• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

martin

Mankinds only hope
Of meshtastic dan van dat net gebruik kan maken, lijkt me zeer de vraag. Ik vermoed dat het voornamelijk gaat om sensoren op afstand uit te lezen e.d. en niet op tekstberichten zal zijn ge-finetuned.

Ik heb weer het gevoel dat ik 14 ben en voor het eerst bezig ben met een c64 een Teletron modem aan te sluiten op een BBS

1671209524594.png

Als ik de snelheid moet geloven gaan we er op snelheid zelfs op achteruit :)

1671209601239.png

Ik heb wel de indruk dat toen ik 14 was ik de zaken een stuk sneller op kon nemen dan nu. Ik ben diverse filmpjes en handleidingen aan het doornemen maar het is nog niet helemaal helder.

Snelheid maakt me niks uit. Al duurt het 5 minuten voordat een bericht van mij naar de ontvanger zou gaan. Maar als het zou lukken om zonder internet of GSM een bericht te kunnen verzenden dan zou ik dik tevreden zijn.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik heb weer het gevoel dat ik 14 ben en voor het eerst bezig ben met een c64 een Teletron modem aan te sluiten op een BBS

Bekijk bijlage 23573

Als ik de snelheid moet geloven gaan we er op snelheid zelfs op achteruit :)

Bekijk bijlage 23574

Ik heb wel de indruk dat toen ik 14 was ik de zaken een stuk sneller op kon nemen dan nu. Ik ben diverse filmpjes en handleidingen aan het doornemen maar het is nog niet helemaal helder.

Snelheid maakt me niks uit. Al duurt het 5 minuten voordat een bericht van mij naar de ontvanger zou gaan. Maar als het zou lukken om zonder internet of GSM een bericht te kunnen verzenden dan zou ik dik tevreden zijn.

Gelijk heb je @martin, mij vergaat het ook zo. Onbekend gebied ontdekken, en het idee hebben om met wonderlijke spullletjes te experimenteren.
En, haha, die opstelling heb ik ook nog liggen boven. C64, turbo-module, disk drive, gaatjes-clipper om die 5 1/4" dubbel te kunnen gebruiken...

Misschien is het aantrekkelijke ook, omdat het terug gaat naar de basis. In het hele communicatie-spectakel van vandaag de dag, is er eigenlijk maar weinig echt belangrijk. Meshtastic is vast als die ene zorgvuldig geschreven brief van een dierbare, die via omweggetjes en de postbode in de bus belandt. Eenvoudig maar waardevol, en uiterst betrouwbaar.
Net als die C64 die het altijd deed.
Simpel, maar doeltreffend.

Dik tevreden inderdaad, met zoiets...
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ah, de Commodore64. Oude tijden herleven 🙃

Ik moest net nog even op pad, dus heb ik de zender met de houtje touwtje antenne weer op het balkon. De tweede stond op het dashboard in de auto. Niet de meest gunstige positie. Verst gemeten afstand was 2,9 kilometer maar dat was wel dwars over de stad met wat flats er tussendoor die aanzienlijk hoger zijn dan het balkon waar ik over kan beschikken. Niet heel slecht, ook niet heel goed. Ik ben er wel van overtuigd dat de antenne helpt want vanmiddag kwam ik tot 1,2 kilometer al reed ik toen wel echt door de stad.

Het is nog net een beetje te fris om op het gemak steeds uit de auto te stappen en een tijdje te wachten terwijl het ding op het dak ligt te wachten op signaal. Ik ben nu dus aan het broeden op een waterdicht kastje dat ik aan de dakrail van de auto kan bevestigen. Dat is niet zo moeilijk. De grootste uitdaging zit hem in een stevige bevestiging van de antenne. Ik wil het liefst zonder kabels werken omdat die te veel verlies opleveren. Met dat standaard RG319 coax dat aan de SMA stekkertjes wordt gemonteerd zie ik een demping van 45db op 30 centimeter. Aangezien de zendertjes maximaal 20-25 db doen is dat veel te veel. Er zit echter wat te broeien maar daar heb ik een 3d printer voor nodig. Die ga ik er niet voor kopen dus eens rondvragen bij wat kennissen in de buurt die er mogelijk wel een hebben.

