RockyFlats
Enfant terrible
@PlanDoPrep , zoals @Pjotr Prep aangeeft zendt een repeater ontvangen berichten door, maar m.i. alleen de berichten die inderdaad met dezelfde preset-instelling als van de repeater worden verzonden.Vraagje: Ik lees een hoop over repeaters, en de een staat nog hoger dan de ander... maar daar heb je toch alleen iets aan als je op één van de kanalen van die repeater zit?
Dus dat is het 'LongFast' kanaal of eventueel een andere, als je daar de naam + sleutel van weet.
Maar daarbuiten heb je er toch niets aan, hij gaat niet de berichten tussen jou en je maat 30km verderop repeaten, is mijn begrip - klopt dat?
Ik noem het bewust "preset-instelling" (zoals long fast) omdat het de frequentie+bandbreedte+spreiding omvat.
Dat staat geheel los van kanaal instellingen. Er is het publieke kanaal met een algemeen bekende encryptie-sleutel. Die berichten kan iedereen lezen.
Je kunt samen met jouw maat echter een prive-kanaal instellen met een voor anderen geheime sleutel. Niemand kan die berichten dan lezen, behalve wie die sleutel kent.
Mooi is, dat een repeater met dezelfde preset-instellingen alle berichten doorstuurt, ongeacht van welk kanaal.
Die repeater kan dan dus zeker iets voor jullie betekenen.
Het bovenstaande schreef ik even vanuit Meshtastic. Ik denk dat ik geen onzin uitkraamt als ik zeg dat nagenoeg iedereen die zich op het forum met texting bezig houdt, zich nu richt op MeshCore. Dat heeft m.i. vele voordelen boven Meshtastic.
Succes ermee!