• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Metalen filteren naast de virussen en andere troep uit het water

boswachter

Survivor
Ik heb begrepen dat "MSR Guardian Purifier" één van de betere waterfilters is wat momenteel te koop is. Kost 350,-euro maar hij filtert geen zware metalen en ander rotzooi. Hoe kan ik ook metalen uit het water filteren? Kan dat met een "Aquamate Solar Still" ?? Of met een "zerowater" filter? Ik wil namelijk overal en altijd schoon drinkwater bij mij hebben, en ik wil dus uit elke plas, revier, sloot en meer kunnen drinken. Is dat mogelijk?
 

Dreutel

Prepper goeroe
Is er eigenlijk al eens onderzocht of je met een magneet (zware) metalen uit het water kunt halen? Je zou ook denken dat metalen in water naar de bodem zouden zinken. Heeft er iemand hier verstand van dit soort dingen?

@martin , @vheeswijk, @petroman ?
 

Zer0Day

Senior Prepper
Met alle chemische verontreiniging door industrie, landbouw enz. die wij hier in onze regio hebben, vind ik die filters die enkel op bacteriën en virussen focussen onvoldoende.
Om dergelijke verontreiniging te filteren, heb je een actieve kool filter, of alternatief nodig. Ideaal is dus een filter die beide doet, zoals bv. de gekende filter van Katadyn.
Persoonlijk ben ik nieuwsgierig naar de nieuwste filter van Sawyer: De S3 Foam Waterfilter. Deze maakt geen gebruik van actieve kool, dat slechts beperkt houdbaar is, maar heeft een soort van schuimlaag die de actieve kool vervangt.
 

martin

Mankinds only hope
Is er eigenlijk al eens onderzocht of je met een magneet (zware) metalen uit het water kunt halen? Je zou ook denken dat metalen in water naar de bodem zouden zinken. Heeft er iemand hier verstand van dit soort dingen?

@martin , @vheeswijk, @petroman ?

Ik heb onvoldoende verstand over dit onderwerp, maar wel voldoende om te weten dat metalen zoals aluminium en lood niet veel effect zullen hebben op een magneet.De meeste metaalverontreiniging ontstaat door het leidingsstelsel, en niet door industriële verontreiniging.

Ik denk dat de vraagsteller beter wat selectiever kan zijn in het uitzoeken van zijn waterbron.
Als je echt zo nodig water moet gaan filteren dan zou ik me beperken tot een sloot/plas/kreek/rivier. Niet naast een fabriek.
En als het een keuze is tussen sterven van de dorst, of iets te veel lood in het water zou ik me er niet zo druk in maken.

Er zullen echt wel filters zijn die alles kunnen filteren (zelfs zeewater is te filteren) maar het zal dan niet meer handzaam of betaalbaar zijn.

Dus resumerend, ja het is mogelijk, nee het is totaal niet realistisch.
 
F

frans81

Gast
Metaal is zwaarder dan water , dus rustig drinken en gewoon niet helemaal leegdrinken haha :D


Geintje natuurlijk , Maar ook ik ga mee in @martin zijn reactie ;)
 

mathsay

Prepper
Met omgekeerde osmose techniek kan je die eruit filteren dacht ik. Word ook gebruikt om zeewater om te zetten in drinkwater.

Ik dacht ooit gelezen te hebben dat er draagbare filters bestonden, maar ik denk niet dat die goedkoop zullen zijn.
 

boswachter

Survivor
Met omgekeerde osmose techniek kan je die eruit filteren dacht ik. Word ook gebruikt om zeewater om te zetten in drinkwater.

Ik dacht ooit gelezen te hebben dat er draagbare filters bestonden, maar ik denk niet dat die goedkoop zullen zijn.
Prijs maakt niet uit. Ben echt benieuwd naar dit soort draagbare filters waar jij het over hebt.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Met omgekeerde osmose techniek kan je die eruit filteren dacht ik. Word ook gebruikt om zeewater om te zetten in drinkwater.

Ik dacht ooit gelezen te hebben dat er draagbare filters bestonden, maar ik denk niet dat die goedkoop zullen zijn.

Nou ja, wat is niet goedkoop voor je leven? Tussen de 2 en 300 USD en je hebt er één. http://all-about-water-filters.com/best-reverse-osmosis-water-filters-for-sale-online/
Je kan water natuurlijk ook destilleren , met een hele éénvoudige labopstelling.
desalination-filter.png
 
F

frans81

Gast
En volgens mij worden we ondertussen knettergek gemaakt door het gigantische aanbod van Waterfilters en ?? Specs en ?? product verbeteringen .
Zoveel types en vormen van hanteren .
Ik kan mij indenken dat men vooral door de Hogere Advies prijzen vlug gaat denken Duurder is Beter . 350 Euro kostende waterfilters voor in de Rugzak pffff .
 

petroman

SHTF Expert
Ik ga bij @martin staan.
Overgens geloof ik niet dat "zware metalen" niet de grote hebben om iets met een magneet te gaan doen.
Ik heb nooit gehoord dat magneten gebruikt werden om water te zuiveren.
Op het verwijderen van fietsen etc. na dan.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het er voor over. Ben dat gesleep met 5liter water helemaal zat!

Het gaat er ook niet om of dat iemand het er voor over heeft haha . Maar waar zitten de kosten pfff . Door geringe verkoop / Afname hogere Prijzen of door de Hoge ontwikkelingskosten en Derhalve hogere Adviesprijzen ?
Het voelt gewoon als Monopolie en Fanta . Maar eerlijk is eerlijk , Water is Nodig en onmisbaar .
 
J

J.J

Gast
Ik denk zelf dat je een eind bvb 500 meter van de sloot of meer af moet gaan, dan een gat graven tot je bij het grondwater komt, je hebt dan veel kans dat het water daar een stuk beter van kwaliteit is, voor dat geval zou je ook meet apparatuur bij je moeten hebben om het te meten.

Er zijn ook verschillende mogelijkheden om gebruik te maken van verdamping en dat weer opvangen, zelfs ik hele droge gebieden kan je kaktussen en stukken hakken en een condens kuil doen, met een opvang beker of pan dat afdekken met Plastic en dan een steen er op die de condens centreert boven de pan waar de condens in druppelen kan als de zon schijnt.
Ook bladeren van struiken en bomen kan je de vocht uit halen in een condens kuil door verdampen en opvangen.
http://www.woodcraftsurvival.com/Survival skills/drinkwater/water_uit_bladeren.htm

Er zijn best veel mogelijkheden om aan goed drinkwater te komen.
Ik zou er wel een topic voor kunnen openen, om de technieken te omschrijven.
 
Bovenaan