Wordt wederom vervolgd. Misschien zie ik het weekend nog even kans om een zendertje in mijn portable antennemast van 10 meter te tapen. Volgende stap, maar dat ga ik dit weekend niet meer redden is dat ik hem aan een drone tape en die naar 100 meter hoogte stuur :clown:

P.S. Ik voel me ook weer een klein FKAGB-tje die met een walkie talkie uit het zolderraam hangt om met zijn neef te kunnen kletsen :)
 

RockyFlats

Ruttaan
Ah, de Commodore64. Oude tijden herleven 🙃

Ik moest net nog even op pad, dus heb ik de zender met de houtje touwtje antenne weer op het balkon. De tweede stond op het dashboard in de auto. Niet de meest gunstige positie. Verst gemeten afstand was 2,9 kilometer maar dat was wel dwars over de stad met wat flats er tussendoor die aanzienlijk hoger zijn dan het balkon waar ik over kan beschikken. Niet heel slecht, ook niet heel goed. Ik ben er wel van overtuigd dat de antenne helpt want vanmiddag kwam ik tot 1,2 kilometer al reed ik toen wel echt door de stad.

Het is nog net een beetje te fris om op het gemak steeds uit de auto te stappen en een tijdje te wachten terwijl het ding op het dak ligt te wachten op signaal. Ik ben nu dus aan het broeden op een waterdicht kastje dat ik aan de dakrail van de auto kan bevestigen. Dat is niet zo moeilijk. De grootste uitdaging zit hem in een stevige bevestiging van de antenne. Ik wil het liefst zonder kabels werken omdat die te veel verlies opleveren. Met dat standaard RG319 coax dat aan de SMA stekkertjes wordt gemonteerd zie ik een demping van 45db op 30 centimeter. Aangezien de zendertjes maximaal 20-25 db doen is dat veel te veel. Er zit echter wat te broeien maar daar heb ik een 3d printer voor nodig. Die ga ik er niet voor kopen dus eens rondvragen bij wat kennissen in de buurt die er mogelijk wel een hebben.

Wordt wederom vervolgd. Misschien zie ik het weekend nog even kans om een zendertje in mijn portable antennemast van 10 meter te tapen. Volgende stap, maar dat ga ik dit weekend niet meer redden is dat ik hem aan een drone tape en die naar 100 meter hoogte stuur :clown:

P.S. Ik voel me ook weer een klein FKAGB-tje die met een walkie talkie uit het zolderraam hangt om met zijn neef te kunnen kletsen :)

Als je een beetje geduld hebt, dan hoef je niet verder te zoeken. Ik heb een 3D-printer staan, die ik wel weer even moet aanslingeren. in week 1 kan ik wel wat voor je printen denk ik...
 

FKAGB

Prepper goeroe
Als je een beetje geduld hebt, dan hoef je niet verder te zoeken. Ik heb een 3D-printer staan, die ik wel weer even moet aanslingeren. in week 1 kan ik wel wat voor je printen denk ik...

Ow wow, dat zou super zijn. Heeft geen haast, nog tijd genoeg. Ik ga nog even broeder. Het moet een voetje worden die op een behuizing geschroefd kan worden en waar een 70cm mobiele antenne in geklemd kan worden. De kan de zender er direct onder geschroefd worden maar worden de krachten niet overgebracht op de SMA aansluiting van het board maar op de behuizing.
 

RockyFlats

Ruttaan
Dat moet te doen zijn. Ik heb ABS liggen dat misschien het mooist is (slagvast), of anders PETG (polyester). Het allermooist zou dan wellicht een magneetvoet zijn, en dat zou met nyobium-magneetjes goed kunnen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ok. Ik sta hier op 16 kilometer van huis. Op het balkon staat een relatief kleine antenne, een Sirio CX440. Deze kocht ik ooit voor PMR en hij is niet helemaal goed afgestemd voor Lora, de SWR is ongeveer 1:1,9. Daarnaast zit er anderhalve meter aircell 7 coax kabel tussen.

