel fles wil, wij hebben er één uit Frankrijk,
mooi dik glas.
InfernoSis je bent dan ook stukken jonger dan ik. En J.J ik haalde verse melk uit de stal.
 

markske

Diehard Prepper
Ik lust niet graag melk, en drink het enkel in koffie of met ontbijtgranen (of in pannenkoeken en dergelijke). Vroeger dronk ik wel vaker melk, maar dat was rauwe melk. Zo'n groot smaakverschil! Maar tegenwoordig is dat bijna nergens meer te verkrijgen (verboden?). Ik vermoed dat melk uit de koelkast-sectie van de supermarkt (en dus minder lang houdbaar) net weer iets anders smaakt dan de UHT melk.
Rauwe melk is nog wel te verkrijgen, maar eerder in het alternatieve circuit, prijs is meestal 1€ per liter. (Een horen bij een bio kaasmakerij is mijn tip)
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ik proef altijd erg het verschil tussen de melk van uit het hoge Noorden en die uit de Lage Landen. De melk in de lage landen is wat wateriger vind ik, weinig smaak. De karnemelk lijkt ook wel dunner tegenwoordig. Tegenwoordig drinken we overigens mee geitenmelk dan koemelk. Dit halen we bij de lokale geitenboer waar we ook vaak vlees en kaas kopen.

Ook is het smaak verschil groot tussen de kaas die we in de winter kopen en die in de zomer, die in de winter smaakt altijd licht hooiig vind ik.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Vroeger dronk ik veel melk tegenwoordig wel wat melkproducten maar geen melk meer. Melk is vooral goed voor kalfjes niet perse voor mensen.

Als ik al melk drink dan vind ik de smaak van volle het lekkerst, waar ik vroeger magere of halfvolle koos.

Toch denk ik dat melk een goed prep product kan zijn. Houdbare of melk in poedervorm kan een mooie aanvulling zijn op je preps.

Pakken melk zijn ook goed in te vriezen. Op mijn eerdere reizen vroor ik een pak in en na een halve dag tot een dag was deze prima en lekker koud te drinken onderweg.
 
Bovenaan