Hier ter plaatse heb ik een afgestemde portofoonantenne op het apparaat geschroefd. Die heeft een swr van 1:1,2. De berichten komen prima binnen zelfs met de ontvanger in de auto op de passagiersstoel!
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ok. Ik sta hier op 16 kilometer van huis. Op het balkon staat een relatief kleine antenne, een Sirio CX440. Deze kocht ik ooit voor PMR en hij is niet helemaal goed afgestemd voor Lora, de SWR is ongeveer 1:1,9. Daarnaast zit er anderhalve meter aircell 7 coax kabel tussen.

Hier ter plaatse heb ik een afgestemde portofoonantenne op het apparaat geschroefd. Die heeft een swr van 1:1,2. De berichten komen prima binnen zelfs met de ontvanger in de auto op de passagiersstoel!

Jouw antenne is duidelijk beter dan mijn standaard stompje dat erbij werd geleverd, want ik ontving niet van al mijn berichten een bevestiging van ontvangst.

Maar jouw tekst kwam hier prima binnen, bovenop de heuvel bij de Stormvloedkering. Koud en winderig, maar door blue-tooth bleef ik warm in de auto, en hier geen blue-toes. Verbazingwekkend, waar zo'n module'tje toe in staat is!

Maar wel een flinke grijns!:)

Zo'n 18,8 km was het toch, hemelsbreed?

En, je hebt prep-geschiedenis geschreven @FKAGB , want het allereerste bericht was van jou!:thumbup:
IMG_20221218_150240.jpg
 

FKAGB

Prepper goeroe
Zo, ik ben ook weer thuis. Dikke grijns op mijn gezicht want het is verbazingwekkend goed gelukt. Zeker als je meeneemt dat de antenne die ik op balkon had staan niet eens optimaal is. Deze zijn er ook die wat lagere in frequentie zitten en die zitten precies goed voor Lora, dus daar gaat er misschien wel een van komen.

Wat me met name opviel was dat de berichten van @RockyFlats ook bij me binnen kwamen toen ik aan het lopen was en ik de t-beam dus gewoon in mijn hand had. Ik heb namelijk een tijdje op een uitkijktoren gezet maar daar was het een partij koud. Op een gegeven moment liep ik naar de auto terug met het idee naar een ander hoog punt te rijden maar de berichten bleven binnenkomen. En niet alleen korte berichtjes maar ook langere en zelfs een met een hyperlink erin. Met de juiste antenne heeft dit echt wel potentie. Misschien niet voor iedere omstandigheid maar als het nodig is en je kunt een hoger punt vinden dan zie ik mogelijkheden.

De afstand van het balkon naar waar ik stond was 17,5 kilometer en vanaf waar ik stond naar Rockyflats was het 18,8 kilometer. Helaas is het een beetje te koud om op je gemak rondjes te gaan lopen maar dat komt nog wel.

Een kleine domper, ik had een grotere antenne op een statief op de auto gezet. Dat ging net lang genoeg goed om in te kunnen stappen. Toen duwde de wind de boel omver. Van 1 boardje is de SMA verbinding een stukje verbogen nu :( Maar eens kijken of ik erachter kan komen of hij echt stuk is.
 

PBear

Mankinds only hope
Zeer bemoedigende resultaten in het overbruggen van flinke afstand over vlak land.
Naar ik begrijp zit de crux hem in het vinden/aanschaffen/maken/afstemmen van de juiste antenne.
Dat gaat hier in de Filipijnen een probleem opleveren. Ik ken hier geen winkels waar je zoiets even kan kopen of bestellen. Ik heb wel ijzerdraad voorhanden en zou in staat zijn de juiste lengte voor een antenne te berekenen aan de hand van de golflengte. Maar of dat voldoende is om een praktisch bruikbare antenne te maken, betwijfel ik.

Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen!
 

FKAGB

Prepper goeroe
Het signaal is de eerste 5 kilometer over de stad gegaan. Daarna wat water en vervolgens een flink gebied met zware industrie. Verdeling was ongeveer 5 kilometer stad, 5 kilometer industrie en 9 kilometer polder. Als het straks wat warmer wordt kan ik weer eens op de fiets stappen en door de stad gaan fietsen maar dat laat ik nu even zitten.

De antenne is inderdaad het meest belangrijke. Je werkt met hele kleine vermogen. 0,1 watt is het ongeveer. De slechtste antenne die werd meegeleverd heeft een SWR van 1:7. Los van de consequenties voor het zendgedeelte gaat met een dergelijke waarde ongeveer 57% van het zendvermogen verloren door de slechte antenne.

Ik heb gisteren een van de antennes uit elkaar gepeuterd. Daar zit een simpel koperen spiraaltje in. Als je die afknipt en aan het overgebleven stukje ongeveer 15 cm (ik moet het nog precies bepalen) massief Electra draad soldeert heb je al een heel stuk betere antenne. Als je hem op 1:1.3 weet te krijgen gaat er maar 1,7% van je zendvermogen verloren. Daar is flinke winst te halen.

Andersom kan ook werken. Met een nog betere antenne ga je het signaal versterken. Dat kan zomaar 2db extra opleveren. Ter vergelijk, de zendertjes doen maximaal ongeveer 0,1 watt ofwel 20db. Als de antenne die met 2 weet te versterken kom je op 22db ofwel 0,15 watt.

In de situatie met de bijgeleverde antenne bleef er maar 0,044 watt over. Met een goed afgestemde portofoonantenne net geen 0,15 watt. En dan hebben we het nog niet over de redelijk eenvoudig zelf te maken richtantennes waar je het vermogen misschien wel naar 27db (0,5) watt weet te krijgen. Dit geeft wel aan hoe belangrijk de antenne is.

Kun je we post ontvangen daar? Een antenne voor een Wouxun portofoon weegt 16 gram. Het printje van het exemplaar zonder GPS weegt 13 gram zonder batterij en batterijhouder. Dat zijn gewichten die nog prima via de post kunnen.
 

PBear

Mankinds only hope
Via briefpost naar het adres van familie in de Filipijnen zou een mooie oplossing zijn. Ons huisje in de jungle heeft namelijk (nog) geen adres. Is een 27Mc antenne wellicht ook bruikbaar, ook al is die vermoedelijk wat te lang?
 

martin

Mankinds only hope
Weer thuisgekomen heb ik mijn antenne analyzer opgezocht en de antennes doorgemeten. Hmmm, die zijn niet al te best. 1 van de drie die ik hier heb liggen is resonant op 436 mhz. De andere twee zitten rond de 460mhz. Het zou 433 moeten zijn dus daar zit nog veel ruimte voor verbetering. Het kleine beetje vermogen dat de apparaatjes leveren kan de antenne niet goed verlaten.

Ik ben eens de bak in gedoken en vond een antenne de ik gebruikte voor PMR. Deze heb ik nog kunnen tunen naar 434mhz. Nog altijd beter dan de beste lora antenne die heb liggen.

Ik ben totaal onbekend met het tunen van een antenne.

Als ik die link volg van fishfreek.org dan zie ik dat hij ook aangeeft dat de antenne verre van optimaal is.

Wat is handig om te gebruiken om een antenne na te meten?
Is dat NanoVNA ?
Kom je dan uit op zoiets?
https://nl.aliexpress.com/item/1005004936835390.html

Stel dat ik een antenne van een wifi route zou gebruiken op een lilygo, dan gaat het er alleen maar slechte op worden?
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
@martin , daar heb je wel iets moois gevonden, vermoed ik. Ik moet mij ook behoorlijk in die antenne-test-materie inlezen voordat ik daarover zinnigs kan zeggen, maar m'n baard eraf als dat dingetje niet zinvol zou blijken.

Zelf heb ik er eentje zoals deze, maar welke beter is? Het apparaatje dat jij vond, kan kennelijk ook zaken visualiseren, en dat lijkt me wel geavanceerder dan mijn metertje dat ik al twee jaar heb...
Screenshot_20221228-045126.png
Een antenne moet wel zijn afgestemd op de frequentie van de Meshtastic-module (dus 433 MHz of eventueel 868 MHz), en een Wifi-router-antenne (2,4 en 5 GHz) is dat m.i. niet. Een UHF portofoonantenne zou wel weer goed kunnen passen.

Mensen, ik heb inmiddels wat verbindingen kunnen maken in een redelijk grote stad. Waar, dat zie je vanzelf als je op de coordinaten in het plaatje zoekt. Ik deed het met een Lilygo Lora module van 18 €, twee hoog op een balkon, met het standaard antennestompje. Afstanden tot zo'n 14 km heb ik behaald, en dat zonder finetunen. Bij die grootste afstanden zal de ander wel relatief hoog hebben gezeten vermoed ik, in een mast of op een flat of zo, maar evengoed niet slecht voor een stedelijke omgeving.

In het plaatje zie je rechts bijvoorbeeld 11 m. Dat is het aantal minuten geleden dat het station zich meldde. Geheel onderaan bij "Daniel" is het wel waarschijnlijk dat dat contact (43 minuten) op dat moment slecht bereikbaar of even afwezig was. Frequente updates, zoals biij weergave van enkele minuten, laten zien welke zenders het best bereikbaar zijn. Die staan bovenaan; dit was even midden uit het lijstje.

Onder de stationsnaam-afkorting staat de afstand hemelsbreed, en die is redelijk exact want gebaseerd op GPS coordinaten. De coordinaten zijn van het eigen station overigens ook uit te zetten, of op een willekeurige afwijkende positie vast te zetten ;) zodat "opsec" redelijk behouden blijft.
Rechtsboven zie je per station telkens het batterij-percentage of netvoeding. Handig, want heb je zelf ergens een tussenstation geplaatst dan weet je zo of het zonnepaneeltje werkt. Rechtsonder zijn de signaalsterkte-gegevens vermeld.

Screenshot_20221225-115552.png
Door eenvoudig op een station te drukken, kan je die berichten toesturen. Er opent dan een apart venster met alleen d communicatie met dat station.

In deze grotere stad bleken er zo'n 8 mensen te zijn begonnen met Meshtastic. En dat twee weken geleden, dus ook daar is het nog een experimenteren, net zoals wij doen.
Ik zie voor ons heel goede mogelijkheden om hier relatief snel een prima noodcommunicatie mee op te zetten, en zeker allereerst op kleine schaal.

Binnen een klein gebied, zeg een straal van 5-10 km, "kan iedereen dat morgen al met een ander voor elkaar hebben" met twee modules van 18€, en met wat zorg aan opstelling en antennes.
Met tussenstations om de (stel) 15 km, is ook een grotere afstand of een groter gebied te bestrijken.

In een stad zal het bereik misschien wat minder zijn, maar line-of-sight kom je ver. Het klinkt misschien apart, maar nu ik hier tijdelijk in een ietwat glooiend landschap verkeer, realiseer ik mij pas goed hoe wij enorm boffen met een land zo plat als een pannekoek!

Hier een stukje uit de communicatie. Het is mooi om te zien hoe eenvoudig dat werkt.
Screenshot_20221228-055258.png
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ha prachtig ik zit vol aandacht mee te lezen, ik heb ook zo mijn sporen met de C64 set en elektronica wat ik ook een tijdje als werk (( haast vijftig jaar, geleden, ben nu haast 71 jaar )) heb mogen doen.
Ik heb nog de buizen tijd mee gemaakt en de ontwikkelingen van de halfgeleiders.
Ook op het gebied dan zendertjes bouwen was leuk en vaccineerde mij.
Zo maakt ik ook Fm zendertjes met de spanning gestuurde variabele-capaciteitsdiode afstemming en geëtste spoel op de printplaat.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ha prachtig ik zit vol aandacht mee te lezen, ik heb ook zo mijn sporen met de C64 set en elektronica wat ik ook een tijdje als werk (( haast vijftig jaar, geleden, ben nu haast 71 jaar )) heb mogen doen.
Ik heb nog de buizen tijd mee gemaakt en de ontwikkelingen van de halfgeleiders.
Ook op het gebied dan zendertjes bouwen was leuk en vaccineerde mij.
Zo maakt ik ook Fm zendertjes met de spanning gestuurde variabele-capaciteitsdiode afstemming en geëtste spoel op de printplaat.

Mooi @JJ&A , we hebben met jou een gefascineerde elektro whizzard in huis, merk ik, mooi! Veel eigenbouw in die ouwe tijd. Dan is het tegenwoordig heel wat simpeler om aan een uitgekiend zendertje te komen, en de halfgeleiders/chips geven het nog rekenkracht mee ook. Op de achtergrond zijn we nu bezig om die Lora zendertjes te testen, en ik sta telkens weer verbaasd over wat ze kunnen. Er volgt vast binnenkort en update over de resultaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

PBear

Mankinds only hope
Ik las vandaag op ZeroHedge, dat er in de heuvels rond Salt Lake City steeds meer raadselachtige antennes gevonden worden, kennelijk uitgerust met een batterij en een zonnepaneel. De eigenaar(s) is/zijn niet bekend.

Gespeculeerd wordt, dat het om relaisstations gaat voor een verbinding van crypto-miners.

De reactie van de plaatselijke autoriteit (boswachterij?) is om ze te verwijderen, want er is geen toestemming voor plaatsing gegeven. Men grijpt in omdat men vreest dat het anders uit de hand loopt met het aantal plaatsingen.

Anderen speculeren dat het gaat om decentrale tussenstations voor het Helium-netwerk.

Het lijkt me dus zaak om goede, verborgen opstelling te kiezen voor de Meshtastic tussenstations. De autoriteiten schieten meteen in de kramp als er een paar ontdekt worden.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik las vandaag op ZeroHedge, dat er in de heuvels rond Salt Lake City steeds meer raadselachtige antennes gevonden worden, kennelijk uitgerust met een batterij en een zonnepaneel. De eigenaar(s) is/zijn niet bekend.

Gespeculeerd wordt, dat het om relaisstations gaat voor een verbinding van crypto-miners.

De reactie van de plaatselijke autoriteit (boswachterij?) is om ze te verwijderen, want er is geen toestemming voor plaatsing gegeven. Men grijpt in omdat men vreest dat het anders uit de hand loopt met het aantal plaatsingen.

Anderen speculeren dat het gaat om decentrale tussenstations voor het Helium-netwerk.

Het lijkt me dus zaak om goede, verborgen opstelling te kiezen voor de Meshtastic tussenstations. De autoriteiten schieten meteen in de kramp als er een paar ontdekt worden.

@PBear , Elon Musk en consorten hebben het dan heel wat gemakkelijker, bij het maken van ruimtepuin. Over 200 jaar zien we de zon niet meer, en vraagt men zich af wat ons ooit heeft bezield.

Ik kan mij dan de logica van het verwijderen van illegale relaisstations wel voorstellen. Nu is het natuurlijk geen probleem om zo'n ding op eigen terrein te plaatsen, en daarmee voldoende dekking verkrijgen is het mooist. Wel in de gaten houden wat de voorschriften voor het plaatsen van antennes en masten zijn. Een mast van 30 m in de voortuin van een rijtjeswoning vraagt om verbaasde blikken, maar om een kleine spriet aan een achtergevel of een doosje op een plat eigen dak zal er niet gauw worden gemekkerd denk ik.

En vlak naast het Tiny-House geplaatst, valt het niet op...
images(9).jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
ik heb het topic van de mashtastic ook gelezen maar dat klinkt vrij ingewikkeld wie weet is dat nog wel iets voor de toekomst.

@JJbushcraft , Ingewikkeld is het alleen onder de motorkap denk ik, maar verder simpel en uiterst gebruiksvriendelijk in combinatie met de prima android app. Plug and play is het voor zo'n 5-10 kilometers (line of sight). Verder kan best met betere antennes.

De genoemde porto's (porto's in het algemeen) hebben slechts een beperkt bereik. Dit varieert van enkele honderden meters tot enkele kilometers.
Dat neemt niet weg dat ze heel bruikbaar kunnen zijnanden van enkele tientallen kilometers tot enkele honderden.
Met een porto gaat dit dan niet lukken.

Het zou toch mooi zijn als het internet en GSM verkeer eruit ligt, bruggen en wegen verspert zijn, je een bericht kan versturen hoe de situatie is.

@Pjotr Prep , Iets dat ook zeer interessant is, is het Meshtastic. Tekstberichten versturen via de smartphone, met zeer betaalbare zendertjes en een prima app. Er zijn nu een aantal leden aan het experimenteren hiermee, en meer dan twee zendmodules van zo'n 20 Euro elk is er niet nodig voor een enkele verbinding. Het vormt automatisch een netwerk met andere modules. @FKAGB en ik overbrugden laatst 18 km zonder veel moeite.

Screenshot_20230225-030156.png

Ik hergebruikte het bovenstaande maar even, en uiteindelijk waren @Enki en @martin vanuit de chat daarvoor de aanleiding. Elkaars hulp inroepen zoals @Enki in de chat noemde is zeker mooi als we het kunnen, en vanuit humor zag ik onszelf in gedachten al even "help" naar elkaar roepen😉

Maar, normaal gesproken zal bij een van de twee de nood het hoogst zijn, en dan komt een hulproep hopenlijk niet tevergeefs. Tenminste... als we er dan de mogelijkheden voor hebben... en daarvoor zijn voorbereidingen nodig...

Als ik de ontwikkelingen zo zie in het oosten, dan zou het nu weleens HET moment kunnen zijn om samen werk te maken van Meshtastic.

Vandaar het idee, om nu (hierbij) in dit draadje aan jullie te vragen wie er mee wil doen om nu een dekkend net aan te leggen, of wie er tenminste wil starten om een eigen verbinding met een ander voor elkaar te krijgen?

Het een staat immers niet los van het ander. Wie er allereerst wil verzekeren om tante Toos te kunnen bereiken op 15 km afstand, die zal dat met Meshtastic al snel lukken. En tegelijk, ontstaan er dan twee "nodes" die ook voor een ander weer berichten kunnen doorgeven, dan als neveneffect helemaal "gratis"!

Wie er nog geen Meshtastic module heeft gekocht, die wacht wellicht nog even om samen eerst te bekijken welke frequentie (433 of 868 Mhz) het zinvolst is. De modules zijn echter zo goedkoop dat het m.i. zin heeft om beide frequenties te nemen. We kunnen immers onderling wel een frequentie als preferent kiezen, maar beiden worden er gebruikt en om na een "SHTF" aan kunnen sluiten op (ook) de andere, is zeker niet slecht.

Wie doen er mee, en waar bevinden jullie je doorgaans? Als ieder een kaartvak kan aangeven, en daarin tegelijk "boven, onder, links of rechts", dan behoud je de "OPSEC" nog prima lijkt me, en wordt het tegelijk mogelijk om node-posities en uitproberen te plannen.

De actuele "Whiskers" contactlijst met kaart is in het volgende draadje vindbaar, en die pas ik dan verder aan op jullie informatie.
https://www.preppers-shelter.nl/thr...en-na-een-shtf-en-hoe.3394/page-7#post-122889

Aan de slag?!
 
Bovenaan